כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אמריקאי באיטליה

אמריקאי באיטליה

עולם האדריכלות הבינלאומי מסרב לגלות סלחנות כלפי המוזיאון שעיצב האדריכל האמריקאי ריצ'ארד מאייר, בלב העיר העתיקה של רומא

מאת: צילום:


טקס חניכתו של מוזיאון ארה פאציס על גדות נהר הטיבר ברומא, באפריל האחרון, סימן נקודת ציון חדשה בהיסטוריה הארכיטקטונית המפוארת של העיר. בנייתו של המוזיאון, שנמשכה כעשר שנים, לוותה בויכוחים זועמים ונרגשים המעוררים מחדש שאלות המעסיקות את עולם הארכיטקטורה האירופי המודרני: מה מקומו של השימור בערי אירופה העתיקות, בעלות מורשת ארכיטקטונית עשירה, ועד כמה כדאי להגביל את הבניה המודרנית במרכזן. הדיון החשוב מגיע לרומא באיחור מסוים, שכן בניגוד לערים אחרות באירופה, מאז סוף מלחמת העולם השנייה ועד היום לא נבנה במרכזה העתיק של רומא אף בניין מודרני. אופייה היחודי של העיר העתיקה של רומא, וחשיבותה כאתר היסטורי ארכיאולוגי, הפכו את הבניה המודרנית במרכזה לסוגיה רגישה ובעייתית הכרוכה בלבטים רבים – כיצד להתאים את הסגנון המודרני לאווירת ההזנחה האלגנטית של העיר. המוזיאון החדש נועד לשמש אכסניה לשריד היסטורי חשוב – ארה פאציס, מזבח השלום שנבנה לכבוד הקיסר אוגוסטוס בשנת 31 לפני הספירה. זהו מבנה אבן בעל צורה מלבנית, מעוטר בתבליטים בנושאים היסטוריים, עם גרם מדרגות המוביל לחדר פנימי בו הועלו הקורבנות. שרידי המזבח התגלו בחפירות בתחילת המאה שעברה וב-7391, כחלק מתוכניתו של מוסוליני ליצור פארק תיירותי בלב רומא, הועתק המזבח ממיקומו הקודם והועבר לאתר הנוכחי על גדות הטיבר. ב-8391 נבחר הארכיטקט האיטלקי-יהודי ויטוריו מורפורגו לעצב את המוזיאון. המבנה לא השביע רצונו של איש, ולא הצליח במטרתו לסייע בשימור השריד הארכיאולוגי העתיק. לאחר שעבר שינויים ושיפוצים רבים לאורך השנים, הוחלט ב-5991 להרסו ולהחליפו בחדש. האדריכל האמריקני ריצ'ארד מאייר נבחר לעצב את בניין המוזיאון על ידי ראש העיר רומא דאז, פרנצ'סקו רוטלי. מאייר הקפיד לחקור את ההיסטוריה של הארכיטקטורה הרומאית המודרנית, וקיבל השראה ממגוון הסגנונות של בניינים בקרבת המוזיאון. הוא עיצב את המבנה תוך שימת דגש על פונקציונליות בהצגת המזבח והשתלבות זהירה בסביבה מבחינה פיזית ורעיונית. המוזיאון ממוקם באתר אטרקטיבי על גדות הטיבר, בפאה המערבית של כיכר רחבת ידיים שחלקה בניינים עתיקים מלבנים אדומות וחלקה בניינים מודרנים בסגנון פשיסטי-רציונליסטי, מחופים אבן טרברטינו מוחלקת. הכניסה למוזיאון היא דרך פיאצה מוגבהת, אליה מוביל גרם מדרגות רחב ידיים מאבן טרברטינו לבנה, חומר גלם נפוץ בארכיטקטורה הרומית. המבנה עצמו עשוי שילוב של טיח לבן, לוחות זכוכית גדולים, קונסטרוקציית מתכת ואבן טרברטינו בעיבוד גס ובעיבוד חלק כשיש. האולם המרכזי, בו מוצג המזבח, הוא כלוב זכוכית אדיר מימדים. האור הטבעי המאיר את המזבח חושף את יופיים של תבליטי האבן, וקירות הזכוכית הגדולים מאפשרים למתבונן מבחוץ לחוות את מלוא עוצמתו של המזבח, המרשים ביופיו גם מגדות הנהר. את ההיכל המרכזי תוחמים משני צדדיו מבנים לבנים בצורת קופסא, המזכירים מבני באוהאוס גיאומטריים. סברו הקר והבהיר של המבנה בולט בעיקר על רקע המוזוליאום העתיק של אוגוסטוס הנמצא במרכז הפיאצה, מוקף סבך עצים מוריקים, ומול גוון האוקר החם של הבניינים הרומאיים הטיפוסיים מעברו השני של הנהר. ניסיונו של מאייר להביא לרומא העתיקה רוחות חדשות של מודרניות ופשטות, שכבר סחפו ערים אחרות כמו פריז, לונדון וברלין, נתקל בהתנגדות עיקשת מצד אדריכלים ופוליטיקאים מקומיים. רבים טענו שלמבנה החדש חסרה הדרת הכבוד האופפת את שאר המבנים בעיר העתיקה, בני מאות ואלפי שנים. למרות השימוש הרב בטרברטינו, יש הסבורים שאופיו הרציונליסטי והגיאומטרי של המבנה ימנע ממנו להשתלב בנוף האורבני הרומאי. מצדדי הפרויקט טוענים שהקווים העיצוביים של מאייר ממשיכים ברוחם את האסכולה הרציונליסטית האיטלקית, שזכתה להצלחה רבה במחצית הראשונה של המאה העשרים והדיה נשמעים באדריכלות האיטלקית עד היום. כחצי שנה לאחר חניכתו הרשמית של המוזיאון, עולם הארכיטקטורה הבינלאומי מסרב לגלות סלחנות כלפי המבנה החדש. אנשי מקצוע רבים טוענים שדווקא במבחן האינטגרציה נכשל מאייר: בניו יורק טיימס כתב ניקולאי אורוסוף שמוזיאון ארה פאציס מקבע בתודעה הציבורית והמקצועית את הקלישאה, לפיה ארכיטקטורה מודרנית היא ביטוי לחשיבותו העצמית של האדריכל. אורוסוף האשים את מאייר בחטא היוהרה, שהניע אותו לעצב את המוזיאון כמראה של סגנונו האישי, תוך התעלמות מההקשר וההיסטוריה של העיר. החיסרון הגדול ביותר של המבנה הוא הזלזול המופגן והשחצני בשתי הכנסיות העתיקות שבכיכר, itaorC ied omaloriG naS ו-occoR naS, שמסתירה חומת הטרוורטין של המוזיאון. בסופו של דבר, מסכם העיתון, יתכן שהרומאים יאלצו להמתין כמחצית מאה נוספת כדי לשלב בהצלחה תפישות מודרניות במרקם העירוני הייחודי של רומא. חזרה לעמוד המאמרים בנושא אדריכלות.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה