כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אגדת המלך על שפת האגם – מלון "לייק פאלאס" שבחבל אודייפור בהודו

אגדת המלך על שפת האגם – מלון "לייק פאלאס" שבחבל אודייפור בהודו

על מספר איים בתוך אגם רגוע ומבהיק בנויים ארמונות לבנים, כשהבולט והגדול ביניהם הוא ארמון האגם, המשמש כמלון פאר המארח כוכבים וראשי מדינות.

מאת: צילום:


מלון "לייק פאלאס" שבחבל אודייפור, רג’סטן, הוא ארמון מופלא של נסיך החבל שהפך למלון המארח כוכבים וראשי מדינות. כתבה ראשונה בסדרה, במסגרת פרויקט של אדר’ יובל אמיר והצלם רמי ארנולד, מיוחד ל"בנין ודיור".השנה היא 1984. הייתי אז מטייל צעיר שפגש תייר אנגלי בחדר המתנה לרכבת הנוסעת לחבל אודייפור.שבמחוז רג’סטן. האנגלי סיפר לי על "לאל-גת" (שפירושו: הגת האדומה), בית הארחה קטן ומקסים לחוף אגם פיצ’ולה.נהג הריקשה שרצה להביא אותי למקום אחר, התניע והביא אותי דרך סבך סמטאות צרות לפתח בית ההארחה. שאלתי הראשונה היתה: איפה האגם? הובלתי לקומה השנייה, למרפסת מאבן קוטה אפורה, ומה שנגלה מולי לא נשכח ממני גם לאחר 16 שנים, כשלפני שבועות אחדים חזרתי לשם. אגם רגוע ומבהיק באור השקיעה, ובתוכו מספר איים שעליהם בנויים ארמונות לבנים. הבולט והגדול ביניהם הוא ארמון האגם, שהחל משנת 1968 הוא משמש כמלון פאר, ומארח בין כתליו את עשירי וחשובי תבל והיבשת ההודית.כמטייל יכולתי רק לחלום על שהייה במלון מסוג זה, שבהתאם לרמתו – אינו זול במיוחד. לא חשבתי שהביקור הבא שלי באודייפור יהיה במסגרת פרויקט תיעוד ארכיטקטוני ועיתונאי.הרעיון לתעד את המבנה המדהים הזה עלה בשיחה שהתנהלה ביני לבין הצלם שלנו, רמי ארנולד, בוואנד, כפר הבנוי כולו מבוץ. על הכפר ועל פנינים אדריכליות ועיצוביות נדירות נוספות שמצאנו בהודו במסגרת הפרויקט, תקראו בחוברות הבאות. התברר לנו שנוכל לחזור ממסענו דרך אודייפור, ומיד עלו בזכרוני מראות העיר והמלון שבמרכז האגם.  איתרנו את מספר הפקס של המלון, פיקססנו ושאלנו את רשות המלון לתיעוד מקצועי לצורך הכנת הכתבה. למרבה הפתעתנו, האישור הגיע תוך פחות מיום, בציון העובדה שהמהרנה של אודייפור (תואר אצולה הודי המקביל לנסיך) עיין בבקשה באופן מיוחד ויוצא דופן ונתן את אישורו. נשות ההרמוןראשיתו של הארמון ברעיון שהעלה אביו של המהרנה JAGAT SINGH II . כשהבן ביקש לקיים פיקניק עם נשות ההרמון בארמון שנבנה על האגם גאג מנדיר. האב סירב לבקשה ואמר לבנו: "בנה לך ארמון משלך, שם תוכל לעשות כרצונך". הבן התייחס להצעה ברצינות, וכשזכה בכתר החל בתכנון של ’גאג ניוואס’, שלימים נקרא "לייק פאלאס", וכך הוא נקרא גם היום.אבן הפינה הונחה ב4- במאי 1743, ומשך הבנייה ארך כשנתיים ועשרה חודשים.חנוכת הארמון, ב1- בפברואר 1746, היתה מאורע מפואר ומיוחד במינו. על פי תיאורו של משורר החצר נכחו בטקס 29 נשות ההרמון, ובנוסף להן מאות פילגשים ומשרתות ששימשו את החוגגים.לפי התיאור, הגיש המהרנה לכל אחד מאציליו סוס אביר. למשוררים, שבאותה תקופה היו דמויות חשובות בחצר ומילאו תפקיד של מתעדים ומקלסים, נתן המהרנה פילים, סוסים, בגדים ותכשיטים. החגיגות נמשכו שלושה ימים ושלושה לילות.מיום חנוכת הארמון ועד יום העצמאות של הודו (1947 ) חלפו מאתיים שנה. אב העביר את הכתר לבנו, ומטיילים וסופרים רבים מן המערב ומהודו הפליגו בשבחיו של הארמון. חלקם תיארו אותו כ"מיראז’ על רקע המדבר הרג’סטני החם".עוד במאה ה19- תיאר את הארמון הקולונל ג’יימס טוד, היסטוריון והרפתקן."שום דבר מלבד שיש לא נכנס לקומפוזיציה", הוא כתב. "עמודים, מרחצאות, מאגרי מים, מזרקות, הכל שובץ באבנים, והאור חדר ברכות דרך זכוכית החלונות. בכל חדר ניתלו תמונות היסטוריות בצבעי מים, צוירו פרסקאות שסיפרו את סיפורי השושלת, ובקירות שובצו מדליונים המספרים את הווי החיים בהודו. הארמון משופע בגינות ובחצרות ובהן פרחים, הדרים, עצי תמרינד ואחרים, שניטעו בינות לבניינים כדי לרענן את המונוטוניות של הקולונדות המקיפות את המבנים ומשמשות מקלט מהשמש המדברית…" העיצוב המקורימאז, כאמור, חלפו 200 שנה. המהרנה בהופל סינג’ ששלט בתקופת המנדט הבריטי והיה עד לעצמאותה של הודו, היה בין הראשונים לפעול: בצעד פטריוטי הוא החליט למסור את אודייפור לידי המדינה החדשה, על מנת לאחד את רג’סטן. בנו, המהרנה בהגוואט סינג’, החליט כאשר זכה בכתר לפתוח את הארמון למבקרים ותיירים, כפי שעשו רבים אחריו במחוזות נוספים.