כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אדריכלות – עדויות של זמן עבר – השימוש באלמנטים עתיקים מאירופה במבנים חדשים

אדריכלות – עדויות של זמן עבר – השימוש באלמנטים עתיקים מאירופה במבנים חדשים

עצים, אבנים ואריחי ריצוף עתיקים, שפורקו מבתים ישנים באירופה, עושים דרכם למפעלים שבהם הם מנוקים, מתוקנים ומשוחזרים. מכאן הם נודדים לבתים פרטיים, למשרדים ולמבני ציבור חדישים.

מאת: צילום:


חומרים וחלקי בתים שהחזיקו מעמד באירופה עשרות ומאות בשנים, מפורקים ועושים דרכם למפעלים שבהם הם מנוקים, מתוקנים ומשוחזרים. לאחר מכן ממשיך המסע שלהם לבתים פרטיים, למשרדים ולמבני ציבור חדישים, שהפריטים העתיקים משווים להם חום וממד של זמן. הכמיהה לחומרי גלם  בעלי מטען היסטורי ותרבותי, מושכת רבים לשלב אותם גם באדריכלות החדשה ובעיצוב פנים. השימוש באלמנטים עתיקים אלה מעניק למבנה החדש פן ייחודי ומקורי, עם שורשים עמוקים בסגנונות העבר.רוב העצים, האבנים ואריחי הריצוף העתיקים המיובאים לארץ, פורקו מבתים ישנים באירופה. בדרכם הארוכה אלינו הם חונים במדינות שונות: אנגליה, צרפת, בלגיה ואחרות. שם, בסדנאות המפעל, משחזרים ומכשירים אותם לבנייה ולעיצוב עכשווי. אחת החברות האירופיות העוסקות ביבוא מוצרים אלו, שוכנת בין השדות החקלאיים והבתים הכפריים של צפון מערב בלגיה, לשם הגענו. מהעיר העתיקה והציורית KORTIJK (קורטריק) נסענו אל חברת BOURGONDISH  KRUIS (צלב בורגונדי).  שער ברזל עתיק פתח בפנינו את הדרך המובילה לחצר שבקדמת המפעל. אינספור חומרי גלם שפורקו ממבנים ישנים נפרשו ברחבי השטח הגדול. אבנים, רעפים וחלקי קמינים עתיקים, נישאים על משטחי עץ תעשייתיים, סדורים בחבילות ממוינות ועטופים בשכבות של ניילון שקוף. חלקם מוכן למשלוח וליצוא וחלקם  ממתין לתהליך הניסור או השחזור. בשולי החצר מוצגים אלמנטים דקורטיביים אחרים כמו תעלות מים, מזרקות, כיורי אבן ועמודים שפורקו מחצרות ומגינות הבתים הישנים.חומרי הגלם, ביניהם גם רצפות העץ וקורות התקרה, מגיעים ברובם מחבל בורגונדי שבצרפת. מקורם במבנים עתיקים שנועדו להריסה כמו מנזרים, כנסיות, טירות, חוות ובתי אחוזה. לרוב אלו מבנים חסרי חשיבות היסטורית או אדריכלית מיוחדת. חלקם שימשו בעבר למגורי אנשי הכפר  ועובדי האחוזות, וננטשו זה עשרות שנים.  סדנה לשחזור קמיניםאת חומרי הגלם העתיקים קונה החברה הבלגית מעמיתיה הצרפתיים ומייבאת למפעל. שם משחזרים, מעבדים ומתאימים אותם  להשתלבות מחודשת בבנייה ובעיצוב. החברה  משווקת את החומרים העתיקים לכל רחבי בלגיה ומייצאת אותם גם לשאר מדינות אירופה. לישראל  הם מיובאים על-ידי חברת "פרקטים", המתמחה בהתקנתם  ובטיפול בהם.מתוך חיבתם לחומרים טבעיים ולעתיקות, יצאו בעלי החברה, פול דפלנקPaul Deplancke  ומישל ואן-הוט Michel Vanhoutte, מבלגיה לצרפת, כדי לאתר חומרי גלם מקוריים לבניית ביתם הפרטי. הם החלו את עיסוקם כתחביב לפני 25 שנים. השניים, שהיו שותפים לעסקי הטקסטיל, יצאו בסופי השבוע הארוכים לחיפוש אחר אותם אלמנטים עתיקים שפורקו ממבנים ישנים.לאחר כחמש שנים, הפך התחביב לעיסוקם העיקרי. במרוצת השנים הצטרפו הבנים, קורט דפלנק Deplancke Kurt  ואנדי ואן-הוט Vanhoutte Andy . קורט התמחה בלימודיו בעיבוד ובטיפול באבן, ואנדי התמחה בנגרות ובעיבוד לוחות העץ העתיקים.  כיום מנהלים שני הבנים הצעירים את החברה המשותפת. המפעל, המונה בסך הכול כ15- עובדים, מחולק לשני אזורים עיקריים: סדנה לשחזור הקמינים וחלקי האבן הדקורטיביים ולניסור האבנים המיועדות לריצוף ולחיפוי קירות, ונגרייה לעיבוד קורות התקרה ולוחות העץ לריצוף. משרדי החברה מעוצבים בחומרים משוחזרים. הלקוחות יכולים להתרשם מהאפשרויות המוצעות לשילוב אריחי אבן עם טרה קוטה עתיקה, ולשילוב מרצפות פרקט, דלתות עץ עתיקות ואלמנטים נוספים בביתם הפרטי.   סביב האח המבוערתכדי לחזות בתהליך השחזור של  חלקי הקמינים המפורקים, נכנסנו לסדנת האבן הגדולה של המפעל. התהליך מתחיל במריחה של חומר מסיר צבע על כל חלקים, כדי לנקות אותם  משכבות הצבע הישנות שהצטברו במשך השנים. לאחר זמן מה מסירים את הצבע המומס בלחץ של מים חמים, ואת החלקים הנקיים מכניסים בחזרה לסדנה. שם, בעזרת נייר שיוף ושפכטל עדין, מסירים את עודפי הצבע שנאחזו בתבליטי האבן. לאחר הניקוי, פורשים על הרצפה את הקמין לצורתו המקורית ואת החלקים הפגומים או החסרים משחזרים  באבן גיר עתיקה מאותו סוג. לאחר השחזור הם מורכבים, באופן זמני, ומוצגים ברחבי המחסן הגדול שסמוך למפעל. עשרות הקמינים המוחזקים בקורות עץ עשויים כולם מאבן גיר בגוונים ובסגנונות שונים. גילם מתחיל ממאה חמישים שנה ומגיע עד לתחילת ימי הביניים.  ביניהם קמינים בגוונים של  אבן גיר אפורה, אדמדמה וצהובה. חלקם מעוטרים בתבליטים ובדוגמאות של פרחים וחלקם ברוזטות, גלים וסמלים שונים. אל  סדנת הברזל הגענו כדי לראות את חלקי המעקות, העמודים הדקורטיביים ושערי הברזל העתיקים שהגיעו מצרפת. בסדנה מסירים בהתזת חול את החלודה שהצטברה על הברזל. לאחר מכן מנסרים את השער או את המעקה בהתאם למידות המבוקשות, או מוסיפים חלקי פרזול עתיקים או חדשים, שמתאימים את מידותיהם  לפתח או לגרם המדרגות הרצוי.  בסיומו של התהליך, צובעים את הברזל בצבע בסיס נגד חלודה ולבסוף בצבע המיועד למתכת. אבן על אבןמסדנת הברזל המשכנו לביתו של אנדי, השוכן במרחק של קילומטרים ספורים מהמפעל. לפני כארבע שנים רכשו בני הזוג את שטח החווה ובנו עליה את ביתם, המוקף בכרי דשא מוריקים. במרחביהם רועים עדר של איילים צעירים וכבשים צמריות. דרך שער הברזל  המשכנו לדרך עפר קצרה המגיעה עד לקדמת הבית. השער העתיק שוחזר במפעל. מערכת החשמל האלקטרונית, שפתחה את שערי המפעל בפנינו, הותקנה באדמה וכבליה הועברו בעמודי הברזל החלולים שמשני צדיו. בראש הבית רחב המידות גג רעפי חרס משופע. הקירות מחופים כולם באבני גיר עתיקותשמרקמן גס ומחוספס. "האבנים האלה", אומר לנו אנדי, "פורקו מקיר שלם של אחד המנזרים בצרפת. ניסרנו את הקליפה החיצונית והדבקנו אותה על קירות הבית החדש". את האבנים  שבנו את קירות הבתים הישנים החליפו בעידן המודרני הבלוקים המתועשים והבטון. אולם ליופיה של  האבן המזדקנת ולסימני הזמן החרוצים עליה  יש בעיני רבים ערך אסתטי רב. כיום, אותן אבנים מודבקות על גבי קירות הבתים החדשים ומשמשות, בין השאר, לבניית  מרתפי יין עם גומחות אחסון קמורות ולבניית אלמנטים דקורטיביים אחרים. רעפי החרס האדומים והשטוחים, פורקו גם הם מגגות הבתים הישנים. החרס, כמו האבן, יפה יותר ככל שהוא מזדקן. את הגוונים האדומים-חומים של החרס העתיק, מכסים כתמי ירוקת ומלחים שהצטברו ממי הגשמים. אלה, יחד עם המראה היציב, החמים והנינוח של אבני החיפוי העתיקות, מעניקים לבית צביון קלאסי-כפרי ששואב את מקורותיו מסגנונות העבר האופיינים לבתים  בצרפת ובאיטליה, ושונה משאר בתי האזור. "בבלגיה", מוסיף אנדי," מרבית הבתים נבנים מלבנים אדומות או אפורות, ולריצוף משתמשים על פי רוב באבן כחולה כהה, שמוצאה מצפון צרפת".  מחודדים בסגנון גותיאל המבואה הפנימית של הבית נכנסנו דרך שביל מאבני יורק אנגליות. את האבנים הקשות בגוונים שונים של אפור ירוק וצהוב, מייבאת החברה לריצופי חוץ ולסיפי בריכות. המבואה הרחבה מרוצפת בקליפתם החיצונית של אריחי האבן העתיקים. בצדה, עולה גרם מדרגות אבן אל הקומה השנייה, מלווה במעקה מפותל שהורכב משלבי ברזל עתיקים. מהקומה השנייה מציץ חלון אבן מסורג בשלבי ברזל, שפתחיו מחודדים בסגנון גותי ומקורו במנזר עתיק בצרפת.רצפת הפרקט שבקומה השנייה עשויה מחלקם הפנימי של לוחות עץ אלון עתיקים, שאותם מעבדים במפעל. בנגרייה מייבשים את העץ, מוציאים את המסמרים התקועים, מנסרים את לוחות הפרקט העתיקים לעובי של 15 מ"מ ויוצרים מחדש את חיבורי ה"זכר – נקבה" (נוטפדר). גם קורות האלון העתיקות, ששימשו בעבר לחיזוק התקרה, מבוקשות כיום בעיקר כאלמנט דקורטיבי. "יש המבקשים קורות פחות גסות ומחוספסות," אומר אנדי. "בהתאם לכך, אנו  מנסרים  את השכבה החיצונית של הקורה בעובי של 3-2 ס"מ, כשהמראה המתקבל עדין יותר ופחות מחורץ".  מהקורות ומלוחות הפרקט הישנים בונים בנגריית המפעל  דלתות חדשות ומסוגננות ומשחזרים, בין השאר, דלתות ישנות המותאמות לפתחים החדשים. "ברוב המקרים", מציין אנדי, "פתחי הדלתות גבוהים כיום יותר מבעבר. לכן אנו מוסיפים לדלתות העתיקות חלקי עץ אלון עתיקים, המעובדים בדרך זהה לחלק המקורי". את סלון הבית מרצפות שכבות עליונות שנוסרו מאריחי אבן עתיקים בגדלים משתנים. לחלקם מרקם  נקבובי ומחוספס, כמעט מפוסל,  ולחלקם משטח מוחלק משנים של דריכה. אריחי הריצוף העתיקים סותתו, ברובם, מאבן גיר (LIME). את האריחים מפלחים במפעל לשניים; לקליפה החיצונית, זו שסימני העבר חרוצים בה בגוונים משתנים של חום בהיר צהבהב ולשכבה הפנימית. "יש מי שאוהבים את המראה המחוספס והמגוון של האבן העתיקה", אומר אנדי, "ויש המעדיפים את השכבה הפנימית המנוסרת, שהיא חלקה ואחידה  בגווניה, ולכן גם פחות דומיננטית מזו העתיקה".  נעשו בעבודת יד על הקיר המרכזי, מול פינת ההסבה, מוצב קמין אבן עתיק ומשוחזר. האח מסותת באבן בהירה ובקווים עדינים. חלקו הפנימי של הקמין נבנה מאריחי טרה קוטה  שנעשו בעבודת יד, לפני למעלה ממאה וחמישים שנה. את האריחים מנסרים במפעל ליחידות קטנות יותר (15X8 ס"מ), שיתאימו לחיפוי הקיר הפנימי. את הגימור הסופי והמסורתי משלים לוח ברזל  שעליו רקועים סמלי המשפחה או האחוזה. הלוחות העתיקים נועדו להגן על הלבנים האדומות שבגב הקמין מפני בערה והשחרה.מלוחות האבן העתיקה שפורקו, יוצרים במפעל גם אלמנטים חדשים ומסוגננים כמו כיורים הנחצבים לפי מידה, גומחות מעוגלות, סיפי חלונות, קרניזים מסוגננים ועוד. חדר הרחצה בביתו של אנדי מעוצב בשילוב של אבנים עתיקות וחדשות. הרצפה והקירות  חופו בשכבה הפנימית שנוסרה מאריחים עתיקים ומוינה בהתאמה לגוונים הבהירים של האבן החדשה. על ארונות האבן הבנויים סוגרות  דלתות עץ עתיקות שהותאמו לממדי הפתחים ונצבעו בטכניקת ווש בגוון לבן. הכיור המפוסל סותת מבלוק אחד של אבן עתיקה.את  אופן שילובם ועיצובם של רצפות האבן, הפרקט והאלמנטים השונים, מתכננים שני המעצבים של החברה  בהתאם לתוכניות הבית. התוכניות המפורטות שהוצגו בפנינו משרטטות, בין השאר, מטבח המשלב קירות אבן ודלתות מעץ אלון עתיק, גרם מדרגות עם מעקה מפורזל, רצפות פרקט ואבן עתיקה בצורות הנחה שונות, כיורי אבן בחדר הרחצה, מרתף יין וגג של רעפים עתיקים.  "אנשים אוהבים את החומרים העתיקים כשהם משולבים בבית החדש", אומר אנדי, "בעיקר בגלל האווירה החמימה והמראה הייחודי של האבן והעץ, שדרכו עליו כבר עשרות ואולי אף מאות שנים. גם בבלגיה, הגוון המיוחד של האבן הישנה, רצפת האלון העתיקה וחלקי המתכת המפורזלים בסגנונות שונים, מעניקים לבתים המקומיים סגנון קצת שונה ממה שקיים כאן. משהו שדומה יותר לאזור בורגונדי או פרובנס". 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה