כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב משרדים  //  מונטיפיורי 1

מונטיפיורי 1

הבניין בצורת אונייה בפינת הרחובות מונטיפיורי והשחר בתל-אביב שוחזר בסגנון מודרני, אך בהתאם לאופי המבנה הקיים

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: מיכל בר אור


במסמכים היסטוריים מוזכר שמו של האדריכל יהודה מגידוביץ כמי שתכנן לראשונה את הבניין ברחוב מונטיפיורי 1 בתל-אביב, אולם מאוחר יותר התברר שהבניין נבנה על ידי האדריכל יצחק שוורץ. בעבודותיו ניכרים שני סגנונות, הסגנון האקלקטי – שאליו שייכים בניינים שנבנו עד שלהי שנות העשרים של המאה הקודמת – והסגנון הבינלאומי, שהשפעותיו מורגשות בבניינים מאוחרים יותר.

המבנה במונטיפיורי 1, שנבנה בסוף שנות העשרים, שייך לתקופת הבאוהאוס. הוא היה בן שלוש קומות וצורתו כאונייה. בתכסית המבנה משולש עם פינות מעוגלות. פרטי המבנה פשוטים והחזית האופקית מותאמת לסגנון הבנייה הבינלאומי. המבנה בוסס כולו על צוקל מסיבי וגבוה שהודגש בצבע כהה השונה מגון הקירות שמעליו. חזיתות המבנה קושטו במרפסות אופקיות האופייניות לאותה תקופה – חלק תחתון בנוי ומעליו מעקה ברזל. החלונות והדלתות עשויים עץ בשילוב תריסי גלילה. לעומת הספים הפנימיים העשויים עץ, הספים החיצוניים סמוך לחדר המדרגות והקופינג שנקבע במרפסות השקועות היו עשויים שיש. גרם המדרגות, העשוי מוזאיקה בצבע חום, בלט מעל גג הבטון השטוח שלימים נבנה בו חדר כביסה. פנים הבית רוצף אריחים מצוירים, כנהוג בתקופה זו.

עבודת השחזור נעשתה ברובה על פי נתונים שנאספו ממקורות כתובים, תצלומים ובדיקת חומרים ששרדו.

לפני השחזור המבנה עמד בשלבים שונים של התפוררות. רוב המרפסות נהרסו, קורוזיה פגעה בחלקים מתכתיים והטיח בפנים הבניין ומחוץ לו התפורר.
 

לבניין, שנועד להיות בית לשכת רואי חשבון, תוכננו חמש קומות מעל קומת הקרקע והמרתף. הוחלט שחזיתות המבנה הפונות לרחוב מונטיפיורי ולרחוב השחר יישמרו, כולל הפינות המעוגלות, המרפסות ההיקפיות ורחבת הכניסה. לשאר חלקי הבית ניתן אישור הריסה ולאחר מכן בנייה חדשה בסגנון מודרני, בהתאם לאופי המבנה הקיים. הקומות הנוספות תוכננו ללא מרפסות, למעט קומת הגג שתוכננה בנסיגה מקו הבניין.

באזור הבנייה החדשה נחפרה קומת מרתף ובה נקבעו מקלט דו-תכליתי על פי תקני הג"א וחדרים טכניים. בקומת הקרקע נמצאים הכניסה הראשית, דלפק קבלה, מזנון, חדרי שירותים, מדרגות, מעלית ואולם כנסים שלו כניסה נוספת נפרדת מהכניסה הראשית. בקומות א' עד ד' הותאמו החללים לצורכי הלקוח, כולל חלוקה למשרדים, חדרי ישיבות, אולם כנסים קטן נוסף, חדרי שירותים, מטבחונים, לשכות מנהלים ומשרד נשיא הלשכה.
בקומה החמישית והעליונה תוכנן אולם ספרייה דו-תכליתי, שבעת הצורך משמש כחדר ישיבות המותאם לכ-30 איש.

על אמנון בר אור אדריכלים בע"מ: המשרד מתמחה בתכנון אדריכלי, בשימור ובשחזור מבנים ומתחמים היסטוריים ואתרים ארכיאולוגיים. כמו כן עוסק המשרד בעבודות מחקר, סקר ותיעוד.
את דרכו כאדריכל שימור ושיקום מבנים היסטוריים החל אמנון בר אור בשנת 1978 בצפת. עד שנת 1990, אז העביר בר אור את עיקר פעילותו לתל-אביב, היה אחראי על פרויקטים רבים בצפון הארץ, פרטיים וציבוריים, ובעיקר בצפת העתיקה ובבית שאן ההיסטורית, כולל שחזור התיאטרון מהתקופה הרומית-ביזנטית.
 

משרדו שבתל-אביב מונה היום עוד חמישה אדריכלים, שהוותיקה שבהם היא נדיה חמלניצקי, שהצטרפה למשרד בשנת 1998 והייתה אחראית על פרויקט מונטיפיורי 1. האדריכלים הנוספים הם נאור מימד, המשמש אף יועץ נגישות, שירלי חייסקי, נעמה גנקין גשורי ויאיר כהן, שהשתלבו במשרד בשנים 2003-2006.
 

אחת מעבודות המשרד המדוברות ביותר היא הזזת חמשת המבנים בשרונה (ליד הקריה) לטובת הרחבת רחוב קפלן . חותמו של האדריכל אמנון בר אור ניכר במבנים רבים בתל-אביב, שבהם הוא החזיר באמנות רבה עטרה ליושנה.

חברת אמנון בר אור אדריכלים בע"מ נבחרה כמשפיעה לשנת 2009 בקטגוריה בנייה לשימור

עוד בנושא

עיצוב משרדים

צחוק מהעבודה: משרד קליל בעיצוב הומוריסטי


עיצוב משרד פרסום הוא אתגר לא קטן, אבל עם הרבה יצירתיות והומור הצליחו המעצבות לתכנן משרד קליל שמתאים בדיוק לסגנון של החברה

עיצוב משרדים

פופים, כריות וטניס שולחן – תכנון משרד באווירה צעירה


יש משרדים רשמיים, יש משרדים קלילים, ויש כאלה שמצליחים להיות שילוב מנצח של שני העולמות. מבט על תכנון משרד ששם את אופי החברה מעל לכל

עיצוב משרדים

מודרני, קלאסי או כפרי? המשרד שהצליח לשלב סגנונות


אחרי שתכננה פרויקטים רבים לאנשים אחרים, התפנתה האדריכלית לעצב את המשרד הפרטי שלה. הקו שהנחה אותה היה שילוב סגנונות וחיבור הרמוני בין חומרים וצורות

עיצוב משרדים

להפוך שולחנות: שיפוץ משרד שאפתני


הצצה לשיפוץ משרד יסודי שהפך חלל מוזנח למרחב מרשים ויוקרתי שמשקף היטב את אופי החברה

תגובות

כתיבת תגובה