כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב מקומות בילוי ופנאי  //  גינה – הבית הלבן

גינה – הבית הלבן

בית בסגנון קולוניאלי, מהבודדים ששרדו בישראל, הוכרז כמבנה לשימור, ומשמש כיום כגן אירועים

מאת: צילום:


בשנת 1928 רכשה קבוצה של משקיעים מדרום אפריקה 1000 דונם באזור הכפר הערבי קוביבה, (לימים גן רווה) במטרה להקים חווה חקלאית, שתוקדש לגידול אחד. בדומה לחוות הענק בדרום אפריקה ובאמריקה, שם היו הגידולים האופייניים כותנה וטבק, תכננו  כאן מודל מוקטן של חווה, כאשר הפרדס נבחר כענף הגידול.

על פי דגם החוות בדרום אפריקה הוקם גם כאן, במקום הגבוה ביותר, בית, שממנו ניתן לחלוש על כל השטח. הבית נבנה בסגנון קולוניאלי, וצבעו היה לבן. לכן כונה בפי תושבי הסביבה והעובדים "הבית הלבן". הוא לא תוכנן למגורים, אלא כמרכז פעילות לעובדים. מנהל העבודה מיקם בו את משרדו, והיה בו מטבח, שבו בושלו ארוחות חמות לעובדים, ובשעת צהרים הם היו מגיעים לסעוד לקול צלצולו של פעמון, שהיה תלוי בכניסה למרפסת שבחזית הבית.

בסופי שבוע היו כל המי ומי של תל-אביב מגיעים למקום. בין המבקרים היו חנקין, ביאליק ואחרים, שהיום מתנוססים שמותיהם על שלטי רחובות ברחבי הארץ

קומתו העליונה של הבית שימשה את הרווק שבין המשקיעים, כמשכן זמני, ואילו שאר המשקיעים, שעקב השקעתם העתיקו את משכנם לפלשתין, גרו בתל-אביב, ובסופי שבוע היו כל המי ומי של תל-אביב מגיעים למקום. בין המבקרים היו חנקין, ביאליק ואחרים, שהיום מתנוססים שמותיהם על שלטי רחובות ברחבי הארץ.

אחד העקרונות, שהנחו את בעלי המקום היה עבודה עברית. לבד ממספר מועט של ערבים, שהכירו את עבודת האדמה ואת ושיטות העבודה הנהוגות במקום, כל העובדים היו יהודים. רובם הגיעו מנס-ציונה, ושנה מאוחר יותר, נוספו אליהם עולי בולגריה, שהקימו את מושב בית חנן בצמוד לחווה.

המשקיעים והעובדים לא רוו נחת מהחווה החדשה במשך זמן רב: מאורעות שנת 1929, שלא פסחו על המקום, גרמו לפסק זמן בעיבוד האדמה, ובמאורעות 1936-1939, התבצרה במקום כיתה של ההגנה, נוספה קומת דייק, בה נבנו חרכי ירי, שמתוכם הושבה אש על הפורעים הערביים.

בסוף שנות השמונים נמכר השטח למר בוכמן, איש ממון גרמני, שראה בקרקע מרכיב עיסקי בלבד, ללא כל ערך היסטורי, ו"הבית הלבן", שהיה בין הבודדים בסגנון קולונליאנלי, שנבנו ושרדו בארץ, נועד להריסה

עם תום המאורעות חזרו החיים לקדמותם, הפרדסים הושקו מהבאר שנחפרה במקום, ואורחי סוף השבוע חזרו לפקוד את החווה.
הפרעות גרמו למשקיעים הפסדים לא מעטים. בנוסף, התעוררו קשיים במכירת היבול, עקב שוק מקומי קטן ועני ובעיות בייצוא. בלית ברירה החליטו המשקיעים, שנותרו אחרי ששניים פרשו קודם לכן, למכור את השטח לחברה ממשלתית, שהתכוונה להקים ישוב במקום, אך זה לא קרה. 

בסוף שנות השמונים נמכר השטח למר בוכמן, איש ממון גרמני, שראה בקרקע מרכיב עיסקי בלבד, ללא כל ערך היסטורי, ו"הבית הלבן", שהיה בין הבודדים בסגנון קולונליאנלי, שנבנו ושרדו בארץ, נועד להריסה.  כאשר נודע הדבר לבת-שבע לוינסון, שאביה שימש בעבר כמנהל החווה, היא פתחה בפעולה נמרצת ומהירה, והצליחה לעצור את הריסת המבנה. בהתערבותה של תמר טוכלר, האחראית על שימור אתרים בארץ, הוכרז המבנה כבית לשימור, דבר המבטיח את עתידו לדורות.

בשנת 1992 הושכר המקום לגרי וענת תמיר מבית חנן, במטרה להפוך אותו למרכז אירועים, שיזכיר למוזמנים את שהיה פה בעבר. הם נעזרו בציירת דפנה ערוד לשחזור המקום. דפנה עיצבה אריחי קרמיקה ברוח התקופה, רהיטים וכלים נרכשו בשוק הפישפשים, צילומים, מפות ופרטי עיצוב נוספים הובאו מביתם הפרטי להשלמת המראה האוטנטי.
נכון להיום מנוהל המקום באהבה רבה על ידי משפחת פרג'ון.

עוד בנושא

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

כפר הנופש שהביא את מקסיקו לאילת


החופש הגדול שוב איתנו, וזה בדיוק הזמן לקבל הצצה לכפר הנופש החדש U SPLASH RESORT של פתאל, שמצליח להיות גם מלון, גם פארק מים, וגם נווה מדבר באווירה מקסיקנית

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

מכוונים את הזרקור: היכרות עם המעצב גיא סירוטה


סביר להניח שכבר יצא לכם לאכול במסעדה שהוא עיצב או לקנות בחנות שהוא תכנן. עכשיו זה הזמן שתכירו את המעצב גיא סירוטה

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

מלון Artist: השילוב המושלם בין נופש לאמנות ישראלית


מלון בוטיק חדש ומסקרן נפתח בעיר תל אביב, ומציע הצצה לסצנת האמנות בענפה בעיר. המלון מוקדש לאמנות ישראלית מקורית, ומשלב בעיצובו יצירות של מיטב האמנים המקומיים

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

נאמן למקור: מלון הבוטיק בכר האוס נותן חווית אירוח תל אביבית שונה


עם מבנה היסטורי, מיקום מנצח, חדרים יוקרתיים, ועיצוב שמכבד את העבר – מלון הבוטיק בכר האוס מחזיר אותנו לתל אביב של שנות העשרים בדרך הכי עכשווית שיש

תגובות

כתיבת תגובה