כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אדריכלות – דירה בארמון איטלקי – דירה שהיא חלק מארמון עתיק בפירנצה

אדריכלות – דירה בארמון איטלקי – דירה שהיא חלק מארמון עתיק בפירנצה

את הקירות מפארים עדיין ציורי פרסקו בנושאים דתיים וחילוניים, תקרת העץ המגולף היא מהמאה ה-18, ותכנון הפנים משלב את העתיק עם המודרני: אחדות ניגודים תוך הישענות על תורת הפנג-שואי.

מאת: צילום:


אליזבטה ולנטיני, דוגמנית לשעבר, סופרת ועיתונאית בהווה, רכשה דירה שהיא חלק מארמון עתיק בפירנצה שחולק לדירות פרטיות. את הקירות מפארים עדיין ציורי פרסקו בנושאים דתיים וחילוניים, תקרת העץ המגולף היא מהמאה ה18-, ותכנון הפנים החדש נעשה לפי תורת הפנג-שואי.בכניסה לדירתה של אליזבטה ולנטיני בפירנצה, קשה לדעת אם זה ארמון, או אולי כנסייה. התקרות גבוהות במיוחד ועל הקירות ציורי פרסקו עתיקים. אחרי ההלם הראשון הוסבר לי שהדירה, הנמצאת בבנין במרכז העיר, לא רחוק מכנסיית סנטה קרוצ’ה, היא אומנם חלק מארמון שנבנה בתחילת המאה ה14-. הארמון היה שייך למשפחת מורלי מפירנצה, משפחה עתיקה בעלת רכוש רב. במשך השנים חולק הארמון לכמה דירות, שאחת מהן נרכשה על-ידי אליזבטה.בין ציורי הפרסקו, שנוקו על-ידה והוסרה מהם הפאטינה )שומן, אבק ופיח שהצטבר על הקירות במשך השנים( נתגלו כמה ציורים דתיים, המתארים את עליית ישו השמימה, וכן דיוקנים של קדושים מקומיים, נזירים ודמויות גרוטסקיות. אלה מקדמים אותנו בכניסה לבית, ואלמלא הספסל המודרני יחסית שהוצב שם, באמת יכולתי לחשוב שהגעתי בטעות לכנסייה. "זה היה חדר התפילה של בעל הנכס הראשון, שהיה אדם דתי מאוד", הסבירה אליזבטה.ציורים אחרים, בעיקר בחדר העבודה שלה, נושאים אופי חילוני, והם ציורי אשליה )טרומפ ל’איי( של מבנים קלאסיים מפוארים, עם עמודים בעלי כותרות קורינתיות וסצינות של טבע וציד. בחדר הזה מככב יופיטר, מעליו שמים זרועים ענני צמר ונוצה, ובשטחים הריקים צוירו אורנמנטים קלאסיים, בעיקר דגמים צמחיים של עלים מסוגננים, פה ושם סצינות של התעלסות עם נערת כפר החושפת שוק עירום מתחת לשמלה גולשת.  אליזבטה: "בנו של מורלי היה אדם חילוני יותר, והוא הזמין את הציורים שבחדר העבודה".דירה מעין זו, בארמון עתיק, יכולה היתה לפתות את בעליה להציב בחדרים ריהוט כבד, עתיק, ולשוות למקום מראה אותנטי עד כמה שאפשר. אליזבטה ולנטיני בחרה בכיוון אחר, מודרני ואקלקטי, שהופך את הדירה למעניינת הרבה יותר.  עיסוקה של אליזבטה בעיצוב אופנה ומגוריה רבי השנים במילנו חשפו אותה – איך לא – לקסמי העיצוב העכשווי, והיא בחרה רהיטים וחפצים בני זמננו, שאותם הציבה בכמות ובמינון הנכונים, ויצרה אחדות נפלאה של ניגודים בין עתיק וחדש. לאלה הוסיפה רהיטים וחפצים מגשרים בסגנונות של תחילת המאה – ארט נובו וארט דקו – וכן עבודות אמנות וחפצי מזכרות ממסעותיה הרבים: שטיחי קילים, פסלים וציורים אקזוטיים ומודרניים, צילומים שלה, צילומים של אחרים. עמוד מהמאה ה14-על פי ספר המתעד את הבית על כל גלגוליו, התקרות הספונות בקורות של עץ מגולף הן מהמאה ה18-. בחדר העבודה הצביעה אליזבטה על עמוד מקורי של הבנין, מהמאה ה14-, וכל שאר העמודים צוירו מאוחר יותר כהעתק מושלם של העמוד הזה, על עיטורי הכותרת שלו. כמעט כל הריצוף בבית הוא מטרה-קוטה עתיקה. רק בחדר השינה, שהוא מעין דירה בתוך דירה, ובחדר אמבטיה הצמוד, כוסתה הרצפה בקורות עץ.חדר האמבטיה הוא מעין צריף שוודי בתוך חלל השינה. אליזבטה העניקה לו גובה מתאים כדי לעמוד בנחת, ואת השארית – בין גובה חדר האמבטיה לבין התקרה של חדר השינה, היא מנצלת לאחסון המוני החוברות והספרים הישנים שלה.החלק המודרני ביותר בדירה הוא המטבח הלבן, שממנו יוצאים אל פינת אוכל מקסימה על המרפסת. את המרפסת הקיפה אליזבטה בגדר-שבכה מעץ, שעליה מטפסים שיחים פרחוניים. ליד הגדר הציבה עציצי חרס גדולים שבתוכם שתלה שיחים שונים. הצמחייה מעניקה לה תחושה של חיבור לטבע, אבל היא אינה מסתירה את הנוף האורבני המקסים של פירנצה, את בתיה בעלי גגות הרעפים החומים-אדמדמים ותריסי העץ הנפתחים כלפי חוץ.התהלכתי בחברת אליזבטה בדירתה המופלאה, כשהיא מצביעה מפעם לפעם על פריט מעניין: כיסא שעיצב צ’רלס אימס, מראה בסגנון ארט נובו, שידת ארט דקו, מנורה של אכילה קאסטיליוני, כרזה משנות ה30- שמכריזה על גבינת "בל פאזה"."אבל הכי חשוב שתזכירי בכתבה", היא מפצירה בי, "שלמרות גילה המופלג של הדירה – כל מה שעשיתי בב מבחינת העיצוב, התחשב מאוד בתורת הפנג-שואי שאותה אני מכבדת מאוד". וכך הצטרף אלמנט נוסף לסלט המופלא: תורה סינית עתיקה מכתיבה את אופן העמדתם של רהיטים חדישים במה שהיה פעם ארמון פלורנטיני מהמאה ה14-. אנשים עלי אדמותאליזבטה ולנטיני, נאה, גבוהה, שחומה, קצוצת שיער, דוגמנית לשעבר, המירה את מסלולי הדוגמנות ואת הבזקי המצלמות לטובת העניין האמיתי שלה בחיים: צילום וכתיבה. כעיתונאית פרילנס היא מרבה לנסוע בעולם, ולפרסם את רשמיה ותצלומיה בכתב-העת האיטלקי Sopra Tuto )על הכל(, בכתבות דיוקן על אנשים בחלקי עולם שונים.ספרה הראשון על חיי הדוגמניות במילנו, "פוטומודל", התפרסם בהוצאת "מונדדורי" Mondadori. עתה היא עובדת על פרוייקט "אנשים עלי אדמות", תצלומי פורטרטים שחור-לבן מאפריקה, איראן, קואטמלה, הודו, סין, אמריקה, וישראל.  אשליות על הקיר  /  ניצה אבירם, מעצבת פניםנגיעות של מכחול וצבע מכניסות עניין רב לחלל הבית. הפעם מדובר לא רק בצביעת הקירות בגוון זה או אחר, וגם לא בטקסטורות מעניינות על הקיר, אלא בציורי קיר אמנותיים שיוצרים אשליות ומציתים את הדמיון. ציורים עתיקים ומודרניים בטכניקות של פרסקות ופסיפסים, ציורים דמויי הדפסים יפאניים, ציורי קיר בסגנון יווני קלאסי, דוגמאות גיאומטריות, את הכל אפשר להעלות על הקיר, כפי כשרונם של האמנים והציירים המתמחים בתחום. בעזרת ציורי הקיר אפשר ליצור אשליה של מרחב, של אור, או להרגיש כמו בתוך יער עבות, בשדה פרחים מרהיב, או אפילו במערה חשוכה ומפחידה.אופנת ציורי הקיר, ביוחד בחללים פרטיים, חדרה ארצה רק לאחרונה, עם התגברות המודעות לעיצוב מוקפד יותר ולשימוש בציור ובצבע ליצירת אפקטים רצויים בבית. אך כידוע, אמנות ציורי הקיר היא מהעתיקות בעולם, והיא מלווה את האנושות מאז ציורי המערות, דרך התרבויות הקלאסיות של יוון, רומא, מצרים, תרבויות אמריקה והמזרח הרחוק. בנוסף להיותם אלמנט דקורטיבי בדירה, יש לציורי הקיר יש שימושים פונקציונליים רבים:* הם מסייעים ליצירת האווירה הרצויה בחלל.* ניתן לשנות באמצעותם את תחושת החלל במקומות בעייתיים – כשאין חלון, כשהתיקרה נמוכה, כשהחדר קטן וכו’.* אפשר לטשטש בעזרתם פגמיים, להעלים פרטים מכוערים ואפילו להפוך אותם לאלמנט דקורטיבי.* ציורי קיר יכולים לחקות כל חומר אחר: שיש, עץ, מתכת, פסיפס, מוזאיקה ועוד.האמנית והציירת הירושלמית, לורל סטרנברג, השתלמה בקליפורניה באמנות ציורי הקיר. היא מעטרת ומקשטת קירות בבתים פרטיים ובמבני ציבור, בחנויות ובמשרדים, בהתאם לדרישותיהם של הלקוחות. באמצעות ציורי הקיר היא גם מאפשרת ללקוחות לבטא את אישיותם. תוך יום אחד היא הופכת קיר סתמי לקיר פרסקו פלורנטיני, ומשנה לחלוטין את מראה החדר.  כל גרם מדרגות שגרתי יכול להפוך לפסל סביבתי בעזרת ציורים הלקוחים מהדפסים יפאניים, שסטרנברג מבצעת ביד חופשית על מהלכי המדרגות. חדר קטן יכול להיראות גדול מאוד בעזרת ציורי קיר שיש בהם אשליה של עומק, וחדר גדול, מודרני וקצת מנוכר – יהפוך לחמים, אינטימי וקלאסי, אם הקירות יכוסו בציוורי קיר בסגנון יווני קלאסי, בצבעים חמים או במראה עתיק."ציורי קיר יכולים להוות נקודות מיקוד בבית", מסבירה סטרנברג. "עם זאת, צריך להשיג שיווי משקל ואיזון בכל הקשור לפרופורציות ולמידת השימוש בצבע, על מנת שהאפקט לא יהיה מהמם יתר על המידה". כדי לקבוע את גודל הציור, היא מתחשבת באדריכלות ובעיצוב הסביביתי של הבית. ובאשר לבצעים – "באופן כללי, צבעים עמומים יהיו יותר נוחים לעין, כשמדובר בציורי קיר בחלל קטן יותר, וכאשר מסתכלים עליו מטווח קרוב", היא מסבירה."אבל יש סכנה שציורי הקיר יהפכו לאלמנטים קיטשיים. קיטש הוא בסדר גמור בחדרי ילדים, אבל בחללים המיועדים לבוגרים חייבים להימנע מנושאים צפויים ומצבעים ראשוניים. צייר הקיר חייב לחפש גישה חדשה לנושאים מוכרים, וחייב לעשות שימוש בצבעים לא קונוונציונליים. הנושא, הסגנון והצביעה, צריכים לשקף את האישיות של בעל הבית או התדמית של העסק. ציור הקיר הוא הצהרה ואמירה עיצובית".בדירות רבות סייעה סטרנברג להכניס לחדרים קטנים ולחללים אפלוליים את תחושת המרחב שהיתה חסרה בהם. בדירות רבות נכנס גם הנוף פנימה – גם כאשר לא היה כלל נוף בסביבה, וחלונות רבים נפערו בקירות של חדרים, למרות שבאותם חדרים לא היה אפילו חלון אחד. הכל באמצעות המכחולים והצבעים.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה