כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אסטרטגיה של שקיפות ורקע

אסטרטגיה של שקיפות ורקע

בחודשים האחרונים נושא רחוב החשמונאים בתל אביב בשורה חדשה לרוכבי האופניים. לא פחות מחמש חנויות נפתחו ובהן “TREK ישראל”, שמתהדרת בעיצוב חדשני המשלב טכנולוגיה חכמה

מאת: צילום:


חנות האופניים “טרק ישראל” זכתה במיקום הפינתי המכובד והבולט שמפגיש בין רחוב החשמונאים ורחוב ארניה בתל אביב. חמישה חלונות ראווה ענקיים, מופרדים בעמודים, יוצרים גבול כמעט דמיוני, שלא לומר מקרי, בין חוץ לפנים ומאפשרים שקיפות מרבית ביניהם. שקיפות זו, שחושפת עולם מסקרן ומטופל היטב, אינה מאפשרת, בשום מקרה, לעוברי אורח להתעלם מקיומה של החנות. ההזמנה פנימה כמו מתבקשת מאליה. גם דלתות הכניסה, עשויות שתי כנפי זכוכית, נסוגות לאחור אוטומטית וכמו מפתות את הולכי הרגל להציץ, גם אם הם אינם אוהדים מושבעים של התחום.ארבע הנחיות ברורות הציבו לעצמם השותפים למשרד גבריאל-וינראוב אדריכלים בבואם לטפל בפרויקט. האדריכל מיכאל וינראוב מספר: “בראש ובראשונה חיפשנו את האופן שיאפשר לנו להתחבר אדריכלית לאופניים. בחנות כזו, שנועדה להציג אופניים וטכנולוגיות שקשורות בהם, הקשר שבין המוצר למקום אינו מובן מאליו. נקודה שנייה שהובאה בחשבון היתה להשאיר מקום של כבוד ואף להבליט את המוצרים, בצד הרצון הטבעי שלנו להתבטא בפן העיצובי". " לא רצינו שיאמרו שהחנות מתחרה עם המיצגים כפי שאמרו על הגוגנהיים של פרנק גרי בבילבאו. לכן, התייחסנו אל העיצוב כאל רקע שתפקידו העיקרי להבליט את האופניים והאביזרים הנלווים”. האדריכלים גבריאל לוי (קוקי) ומיכאל וינראוב הצליחו ליצור מגוון רקעים מעניין במיוחד למוצרים. רצפת החנות, בשטח 180 מ”ר, כוסתה שכבת אפוקסי שפיכה בגוון כתום עז (ליגל ציפויים). הוויתור על פוגות יצר מצב שבו העין אינה מוסחת ויכולה להתרכז במיצבים עצמם. בקצה החנות נצבע הקיר באדום עז שתפקידו למשוך את המבט ולשמש רקע למיצג מרכזי שיוזכר בהמשך. סוג נוסף של רקע, שתפקידו להבליט את זוגות האופניים, הם הרקעים העשויים זכוכית מותזת, המאפשרים הצגה ברורה של 48 זוגות אופניים, שישה בכל צד של כל אחד מארבעה סטנדים שניצבים בחנות. סטנדים אלו הם המרכיב השלישי שהנחה את האדריכלים בעיצוב החנות. מוסיף ומספר וינראוב: “הסטנדים, שמשמשים כמו קירות קטנים שהצבנו בצורת נחש לאורך החנות, באים לתת מענה לא קונבנציונלי להבלטת המוצר המיוחד ולהפוך, יחד אתו, לאלמנט פיסולי מרהיב. גם כאן בחרנו בחומרים שלא יגנבו את ההצגה וכך כל סטנד עשוי שתי קורות מתכת מעוגנות ברצפה ובתקרה שביניהן תלויה פלטת זכוכית שקופה למחצה. בשקיפות מרבית, לעומת זאת, השתמשנו כדי לממש את ההנחיה הרביעית שלאורה עבדנו. שאפנו ליצור מצב שבו כל מבקר יגיע בביקורו עד קצה החנות. כדי ליצור גירוי מתאים הצבנו על הקיר האחורי של החנות שלוש קופסאות זכוכית שנתלו באוויר באמצעות טפסנות וברזלנות, כשהן מעוגנות לרצפה ובאופן מוסווה לתקרה (תובל חלונות ברזל בע”מ). קופסת הזכוכית הגדולה מבין השלוש מכילה את זוג האופניים האטרקטיביים, המתקדמים והיקרים בחנות”. בנוסף על היותו רקע למוצרים, העיצוב האדריכלי כמו ממלא בחנות תפקיד נוסף של מדריך בסיור מאורגן. מיד בכניסה ניתן להבחין בסימני דרך שכמו מובילים את המבקרים עד לפרס הנחשק בקצה המסלול. קיר מעוגל מימין לכניסה, שעליו מונחים מוצרי המדף, יוצר מתח ומושך את העין הלאה וקדימה. סבך הסטנדים המפותל מעורר חשק להמשיך ללכת ולחפש. תאורה שקועה בתקרה מכוונת את העין, כמו בקו אווירי ישר, לעבר מעמקי החנות. למסלול מכוון זה יש למעשה שני קווי גמר. האחד, הקיר האדום הבוהק שעליו תלוי זוג האופניים היוקרתי של החנות. השני, אזור טיפול ואחזקה לאופניים ואזור מפגש לאוהדי התחום ובו בין השאר פינת ישיבה ומקרן. נקודת ציון מרכזית להתמצאות במרחב הוא הדלפק שתפקידו לשמש את המוכרים בחנות. הדלפק, שצורתו אליפטית, נחתך בלייזר לפי דרישת האדריכלים, נצבע בצבע רכב לבן בוהק, נאפה בתנור ומוקם בין שני עמודי תמיכה. הוא יוצר דו-שיח של החזרי אור, משחקי שקיפויות, השתקפויות ובבואות יחד עם יתר האלמנטים העיצוביים בחנות. התאורה בחנות (קמחי תאורה) גם היא ייחודית ומושקעת. הקיר המעוגל בכניסה מנותק למעשה מהקיר הקבוע ומואר בגופי תאורה המושתלים מאחוריו. תאורת הדלפק מקורה בגופי תאורה שנשתלו על גבי הטבעת שתלויה מעליו, שכמו מגדירה את החלל ברובד התקרה. קופסאות התצוגה והסטנדים מוארים באמצעות צוברים ששוטפים את המיצגים מלמעלה למטה.גרם מדרגות מוביל את המבקרים לקומת המרתף של החנות, שבה מתקיימת למעשה עיקר המכירה של האופניים. בשטח של כ-200 מ”ר ניצבות עשרות רבות של זוגות אופניים, שרק מחכים לאוהדי הטרנד החדשים שיבואו לאמץ אותם. e

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה