עושים עסק: עיצוב חנויות ומתחמים קמעונאיים

בעידן האינטרנט וקניות האונליין, הנראות של החנויות הרגילות מקבלת חשיבות עליונה. חברת 'קורן פתרונות חזותיים' מבינה זאת, ומקימה מתחמים שעושים חשק לזוז מהמחשב

מתחם קצביה ביוחננוף
מתחם קצביה ביוחננוף, סניף קרסו ת"א: עיצוב מחדש וביצוע של סניפי הרשת. תכנון הלייאוט, עיצוב והקמת כלל מתקני התצוגה, מערכות המידוף והשילוט | צילום: אביב קורט
מתחם אוכל מוכן
מתחם אוכל מוכן ביוחננוף, סניף קרסו ת"א: השקעה בדקורציה היקפית ובטיפול ייחודי למעדניות, בנוסף שולבו בסניפים אזורי הסעדה | צילום: אביב קורט
הפופולאריות שצוברות קניות האונליין מאלץ את החנויות הממשיות להשתפר, להתייעל ולהמציא את עצמן מחדש. הלקוח שהתרגל לרמה גבוהה של שירות ונוחות, מצפה ללא פחות מכך בחנות רגילה, ואף יותר. "יש לייצר עבורו חוויה שכדאי לצאת בשבילה מהבית", טוען ליאור קורן, המנכ"ל והבעלים של חברת 'קורן פתרונות חזותיים'. "תשומת הלב המושקעת כיום בעיצוב אתרים לא משאירה דבר ליד המקרה, וכך יש לטפל גם בחנות הפיזית".
ליאור קורן
ליאור קורן | צילום: אלון מצקין. יחד עם הצוות (משמאל) מעצבים חווית לקוח מדוייקת, בדגש על המשכיות ורצף הקנייה 
ליאור קורן הוא מעצב תעשייתי בהכשרתו. עם סיום לימודיו במכון הטכנולוגי חולון לפני כעשרים שנה, החל את דרכו כמעצב עצמאי, צבר ידע וניסיון, והקים את חברת קורן פתרונות חזותיים. החברה מונה כיום מעל 20 עובדים, ומתמחה בעיצוב והקמת מתחמים קמעונאיים כגון: סופרמרקטים, חנויות נוחות, בתי מרקחת, חדרי כושר, חנויות קונספט, ועוד. בין לקוחותיה מותגים וקמעונאים מובילים בישראל.
חנות הדגל של 'סטימצקידס'חנות הדגל של 'סטימצקידס' בקניון שרונים – חוויה של חנות משחקים, הנבדלת ממותג האם
מהרעיון ועד לביצוע

החברה עובדת כ"קבלן מפתח" עבור הלקוח, בפורמט Design&Build, זאת מתוך הרצון לתת ללקוח תוצר הדומה ככל האפשר למה שהובטח לו בשלב ההדמיה והפרזנטציה. "למעשה מתבצע אצלנו תהליך ההקמה כולו", מסביר קורן. "מגיבוש הקונספט הראשוני ובניית לייאאוט החנות, דרך כל היבטי העיצוב והתכנון, ניהול כל שלבי ההפקה והייצור עד ההתקנה בשטח". בהתאם לכך גובש המבנה הייחודי של החברה והפורמט הרב-תחומי של הצוות אשר מורכב ממעצבי פנים, מעצבים תעשייתיים, מעצבים גרפים, מנהלי פרויקטים ואנשי לוגיסטיקה, הפועלים בשיתוף ליצירת מתחמי מכירה מוצלחים.
   מתחם ירקות
מתחם ירקות בבולמרקט באור יהודה: העיצוב כלל את כל מתקני התצוגה ומערכות המידוף | צילום: אביב קורט
מתחם קצביהמתחם קצביה בבולמרקט, אור יהודה: חווית לקוח מושקעת בסניף שכונתי קטן, כמו ברשתות הגדולות | צילום: אביב קורט
השלם גדול מסך חלקיו

כמעצב תעשייתי, קורן ניחן בראייה כוללת שגם ניכרת היטב במתחמים שהחברה מקימה. "כשעיצוב המתקנים נובע מהפלנוגרמה, הטיפול הגרפי משלים ומעצים את התלת-ממד של המתקן הפיזי", הוא אומר. "הכול גם נעשה תוך הבנה עמוקה של התנהגות הלקוח ושל אילוצי התפעול של החנות – וכך נוצר שלם הגדול מסך חלקיו". המנכ"ל רואה בחנות מעין 'מכונה' שכל כולה מתוכנתת להנגשת מוצרים בצורה יעילה ומיטבית. "תשומת הלב ניתנת לא רק ל'לוק הכללי' אלא גם ל'מטר האחרון' – שם מתקבלות החלטות הרכישה של הלקוח", הוא אומר. "התוצאה היא שיפור של עשרות אחוזים בפדיון למטר של החנויות בהן מטפלת החברה, ובמקרים מסוימים אף מעבר מכך".
מתחם מכירת צבעי שיער
מתחם מכירת צבעי שיער, בחצי חינם, חולון: השקעה בחווית לקוח בסופרמרקט כמו בחנויות מתמחות
חוויית הקניה

הקונספט העיצובי של קורן שם את חווית הקנייה במקום מרכזי במערך השיקולים. "יש חשיבות רבה למציאת ה'סיפור' הנכון שיתמוך במכירת המוצר" הוא קובע. "קל יותר למכור גבינות במעדנייה שנראית כמו רחוב הולנדי עם תחנת רוח – כפי שעשינו במספר סניפים של הרשת חצי חינם".
המעדנייה בחצי חינם:המעדנייה בחצי חינם: תחנת הרוח מספרת את הסיפור של המוצר
 התמצאות הלקוח בחנות

בחברה מבינים גם שההתמצאות בחנות היא קריטית לחוויית הלקוח ולהגדלת נפח הקניה. סניף שרונים של חצי חינם, למשל, הוא מבנה רחב ממדים המחולק לקטגוריות רבות. האתגר שניצב בפני חברת 'קורן פתרונות חזותיים' בבואה לעצב פרויקט זה היה למצוא דרך לגרום ללקוח לעזוב את מחלקות המזון בסופרמרקט, ולעבור למתחמים אחרים כמו אופנה וטקסטיל, הממוקמים בכלל בקומה נפרדת. "דרך תחימת אזורים בתקרה הדגשנו את ההפרדה למחלקות, ובאמצעות שילוב חומרים וצבעוניות בתכנון הריצוף, נוצר תוואי הליכה מובנה ללקוח", מתאר קורן. "בנוסף, כדי לייצר נראות מזמינה של הקומה השנייה, עיצבנו תקרה ייחודית שניתן לראות כבר מהכניסה". בעיצוב הסניף גם הושם דגש על יצירת חוויית מושקעת, מכובדת ונעימה שמשתווה לתחושה של קניה בחנות בגדים מעוצבת.
קומת הלבשה וכלי בית
קומת הלבשה וכלי בית בחצי חינם, שרונים: עיצוב התקרה מזמין מקומת הכניסה ותורם לתיחום קטיגוריות,  וטיפול ייחודי בריצוף מתווה את מסלול לקוח
חשיבות השילוט

לטיפול דומה זכה המתחם של חברת 'אהבה' בקומראן, המשמש כחנות ייעודית לתיירים המבקרים בים המלח. "החנות תוכננה לקלוט בבת אחת לקוחות רבים שמגיעים לפרק זמן קצוב כך שההתמצאות הייתה עניין חשוב", אומר קורן. "דרך חלוקה לקטגוריות, שלטים בהירים והתוויית מסלול, אפשרנו ללקוח להסתובב בחנות באופן עצמאי ובקלות". בחנות גם שולבו מסכים עם תכנים התומכים את המותג, ואף הוכנס מתקן שזכה בפרס 'כוכב ישראל'– מסך שקוע בשולחן התצוגה, המקרין אינפורמציה אודות המוצרים שמניחים עליו.
מתחם אהבה בקומראן
מתחם אהבה בקומראן: השילוט בולט וברור
החיפוש אחר הדבר הבא

המנכ"ל והצוות מחפשים תמיד את הדבר הבא מבחינת חשיבה קמעונאית, ואוהבים לאתגר עצמם עם פרויקטים שהם טרם עיצבו כדוגמתם. "האתגר והשינוי הם חלק מה – DNA של החברה, ואנחנו כל הזמן מחפשים אחר טכנולוגיות וחומרים חדשים", טוען קורן. "בשנה האחרונה החברה עוברת תהליך בנושא עיצוב בר-קיימא. הצוות עבר הכשרה בנושא, ונבנתה ספריית חומרים ייחודית תוך חיפוש חלופות טובות יותר מבחינת חומרי הגלם, הצבעים והטכנולוגיות שאנו עושים בהם שימוש. השאיפה היא לנסות להטמיע חשיבה ירוקה בעיצוב חנויות תוך הוזלת עלויות, מגמה שתופסת תאוצה בעולם וחשוב לקדם גם בארץ."
חנות מזכרות ומתנות במרכז המבקרים בגן הלאומי עיר דודחנות מזכרות ומתנות במרכז המבקרים בגן הלאומי עיר דוד
עיצוב תחנת הדלק וחנות הנוחות SEVEN באשדוד
עיצוב תחנת הדלק וחנות הנוחות SEVEN באשדוד

ראשית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...