ב1959-, לאחר שהמהרג’ות של קשמיר וג’ייפור החליטו להפוך את ארמונותיהם למלונות, החליט על כך גם המהרנה של אודייפור. השיפוצים והשינויים ארכו ארבע שנים. בין המבקרים באתר היו מלכת אנגליה אליזבת ובעלה פיליפ. ב1- בפברואר 1963 נפתח המלון, 217 שנה לאחר פתיחת המלון המקורי. ב37- השנים האחרונות ובמיוחד החל משנת 1984, בה עבר הארמון לניהול רשת המלונות טאג’, עבר המלון שינויים וחידושים אשר שימרו את העיצוב המקורי העשיר ומלא העוצמה ששיוו לו מתכנניו במאה ה18-.בהגיענו לרציף האגם על גבי ריקשה, חיכתה לנו סירה ובתוכה שני משרתים לבושי מדים שהשיטו אותנו אל המלון. בהגיענו אל הלובי הוצמד אלינו אחד מאנשי המלון שפתח עבורנו את הדלתות, ובעיקר את דלת הסוויטה המדהימה, הסג’אן ניוואס, שזכינו לצלם אותה במלוא הדרה. מבנה החדרים נשמר בקפדנות, כך שגם העיטורים על התקרות והקירות נשמרו. הסוויטה עצמה מורכבת מחדר אירוח המחובר למרפסת, המשקיפה מצידה האחד על האגם ומצדה השני על חצר הפרחים המדהימה. החלונות בחדר השינה  פונים אל ארמון הנשים, ה"זאנאנה", דרך גומחות ישיבה מרופדות. אלמנטים חשובים ומרכזיים בחדר השינה הם הנדנדה ומראות התקרה המשובצות בציורים. את השאר נותיר לדמיונכם הפרוע.מנורות מסורתיותחדר הרחצה הגדול מרוצף ומחופה כולו בשיש אודייפור בהיר, כמו שאר חלקי הסוויטה, ונראה כמו חלום של כל מי שמדמיין חופשה בהודו. התמונה הניצבת מעל פינת העבודה היא תמונתו של אחד המהרנות. רבים מן הרהיטים והשטיחים הם מוצגים מקוריים מן האוסף העצום של שכיות החמדה שניתן לראות במלון ובארמון המהרנה בעיר, הפתוח גם הוא לקהל.לאחר שעות של צילומים בסוויטה עברנו לצלם את חדרי האכילה, הלובי והבר. התאורה במלון מורכבת כולה ממנורות רג’סטניות מסורתיות, בהרכבים שונים. כדורי זכוכית צבעוניים תלויים משרשראות נחושת.כל זמן הצילומים שוחחנו עם מלווינו ולמדנו על המפורסמים ששהו בו במשך השנים: שחקנית התיאטרון והקולנוע הבריטית ויויאן לי (חלף עם הרוח), הקומיקאית האמריקנית גולדי הון, וכן ראשי ממשלות ונכבדים אחרים ממדינות העולם. כמובן שסופר לנו גם על צילומי הסרט "אוקטופוסי" מסדרת ג’יימס בונד, שרבות מסצינות הפעולה והאהבה בו צולמו באודייפור, ובעיקר במלון זה. אגב, סרט זה מככב בהצגות הווידאו שניתן לראות מדי יום במלונות הקטנים הפזורים על חוף אגם פיצלה, ומשרתים את התיירים במקום.אחר הצהריים, כשהשמש החלה שוקעת, התחלנו בצילומי החוץ: המרפסות המשקיפות לאודייפור, שם יושבים האורחים לתה של אחר הצהרים, החצרות הפנימיות, שם מתקיימות מדי יום הצגות של ריקוד ונגינה רג’סטניים, ובריכת השחייה הקטנה המצויה בתחומי המלון. ההליכה בין מסדרונות, חצרות ומרפסות המלון, מאפשרת להעלות בדמיון את חייהם נטולי הדאגות של המהרנה והרמונותיהם, כפי שהתנהלו במשך שנים רבות.כשעזבנו את המלון, בשעות שבהן השמש כבר שקעה אל מאחורי ההרים המעטרים את אגם פיצילה מכל צדדיו, ושמנו פעמינו אל בית האירוח הקטן ל"אל-גת", פגשנו בעוד אחת מן התופעות המדהימות של  אזור זה. אלפי ציפורים ועטלפים חגים סביב העצים הענקיים של חוף האגם וצרחותיהם מסמרי שיער ומחרישי אוזניים.  השכם בבוקר שלמחרת, אחרי שהעמסנו את  הציוד על הג’יפ כדי להמשיך במסענו, עלינו שוב אל המרפסת שממנה ראיתי לפני 16 שנה את "לייק פאלאס"’ בפעם הראשונה. לא ויתרנו וצילמנו את הקרניים הראשונות של השמש, שהאירו את האגם ואת המלון המדהים שבמרכזו.   

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה