כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב מבנים ציבוריים  //  חינוך פרטי באוסלו

חינוך פרטי באוסלו

מרכז חינוך בינלאומי באוסלו, שבו לומדים כ-500 תלמידים המגיעים מיותר מ-50 מדינות, תוכנן מחדש והותאם לצרכים עכשוויים

מאת: מערכת אתר בניין ודיור צילום: איוון ברודי


מרכז חינוך פרטי באוסלו כולל גן ילדים, בית ספר יסודי ובית ספר תיכון, ובו כיתות לימוד קלאסיות לצד מתקנים ייחודיים ללימודים מתקדמים. המטרה העיקרית, בבנייה המחודשת של המרכז, הייתה לשדרג את האזורים הקיימים, להחליף מבנים ארעיים וליצור אזורים חינוכיים חדשים עבור צרכים ספציפיים. הפרויקט חולק לשלושה שלבים כדי לאפשר את פעילותו השוטפת של בית הספר בזמן הבנייה.

הבניין המקורי משנות השישים היה שחוק, אך בעל מעלות אדריכליות ברורות. הפריסה שלו על פני קומה אחת מאפשרת התמצאות קלה, מצויה בו תאורה טבעית טובה וקשר הדוק אל החוץ. המבנה המודולרי שלו היה גמיש לשינויים. המבנה החדש יוצר שינוי עדין במסגרת התקציב המוגבל ומנסה לשמר את האיכויות הטבועות בו. המערכות הטכניות החדשות הוצבו על הגג.

פריסת המבנה הישן על פני קומה אחת מאפשרת התמצאות קלה, יש בו תאורה טבעית טובה וקשר הדוק אל החוץ

השלב הראשון של הפרויקט כלל הקמת פאביליונים באזור קיים. הם כוללים מעבדות, ספריה ו"כיכר" מרכזית. הכניסה הראשית, כתוצאה מהתוספת, הוזזה לצד מערב של הבניין. התכנון האדריכלי מבקש ליצור שפה חדשה של צורות רכות ואורגניות ולרכך את היחסים המרחביים בין האזורים הישנים והחדשים. בה בעת האזורים החדשים הללו כוללים תוכניות מיוחדות הממוסגרות בקו הישר של הישן. אור יום ממלא את החדרים דרך חרכים צרים מרצפה עד תקרה לצד תאורת גג היקפית.

השלב השני של הפרויקט היה גיבוש אזור נפרד עבור הילדים הקטנים ביותר, שבו עשר כיתות ומשרדים. השטחים הציבוריים זוכים לאור יום גם הם. גודלם של החדרים גמיש ויכול להשתנות לפי מספר הילדים שבכל שכבה. בשלב השלישי של הפרויקט, הנמצא עדיין בתכנון, יהיו אזורים חדשים לשיעורי תיאטרון, מוזיקה וחינוך גופני. חלקים מאזורים אלה יהיו פתוחים בלילה.

התכנון האדריכלי מבקש ליצור שפה חדשה של צורות רכות ואורגניות ולרכך את היחסים המרחביים בין האזורים הישנים והחדשים
 
חומרים:
קירות בצורות אורגניות מחופים באריחי עץ מיוחדים, קמורים וקעורים ומצופים בלכה שקופה. בפנים, קירות העץ צבועים לבן. בשלב השני כוסתה החזית בלוחות מלט בעשרה צבעים שונים. חומרים שבהם נעשה שימוש בצדם החיצוני של הקירות מופיעים גם בצדם הפנימי.

בהיבט האיכויות של המבנה הישן, המבנים החדשים מאורגנים סביב שלושה אזורים המתאימים למשחק וליצירה עבור קבוצות הגיל השונות. במקום גן שקט עם מצע חצץ לבן, ספסלים וצמחייה המתאימים למשחק שקט ולקיום שיחות. שני עצי אלון גדולים שהיו שם שומרו. באזור שהוקם בשלב השני רוצף המקום ברצפת גומי המתאימה למשחקי ילדים קטנים. חצר בית הספר שפתוחה לכיוון מערב הותאמה למשחקי כדור.

עוד בנושא

עיצוב מבנים ציבוריים

נגרות מעוצבת: מצעצועי ילדים לבתים יוקרתיים


הודות לשיתוף פעולה בין שחר סלע למעצבות פנים, בית הספר הזה הפך לסביבת למידה מעשירה, מפתחת ומלאת אסתטיקה

עיצוב מבנים ציבוריים

עושים עסק: עיצוב חנויות ומתחמים קמעונאיים


בעידן האינטרנט וקניות האונליין, הנראות של החנויות הרגילות מקבלת חשיבות עליונה. חברת 'קורן פתרונות חזותיים' מבינה זאת, ומקימה מתחמים שעושים חשק לזוז מהמחשב

עיצוב מבנים ציבוריים

מעצבים תקווה: עיצוב מבנים מעצימים למען הקהילה


בכוחו של עיצוב לחולל מהפכים משמעותיים והרמוניים לא רק בסביבת מגורים, אלא גם במוסדות ציבור למען הקהילה. בית נוער בפתח תקווה והוסטל לנפגעי נפגש בעפולה ממזגים יחדיו ערכים, שמחה וצמיחה

עיצוב מבנים ציבוריים

בחזרה לביה"ס: החינוך מתחיל בעיצוב


משה בן דוד ותמר קאסוטו הם בעלים של משרד אדריכלות לילדים ונוער המתמחה בעיצוב גני ילדים ובתי ספר, וגם, במקרה, בעל ואישה, וגם מורים בעצמם (נחשו איפה הכירו). "תמיד מדברים על תנאי ההעסקה של המורים, אבל אף פעם לא מדברים על סביבת העבודה שלהם", הם אומרים. תסתכלו איך הם בחרו לעצב חדר מורים, ויש גם הסברו למה

תגובות

כתיבת תגובה