כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מעצבים מעניינים  //  רצף מרתק ואלגנטי

רצף מרתק ואלגנטי

האדריכל אלכס מייטליס נבחר כמשפיע לשנת 2008, בקטגוריה – עיצוב פנים

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: עמית גרון


התייחסותו של מייטליס לסביבה כגורם מכריע בעיצוביו, הביאה אותו לבחור בלבן כצבע מוביל כבר לפני שנים, והרבה לפני שהיה לטרנד עיצובי. הלבן הפך להיות סמלו המסחרי של מייטליס, והשפיע רבות על מעצבים מקומיים. "לבן הוא הצבע המתאים ביותר לאור בישראל" מסביר אלכס את השקפתו בנושא, "גם ביוון, בה האקלים כמו בארץ, מרבים להשתמש בלבן, ואף אחד לא מאשים את היוונים באופנתיות. כל צבע אחר ייראה דהוי או מאובק אחרי זמן קצר, הלבן תמיד נראה רענן, ורעננות אני אוהב". הלבן, שבו משתמש מייטליס כרקע תפאורתי לפנים הבית, הוא רק אחד מהמרכיבים, המאפיינים את תפישתו העיצובית.

ביוון, שבה האקלים כמו בארץ, מרבים להשתמש בלבן, ואיש אינו מאשים את היוונים באופנתיות. כל צבע אחר ייראה דהוי או מאובק אחרי זמן קצר

אלמנטים רבים נוספים משתתפים במעשה המרכבה: המענה לצורכי הלקוח, הטמעת הבית בנוף ובסביבה, התאמת הבית לאופי הדיירים, לסגנון חייהם היום ולשינויים הצפויים מחר, תמרון בין דעותיהם השונות של בני הבית, והתקציב, המכתיב את האפשרויות. ליישומם של כל אלה ונוספים נדרש ידע מקצועי נרכש, ניסיון ואינטואיציה, שהיא מתת טבע. האינטואיציה אצל מייטליס דומה יותר להבזק, בדומה לתיאוריה של הסופר פיציו דודסון. בראשו מתרוצצים אלפי רעיונות קונספטואליים מוכנים ליישום, ומתורגמים לתוכניות. כבר בפגישתו הראשונה עם הלקוח וההיכרות עם הסביבה, הוא יודע איזו מהתוכניות השמורות איתו תתאים, ותענה על כל הציפיות )בתחילת דרכו נטה מייטליס להיכנע לדרישותיהם של לקוחותיו, למרות שלא הסכים להם, ולאחר מעשה הם הצטערו על כך(. "הכול צפוי והרשות נתונה", כך מכתיר מייטליס את גישתו העיצובית: "בית הוא כמו בצל, עשוי שכבות, שכבות, והרבה יותר מכך, בבית חייב להיות רצף מרתק, כמו בהצגה. מסך ועוד מסך מכניס את הצופה לתוך העלילה.

גם מרי פופינס לא שפכה את תיק ההפתעות שלה בבת אחת, אלא שלפה קסם אחר קסם בקצב מרתק עם אלמנט הפתעה". התבוננות במכלול עבודותיו של מייטליס  מגלה שהלבן, השולט בהן, מקבל צבעוניות מגוונת, בגלל התפישה המרחבית השונה, שילובי צבעים נוספים, המושפעים מהסביבה, ובעיקר הדרגתיות והשתלשלות תרחישי עיצוב שונים, שעושים את החלל למעניין בדרך שקטה, אלגנטית וכמעט סמויה. בעיצובו של מייטליס אין הפגנת "שרירים". העושר החזותי, החבוי בכל פרט בחלל, שמור לבאי הבית בלבד, והם מתחלקים בו עם המבקרים רק על פי רצונם.

