כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מעצבים מעניינים  //  משמעות הסלון הישראלי

משמעות הסלון הישראלי

ההיקש שבין התפתחותו של הסלון הישראלי לבין התפתחותו של אחד מהמעצבים הבולטים ביותר בארץ – ריאיון אישי עם אריק בן שמחון

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: אורי אקרמן


הפונקציה המקורית של הסלון הישראלי הלכה לאיבוד במרחבים ובגבהים המוגזמים של הסלון העכשווי שרווח בבתים רבים בארץ", כך פתח אריק בן שמחון את הריאיון איתו, כשהוא יודע בוודאות שהרהיטים שלו מככבים ברבים מהסלונים שעל עיצובם הוא מעביר ביקורת בונה

במצב הקיים היום אפשר לפגוש לא אחת אנשים שהלכו שבי אחרי אופנות וטרנדים בלי שטרחו להתאים את הפריטים לצרכים ולרצונות האישיים שלהם

"בעבר הכיל הסלון כורסאות בעלות מושבים גבוהים, נוחים לישיבה ומותאמים בהנדסת האנוש שלהם לפונקציות הנדרשות", ממשיך בן שמחון לתאר את העבר. "החללים היו קטנים ואינטימיים יותר, הסלונים כללו פינות פונקציונאליות שהתאימו לשיחה. היה בו סקרטר ולעתים גם פינת האוכל שולבה בו ללא הגדרה נפרדת".

הרווחה הכלכלית והפגנת היכולות הגדילו את הבתים בשטחם ובגובהם, דבר שהקנה להם יופי שונה מאותה תקופה שמתאר בן שמחון, אבל מושגי היופי החדשים, הגודל ובמיוחד היכולת הכספית חייבים להתאים למהות הנדרשת מהסלון, שאפשר להשיג בפרופורציות הנדרשות בהתאמת הסלון לפונקציות שנלקחו ממנו.

הפינות המוגדרות לפעילות של הדיירים מוסיפות לחלל אלמנט של תרבות ועשייה שבאופן טבעי מאפשר לספרייה לחזור לסלון

"כמובן שמי שמבלה את רוב שעות הפנאי בבריכה, הסלון נשאר לו כאזור משכית והוא מעצב אותו כתכשיט המיועד לנראות בלבד", אומר בן שמחון. "אבל מי שחולם על ישיבה בסלון עם המשפחה או עם חברים, על הקשבה למוזיקה, על ניהול שיחה נעימה, על צפייה בטלוויזיה, על התחממות מול האח בחורף ועל אכילת אבטיח קר בקיץ,  לא יכול להגשים את חלומו בתנאים הקיימים היום".

ידוע לכל אדריכל ומעצב פנים שהשלב הראשון והחשוב ביותר בעיצוב פנים הבית הוא הבנת הצרכים של הדיירים, אולם עד כמה שזה נראה מובן מאליו ופשוט, אנשים אינם תמיד יודעים להגדיר מה היו רוצים לעשות בסלון שלהם. בן שמחון, שלא אחת נתקל בתמיהה "מה השאלה הזאת", הבין עד כמה קשה לעתים לבני אדם להגדיר את הציפיות שלהם מהחלל העיקרי בבית, הנקרא סלון.

מי שמחפש את אריק בן שמחון של לפני עשר שנים ויותר, שהציג קולקציות זוהרות, לא ימצא אותו היום. בגרותו המקצועית מאפשרת לו להציג את העיצובים המייצגים את אישיותו

אין זה עניין של טעם, כי טעם הוא דבר סובייקטיבי מאוד, אין זה עניין של ידע, כי לשם כך יש היועצים הנכונים. יש חשיבות רבה להבנה למה בעצם נועד הסלון, אילו שימושים נועדו לו ואיך אפשר ליישם אותם.

במצב הקיים היום אפשר לפגוש לא אחת אנשים שהלכו שבי אחרי אופנות וטרנדים בלי שטרחו להתאים את הפריטים לצרכים ולרצונות האישיים שלהם. אחרים הלכו אחרי סגנונו הבלעדי של אדריכל זה או אחר וקיבלו סלון יפה הנשמר כנרות חנוכה, לראותו בלבד, כי מעבר למראה הוא אינו משרת אותם. ויש אחרים, שבארץ הם מעטים, המתייחסים לסלון כחלל המרכזי של הבית לא רק בתכנון האדריכלי אלא ביישום היום יומי. הסלון, במקרים אלה, בנוי מפינות מוגדרות המיועדות למספר מבוקר של אנשים. אלה יכולות להיות פינת ישיבה אינטימית לצד האח, הכוללת שתי ספות זו מול זו ומותאמת לשישה אנשים לכל היותר, פינת קריאה המורכבת מכורסה נוחה וממנורת רצפה עם אור ממוקד, שולחן קטן לארבעה אנשים בלבד, שתי כורסאות מול הנוף או ספה מוארכת הניצבת מול הטלוויזיה ומיועדת לצפייה בלבד.

הפינות המוגדרות לפעילות של הדיירים מוסיפות לחלל אלמנט של תרבות ועשייה שבאופן טבעי מאפשר לספרייה לחזור לסלון. 

מושגי היופי החדשים, הגודל ובמיוחד היכולת הכספית חייבים להתאים למהות הנדרשת מהסלון, שאפשר להשיג בפרופורציות הנדרשות בהתאמת הסלון לפונקציות שנלקחו ממנו

בבתים שבהם הסלון מעוצב על פי הצרכים האישיים של בני הבית מוקרנת תחושה של אופי, הרגשה של שייכות שאותה אי אפשר לחקות, כי יש בה חותם אישי של הדיירים.

"בתחילת דבריי הזכרתי בערגה את הסלון שכלל פונקציות רבות, אבל אל לנו לשכוח שכולנו פרי תבנית נוף מולדתנו ובבתים של פעם היו אזורים מחוץ לתחום, ובהם הסלון שנועד לאורחים בלבד. אני לא רוצה לחזור לשם. היום היחסים במשפחה מבוססים על שוויון ועל פתיחות הרבה יותר גדולה מבעבר, וכך אני רוצה לראות את הסלון – נוח, מזמין, מרופט במידה הנכונה כמו ג'ינס משופשפים. אני רוצה לדעת מי גר בבית, כי כל מי שמשתתף בניסיון להצניע את זהותם ואת אופיים של הדיירים בארמונות יפים חוטא לאלה שגרים בהם", חוזר בן שמחון לעבר ותוקף את ההווה.

מה שיפה אצל בן שמחון הוא שהביקורת שלו אינה נשארת בגדר אמירה בלבד. סקירה מהירה של הקולקציה החדשה שלו מבהירה מעל כל צל של ספק שאמירותיו מיושמות בדגמים, הכוללים טיפוגרפיה של מילים בעלות משמעות או חסרות משמעות. עורות ריפוד רכים במראה קלאסי משולבים בבדים פרחוניים ותיפורים בולטים מדגישים את קווי החיבור ברהיט, שכאילו עוצבו על ידי מעצבי האופנה של דיזל.
בן שמחון, שהוקסם מכוחה של המילה הכתובה, מוסיף לקולקציה החדשה אלמנט של חותמות הנראות כאילו נלקחו ממשלוחים של שקי סוכר וארגזים שנועדו למקומות שונים בעולם. כתובתו של השולח וכתובת הנמען היו לו להשראה המוסיפה לאינדיווידואליות של פריטים חדשים שמהם נודף ניחוח רומנטי של פעם. מי שמחפש את בן שמחון של לפני עשר שנים ויותר, שהציג קולקציות זוהרות, לא ימצא אותו היום. בגרותו המקצועית מאפשרת לו להראות ולהציג את העיצובים המייצגים אותו ואת האישיות שלו, שמכתיבה סגנון אישי הנובע מההשפעות הסובבות אותו ומדברות אליו בשפה שהיה רוצה לפגוש בסלונים שבהם נמצאים הרהיטים שלו עם יצירותיהם של מעצבי על ידועי שם ומהוללים.

עוד בנושא

מעצבים מעניינים

עידוא כספי – המעצב שאוהב להתחבר לסביבה


הדבר הראשון שעידוא כספי עושה כשהוא מגיע לסטודיו הוא להסיט וילונות ולהכניס את הנוף. החיבור הזה בין החוץ לפנים, ניכר גם בעבודות שלו שמשלבות מרכיבים מעולם הקיימות

מעצבים מעניינים

ענבר קרפר-סרנוביץ – המעצבת שלוקחת השראה מהעולם


אחרי שנים שבהן התגוררה ועבדה בארצות הברית ובהודו, המעצבת ענבר קרפר יודעת להביא לכל פרויקט רמת דיוק גבוהה, ניסיון עשיר והרבה יצירתיות

מעצבים מעניינים

חני אברהמוף – המעצבת שמנצחת על כל התזמורת


היא מדריכה קורסים ייעודיים לאדריכלים והנדסאים, משקיעה באופי וביופי הבית ובעליו ולא שוכחת שום פרט, מגדול ועד קטן. תכירו את המעצבת חני אברהמוף

מעצבים מעניינים

הכר את המעצב: ז'אן לואי דניוט, מעצב העל שלא מפחד משילובים


עם השכלה אקדמית מן השורה הראשונה, חוש אסתטיקה מולד ונכונות לשלב בין סגנונות, ז'אן לואי דניוט פילס את דרכו לרשימת מעצבי העל של כל הזמנים

תגובות

כתיבת תגובה