כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מעצבים מעניינים  //  רטרו אקטיבי

רטרו אקטיבי

האם הבגד עושה את הרהיט או להיפך? מעצבים רבים חוזרים עכשיו אל שנות ה-60 וה-70 העליזות הצבעוניות

מאת: תמר פלדמן צילום:


הזיכרון החזותי החי ביותר משנות הילדות שלי הוא החליפה הירוקה של אמי. לחליפה הזאת, שנולדה בקו התפר שבין שנות ה-60 וה-70, היה ריח של אבק כוכבים. חליפת שני חלקים בהדפס נועז ובגוונים מזעזעים של ירוק, שליוותה אותי שנים אחר כך בהרבה מסיבות פורים עליזות ולוותה תמיד בסיפורים על מסיבות עליזות אפילו יותר, אלו של אמא שלי.

דרך הפרספקטיבה של מנהרת הזמן וחזרה 30 ו-40 שנה לאחור הדברים תמיד נראים יפים משהיו באמת. אז כדאי לעצור לרגע ולבחור מה באמת היינו רוצים לעורר או למחזר.

בשנת 1966 חנכה חברת ג’נרל אלקטריק את קו המוצרים שלה בצבע המהפכני – אבוקדו. את השיירים אפשר למצוא עד היום בדירות סטודנטים שכורות או בסדרות טלוויזיה ישנות.

בשנת 1960 יצא לאור כיסא הפלסטיק הצבעוני של ורנר פנטון, ששמר על מעורבות בשוק ב-40 השנים האחרונות ולא נזקק לגל נוסטלגיה.
שנות ה-60 וה-70 נקשרות בזיכרון כשנים של צבעוניות עזה, כתום, חום, זהב וכמובן אבוקדו, הדפסים פסיכדליים, מוצרים ורהיטים חדשניים מפלסטיק וגם עם וילונות חרוזים, מקרמה, מנורות בעלות בועות וסיבים אופטיים לצד שולחנות זכוכית וניקל.

שיתוף פעולה בין מעצבי אופנה ורהיטים ומיזוגים בין ישן לחדש מניבים תוצאות נועזות ומפתיעות. בד הריפוד מקבל תפקיד דומיננטי בעיצוב הרהיט עצמו, במיוחד אם הוא נוצר בשנות ה-60 וה-70 או בהשראתן

הסיבה להתרפקות הפתאומית על זיכרון השמלה והתרבות שליוותה אותה היא מבט אל המתרחש לאחרונה בעולם העיצוב. שיתוף פעולה בין מעצבי אופנה ורהיטים ומיזוגים בין ישן לחדש מניבים תוצאות נועזות ומפתיעות. בד הריפוד מקבל תפקיד דומיננטי בעיצוב הרהיט עצמו, במיוחד אם הוא נוצר בשנות ה-60 וה-70 או בהשראתן. את השאלה הנצחית אם הבגד עושה את האדם או להיפך אפשר להחיל במקרה הזה על הרהיטים החדשים והגלימה שלהם.

RIVE DROITE, הגדה הימנית, הוא אוסף חדש של כורסאות וספות מבית קפליני – וגם מבית אמיליו פוצ’י, נסיך ההדפסים של שנות ה-60. הקווים הנקיים, המינימליסטיים של הכורסה מספקים מצדם את השקט הדרוש להתפרצות המוסיקה הסוערת של הבדים. הקווים המעוגלים של הרהיטים גם מאפשרים את התנועה הזורמת של ההדפסים – פרחוניים לכורסאות העור וגיאומטריים לבדי הקטיפה והכותנה. לבד ולרהיט יש משקל שווה לחלוטין בתוצאה הסופית, שנולדה מתוך שיתוף פעולה בין שני תחומי עיצוב משיקים.

הכבוד ההדדי השורר בין שני דורות מניב רהיט עכשווי וחדשני, בקריצה ברורה לעבר שכולו טוב. בבית קפליני מספרים שהאחרון חשש שהכורסה שעיצב PATRICK NORGUET, מעצב צרפתי צעיר, מינימליסטית מדי ודרושה לה תוספת כדי להופכה ללהיט. התשובה באה לאחר נבירה בארכיון של פוצ’י והתוצאה – מכירות עצומות של הכורסה.

העיצוב הצנוע והמודולרי נמלא עוצמה בעזרת משחק בבדים בצבעים עזים והדפסי פרחים משולבים עם הדפסים גיאומטריים בצבעים תואמים

דוגמה נוספת לתפקיד החשוב שנושא הבד השנה היא ספות וכורסאות לבית EDRA. זוהי דוגמה לתענוג שבגילוי מחדש של ההעזה. בשימוש בבדים פרי עיצובו של קן סקוט, מעצב שהתפרסם בעיקר בשנות ה-60 וה-70, שעוצבו אז במיוחד לעולם האופנה (מעולם עד עתה לא נעשה בהם שימוש) – קרא דרור לדמיונם של המעצבים העובדים למען החברה. המסר של הקולקציה הוא אופטימיות בלתי זהירה בעליל ואפילו סוג של בריחה בדמיון מודרך לזמנים טובים יותר, אם בעבר ואם בעתיד.

העיצוב הצנוע והמודולרי נמלא עוצמה בעזרת משחק בבדים בצבעים עזים והדפסי פרחים משולבים עם הדפסים גיאומטריים בצבעים תואמים. הצבע השולט הוא ורוד עז עם נגיעות אדומות. העיצוב המודולרי מאפשר משחק בחלקי הספות ויצירת מראה חדש בכל יום.

גם עולם השטיחים לא נמלט מהתקף הנוסטלגיה. השילוב המנצח יהיה מן הסתם שטיח מנוקד (הרי אי אפשר בלי נקודות) לצד ספת בוקלה מעודנת

שנות ה-60 וה-70 והחזרה אליהן מאופיינות גם בבחירת האריגים, שניים מהם המככבים בכל הקולקציות הם הקטיפה והבוקלה הזכור לטוב.
אפילו המעצבת טרישיה גילד מגלה מחדש את האריגים האלה, אם בצבעים אחידים בבוקלה ואם בקטיפה, אחידה או מודפסת. גם בהדפסים פרי עיצובה ניכר המבט בזווית העין ששלחה לעבר שני העשורים ההם. גם היא מלבישה רהיטים מודרניים בקווים מינימליסטיים וגם אצלה כמו אצל חבריה האיטלקים מקבל הרהיט כוח נוסף דרך בחירת הבד.

גם עולם השטיחים לא נמלט מהתקף הנוסטלגיה. השילוב המנצח יהיה מן הסתם שטיח מנוקד (הרי אי אפשר בלי נקודות) לצד ספת בוקלה מעודנת.שטיח פרווה מדומה נחוץ גם הוא לשלמות התמונה, ואם נוכל להניח את ידינו על אגרטל מזכוכית עבה וצבעונית, מאפרה צבעונית או גוף תאורה בעל אהיל בד צבעוני וגוף מקרמיקה או לחלופין מקרר מעורר אימה בצבע אבוקדו – דיינו.

עוד בנושא

מעצבים מעניינים

יעל שביט – המעצבת ששמה את השלמות במרכז


יעל שביט תמיד חלמה להתפרסם בזכות תחום העיסוק שלה – והיום היא באמת נחשבת לאחת ממעצבות הפנים המובילות והמוכרות בארץ

מעצבים מעניינים

יפעת אברמסון – המעצבת שחיה את החלום


מאז שהיא זוכרת את עצמה, יפעת אברמסון רצתה להיות מעצבת פנים. היום, אחרי שלמדה והתמחתה בתחום, היא מנהלת סטודיו בוטיק לעיצוב, ומגשימה חלומות גם עבור אנשים אחרים

מעצבים מעניינים

גלית בלוריאן – המעצבת שבאה להשאיר חותם


ברגע שבו גלית בלוריאן נחשפה לתחום האדריכלות, היא הבינה שזה מה שהיא רוצה לעשות. "החלום שלי הוא לעזור לאנשים להפוך ארבעה קירות לבית"

מעצבים מעניינים

בדרך שלה: המורשת של זאהה חדיד


חמש שנים עברו מאז פטירתה הפתאומית של זאהה חדיד, אבל הפרויקטים שהיא תכננה עוד ממשיכים להיבנות ולהפתיע את עולם האדריכלות

תגובות

כתיבת תגובה