בית הוא כמו בצל, עשוי שכבות, שכבות. בבית חייב להיות רצף מרתק, כמו בהצגה. מסך ועוד מסך מכניס את הצופה לתוך העלילה

כישוריו של מייטליס מבוססים על שילובים בין ספרות, דרמה, אמנות וידע מקצועי רחב. בכל אחת מעבודותיו יש, בצד היגיון הנדסי מדויק, הרבה רגישות לאדם כיחיד ולאינטראקציה שלו עם בני הבית. את התוכנית המתאימה, הנשלפת מהמאגר הפרטי שלו, חייב מייטליס להתאים לסיפור. כשם שכל לקוח הוא ספור בפני עצמו, המבדיל אותו מאחרים, כך גם עיצובי הבתים של אלכס שונים זה מזה, למרות השקיפות הברורה של סגנונו האלגנטי החוזר כחוט השני בכל יצירותיו. מייטליס מגלה גמישות ויכולת התמרון בין המצוי והרצוי בבניית תוכנית עיצוב ללקוח, אך אלה נעלמות, כשמדובר באלמנט עיצוב שנדרש, על פי חזונו, בחלל שבטיפולו.  עקשנות מקצועית זו הביאה אותו מבלי משים לעצב רהיטים, שהפכו להיות נכס צאן ברזל בעיצוב הישראלי, ואף יצאו כשגרירים לשווקים בחו"ל.

עקשנות מקצועית הביאה אותו מבלי משים לעצב רהיטים, שהפכו להיות נכס צאן ברזל בעיצוב הישראלי, ואף יצאו כשגרירים לשווקים בחו"ל

מייטליס לא שייך לאמנים המיוסרים, שעבודתם מלווה במאמץ. עיצוב הרהיטים שהתעורר כצורך, זרם יחד עם עיצוב הפנים ללקוחותיו. יכולתו הגאונית ליצור יש מאין נובעת, אולי, מהשפעת השנים  בהן שהה בלונדון לאחר תום לימודי תואר שני באדריכלות. באותה עת עבד מייטליס יחד עם רון ארד. "היה מרתק בכל דקה ובכל שעה, למרות, שעיקר העבודה היה שרטוט רעיונותיו הגאוניים של רון, המסוגל ליצור דברים, שלא מזכירים שום דבר שהיה קודם". קרוב לחמש שנים עבד מייטליס עם רון ארד. במשך השנים נוצרה אוסמוזה מלאה בין השניים, שכמעט הפכה את מייטליס לצילו של רון. מסיבה זו החליט לעזוב את הדמות הנערצת עליו ביותר בעולם העיצוב, ולחזור לארץ, לעצמאות. הערצתו ליכולתו של רון דבקה גם בו, וניכרת ביכולתו של מייטליס ליצור רהיטים, שחותמו האישי בהם מובהק. 

הדרגתיות והשתלשלות של תרחישי עיצוב שונים עושות את החלל למעניין, בדרך שקטה, אלגנטית וכמעט סמויה

יצירת קו עיצוב אופייני, המזוהה איתו בלעדית, לצד רב גוניות ביכולתו המקצועית, הם אלה שגרמו לבחירתו של אלכס מייטליס כמשפיע לשנת 2008 בתחום עיצוב פנים. 

עוד בנושא

מעצבים מעניינים

המעצבת שהתחנכה בפריז – הכירו את גילה בל פרי


כבת לאבא קבלן, היה ברור לגילה בל פרי שהיא תעסוק גם כן בעולמות התכנון והעיצוב. כיום היא כל כך אוהבת את המקצוע שלה, עד שלעיתים היא שוכחת שמדובר בעבודה

מעצבים מעניינים

שבי מזרחי – המעצב שמקפיד על טאץ' אישי


עם עשרים שנות ניסיון בתחום, מעצב הפנים שבי מזרחי מצליח להעניק ללקוחותיו עיצוב מדויק שלוקח בחשבון את כל הפרטים הקטנים

מעצבים מעניינים

עופר בן אברהם - המעצב שלא מפחד להעז עם כל רעיון


מעצב הפנים עופר בן אברהם הוא מסוג המעצבים שרואים את החלל ומיד יודעים מה הוא צריך. כשניתן האות, מתחיל מסע ליצירת האמנות שלו

מעצבים מעניינים

עידוא כספי – המעצב שאוהב להתחבר לסביבה


הדבר הראשון שעידוא כספי עושה כשהוא מגיע לסטודיו הוא להסיט וילונות ולהכניס את הנוף. החיבור הזה בין החוץ לפנים, ניכר גם בעבודות שלו שמשלבות מרכיבים מעולם הקיימות

תגובות

כתיבת תגובה