כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אנליזה לנעלי בית – תערוכה של עיצוב שוודי

אנליזה לנעלי בית – תערוכה של עיצוב שוודי

מהי דמותו של העיצוב השוודי כיום? תשובה מעניינת ומגוונת הוצגה בתערוכת SWEDISH DESIGN ON STAGE 3D + בברלין .

מאת: צילום:


מהי דמותו של העיצוב השוודי כיום? תשובה מעניינת ומגוונת הוצגה בתערוכת  SWEDISH DESIGN ON STAGE 3D +  בברלין . במאי  תיאטרון, כוריאוגרף ואמן קול וצבע הם שלושת האמנים המרכזיים שהציגו באחרונה מיצירותיהם בתערוכה  SWEDISH DESIGN ON STAGE 3D +  במוזיאון ויטרה בברלין. בתערוכה הוצגו מוצרים יום-יומיים שמטרתם לשקף כמה מפניו של העיצוב השוודי העכשווי.התערוכה, שהשתתפו בה 68 מעצבים וקבוצות עיצוב, התקיימה באולם גדול וחשוך; כל מוצג הואר בזרקור. קופסאות האחסון של המוצגים השתתפו אף הן בתצוגה בתפקיד מעמדים ובעזרת תאורה נכונה נוצר קשר בין המוצג למעמד שעליו הונח. תיאורי המוצגים התנוססו על עמודים דקים העשויים סיבי פחם.   עמודים אלו יצרו לתערוכה מסגרת, כמעין אוהל קרקס המאפשר תזוזה מיידית. המוצרים מוקמו כך שהתקיים ביניהם מעין דיאלוג, המבוסס על שימוש יותר מאשר על צורה. לדברי ג’וזפין אריקסון, מנהלת הפרויקט, העבודות הן בנות שלוש שנים לכל היותר וכולן כאלה המיועדות לצרכן (consumer product  ולא producer product).מארגני הפרויקט מתכוונים לאפשר לכל מדינה אירופית להציג את יצירות מעצביה במתכונת זו. אשר לעיצוב השוודי, הוא מעורר עניין רב בשל תפקידו בתולדותיו של תחום זה. משנות השלושים ועד שנות החמישים הוא הוגדר כפונקציונלי ו"טהור". בתחילת שנות התשעים, עם הפיחות במעמדו של הפוסט מודרניזם והגיאות הכלכלית, הציע העיצוב השוודי הגינות ושימוש זהיר במקורות; הומניזם כרעיון וכצורה גם יחד.  בשנים האחרונות התוודע הקהל בעולם לדור חדש של מעצבים שוודים, וכיום, כאשר גם למוסיקה ולאופנה השוודיות יש נוכחות עולמית, מעניין להיווכח כיצד המעצבים השוודים משמרים את המסורת ומפתחים אותה; כיצד הם משלבים את הרעיונות, השאיפות וצורכי היום-יום עם הטכנולוגיה ואפשרויות השימוש בחומרים, וכן, כיצד הם משתלבים בתעשייה.  בתערוכה זו מלות המפתח היו שימושיות, כנות והומור. אלה ניכרו בכל מוצר, החל בחפתים וכלה בשואבי אבק. שלושת היוצרים המרכזיים – הבמאי והתפאורן קרל דונr, הכוריאוגרף קנט קונארנסטרום והאמן מיכאל פון האוסוולף – הציגו ניתוח שונה ומעמיק של אובייקט העיצוב שבחרו.  כל העבודות היו פריטים שאפשר לקנותם ובעיצובם לא נעשה שימוש במחשב. מארגני הפרויקט מדגישים, כי צורה ועיצוב הם מן הנושאים החשובים באמנות משום שהם נוגעים בכל אדם ומשקפים את חיינו. מכאן, לדעתם, חשיבותו של העיסוק בעיצוב עכשווי.  עבודתו של קרל דונר דווקא מנוגדת לעיצוב, לדעתו. דונרביים אופרות, סרטים והצגות תיאטרון והשתתף בפרויקטים אמנותיים רבים שעל גבול התיאטרון, הציור והפיסול.בתערוכה זו אין הוא מתמקד באובייקט, בצורה ובשימוש, אלא בחומרים המרכיבים את המוצר. דונר בחר בכמה אובייקטים יום-יומיים ופירקם לגורמים עד לחומר הזעיר ביותר.  "אפילו הדבק מורכב מארבעה-חמישה מרכיבים אבקתיים ונוזליים", הוא מסביר.  "אני בוודאי אינני המעצב האידיאלי, אולי מעצב מסוקרן", מוסיף דונר.  "אני חוקר את מה שעומד מאחורי המוצר.  לדוגמה, אם אתן לשחקנים על הבמה לאחוז משהו שיצרתי, כחלק מהתפאורה, הרי זה ייחשב לפרסומת ובזה אינני מעוניין. לכן אני חוקר את התוכן.   הנה למשל כאן (הוא נכנס לאחד משלושת הגלילים המתכתיים היוצרים את עבודתו) – יש פירוק חומרים של נעלי בית ושל מוט קרח (מוט שבו משתמשים לחורר קרח). בנעלי הבית יש אנליזה של שמן, עור, ברזל, נייר ופקק ואלה מוצגים בהתאם למיליגרמים ולאיזון שיש במוצג". בצדו השני של הגליל מתוארים מרכיביו של מוט הקרח. "תראי כמה שמן יש במוט מתכת זה, זהו שמן טהור", הוא מתלהב.דונר מגדיר את עבודתו כשילוב של תחקיר ועיצוב וסינתזה ביניהם.  "מעין פגישות מצחיקות בין אלמנטים", כלשונו.  ברקע נשמעים קולות הקוראים את שמות החומרים בארבע שפות:  צרפתית, שוודית, גרמנית ואנגלית. "יש כאן מלים בינלאומיות ומלים מקצועיות ידועות פחות", מסביר דונר. "הקולות מתערבבים זה בזה ויוצרים הרמוניה".דונר אינו מפריד בין עבודתו הבימתית לבין זו העיצובית. "הוזמנתי, למשל, ליצור פרויקט פיסולי באקדמיה לאמנות ביפאן", הוא מספר, והם שאלו אותי אם אני אמן או בימאי.  לא היתה לי הגדרה כי זה שילוב של שניהם.  לי אין בעיה עם זה, אבל אנשים אוהבים להגדיר ולתחום דברים כמו צייר, פסל, מוזיקאי, סופר, מעצב וכו’".עירוב תחומים מאפיין גם את עבודתו של מיכאל פון האוסוולף, שהציג בתערוכה עבודת צלילים דווקא, מתוך ההנחה שכל אובייקט מפיק צליל. קנט קוארנסטרום, כוריאוגרף יליד פינלנד הנחשב לדמות מובילה בעולם המחול השוודי, עבד עם בדי פלנל ותכשיטים; הוא הציג גומחות מרופדות בבד שחור ובמרכזן סרטי וידיאו קטנים שבהן נראים רקדנים בתנועה מתמדת. התמונות: למעלה:התצוגה בתערוכה במזיאון ויטרה בברלין. למטה מימין לשמאל:סקטים למרחקים ארוכים (עיצוב: הרלד אלמגרן);שעון (עיצוב: מרטן קלאיסטון, אירו קויויסטו, אולה רון); תבנית כיסא (עיצוב: ביורן דאלסטרום);"בובלבי", תרמיל גב(עיצוב: ג’ונס בלנקינג);

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה