כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אגדה אנגלית – המעצב קליין כריסטיאן

אגדה אנגלית – המעצב קליין כריסטיאן

קלייב קריסטיאן הוא מעצב רהיטים והבעלים של חברה לעיצוב ריהוט אנגלי, הנושאת את שמו. כל מה שקשור בחברת הרהיטים של קריסטיאן משדר ממלכתיות ואצולה

מאת: צילום:


קלייב כריסטיאן יוצר ברהיטיו אשליה של "העולם הישן", כמו בסדרות בריטיות משובחות, בעיצומם של חיים מודרניים קדחתניים.בסוף חודש יולי בבית המלון  ROOHERY HALL , בית כפרי אנגלי מהודר מ-1816 , ניגש לאחד השולחנות גבר צעיר ונאה, צנום ושחור שיער, לבוש כולו בשחור עם מגבת לבנה על זרועו ושאל את האורחת: הנדהמת "הכול בסדר גבירתי?" המלצר המדומה הזה היה קלייב קריסטיאן. בבית הכפרי הזה, כך מספרים מתרוצצות שתי רוחות רפאים האחת היא רוחה של המשרתת מבוגרת שנפלה אל מותה כשניסתה לתלות וילונות, היא שועטת במסדרונות ומותירה אחריה ריח פרחים מתקתק. הרוח השנייה היא רוחו של ילד קטן בנם של אחת ממשפחות האצולה שהתגוררו שם, שלעתים מופיע עדיין באמצע הסלון ובוכה שאיבד את כלבו האהוב.קלייב קריסטיאן הוא מעצב רהיטים והבעלים של חברה לעיצוב ריהוט אנגלי, הנושאת את שמו. קריסטיאן היה רוצה שיתייחסו לריהוט שלו כאל הרולס רויס של הרהיטים, מבחינת האמינות, האיכות והיוקרתיות."אלה הרהיטים היחידים שנראים טוב יותר במציאות מאשר בתמונות," אומר קריסטיאן. התמונות אמנם מרהיבות בצבעוניותן, מודפסות בקטלוג על נייר איכותי באיכות הדפסה גבוהה מאוד אבל משדרות מרחק, כמו דפדוף בספר ישן.  לכן טוענים בחברה "החדרים מעוצבים כך שהם מושכים לחיות בהם" ואכן בחברה מקפידים עד לאחרון הפרטים בתצוגה: הענבים האמיתיים מונחים בקערה שלצד הכיור וזר הפרחים מוטל ברישול בכיור רגע לפני שתוחבים אותו בתוך אגרטל. אבל האם בכך יש חדש? הרי כל התפיסה החדשה היום בעיצוב מטבחים גורסת עיצוב עד אחרון הפרטים. בחברה של קריסטיאן טוענים ש"בחברה המודרנית אנשים רצים מרוץ מטורף, יש להם מעט זמן," ולכן מאמינים בחברה מעדיפים אנשים לרכוש תפאורה שלמה ולא לרהט את הבית לאט לאט ולתת לרהיטים לגדול סביבך. יחד עם התפאורה הזו אתה קונה את כל העולם, אתה קונה אגדה אנגלית. אגדות אנגליות הן מצרך מבוקש היום, רהיטים עתיקים אנגליים, כמו אלה המוצגים בסרטים תקופתיים הם משהו חם להתרפק עליו.  כך שבשביל זרים לרכוש מטבח כזה זה כמו לקנות תפאורה שלמה של סדרה בריטית שמרנית אך מעולה.אולי אין זה מקרה אם כן שקריסטיאן אינו משתמש בגוף ראשון יחיד אלא אומר אנחנו. אי אפשר להימנע מהחשד שהאנחנו הזה הוא מעין  ROYAL WE (הלשון שמלכי אנגליה מדברים על עצמם.)  כל מה שקשור בחברת הרהיטים של קריסטיאן משדר ממלכתיות ואצולה: הסמל עם ראשי האריות המוזהבים, העמודים הכבדים בעלי הבסיס והכותרת,  העמודים המגולפים המצופים בעלי זהב, השימוש בעץ איכותי וכבד ולבסוף סוג השירות שהלקוח מקבל כולל צביעה בבית הלקוח הנמשכת כמעט שבוע ימים (כדי שהצבע לא ייפצע חלילה בהובלה).קריסטיאן אינו רואה חיסרון בכך שהם אינם פונים לכיוונים מודרניים יותר, הוא חושב שהעיצוב האיטלקי הוא קר ומרתיע ואינו מעניק לאדם תחושה של רוגע וביתיות. "קשה ליצור יחסים אישיים עם רהיטים מודרניים, הם סינתטיים ואין בהם שמחה". ועם זאת הוא אינו רואה עצמו כמעצב מסורתי, למעשה הוא מעיד על עצמו כמי שאוהב הכול, מודרני או מסורתי כל דבר שהוא אנושי. "אני בכלל מתרשם יותר ממעשי האנושות מאשר ממעשי הטבע," אומר קריסטיאן. הוא עצמו מוקף טבע דומם וחי במקום קטן ומרוחק. "הלקוח שלנו הוא נחמד יותר" אומר קריסטיאן, "כיוון שהמוצר שאנחנו מספקים הוא חמים יותר." "אני בטוח שאנחנו הטובים ביותר בשוק" אומר קריסטיאן (מעולם לא היו תביעות נגד החברה) ועם זאת, למרות כל השמרנות שבדברים במטבח החדש שעיצב קריסטיאן נראים ניצני השינוי המודרני. קריסטיאן עצמו אינו מודה בכך "רק השמטנו את הסלסולים – REMOVE THE FUSSY ," הוא אומר, "אנחנו לא נעשים מודרניים יותר אלא מסוגננים יותר." לדברי קריסטיאן, כולם היום מתחרים זה בזה , ארמני עושה ורסאצה וורסאצ’ה עושה ארמני. כל חברה שואלת מן השנייה אלמנטים עיצוביים כאלה או אחרים עד שכל אחד מהם מתרחק למעשה מהקו העיצובי שלו ומהסטנדרטים המסורתיים.כשהוא נשאל אם הריהוט שלו יתפוס תאוצה בארץ ומי לפי דעתו הם הלקוחות הישראלים שלו הוא משיב שהלקוחות שלו בכל מקום דומים זה לזה, "בכל מקום החיים קשים ובמקומות קשים אני מעצב רהיטים רכים. "ישנם דברים בבית שניתן לשנות כמו תאורה וצבע ואילו ברהיטים שבהם מושקע הרבה כסף צריך שהם יוכלו להישאר לנצח."קשה לפצח את קלייב קריסטיאן, הוא כמעט שלא מתראיין והחברה שלו לא מפרסמת את עצמה באמצעות יחסי ציבור והדבר הזה גורם לו שמחה רבה. "היית רוצה שאומר לך שאני מעריץ את הרהיטים שלי, שאני בוחר את העץ מכיר את המרקם ומנשק את המיחברים אבל זה לא מה שאני מרגיש.  אני חושב שהריהוט שלנו יפה יותר ואני מאמין שהשירות שאנחנו נותנים הוא הטוב ביותר וזה לא בגלל שהעץ עשוי היטב אלא בגלל שהאנשים כאן עובדים מתוך אהבה."התמונות:למעלה:מטבח מעוטר בעיטורים ויקטוריאניים עם פנלים מתוחמים בגימור ויקטוריאני עתיק בגוון שמנת וידיות פליז מהודקות. במטבח קלאסי זה כל אביזרי החשמל מוסתרים מאחורי דלתות עץ. למטה משמאל:המטבח  המודרני החדש ללא ה"סלסולים", העמודים הכבדים הוסרו, במקום הקרניזים וגילופי העץ נוספה שורה של ארונות קטנים.  ואביזרי מתכת. במטבח זה האביזרים השונים עשויים מתכת ואינם מוסתרים מאחורי דלתות עץ כבדות

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה