כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  אסתטיקה, שימושיות ואריכות ימים – מעצב המוצר דיטר ראמס

אסתטיקה, שימושיות ואריכות ימים – מעצב המוצר דיטר ראמס

דיטר ראמס, אחד ממעצבי המוצר הבולטים ביותר במחצית המאה, שם את הדגש על עיצוב צנוע, לא מתבלט, עשוי היטב ושימושי, ויחד עם זאת חדשני, שיכול ללוות את האדם במשך שנים רבות בלי להימאס.

מאת: צילום:


דיטר ראמס, אחד ממעצבי המוצר הבולטים ביותר במחצית המאה, הרצה בבצלאל את עיקרי תורתו. במרכזה דגש על עיצוב צנוע, לא מתבלט, עשוי היטב ושימושי, ויחד עם זאת חדשני, שיכול ללוות את האדם במשך שנים רבות בלי להימאס.סבו של מעצב המוצר הגרמני דיטר ראמס היה נגר, מומחה בליטוש פסנתרים. בוהן יד ימינו היתה מכופפת בצורה חריגה, כי את הפוליטורה הוא מרח במו-ידיו, והבוהן היתה כלי העבודה שלו. "כשסבי וסבתי נישאו, הם רכשו לביתם את הרהיטים הבסיסיים: שולחן, כיסאות, ספה, ארון. עם הרהיטים הללו הם חיו עד יומם האחרון", סיפר לי ראמס בירושלים, למחרת הרצאתו בפני מורים וסטודנטים ב"בצלאל".ראמס, גבר נאה, נשוי, מתגורר בבית צמוד קרקע המעוצב בדיוק באותה רוח שבה עוצבו מוצרי בראון: אסתטי, פונקציונלי, לא מתבלט. לבני הזוג ראמס אין ילדים, "אנו תומכים כלכלית בכמה ילדים במדינות העולם השלישי", סיפר לי בירושלים. ראמס נולד בשנת 1932, בוויסבדן, גרמניה, בין שתי המלחמות. כמו סבו, גם הוא למד נגרות וקיבל תעודת מוסמך באומנות זו, ורק לאחר מכן למד ארכיטקטורה."אומר לך משהו שלא ימצא חן בעיני אנשי השיווק של חברת בראון Braun, שבה עבדתי כמעט כל חיי המקצועיים: אנחנו צריכים לחזור לערכים של סבא וסבתא שלי, פשוט כדי להגן על כדור הארץ, להגן על המקורות והמשאבים שלנו. אנחנו מפוצצים במוצרים, וזה יבוא על חשבון העתיד, שלא לדבר על איכות המוצרים שהולכת ויורדת בכל העולם".בכל העולם – אולי, אבל פחות ב-Braun, שאותה עזב ראמס לפני זמן קצר בצאתו לגימלאות -מייצרים בשנים האחרונות מוצרים תוך פזילה רבה יותר לעבר השוק.במשך יותר מארבעים שנה עמד ראמס בראש מחלקת העיצוב של החברה. כמעט כל אחד מאיתנו מחזיק ברשותו מכשיר חשמלי או מוצר אחר שראמס עיצב, או שפיקח על פיתוחו ועל המעצבים הכפופים לו: מצתים, מייבשי שיער, קומקומים, מכשירי רדיו, מקרני שיקופיות, מקרני סרטים, פותחן חשמלי לקופסות שימורים, מכונות גילוח, מגהצי אדים, מכשירי טלוויזיה, מברשות שיניים חשמליות, מאזניים ביתיים, מערבלי-יד, מסחטות מיץ, מכונות להכנת קפה, מחשבוני כיס, שעונים מעוררים.פיתוח רעיונותפה ושם, במשך שנות עבודתו הרבות )מאז שנת 1956(, אישרו לו המנהלים המתחלפים של בראון )תחילה האב המייסד, לאחר מכן שני בניו, ואחר כך נציגי ג’ילט, הקונצרן האמריקני שרכש את החברה ב1967-( לפזול מעט החוצה ולעצב רהיטים עבור חברות אחרות, ובלבד שהם לא יתחרו במוצרי החברה. נהפוך הוא: "תעצב רהיטים כאלה שעליהם נוכל להציב את המכשירים שלנו", אמרו לו בהנהלה.כמו כן איפשרה לו ההנהלה ללמד באקדמיה לאמנויות בהמבורג, שלושה ימים בחודש. "זה בסופו של דבר השתלם לחברה, כי שילבתי במחלקה כמה וכמה כשרונות צעירים שתרמו הרבה רעיונות. הסטודנטים הרוויחו מזה הרבה, כי בבית-הספר אין להם אותם אמצעים ומתקנים כדי לפתח רעיונות עד הסוף", מוסיף ראמס הסבר מאוד גרמני: לכל דבר, לכל צעד ולכל החלטה צריכה להיות סיבה ותועלת.  ההיגיון של ההסברים שלו מופיע גם במוצרים שמייצרת בראון. כל מוצר נבחן בשורה קפדנית של קריטריונים כמו שימושיות, תפקודיות, אסתטיות וכד’ )ראו מסגרת(. מוצר שלא עומד בקריטריונים – לא ייוצר."מאז שהתמניתי לראש מחלקת העיצוב, בשנת 1958, הייתי כפוף ישירות למנכ"ל, וזה די נדיר", הוסיף ראמס.  "במקומות אחרים המחלקות המקבילות כפופות למחלקה הטכנית – וזה לא טוב – או למחלקת השיווק, וזה גרוע. הדבר מלמד לא רק על מעמדי האישי בחברה, אלא בעיקר על החשיבות שייחסה בראון לעיצוב במשך כל השנים, עד היום".ואומנם, "בראון" היתה אחת החברות הראשונות שייחסה לעיצוב חשיבות מסחרית מהמעלה הראשונה, וכך הפך דיטר ראמס לאחד המעצבים התעשייתיים החשובים במחצית השנייה של המאה. לזכותו נרשמו לא רק העיצובים היפהפיים והעמידים לחילופי האופנות, אלא גם המצאות וחידושים שקידמו את עולם המוצרים הביתיים כמה צעדים קדימה.כך לדוגמא השיק ראמס בשנת 1957 את המכשיר הרב-שימושי הראשון למטבח, שיכול היה לחתוך, לקצוץ וגם לטחון קפה. בשנת 1961 יצא לשוק מקרן השקופיות האוטומטי, וכעבור שנה מכונת הגילוח שהורכבה מיריעות גילוח בצורת כוורת דבורים.  ב1964- יצא לשוק לראשונה מייבש שיער למטיילים מתוצרת בראון, וכן מצלמת סופר8- שנרשמה כפטנט מקורי, ובשנת 1972 מכונת הקפה KF20. לאחר רכישתה על-ידי ג’ילט, הוציאה החברה לשוק את מברשת השיניים החשמלית הראשונה, וכן הלאה חידושים והמצאות.יופי והידורבאופן אירוני אפשר לומר, שאלמלא ההרס הרב שגרמו שתי מלחמות העולם, ייתכן שהעיצוב המודרני שהעניק ראמס לאנושות היה מתפתח הרבה שנים אחר כך, והאירופים היו ממשיכים להשתמש ברהיטים ובאביזרים העתיקים מירושת סבא וסבתא.  לאחר המלחמה, כשגרמניה במיוחד ואירופה בכלל, התחילו להתאושש מבחינה כלכלית, הציפו את השוק מוצרי צריכה איטלקיים ואמריקניים. גרמניה החלה להירתם לתרומה שלה לעולם העיצוב: מאופק יותר, גיאומטרי, מדויק ופונקציונלי.ראמס המעצב הוא תוצר של שלושה מקורות השראה בגרמניה: ה"באוהאוס", ה"דויטשה וורקבונד" ובית הספר "הוכשולה פור גוסטלטונג" בעיר אולם, ובמיוחד שני מורים שלימדו בו: הנס גוגלוט והגרפיקאי אוטל אייכלר. בהרצאתו ב"בצלאל" סיפר ראמס: "כשרואיינתי לראשונה על-ידי הנרי בראון, מייסד החברה, הוא אמר לי: אני רוצה שהמוצרים שלנו יהיו כמו באטלר אנגלי.  כשמשתמשים בהם הם מופיעים בקדמת הבמה, וכשתם השימוש בהם הם נעלמים ברקע". הוא גייס לשם כך צורות גיאומטריות בסיסיות, חוש מופלא לפרופורציות, הקפדה מלאה על טכנולוגיה וגימורים, ועל קו מוצרים שיבטא היטב את הדימוי של החברה. שיהיה קשר בין המראה של כל המוצרים גם יחד, ושתהיה בעיצוב התפתחות מתונה, כמעט לא מורגשת, לאורך כל שנות עבודתו.התוצאה היא שהמוצרים אומנם לא מציגים את עצמם לראווה בבולטות-יתר, אבל הם בפירוש לא מתמזגים עם הרקע. הם מהווים תוספת יפהפייה למטבח, לחדר האמבטיה או לשולחן הקפה, וככל שמתבוננים בהם יותר מגלים עוד ועוד תכונות של יופי והידור. אלה חפצים שעמם אנו יוצרים יחסים ארוכי טווח ובני קיימא, ולא יחסים של השתמש-והשלך.העיצוב הטוב על פי ראמסבהרצאתו בירושלים, כמו גם בראיונות שהעניק ומעניק ראמס לעיתונות הפופולרית והמקצועית, הוא חוזר שוב ושוב על כמה עקרונות ועיקרים בסיסיים שבלעדיהם אין עיצוב טוב, ואלה הם:* עיצוב טוב פירושו חדשנות, ועדיין לא מוצו ההזדמנויות לחדשנות שמציעה הטכנולוגיה המודרנית – ובכלל זה עיצוב תעשייתי.* עיצוב טוב פירושו שימושיות: אנשים רוכשים מוצרים למטרות ספציפיות. עיצוב טוב מעניק למוצרים את מירב הפונקציונליות והשימושיות.* עיצוב טוב פירושו עיצוב אסתטי: האסתטיקה וכוח המשיכה של המוצר הם חלק בלתי נפרד מאופן השימוש בו.* עיצוב טוב ממחיש את מבנהו של המוצר באופן הגיוני, ומאפשר למוצר לדבר בעד עצמו. במקרים רבים הוא אפילו מבטל את הצורך בהוראות שימוש.* עיצוב טוב פירושו יושר והגינות. אסור להשתמש בעיצוב כדי לאחז עיניים, וליצור רושם כאילו המוצר הוא יעיל יותר או יקר יותר ממה שהוא באמת.* עיצוב טוב מאפשר שימוש לאורך שנים. הגיע הזמן לדחות את אופנת ה"השתמש והשלך". המקורות הטבעיים שלנו אינם בלתי מוגבלים, ואין כל הצדקה למוצרים בני חלוף המיועדים מראש לשימוש קצר-מועד.* עיצוב טוב פירושו עקביות עד לפרט האחרון. שטחיות וחוסר עקביות פירושם חוסר כבוד למוצר ולמשתמשים.* עיצוב טוב פירושו כבוד לסביבה. על המעצבים לתרום לשימור המקורות הטבעיים. זיהום ויזואלי מזיק בדיוק כמו זיהום סביבתי פיזי.* עיצוב טוב פירושו כמה שפחות עיצוב. מוטב לחזור לערכים כמו פשטות וטוהר.* עיצוב טוב הוא עיצוב לא מתבלט. על המוצרים להיות נייטרליים ככל האפשר, מסויגים ככל האפשר, ולהשאיר מקום לביטוי עצמי של המשתמשים. קונכייה על מסגרתפרופ’ דיטר ראמס פרש מ"בראון", אבל לא מהחיים המקצועיים. הוא מרבה לנסוע בעולם ולהרצות, וממשיך לעצב עבור חברות שונות. אחד המוצרים המוצלחים והמצליחים שעיצב, הוא כיסא )עם או בלי משענות ידיים( עבור חברת Co + Kusch.  הכיסא מבוסס על מסגרת מפלדה ומרגליים מאלומיניום יצוק. על מסגרת זו מתיישבת קונכיית מושב מעץ מכופף עם או בלי ריפוד, וכשהוא מרופד – עם ציפויים מאריגים שונים או עור, בצבעים שונים. הכיסאות יכולים להתחבר זה לזה בחדרי המתנה או לשמש ככיסאות או כורסאות בודדים.  הם חזקים, עמידים, נוחים מאוד לישיבה ונוחים מאוד לניוד ולהובלה, כשהם מוערמים זה על גבי זה.התמונות:למעלה:מכונה לקפה למטה מימין לשמאל:כיסא RH98 שעיצב ראמס בשנה שעברה עבור חברת KUSCH+co.מכשיר רדיו שעיצב ראמס ל"בראון".מייבש שיער

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה