כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אדריכלות – פראנק גרי בגוגנהיים, ניו-יורק

אדריכלות – פראנק גרי בגוגנהיים, ניו-יורק

פראנק גרי, מגדולי האדריכלים במאה האחרונה, מציג את מיטב עבודתו בגוגנהיים. נראה כי פתיחת תערוכה זו דווקא בבניין שתכנן פראנק לויד רייט אשר גרי נחשב בעיני רבים ליורשו, הנה מעין סגירת מעגל.

מאת: צילום:


פראנק גרי, מגדולי האדריכלים במאה האחרונה, מציג את מיטב עבודתו בגוגנהיים. נראה כי פתיחת תערוכה זו דווקא בבניין שתכנן פראנק לויד רייט אשר גרי נחשב בעיני רבים ליורשו, הנה מעין סגירת מעגל. הפרויקט האחרון והמדובר ביותר של גרי הנו מוזיאון הגוגנהיים על שפת המים בניו יורק.  קבלת הפרויקט, חלומו של כל אדריכל, היא אות נוסף להכרה הבינלאומית בכלל והאמריקנית בפרט בעבודתו של גרי, שהייתה שנויה במחלוקת במשך שנים רבות. עיצובו של פרויקט זה הנו עוצר נשימה. המודלים המוצגים הם בקני מידה שונים ומייצגים תהליכי התפתחות והתהוות מהשלב הרעיוני עד לשלב הסופי בו מוצג מודל מוגמר.  דרך עבודתו של גרי המוצגת לאורך כל התערוכה היא ביצירת מודלים רבים ככל האפשר  של נפחים, צורות וחומרים. נראה כי גרי פרץ ממד אדריכלי נוסף אשר לא התבטא בפרויקט הדגל שלו- הגוגנהיים בבילבאו, ספרד. יותר מבגוגנהיים בספרד היושב אף הוא על גדות המים, הגוגנהיים הניו- יורקי הועלה על עמודי תמיכה נפתח, והתמזג בעיצובו עם המים ונתן להם להיות חלק בלתי נפרד מן המבנה.  הסביבה בה הוא נמצא בהחלט מקבלת את מרב החשיבות, והיא שותפה מלאה בתהליך העיצוב והתוצר המוגמר. התערוכה כוללת פרויקטים מראשית דרכו של גרי עד לפרויקטים האחרונים שלו. 40 הפרויקטים מסודרים בצורה כרונולוגית כשלמבקר בתערוכה, ניתנת מצד אחד האפשרות לחוש (בשל גודלם של המודלים) כאילו הוא משוטט בתוך כל אחד ואחד מבנייניו של גרי ובאותה עת לחוות גם את  תהליך היצירה ואת השינויים הדרסטיים שהתחוללו  בו במשך השנים. כדאי לשים לב לביתו של פרנק גרי בסנטה- מוניקה  (1978-1977). גרי יצר מעין בית בתוך בית כאשר החלק הפנימי של הבית עשוי עץ ואילו החלק החיצוני עשוי מתכת. השימוש במתכת, החלונות הענקיים וחלון הגג דמוי הקובייה הנוטה על ציה סימנו פריצת דרך בעבודתו, ולא נעדר כאן גם מוטיב קומי – מקור ההשראה לתבנית הארכיטקטונית דמוית הדג, בה עושה גרי שימוש (למשל: פסל הדג בפבליון של אולימפיידת ברצלונה), הוא הבית הפולני בו גדל והגפילטעפיש של שבת.   עוד פרויקט יוצא דופן ומרהיב ביופיו הוא "ג’ינג’ר ופרד" (1996-1992)  בפראג. זהו אחד הפרויקטים המרהיבים ביותר שלו, והוא בולט בשל האופן בו מתמזג המבנה הזה בסביבה בעלת עוצמה תרבותית וקלאסית בעיר כמו פראג. כמו כן לא כדאי להחמיץ את "היכל המוזיקה" ע"ש ג’ימי הנדריקס  בסיאטל (2000-1995) הבולט בצבעיו המרהיבים.  בפלטפורמה העליונה, כדאי להעיף מבט באחד הפרויקטים המורכבים ביותר של גרי באחת הערים השמרניות יותר בארצות הברית – בוסטון, מרכז המחשבים באוניברסיטת .MIT ואם עייפתם – כיסאות הקרטון של גרי פזורים אף הם בין הפלטפורמות. התמונות:למעלה:Wiggle Side Chair כיסא מקרטון בעיצובו של פראנק גרילמטה מימין לשמאל:ביתו של פראנק גרי בסנטה מוניקה, קליפורניה.Stata Center מודל של מרכז המחשבים באוניברסיטת MIT בבוסטון. לכתבות נוספות:   מוזיאון ויטרה, ברלין: תעשייה שהולידה עיצוב – גליון 74 בילבאו היזהרו – פרוייקט של אדריכל – גליון 76  מי מתכנן את עיר המלאכים? – האדריכל הקליפורני אריק אוון מוס – גליון 77 רם קולהאס מעצב לפראדה – תערוכה חדשה בלוס אנג’לס – גליון 77 שנות הפלורליזם – U.S.A: תערוכה במטרופוליטן הניו יורקי – גליון 78 אדריכלות הדור הבא – עבודות סטודנטים באוניברסיטאות הרווארד ו-MIT – גליון 78 כשהבנין ירקוד – גליון 83 עיצוב משוגע – גליון 88 הפילהרמונית בניצוחו של פרנק גרי – גליון 89 ביקור במערכות העתיד – גליון 89 עבר והווה בפאריס – גליון 89 מוזיאון שמתעקל לתוך עצמו – גליון 92 לנקות את העולם – גליון 93 ביאנלה מס' 9 – גליון 100

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה