כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אומנות בבית – שילוב אומנות בעיצוב פנים

אומנות בבית – שילוב אומנות בעיצוב פנים

ארכיטקטים ומעצבי פנים נותנים לנו מעטפת, והפריטים שאנו מכניסים למעטפת זו הם שנותנים את החיים לבית וקובעים את סגנונו ואת התחושה שלנו בו. ההיצע הגדול של היום פותח אפשרויות רבות.

מאת: צילום:


המודעות לשילוב אמנות בעיצוב פנים נמצאת בעלייה מתמדת. הדבר בא לידי ביטוי במקומות עבודה, בבתי-מלון וכמובן בבתים בהם אנו גרים. הביטוי שהיה נפוץ פעם של "קישוט קירות" הולך ונעלם לטובת מודעות חדשה, הרואה בתמונות שעל הקיר כלי  נוסף ומשמעותי לביטוי טעמם ומטענם התרבותי של יושבי הבית.ארכיטקטים ומעצבי פנים נותנים לנו מעטפת, והפריטים שאנו מכניסים למעטפת זו הם שנותנים את החיים לבית וקובעים את סגנונו ואת התחושה שלנו בו. ההיצע הגדול של היום פותח אפשרויות רבות ולעיתים דווקא שפע זה מבלבל אותנו.  נושא האמנות הוא תחום רחב מאד בו אנו עלולים למצוא עצמנו במצב של בלבול ואנסה להאיר נושא זה  למען מי שרוצה לטפל בנושא בעצמו. כמובן שכדאי להתייעץ עם איש מקצוע, כמו בכל תחום שהאיכות חשובה בנוסף לטעם האישי,  אך ישנם כמה כללים שאפשר ליישם לבד.מניסיוני, הבעיה הראשונה שנתקלים בה היא הבחירה. עברתם דירה. כל התמונות שלכם מונחים בפינה באחד החדרים והשאלה הגדולה היא מה להשאיר וממה להיפרד ולעיתים אכן קשה הפרידה. הרי יש פוסטר אחד שהולך איתכם מאז שאתם גרים יחד וקנייתו היתה חוויה מיוחדת במינה. יש גם תמונות שקיבלתם לחתונה, חלקם אפילו בעלי ערך. אבל אתם לא בטוחים שהם מתאימים לסגנון של ביתכם החדש.אכן זוהי בעיה הכרוכה בהחלטות וויתורים. אצל אנשים, הנקשרים מאד לתמונות, אין תחלופה אלא אלמנט של איסוף ולכל דבר יש למצוא מקום.לעומת זאת, אנשים אחרים רואים במעבר לבית חדש, או שינוי סגנון הבית הקיים, הזדמנות נפלאה לעשות שינויים כלליים, להיפרד מחפצים ותמונות שנראים פתאום לא מתאימים.  לפעמים קיימת תחושה שהעיצוב החדש שונה בתכלית, עקב שינויים בטעם ובסגנון  של בעלי הבית, ואת אופי הבית החדש צריכות ללוות תמונות אחרות, שיתאימו לסגנון הכללי.גם במקרה זה יתכן שתיווכחו שיש תמונות שאתם אוהבים במיוחד, ולתמונות אלה תמיד אפשר למצוא מקום, גם אם הם לא מתאימים יותר לקירות מרכזיים בבית. בבואכם להחליט אילו תמונות לתלות, יש להתייחס לאווירה הכללית של החדר. התמונות שיהיו על הקירות ייצרו הרמוניה עם שאר הפריטים – הרהיטים והחפצים השונים, ולכל סגנון יתאימו תמונות שונות, בהתאם לרמת העיצוב הכללית.קשה מעל דפי העיתון לייעץ מה מתאים לחדר מסוים, מכיוון שתמיד ישנן הרבה אפשרויות: ישנה התאמה של צבעוניות ואוירה – תמונה רגועה בחדר בעל צבעוניות שקטה – וישנה התאמה של ניגוד, דווקא, כאשר מכניסים תמונה בעלת נוכחות צבעונית עזה לחדר שצבעיו הכלליים שקטים. ישנה התאמה של סגנון – תמונות בסגנון קלאסי בחדר המרוהט בריהוט עתיק – ולפעמים מעניין להכניס לחדר כזה דווקא תמונות מודרניות וליצור עוקץ מעצם הניגוד. גישה זו תקבע על ידי הסגנון של בעלי הבית.אם אתם עומדים לרכוש תמונות חדשות ואתם מתלבטים מבחינה תקציבית, כדאי לשלב בין סוגים שונים של תמונות . אם באפשרותכם לרכוש רק תמונה מקורית אחת על בד, אני ממליצה למקם אותה במקום מרכזי ובולט.בהנחה שכבר יש לכם תמונות, לאחר שלב המיון ישנו שלב חשוב והוא בדיקת התמונות שברשותכם:האם המסגרות תקינות? האם יש תמונות שהייתם רוצים למסגר מחדש? לפעמים החלפת המסגרת בלבד יכולה לרענן ולתת מראה חדש ועדכני יותר לתמונה כולה. מסגור הינו אספקט מאד חשוב במראה הכללי של התמונה וגם בשימורו לטווח ארוך. הרשו לי להרחיב במקצת בנושא זה:ציורים על בד ימוסגרו תמיד ללא זכוכית, ועל הציור להיות מתוח כהלכה על מסגרת תומכת מעץ (בלינד-רם). המתיחה ממזערת את תנודות הבד, הרגיש לשינויי טמפרטורה ושינויי לחות – גורמים שעלולים לגרום להתכווצות והתרחבות שכבת הצבע, וכתוצאה מכך – לפיצוצים בשכבה זו.ציורים על נייר:ציורים על נייר חייבים להיות ממוסגרים תחת זכוכית, כדי לשמור על הנייר,  אך ללא מגע ישיר עם הזכוכית (הרחקה מהזכוכית יכולה להיעשות בעזרת פספרטו או בתוך קופסא).עבודות יקרות רצוי למסגר עם פוליקרבונט – שכבת פרספקס בעלת מסנני UV , במקום זכוכית רגילה, כדי למנוע דהיית הצבע.יש להקפיד שגב המסגרת  והפספרטו יהיו מקרטון נטול חומצה. כדאי לבקש  מהממסגר להשתמש גם בנייר דבק נטול חומצה, אשר לא  מכתים את הנייר.שווה לבדוק גם את מצב התמונות עצמן: שימו לב האם ההדפסים והעבודות המקוריות על נייר נקיים מנקודות חומות. אם הופיעו נקודות כאלה, יש למסור את התמונה לרסטורציה. נקודות אלה הן פטריות שמחייבות ניקוי, כדי להבטיח שמירה על התמונה לטווח ארוך.לאחר שמיינתם ובחרתם את התמונות שאתם רוצים לתלות, מגיע השלב המכריע:איפה לתלות מה?החדר הראשון שבדרך כלל זוכה לתמונות הוא הסלון, בהיותו חדר ההארחה ולרוב גם החדר בו מבלה המשפחה את רוב זמנה יחד, וכיף שיהיה זה חדר נעים ועשיר. בהיותו בדרך כלל קרוב לכניסה, ההתרשמות ממנו נותנת תחושה לגבי הבית כולו. לכן כדאי להקדיש לו תשומת לב מיוחדת.תליית התמונות צריכה להיעשות לאחר שכל החדר מסודר. לאחר שהחלטתם על מיקומם של הרהיטים, העציצים והמנורות, תוכלו להתייחס  לשטחי הקיר שנראים לכם ריקים. קבעו מהו הקיר הבולט ביותר בחדר.  לפעמים הוא זה שנמצא מול הכניסה לחדר, לפעמים זה קיר שנראה מהכניסה הראשית של הבית ולפעמים  גם מהמטבח. האם זה הקיר שמעל הספה? או אולי מעל הטלויזיה? כל אחד יודע בבירור איזה הוא הקיר הדומיננטי בסלון שלו. זה הקיר שצריך לקבל עדיפות גם מבחינת התמונות. ישנו קשר בין גודל התמונה והמרחק ממנו ניתן לצפות בה. כדי לראות היטב תמונה קטנה, יש להתקרב אליה ומרחוק לא ניתן להבחין בפרטים שבה. תמונה גדולה ניתן לראות היטב מרחוק ויותר מזה, כדי לתת לה את הכבוד הראוי וליהנות ממנה, יש לדאוג לתלותה באופן שיאפשר זאת. דבר נוסף שיש להתייחס אליו הוא צורת  הקיר. תנו לצורת הקיר לכוון אתכם וקחו בחשבון שתמונה צריכה מרחב  כדי להראות במיטבה. הקיר הריק סביב התמונה נותן את המרחב המתבקש כדי שהתמונה תראה כאילו היא תלויה בנינוחות על הקיר ולא בצורה חנוקה וצפופה.כאשר בוחרים לקבץ כמה תמונות יחדיו, קחו בחשבון שהעין שלנו נוטה לחבר תמונות התלויות יחד בצפיפות, ולראותם כגוש אחד. אפקט זה מתקבל מאד יפה כאשר התמונות התלויות יחד הן בעלות אופי דומה. אם בתוך הקבוצה ישנה תמונה חריגה באופייה ובצבעוניותה, היא תהיה דומיננטית לעין, ושאר התמונות יאבדו מכוחן ומנוכחותן.כפי שלא מרכזים את כל הרהיטים בפינה אחת של החדר, אלא מפזרים אותם בחדר כולו, כדי ליצור איזון, כך יש להתייחס גם לקירות ולפזר את התמונות באופן הגיוני על פני הקירות השונים בחדר.תלייה נכונה היא שמרכז התמונה יהיה בגובה העיניים או קצת למטה מזה. תמונות התלויות גבוה מדי הן מנותקות מהחדר ויוצרות תחושה לא נעימה של אי שקט.כאשר תולים כמה תמונות בגדלים שונים על קיר אחד, יש להחליט על קו מיישר ביניהן: יש האוהבים יישור לפי הקו העליון של התמונות, יש המעדיפים יישור לפי הקו התחתון וניתן ליישר גם לפי אמצע התמונות – במיוחד כאשר התמונות מאד שונות בגודלן.תמונות קטנות ניתן לתלות אחת מעל לשנייה כאשר הרווח ביניהן הוא בגובה העין.כאשר תולים תמונה מעל ספה או כורסא יש לשים לב שבעת הישיבה, התמונה לא תהיה במגע עם ראשו של האדם היושב מתחתיה.כדי שתמונה תראה במיטבה, רצוי שלא תהיה מוסתרת על ידי עציץ גדול או חלון שנפתח.ישנן מקומות בהם לא רצוי לתלות תמונות יקרות: מעל מקור חום כמו מזגן או אח ועל קיר שיש עליו קרינה ישירה של שמש – דבר הגורם לדהייה של תמונות על נייר ונזק לציורים על בד.תמונות בעלות ערך על נייר עדיף לתלות על קירות פנימיים, החשופים פחות ללחות. ניתן גם להרחיקם מהקיר על ידי הצמדת פקקי שעם לחלק האחורי של המסגרת. דבר זה יאפשר זרימת אויר מאחורי התמונה ויסייע למניעת היווצרות פטריות על העבודה עצמה.ניתן לומר שהקווים המנחים שנמנו כאן תופשים לגבי כל חדר בבית. בחדרים פחות פעילים ניתן לתלות תמונות שיש אליהם קשר סנטימנטלי אך מרגישים שהם כבר אינם מתאימים לסלון.ישנם שני חדרים שלגביהם יש לי הסתייגויות מיוחדות:המטבח: בגלל אדים שומניים אני ממליצה לא לתלות ציורים על בד במטבח. אם אתם חייבים לתלות עבודה מקורית על נייר במטבח, הרחיקו אותה מהקיר ועל תתלו אותה קרוב לכיריים.אמבטיה: בשום אופן אין לתלות עבודות אמנות יקרות בחדר זה. ריכוז האדים הוא הרסני. אפשר לתלות פוסטרים ולהחליף בלי כאב לב כאשר ייהרסו.אזור שהרבה אנשים מתלבטים לגביו הוא מסדרון. בהמשך למה שכבר ציינתי, כיון שמסדרון הוא צר באופן טבעי, לא אמליץ לתלות שם תמונות גדולות אלא תמונות קטנות, בגלל שעוברים קרוב אליהם ואין פרספקטיבה של מרחק. יישור תמונות במסדרון כדאי לעשות לפי החלק העליון של התמונה, במקביל לפרספקטיבה של התקרה. ככל שהמסדרון ארוך יותר, כלל זה משמעותי יותר. כמובן שאפשר לנצל חלל של מסדרון כדי לקבץ מספר תמונות בגבהים שונים – אפילו ללא סדר מוגדר – צילומים ממוסגרים של המשפחה מתקופות שונות, לדוגמא, או אוסף רישומים קטנים.בחדר עבודה כדאי להתייחס לקיר שמול פני העובד בה, כדי שבעת מנוחה,  תהיה מולו תמונה שתיתן לו השראה ושתהיה נעימה לעין. קיר חשוב נוסף הוא הקיר מול דלת הכניסה לחדר – זהו הקיר הראשון אותו רואה לקוח או אורח  שמגיע למשרד. בפינת המתנה כדאי לתלות תמונה מול הממתינים, כדי שיהיה להם על מה להסתכל.ההשקעה באמנות במשרדים היא נושא מאד מפותח בחו"ל וגם בארץ מתעוררת מודעות לאמנות כחלק מסביבת העבודה והשקעה בעובדים וכן, המסר שמעביר בעל עסק כאשר הוא משקיע באמנות ש"אינה נותנת תמורה כספית" אך תורמת תרומה נפשית לעובדים ולמבקרים כאחד.אם לסכם את כל הדברים שנכתבו כאן, הדבר החשוב הוא כמובן התוצאה הסופית. התמונות בחדר צריכות לתרום לאווירה הכללית  ולזרימה הכללית של החדר, להעשיר אותו ולהעביר מסר של טוב טעם, הן מבחינת התאמת העבודות והן מבחינת אופן הצגתן. סוגים שונים של תמונותזה הזמן לעשות קצת סדר באשר לסוגי התמונות שאולי כבר נמצאים ברשותכם:התמונות הכי נפוצות, בהיותן הכי זולות, הן הפוסטרים. סוג אחר של תמונות, נפוץ אף הוא, הוא ההדפס האמנותי . זהו שכפול בכמות מוגבלת, של יצירת אמנות  והוא מאופיין בחתימת האמן (בעיפרון), בתחתית ההדפס (מימין). כמו כן, תמיד יהיה מצוין בתחתית ההדפס (משמאל) מה גודל הסדרה – כמה עותקים זהים הודפסו ומה מספר ההדפס הספציפי שלכם מתוך הסדרה. הרמה הגבוהה מבחינת ערך היא תמונה מקורית, כמותה יש רק אחת ויחידה. זו יכולה להיות עבודה על מגוון חומרים כמו נייר, עץ או  בד.מבחינה תקציבית, עבודות מקוריות על בד יקרות  יותר מעבודות על נייר. תאורהתאורה נכונה יכולה לתרום רבות לתצוגת האמנות בביתכם. אם אתם נמצאים בשלב התכנון כדאי לתת את תשומת הלב למיקום תמונות מרכזיות. אחת הבעיות הנפוצות ביותר הם מנורות קיר. בהרבה בתים אני נתקלת במנורות קיר מעל הספה, במיקום שתמיד רוצים תמונה.  אין דבר יותר גרוע מאשר לתלות תמונה בין שתי מנורות קיר. התמונה תמיד נשארת חשוכה. אני מציעה לשקול כל מנורת קיר המתוכננת בביתכם, כדי לבדוק אם מיקומה לא יפריע לכם לתלות תמונה. (כנ"ל לגבי מתגים להדלקת אורות, מזגנים, מערכות אזעקה ושקעים למיניהם שמוצאים דרכם לעיתים למקומות מוזרים בקירות…). התאורה המחמיאה ביותר לתמונות היא תאורה ממוקדת, אשר מאירה את התמונה. כמו ספוטים למשל. אפשר לתכנן ספוט בודד, או פס צבירה ועליו מספר ספוטים שניתן לשנות את מיקומם בהתאם לתמונות. פס כזה צריך להיות ממוקם בערך 50 ס"מ מהקיר כדי לא לסנוור את מי שיושב מתחתיו.שיטה נוספת לתאורה ממוקדת היא גופי תאורה מיוחדים המתלבשים על גב התמונה ותלויים מעליה. כאן יש לשים לב לגודל התמונה ביחס לרוחב המנורה. כאשר התמונה גדולה, יש להניח שרק מרכזה יהיה מואר.  שיטה זו מתאימה יותר לפינות אינטימיות ולתמונות קטנות. היא אינה אידיאלית מכיוון שגוף התאורה, הנמצא קרוב יחסית לתמונה, מתחמם ועלול לגרום נזק לתמונה. במקרה של תמונה המוגנת על ידי זכוכית, אין בעיה. אם כבר קיימות בבתיכם מנורות קיר, אפשר לנצל את החיבורים ולרכוש ספוטים בעלי זרוע עם מפרק אשר יוצאים מהקיר ומתקפלים כך שאפשר להאיר מהם את התמונה. אם יש ביניהם תמונה גדולה, הדרך הנכונה להאירה היא משני הצדדים – כנ"ל אם הספוטים נמצאים על התקרה – יש לחשב שני ספוטים לתמונה גדולה. אחזקה שוטפתסעיף זה מיועד באהבה לאחיותיי עקרות הבית היסודיות ולעוזרות הבית שלהן.נכון, גם תמונות מעלות אבק כמו כל דבר אחר בבית. אבל ישנם כמה כללים שחובה להקפיד עליהם אם רוצים לשמור על תמונות במצב תקין לאורך זמן.נתחיל בתמונות על בד: אסור בתכלית האיסור להעביר סמרטוט רטוב על פני ציור.לא מים ולא כל חומר ניקוי. ציורים על בד יש לנקות בעדינות עם סמרטוט רך. פעם בחצי שנה כדאי להוריד את התמונות שלכם מהקיר ולנקות גם את צידן האחורי.  מומלץ להפוך את הציור ולנער קלות כדי להוציא אבק וחרקים המצטברים מאחור. זה הכל!ניקוי רציני יותר ייעשה רק על ידי רסטורטור מקצועי.תמונות על נייר:את הזכוכית המכסה את הציור יש כמובן לנקות אבל אין להתיז חומר ניקוי על הזכוכית עצמה, כדי שלא יחלחל מתחת לזכוכית אל התמונה עצמה. יש להתיז רק על הסמרטוט.שוב, כדאי, תקופתית, להוריד מהקיר ולנקות מאחור (על יבש).טיפול זה יבטיח לציוריכם חיים ארוכים. על הכותבת:דבי לוזיה היא בוגרת המדרשה לאמנות ודור שני בגלריה שטרן בתל-אביב , אחת הגלריות הותיקות והאיכותיות בארץ, הידועה גם בסטודיו לרסטורציה שלה. היא נחשפה לעולם האמנות מגיל מאד צעיר.דבי עוסקת בייעוץ אמנותי  ללקוחות פרטיים, חברות ובתי-מלון כגון מלון מרידיאן באילת ומלון קרלטון המשופץ בתל-אביב.  היא עובדת בשיתוף פעלה עם ארכיטקטים ומעצבי-פנים  וגם עם אמנים מוכשרים, אותם היא מייצגת ומשלבת בפרוייקטים מתוך רצון לקדם אמנות ישראלית איכותית.

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(298384) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:27" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:27" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "019043A4_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "019043a4_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:27" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:06:27" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(298383) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/019043A4_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה