כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור

עיצוב מקומות בילוי ופנאי  //  יהלומים לנצח

יהלומים לנצח

טיבו של קשר האהבה בין האדם למינרלים נדירים הוא חידה עתיקה,שנותרה בלתי פתורה עד עצם היום הזה

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: נתן דביר


בורסת היהלומים של ישראל היא מהגדולות בעולם, מכילה את כל הפעילויות הקשורות ליהלומים, אך חסומה בפני הקהל, שרוצה לדעת על הנעשה בה, ומוזיאון היהלומים על שם הארי אופנהיימר, חבוי בתחתיתה.

הגמישות והעדכניות המסחרית, אותה מפגינים העוסקים בשיווק האבנים הנחשקות בישראל, הפכה אותה לאחת ממנהיגות העולם בתחום תעשיית היהלומים והסחר בהם. גמישות זו אינה תואמת כלל וכלל את אופיו השמרני של המוזיאון, שהוקם בשנת 1986, אי לכך הוחלט לחדשו.
השיפוץ הופקד בידיו הנאמנות של אליאב נחליאלי, מעצב מוזיאונים ובעליו של פרוגרמה 1 – סטודיו לעיצוב, שמתמחה במרכזי מבקרים ומוזיאונים.

קצב חיים מהיר, טכנולוגיה תקשורתית מפותחת, וקהל שרוצה לדעת הכול בזמן קצר, מחייב את מעצב התערוכות למצוא פתרונות, שירתקו את קהל הצופים, ירגשו ויפתיעו אותו בנקודות, בהן עלולה להיווצר עייפות או "ירידת מתח"

נחליאלי, שכישוריו נוגעים באדריכלות, עיצוב פנים, תאורה, עיצוב גרפי, גרפיקה ממוחשבת וודיאו ארט וכל יתר האמצעים הויזואליים, הוא בוגר בצלאל במגמת עיצב ואמנות, ותואר שני בתכנון ועיצוב מוזיאונים באוניברסיטת תל-אביב. הוא הקים בשנת 1986 את פרוגרמה 1, ועיקר עבודותיו עד היום מתמקדות בתולדות עם ישראל. שתיים מהן, מוזיאון הפלמ"ח בתל-אביב ו"שרשרת הדורות" בירושלים, זכו בפרס Thea היוקרתי.

הדרישות, הניצבות היום בפני מוזיאונים, ובמיוחד מוזיאוני- נושא, שונות ממה שהיה מקובל  בשנים קודמות. קצב חיים מהיר, טכנולוגיה תקשורתית מפותחת, וקהל שרוצה לדעת הכול בזמן קצר, מחייב את מעצב התערוכות למצוא פתרונות, שירתקו את קהל הצופים, ירגשו ויפתיעו אותו בנקודות, בהן עלולה להיווצר עייפות או "ירידת מתח", וגם יעבירו את כל המידע עם אפשרות להרחבה על פי צורך אישי.

אליאב שקיבל לידיו מבנה, שנתוניו האדריכליים ממש לא מתאימים למוזיאון: תקרה נמוכה, כניסה ויציאה מפתח אחד, כלומר, קושי ביצירת מסלול ביקור אחיד, חלוקה לחללים קטנים על ידי קירות נושא, פינות חדות ועוד. התייעץ בתחילה עם ידידיו ממשרד אדריכלות הפנים- נוי פארן, אך במהרה חזר לתיאורית "סיפורי האגדות".

שלושה אלמנטים עיקריים נבחרו לעיצוב חלל המוזיאון ותצוגת הקבע", מסביר נחליאלי, "טיפול בהלם, השתקפויות ורבדים-שכבות. את החיסרון של תקרה נמוכה הפכתי ליתרון על ידי יצירת אווירה של חדר כספות, שהולמת את המוצגים והחללים הקטנים ש"ירשתי" מהמוזיאון הישן"

"מוזיאון הוא מקום עכשווי, החושף סיפורים מהעבר למען קהל יעד עתידי, לכן המסרים חייבים להגיע לקהל המבקרים כסיפורי אגדה". כך הציג בפניי אליאב את תפיסתו, בעת ביקורי במוזיאון המחודש, שנפתח לקהל הרחב ב- 11.2.2008
"שלושה אלמנטים עיקריים נבחרו לעיצוב חלל המוזיאון ותצוגת הקבע", מסביר נחליאלי, "טיפול בהלם, השתקפויות ורבדים-שכבות. את החיסרון של תקרה נמוכה הפכתי ליתרון על ידי יצירת אווירה של חדר כספות, שהולמת את המוצגים והחללים הקטנים ש"ירשתי" מהמוזיאון הישן".

מסלול הסיור במוזיאון מתחיל בתצוגת שורה של יהלומים מפורסמים, כשלכל אחד מהם מוצמד הסיפור המלווה אותו. מיהלום הקוהינור, שהתגלה לפני 5000 שנים, והיום משובץ בכתרה של מלכת אנגליה, ועד יהלום הטיפה, שהוענק לאליזבט טיילור ליום הולדתה ה-40.  "קודם כל, קבלו את היהלומים, שבגללם הגעתם הנה, ואחר כך נמשיך בסיפור", מסביר נחליאלי, "אין טעם להתחיל בעובדות אודות תעשיית היהלומים, לפני שמתרשמים מהמוצר המוגמר, כי הוא זה שמסקרן, ובצדק. ביהלום חבויים קסמי השתקפויות וצבעוניות נדירה".

נחליאלי עיצב גם את חללי המוזיאון באופן המרמז על חוויה זו. תצוגת הקבע כוללת את כל אפשרויות הפרזנטציה הקיימות: המוצגים עצמם, פאנלים מודפסים, מיחשוב, קרני לייזר, סרט וידאו והפתעות. מרכיב ההשתקפויות מחבר בין כולם במודע ובאקראי, ויוצר הרמוניה הקושרת את הכול בטבעיות ההולמת מינרל טבעי.

"תכונה עתיקה זו של הקשבה לסיפורים, נשארה טבועה בנו, והיא קיימת גם בתקופה המודרנית שבה כל המידע נמסר בצורה מתומצתת", אומר נחליאלי

נחליאלי לא בחר בתצוגה יקרה עתירת  טכנולוגיה מתקדמת. "למוזיאונים יש בעיה", הוא מסביר, "משקיעים הון עתק בטכנולוגיה משוכללת, ולמחרת  זה כבר מיושן". כדי להתמודד עם הבעיה, הוא פנה אל העבר הרחוק, לתקופה שבה זקן השבט היה יושב ליד המדורה, וסביבו קהל מאזינים המקשיבים לסיפוריו המרתקים. "תכונה עתיקה זו של הקשבה לסיפורים, נשארה טבועה בנו, והיא קיימת גם בתקופה המודרנית שבה כל המידע נמסר בצורה מתומצתת", אומר נחליאלי.

סיפור היהלומים מתחיל על גבי מסך, שממוקם מאחורי תצוגת קרני לייזר. חלל מרכזי, שתחום בקירות מעוגלים, ממרכז את הצופה, ומעביר אותו מיידית אל עלילת הסיפור. במרכז מעגל התצוגה עולה מודל של יהלום בגודל מרשים, קרני הלייזר פוגעות בו, ונשברות ונפוצות לכל עבר בשלל צבעי הקשת. זוהי, בעצם, תמצית הסוד הטמון ביהלום. בתום הפתיח עולה המסך, ולעיני הצופים מתגלה החלק "המלוכלך". רצפת אלומיניום תעשייתית מדגישה את התהליך הפרדוקסאלי של יצירת היהלום: הפריט הנוצץ ביותר בעולם נעשה בתהליכים של  כרייה ועיבוד, שחלקם עדיין מתבצע בעבודת כפיים מסורתית, המלווה את החיתוך וליטוש היהלומים כבר מאות ואלפי שנים, וכרוך בלא מעט זוהמה תעשייתית.

שלושה חללים מדורגים מוקדשים לחוויית העשייה, המועברת לקהל על ידי דו שיח וירטואלי בין מבקר ואיש מקצוע, המסביר על הכרייה, החיתוך והליטוש שהם שלבי ייצור היהלומים. השיחות מוקרנות באמצעות מחשב, המופעל אישית על ידי המבקרים על גבי לוחות זכוכית מדורגים.
בתום התצוגה יכול המבקר, שמבקש לדעת עוד, לקבל תשובות נוספות לשאלות המופיעות ברשימה.

אורך כל הסיור קרצה אליי צבעוניות זוהרת, שאליה הגעתי בשלב הכמעט אחרון: בחדר מצופה גרניט פורצלן כהה, שגם בו בולט אלמנט ההשתקפות, מוצגות בתוך גומחות אבני חן יקרות וחצי יקרות בשלל גוונים, צבעים וצורות טבעיות

מן האזור התעשייתי ממשיכים המבקרים אל עומק חווית הכספת. הרצפה התעשייתית הופכת לשטיח שחור, בוהק ורך. באזור הזה מוצגים המוצרים המוגמרים: תכשיטים, עטים מעוטרים וגאג'טים למיליונרים, כמו כדור טניס, אקדח, ועוד מוצגים (היו כאלה שהזמינו ואף רכשו אותם).
במעבר מאזור התעשייה  לאזור התצוגה מוצגת שורה של יהלומים מהשלב הגולמי ועד המוצר המוגמר. בקודקודו של סיבוב הפרסה, המפנה את המבקר לכיוון הכניסה/יציאה, הוקדש חלל מרווח לסרט, המציג סיפור: סאגה משפחתית, שמסבירה על מסחר ביהלומים ועל תפקודי הבורסה.

למרות שחללי המוזיאון מופרדים על ידי קירות אלכסוניים, שיוצרים אזורי תצוגה מוגדרים, משתקפת התצוגה בכללותה מכל פינה. לאורך כל הסיור קרצה אליי צבעוניות זוהרת, שאליה הגעתי בשלב הכמעט אחרון: בחדר מצופה גרניט פורצלן כהה, שגם בו בולט אלמנט ההשתקפות, מוצגות בתוך גומחות אבני חן יקרות וחצי יקרות בשלל גוונים, צבעים וצורות טבעיות. מול צבעוניות חמה זו, שקורנת באנרגיה  נעימה, בולט לפתע מראהו היקר והקר של היהלום.

מעגל הסיור בתצוגת הקבע מחזיר את המבקר אל שורת היהלומים המפורסמים, ומולה חלל התערוכות המתחלפות. נכון לעכשיו מוצגת שם תערוכה, שאצר  מאיר אהרונסון, בשם "שאגת היהלום" – אוסף של תכשיטים אפריקאים, שזכו בתחרויות עיצוב בדרום אפריקה. התכשיטים עוצבו ויוצרו על ידי מקומיים, וניכרות בהם השפעות הטבע והנוף האופייניים ליבשת.

עוד בנושא

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

מלון Artist: השילוב המושלם בין נופש לאמנות ישראלית


מלון בוטיק חדש ומסקרן נפתח בעיר תל אביב, ומציע הצצה לסצנת האמנות בענפה בעיר. המלון מוקדש לאמנות ישראלית מקורית, ומשלב בעיצובו יצירות של מיטב האמנים המקומיים

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

נאמן למקור: מלון הבוטיק בכר האוס נותן חווית אירוח תל אביבית שונה


עם מבנה היסטורי, מיקום מנצח, חדרים יוקרתיים, ועיצוב שמכבד את העבר – מלון הבוטיק בכר האוס מחזיר אותנו לתל אביב של שנות העשרים בדרך הכי עכשווית שיש

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

יוצאים החוצה: הברים החדשים, המעוצבים והכי שווים שיש


מחמארה גרוזינית ועד בר קוקטיילים בלתי שגרתי בעיצוב שלקוח מתוך אגדה - אלו הברים החדשים שאתם חייבים להכיר

עיצוב מקומות בילוי ופנאי

קטנות ומטריפות: חנויות הבוטיק שאתם חייבים להכיר


תגובות

כתיבת תגובה