כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אובייקיטים שקטים – המעצב רונן קדושין

אובייקיטים שקטים – המעצב רונן קדושין

האובייקטים של קדושין מושתתים על עיקרון הפשטות. בתהליך היצירה שלו משתדל קדושין להתבסס הרבה על אינטואיציה ועל אינטראקציה רגשית ופיזית בין גוף, נפש ואובייקט.

מאת: צילום:


 כשמתבוננים באובייקטים של המעצב, רונן קדושין, ברגע הראשון קשה לשים את האצבע על המכנה המשותף – לא החומרים, לא הצבעים,  גם לא תמיד אותו עיקרון צורני. אבל בהתבוננות נוספת, מעמיקה יותר, אפשר להבחין שכל אחד ואחד מהאובייקטים שלו ניחן  במה שקדושין מכנה "מין פשטות", ואם נהיה קשובים ממש, אולי גם נשים לב לשקט. "אני מנסה לעצב אובייקטים שקטים", מסביר קדושין, "שאפשר לחיות אתם מבלי שיצעקו את עצמם, מבלי שיטרידו". אחד העקרונות שעומדים מאחורי התפיסה העיצובית הזאת הוא עיקרון הזרימה, המבוסס על הבנה שאליה הגיע קדושין בעקבות ביקור בהודו לפני כמה שנים. הוא הבין אז שרדיפה אינטנסיבית אחר משהו והשקעה מסיבית של מאמץ – לא בהכרח יביאו אותך לנקודה שאליה אתה שואף להגיע. "במקום לבזבז אנרגיה ועצבים", הוא אומר, "עדיף להיות קשוב לזרימה הטבעית". על ההבנה הזו משתית קדושין לא רק את עבודות העיצוב שלו, אלא גם את אופן התבוננותו על העולם. "אני לא רואה שום הבדל," הוא מסביר, "בין עיצוב, לעבודה או לחיים עצמם". אמנות לחימה קוריאניתאת הביטוי המזוקק ביותר לתפיסה הזו ניתן לראות בעבודות שעיצב במסגרת תערוכה THINOLOGY, שהוצגה בגלריית "פריסקופ" בדצמבר האחרון. האובייקטים HOLE IN ONE , HIGH SQUARE DANCE , SQARE DANCE  ו – THERE AND BACK , שצילומיהם מופיעים על פני עמודים אלה, הוצגו כולם בתערוכה, ובנוסף לכך הוצגו אובייקטים נוספים.  כולם מאוגדים סביב עקרון אחד ושאבו את עיקר השראתם הצורנית מאמנות לחימה קוריאנית, ’טה קואן דו’, אותה לומד קדושין בהתלהבות במהלך השנים האחרונות. "זו אמנות שמבוססת על מקסימום תוצאה במינימום מגע", הוא מסביר, והאובייקטים שעיצב לתערוכה אכן פועלים על עיקרון זה; כולם  מושתתים על משטח פח פשוט שנעשתה עליו מניפולציה פיזית שהוקפאה. "חומר הוא כלום", מאמין קדושין, "עד שהוא מקבל תוכן". המניפולציות עצמן, השונות זו מזו, הן העתקה של תנוחות הגוף האופייניות ל’טה קואן דו’.  בתהליך היצירה שלו משתדל קדושין להתבסס הרבה על אינטואיציה ועל אינטראקציה רגשית ופיזית בין גוף, נפש ואובייקט. "הרבה פעמים כשאני מעצב", הוא מספר, "אני מפסיק לחשוב על הפונקציה, על הצורה או על היופי של האובייקט – רק מרגיש את הדבר שאני עושה – תחושה פיזית ממש".   הוא מקדיש תשומת לב רבה למה שהוא מגדיר בתור  "הרגע שאתה בתוך הגוף שלך"; מנותק מהקשרים משפחתיים, היסטוריים, חברתיים, "כמו כשאתה לבד במקלחת". כשהוא מעצב, הוא מכוון בדיוק אל המקום הזה. את דרכו כמעצב החל קדושין לפני כארבע-עשרה שנים, כסטודנט בבצלאל. במהלך הלימודים לקח לעצמו חופשה בת שנה ונסע להתמחות אצל המעצב, רון ארד, בלונדון. במהלך השהייה שם, כשהוא מרתך, משייף ועוסק בכל הבא ליד – חילחלה לתודעתו ההכרה "שאפשר ורצוי ליהנות מהעסק".את ההכרה הזו, שמלווה אותו מאז, הוא גם מעביר לסטודנטים שלו בבית-הספר הדסה בירושלים ובוויטל שבתל-אביב, שם הוא מלמד בשנים האחרונות. " בשיעור הראשון", הוא מספר, "אני אומר להם שאם עיצוב זה מה שאתה רוצה לעשות בחיים – כדאי לך ליהנות מזה – אחרת זה פשוט יקצר לך את החיים". זה הופך לרעשעם ההכרה הזאת, חזר קדושין לבצלאל וסיים את לימודיו בהצטיינות. אחר-כך עבר לתל-אביב ועבד כמה שנים כשכיר במקומות שונים, ובמקביל עיצב מדי פעם לעצמו. הקערה EYE WITNESS, למשל, נעשתה במהלך תקופה זו, ולמעשה, ביססה את העיסוק המתמשך שלו במניפולציה על חומר במצב בסיסי (משטח, קו וכד’) והפיכתו לגוף תלת-ממדי עם תוכן.ב1995- פתח, בשיתוף עם נגר, את "פרא – רהיטים מבויתים" – סטודיו  לריהוט בלול ישן, שהוסב לגלריה במושב רשפון. הסטודיו פעל  כמעט שנתיים, ו"במהלכן", מתוודה קדושין, "התברר לי שאני עובד בדיוק להפך ממה שאנשים בארץ רוצים".  את התקופה הזו הוא מתאר בדיעבד כמאבק בין מה שהוא מכנה "החמדנות הישראלית לחומר ולמסה" לבין השאיפה שלו ל"קלות, עדינות ואווריריות". ובכל זאת נעשו, במסגרת הסטודיו, מספר בלתי מבוטל של עבודות (למשל – שידת "סרנו", שולחן "אקוודוקט" ושולחן "זלמן יש לו", למשל המוצגות על פני עמודים אלה), חלקן אף זכו בפרסים. כשנסגר הסטודיו נסע קדושין להודו לכמה חודשים, וכשחזר נוצר קשר בינו לבין מנהל השיווק של ’פלטכניקה’, שנתן לו הזדמנות יוצאת דופן  לפתח ולעצב כיסא משרדי, מתוך מחקר ומחשבה על התעשייה המקומית, תוך שילוב בין חלקים קיימים לבין חלקים בעיצוב עצמי.  "למדתי להיות זהיר ומחושב", מעיד קדושין, "כדי לאפשר למפעל לקפוץ מדרגה מבלי לנער אותו יותר מדי". כיסאMISTRAL   הפך לפופולרי מאוד בקרב משרדי היי-טק. הוא משווק עד היום, כשהוא משמש גם את קדושין עצמו ואת שותפיו, קני סגל ויוסי שמשטיין, בסטודיו שלהם בפלורנטין. הסטודיו, DESIGN TO WORK, שפתחו לאחרונה, עוסק בעיצוב של סביבות עבודה. "אחד התנאים המוקדמים לפתיחת הסטודיו", מספר קדושין, "הוא שיהיה FUN, ושלכל אחד יישאר די זמן לעצב לעצמו".      כשקדושין מתבקש להגדיר מהו בעיניו מוצר טוב, הוא מדבר על התמקדות: "אם מדברים באובייקט על כמה דברים בבת-אחת", הוא מסביר, "זה הופך לרעש". לפי תפיסתו, אובייקט שנעשה בצורה מדויקת – מאפשר גם למתבונן לקבל מסר מדויק, ובמובן זה הוא מעין "קפסולה להעברה של תחושה וליצירת קשב". כדי לעשות זאת כראוי, צריך המעצב גם לעשות "הסכם עם החומר": "לבדוק מה אתה יודע לעשות, מה הוא יודע לעשות, ומה אתם יכולים לעשות ביחד". התמונות: למעלה:הכיסא "Hole in One" מבוסס על תנועה שלמה ומסתמך על פרישה מורכבת תוך שמירה על יציבות, איזון ודיוק. הכיסא, שתנועתו פרועה יותר מחבריו לתערוכה, דומה באופיו דווקא לכורסה והוא נמוך יותר ובעל נטייה גדולה יותר.למטה מימין לשמאל:High Square Dance"" – שולחן המבוסס על תנועה סיבובית שמזכירה עיקרון של קליעת סלים.כיסא משרדי, "Mistral", שיוצר בעבור פלטכניקה, הוא חיבור בין אלמנטים שקדושין עיצב בעצמו לחלקים מוכנים בייצור איטלקי. בהתייחס לדינמיות השלטת בתעשיית ההיי-טק המקומית עוצב  הכיסא מתוך מחשבה על קומפוזיציה נעימה, זורמת ונוחה.     

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה