כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אמנות מתחת לגג – הבית הישן של הציירים שירלי פקטור ויורם רוזוב

אמנות מתחת לגג – הבית הישן של הציירים שירלי פקטור ויורם רוזוב

קיר אבן מקורי חיצוני שנחשף בזמן השיפוץ של הבית השוכן בשכונת שערי חסד, נכלל עתה בחלל הפנים. כל הדלתות והחלונות שופצו ושוחזרו, ובעליית גג מיוחדת שוכנות שתי הסטודיות ויוצרים חויניות קסומה.

מאת: צילום:


יופיו של ביתם הישן של האמנים שירלי פקטור ויורם רוזוב, השילוב שלו עם הציורים של בני הזוג, ועליית הגג המיוחדת שבה שוכנות שתי הסטודיות הנפרדות של השניים, יוצרים חיוניות קסומה שאפשר למצוא לעתים קרובות במשכנו של אמן.גגותיה של שכונת שערי חסד בירושלים, גגות הרעפים בפירנצה והגגות של פראג מתערבבים במציאות ועל כני הציור של בני הזוג, האמנים שירלי פקטור ויורם רוזוב. שניהם ציירים פיגורטיביים ידועי שם, הנאלצים לעסוק גם בהוראה ובמשרות נוספות כדי להוציא את לחמם, כי על הציור לבדו לא יחיה האמן הישראלי.הדיירים: שירלי פקטור, ציירת שהציגה בתערוכות בארה"ב, באירופה, ובמוזיאון ישראל, מלמדת זה עשרים שנה ב"בצלאל" צילום ועיצוב קרמי, במחלקה לתקשורת חזותית. בנוסף לכך, היא מעבירה סדנאות של "אימג’ תארפי" )תרפיה באמצעות דימויים(, ומאמינה בכוח הריפוי שלהן בעיקר משום שחוותה את השיטה בהתנסות עצמית. "בשיטת ריפוי זו אנחנו עובדים ויוצרים, במקום לדבר", היא מסבירה.יורם רוזוב, צייר ומעצב, בוגר "בצלאל", האקדמיה לאמנויות בפירנצה, איטליה, ואוניברסיטת קייפטאון, דרום אפריקה, משמש כפרופסור מרצה בבצלאל זה שלושים ושתים שנה, במחלקות לתקשורת חזותית, אמנות וארכיטקטורה, וכיועץ בצה"ל, בנושא שיפור חזות המחנות והבסיסים. רוזוב הציג בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות, בארץ ובחו"ל.מיקום: הבית נמצא באחת השכונות הראשונות שהוקמו מחוץ לחומות ירושלים, לפני יותר ממאה שנים, על גבול שכונת שערי חסד החרדית.הבית: המבנה המקורי היה בית "רכבת" לאורך כל הרחוב, סגנון בנייה שהיה מקובל גם בשכונות שיצאו מיפו. הם נבנו כך בעיקר מטעמי ביטחון, כהגנה מפני התנפלות של גורמים עוינים )בניגוד לבתי המושבות הראשונות בארץ, שבנו אז בתים בודדים עם חלקות אדמה שנועדו לחקלאות(. במשך השנים נוספו בחזית בית רוזוב שני ביתנים קטנים זהים, משני צדי הכניסה, עם גגות רעפים )כל הרעפים בשכונה הוותיקה הם רעפי מרסי המקוריים והיפים, שיובאו אז מצרפת, ואפשר לראותם גם בבתי המייסדים בזכרון יעקב(. אחד הביתנים שימש בעבר כבית כנסת שכונתי, ובחזיתו נמצא בור מים מכוסה.שירלי ויורם רכשו את הבית מיד לאחר מלחמת ששת הימים, "כשירושלים עדיין לא היתה על המפה", אומר יורם. מצבו היה מזעזע, הוא היה חורבה רקובה והרוסה. את כל השיפוץ עשו במו ידיהם, על פי תוכנית שלהם, בעזרת בעלי מלאכה. את הנגרות ביצעו עבורם ידידי המשפחה אלי קידר ושני אחיו. במלחמת ששת הימים היה קידר מפקד הכוח שפרץ לעיר העתיקה דרך שער האשפות, "והוא נגר בחסד", מציין יורם.שיפוץ ראשון: כאשר נכנסו בני הזוג לבית הם גילו קיר אבן פנימי, שהיה מטויח. כשנפלה ממנו פיסת טיח, נחשף קיר שעוביו מטר במלא יופיו. הסתבר שהיה זה הקיר החיצוני המקורי של הבית, ובמשך השנים הוסיפו לו טלאי בצורת מבואה קדמית, ושני חדרים. כל הדלתות והחלונות שופצו ושוחזרו. שתי דלתות קשתיות הובאו ממלון המלך דוד שגם הוא עבר אז שיפוץ. חלון שהיה על קיר האבן, בין המטבח לסלון, הפך לארון אפסון דו צדדי, כשקשת הזכוכית שמעליו נשארה כפי שהיתה. גודל הבית היה בשלב זה 90 מ"ר. גובה תקרות 40 .3 מ’.החלוקה הפנימית: המבואה המתפצלת לשני צדדים. בצד אחד חדר השינה ובשני מטבח ואמבטיה. מאחורי קיר האבן שני חדרים גדולים, שאחד מהם חולק לשניים, עבור שני הבנים.כל אחד משני הביתנים בחזית שימש כסטודיו נפרד לבני הזוג. על החזית של אחד מהם, שהפך למקלט וחלונו נאטם, צייר יורם חלון וסורג, בדיוק כמו בביתן התאום. במבט ראשון קשה להבחין שאין זה חלון אמיתי.שיפוץ שני: לאחר שנים, כשהבנים כבר עזבו את הבית, בילתה שירלי בסדנאות ציור ביוון, והושפעה מהצבעוניות הים תיכונית. יורם ביקר באחוזה הקסומה של הצייר קלוד מונה בז’יברני, צרפת, והושפע מהפשטות ומצבעי הפסטל הבהירים. הם חזרו ארצה והחליפו את כל הגוונים השחורים והחומים שהיו בבית, לגווני קיץ בהירים. על הרצפה הודבקו אריחי טרקוטה בהירים. כל הארונות והדלתות במטבח, ובשאר חלקי הבית, נצבעו בוורוד עתיק, בתכלת ובירקרק. הבית, המקבל אור מצפון ומדרום בלבד, נעשה לפתע מואר ובהיר בזכות הגוונים החדשים.סטודיו כפול שניים )100 מ"ר(: כאשר הביתנים נעשו צפופים, וכשלא היתה אפשרות לחמם ולקרר אותם כראוי וליצור תנאי עבודה נוחים, החליטו בני הזוג רוזוב, לפני ארבע שנים, להוסיף קומה בעזרת תוכניות של האדריכל נחום מלצר. מלצר הקפיד על שימור קווי המתאר החיצוניים של הבית, והתאים בחלק הנוסף פתחים דומים וקירות עבים. כמו כן מצא פתרונות אסתטיים ופונקציונליים, כמו החלוקה היפה של תומכות גג הרעפים הגלוי במרפסת, והקורות הכפולות שעליהן מונחים הרעפים. עולים לשתי הסטודיות מהחצר, במדרגות חיצוניות, עד למרפסת גשר שממנה נכנסים לשני אגפי סטודיו נפרדים, מרווחים ומוארים. בכל אחד מהם מטבחון וחדר רחצה, עם אפשרות למנוחה ולקבלת מבקרים.אישור התוספת הותנה בהפיכת אחד הביתנים למקלט, שהפך למחסן ולחדר ארונות המתחבר לחדר השינה. כיום שני הביתנים מהווים מחסנים לעשרות הציורים, ולחומרים שמהם עושים ציור מסורתי: בדים, מסגרות, צבעים, מכחולים.מחוץ לגדרבקטלוג שהפיק ב1998-, מצטט יורם רוזוב את הסופר הצרפתי פלובר. "בהיותי מכור לאמנות, אינני יכול לחיות אפילו יום אחד בלי לגרד את הפצע הממאיר הזה, האוכל את בשרנו". בהזדמנות זו, של ביקורנו בביתו, לא יכול יורם שלא לדבר על מצבם הבעייתי של ציירים ופסלים בישראל:"עם ישראל לא הצטיין אף פעם בתחום האמנות החזותית. היה לנו שאגאל אחד, מודיליאני אחד וסוטין אחד. אולי זה התחיל מהציווי החד משמעי בעשרת הדיברות: לא תעשה לך כל פסל ומסכה. יש בגנטיקה של התרבות שלנו חסר שנמשך לאורך כל הדורות. אם נוסיף לכך את מצוקות חמישים שנות המדינה ואת סדר העדיפויות של הישראלי הממוצע, ניתן להבין שצייר זה כמעט מוקצה מבחינתה של האמא הפולניה. צייר שרוצה לשרוד ולא להפוך את אמנותו קרדום לחפור בה, צריך להתפרנס בצורות שונות ומשונות, בעיקר מהוראה."לבעיה הראשונית הזו נוספה בעיה משנית: מקומו של הציור הפיגורטיבי בשנים האחרונות, לנוכח הנוכחות הדומיננטית של הזרמים היותר אוונגרדיסטיים בציור הישראלי. יש מעט סימנים מעודדים מכיוון מוזיאון תל אביב, ומהסטודיו של האמן ישראל הירשברג, שבו לומדים ומציירים גם בוגרי בצלאל דמויות וטבע דומם, ולא מכבר הציגו כמה מהם את עבודותיהם בגלריה "נוגא" בתל אביב. אבל מלחמת הקיום של מייצגי הציור הריאליסטי פיגורטיבי היא קשה למדי, ויש לכך השלכה לא רק על הקושי להציג בגלריות החשובות ובמוזיאונים. לא מצאתי ציורים פיגורטיביים )ולפעמים ציורים בכלל( גם בצילומים של ספרי הבתים שיצאו בארץ, שבהם מופגן טוב טעם."יש ערים וארצות, כמו לדוגמא ניו יורק, שבהן המושג פלורליזם הוא שם נרדף לנאורות. בתערוכות שנתיות יוקרתיות במוזיאונים הניו יורקיים בא לידי ביטוי פלורליזם אמנותי ותרבותי, מבלי שזרם אחד נעשה נחות ביחס לזרם אחר. לא כך כאן. זרם אחד משתלט ומוציא זרם אחר מעל פניו, מחוץ למוזיאונים, מחוץ לגלריות, מחוץ לתודעה הציבורית, הייתי אומר – כמעט מחוץ לגדר". 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה