מציצים למלון היוקרה הראשון של תל אביב: מלון דריסקו נפתח מחדש

ארכיטקטורה ייחודית, שיחזור קפדני וסיפור היסטורי שעולה על כל דמיון, המלון במושבה האמריקאית-גרמנית פותח שוב את שעריו

יח"צ

 

 

מלון דריסקו The Drisco Tel Aviv. צילום: אסף פינצ'וק

 

גם אתם מתגעגעים לאדריכלות של העולם הישן? אם כן, ודאי תשמחו לפגוש ב-The Drisco Tel Aviv, המלון החדש שנפתח לאחרונה במושבה האמריקאית-גרמנית על קו התפר בין יפו לתל אביב. המלון שוחזר בקפידה והוא פועל בשני מבנים היסטוריים שנבנו לפני 150 שנים: מלון ירושלים ובית נורטון לשעבר. כאן תמצאו 42 חדרים בגדלים שונים, כולל 5 סוויטות יוקרתיות, גג המשקיף אל נוף מרהיב של העיר תל אביב וחוף ימה, ציורי קיר אותנטיים, חדר ישיבות, חדר כושר, בר ואף מסעדת שף בסגנון עות'מני עכשווי. גובה ההשקעה במלון עומד על סכום מכובד של 120 מיליון שקלים, והיא כוללת שיחזור קפדני בו גם שיחזור ציורי קיר בהיקף רחב במיוחד אשר דרש שעות עבודה רבות של אמנים ואנשי מקצוע מהארץ ומהעולם.

מיקום: תל אביב

עיצוב פנים: שאלתיאל אדריכלות ועיצוב פנים

מלון דריסקו פנים המבנה מספק תחושת יוקרה המזוהה עם העולם הישן, וכולל ציורי קיר, שיש ועמודים מעוטרים. צילום: אסף פינצ'וק

 

מ-1866 ל-2018 – סיפורו ההיסטורי המרתק של מלון דריסקו


המושבה האמריקאית הוקמה ב- 1866 על ידי קבוצה של 40 משפחות אמריקאיות, נוצריות-מורמוניות אשר הגיעו לישראל ממדינת מיין הרחוקה בשליחות כומר – מטיף. המתיישבים החדשים החלו בהקמת המושבה, הכללה 10 בתים מעץ, שהובאו בחלקים מארה"ב, בסגנון הקוטג' האמריקאי, ובית אחת בלבד העשוי אבן, ולו שלוש קומות. הבית הוקם על ידי האחים דריסקו ועתיד היה לשמש כמלון "לה גראנד הוטל". אך למרבה הצער, קשיים רבים הובילו את המתיישבים חזרה לארצם, כך שלמעשה "לה גראנד הוטל" לא פעל לא פעל ולו יום אחד כמלון. ב-1870 נמכר המבנה לאחד ממנהיגי הקהילה הטמפלרית בארץ, ששינה את צביונו מאמריקאי לאירופאי והפך אותו למלון היוקרה הראשון מחוץ לחומות יפו, תחת השם "מלון ירושלים". המלון אירח את עשירי אנגליה, גרמניה וארה"ב ואפילו את הסופר הנודע מארק טווין והקיסר וילהלם השני. המלון שגשג עד ימי מלחמת העולם השנייה ואז הוסב למפקדה צבאית בריטית. עם קום המדינה המבנה החליף ידיים ועבר לבעלות ממשלת ישראל, עד שננטש בשנות ה-60. בית נורטון הסמוך הינו מבנה עץ בן שתי קומות הנבנה ב1866 במקור כבית מגורים. הבית הוא אחד ממבני העץ אשר הובלו מארה"ב באונייה על ידי מקימי המושבה האמריקאית, והורכבו בארץ. כיום המבנה מתפקד כ- Villa Drisco הכוללת 5 חדרים, סוויטה, ולובי של המבנה.

 

מלון דריסקו במלון 42 חדרים בגדלים שונים, בהם 5 סוויטות יוקרתיות. צילום: אסף פינצ'וק

 

מלון דריסקו העיצוב משלב אלמנטים ערבסקיים כמו שטיחי משי וגופי תאורה מצריים. צילום: אסף פינצ'וק

מלון דריסקו גג המלון משקיף אל נוף מרהיב של תל אביב ויפו העתיקה. צילום: אדוה ברעם

השקעה בגובה 120 מיליון שקלים – בחזרה לימי הזוהר של המושבה האמריקאית


הסגנון העיצובי של מלון ירושלים עבר מספר גלגולים, והושפע מההיסטוריה של הבניין, ובהמשך הוגדר כבניין לשימור שפעל בתקופת השלטון התורכי והבריטי. העיצוב המקורי של האחים דריסקו היה אמריקאי קולוניאליסטי, אולם בהמשך, לאחר שנמכר המלון לטמפלרים, התווסף לו סגנון אקלקטי המזוהה עם התקופה. בשנת 2010 עבר המבנה שימור מעטפת ע"י משרד אמנון בר אור אדריכלים, וב-2017 שוחזר פנים המבנה ע"י משרד נאור מימר אדריכלות ושימור, והוחזר לשימוש כבית מלון. על תכנון הפנים הופקד משרד שאלתיאל אדריכלות ועיצוב פנים.

מלון דריסקו בשנת 2017 שוחזר פנים המבנה והוחזר לשימוש כבית מלון. צילום: אסף פינצ'וק

 
מלון דריסקו
שילוב מסקרן בין אלמנטים מהסגנון הערבסקי לבין הסגנון האירופאי הקלאסי. צילום: אדוה ברעם
 

האתגר האדריכלי המרכזי שעמד בפני העוסקים במלאכת השימור, האדריכלות והעיצוב, היו תנאי שטח קיימים אשר דרשו התייחסות בכובד ראש, לרבות ציורי קיר אותנטיים רבים, ושימוש בחומרים ופרטים אותם מכתיבות רשויות השימור. העיצוב החדש מצליח לשחזר בהצלחה את ימי הזוהר ואת את חווית המקור, ויוצר שילוב הרמוני ומסקרן בין אלמנטים המוכרים מהסגנון הערבסקי לבין הסגנון האירופאי הקלאסי והמוקפד. כך נבחרה מעטפת מחודשת ואלגנטית המתכתבת עם הסגנון האירופאי, ומאופיינת באלמנטים כמו רצפות עץ אלון, דלתות עץ, גופי תאורה במראה מודרני לצד כורסאות בסגנון אר דקו, לצד אלמנטיים ערבסקיים אותנטיים כמו משרביות, שטיחי משי, גופי תאורה מצריים וגב מיטה מגולף. המבנה של מלון ירושלים לשעבר, מתאפיין באדריכלות בסגנון קולוניאלי כמו בשאר מבני הציבור במושבות הטמפלרים, וכולל אלמנטים טיפוסיים לסגנון כמו קמרונות וקשתות, פתחים מעוטרים במסגרות אבן, קירות כורכר וחזית מעוטרת. על מנת לשמר את עברו ההיסטורי של המלון, אשר נחשב כסמל להוד ולפאר, נבחרו חומרי גמר ורהיטים בסטנדרט מוקפד במיוחד. פנים המבנה מספק תחושת יוקרה המזוהה עם העולם הישן, וכולל ציורי קיר, שיש ועמודים מעוטרים. במרתף הבירה ששימש את "מלון ירושלים" פועלת כיום מסעדת ZADA – מסעדת שף עות'מנית, הקרויה על שם דמות אל מיתולוגית תורכית. קונספט המסעדה מתכתב עם ימי האימפריה העות'מאנית, זמן התיישבותם של המתיישבים האמריקאים בישראל.

  מלון דריסקו המבנה הוגדר כבניין לשימור שפעל בתקופת השלטון התורכי והבריטי. צילום: אדוה ברעם

 

553
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלון יוזם הצבעה ומבטיח לילה חינם, יש בזה טעם נפגם

המלצות נוספות
בודק...