כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  ארמון הסולטן בזנזיבר – מלון "סולטן פאלאס" באי זנזיבר

ארמון הסולטן בזנזיבר – מלון "סולטן פאלאס" באי זנזיבר

המלון ממוקם בתוך חורש טבעי שמגיע עד קו החוף. כל פרטי הריהוט עתיקים, החל מדלת הכניסה ועד למיטת העץ הזוגית. המלון מצטיין בשילוב בין בנייה מודרנית ומזרחית-ערבית, וכן בשילוב עם הבנייה המקומית האפריקנית.

מאת: צילום:


מלון "סולטן פאלאס" הוא מבנה קסום באי זנזיבר, שעוצב ללא ארכיטקטים על-ידי בני זוג שהקימו אותו. הם נעזרו במומחיות של קבלן, בידע של הפועלים המקומיים ובטעמם המשובח, שהדריך אותם באיסוף הרהיטים וחפצי הנוי שבמלון. ערב. ירח מלא במלוא הדרו משתקף מגגות הפחונים. יערות הגשם העבותים של זנזיבר והאדמה הפורייה חולפים על פניך, בעוד הג’יפ מקפץ על המהמורות בנסיעה המובילה אותך למה שתחווה בהמשך כגן עדן עלי אדמות. הבורות בדרך מולאו בחצאי קליפות קוקוס, על מנת לרכך את 60 הקילומטר משדה התעופה ל"סולטן פאלאס": אתר נופש נפלא, הממוקם על חופו הדרומי של האי זנזיבר. מאז ומתמיד משך אליו "אי התבלינים" ימאים, סוחרים ותיירים. קשה לעמוד בפני קסמה של העיר העתיקה היפהפייה, החופים הלבנים בקצה יערות הגשם והריף המופיע ונעלם בקצב השפל והגאות של מימי הטורקיז המשכרים.   כבר לפני מאות שנים עברו ושלטו באי כמה וכמה עמים: השומרים, האשורים, המצרים, הפניקים, ההודים, הסינים, הפרסים, הפורטוגזים, ההולנדים והבריטים, וכולם הותירו בו את חותמם. לשיא פריחתו הוא הגיע בחלקה הראשון של המאה ה18-, תחת שלטונו של הסולטן העותומני.   השפעתם של כל העמים והתרבויות השונות ניכרת מאוד בארכיטקטורה ובאמנות של האי, בין השאר הארכיטקטורה מוסלמית-ערבית, שעדיין מאפיינת את זנזיבר של היום. בני הזוג פאולה סיבילס ורוברט מרלס נשבו בקסמו של האי כאשר הגיעו לשם לביקור, באוגוסט 1995. בתחילת 1996 השיגו רשיונות לבניית בית-מלון, התקשרו עם קבלן מקומי והחלו לבנות את ה"סולטאן פאלאס". הם עשו זאת ללא ארכיטקט, עם חוש נדיר לעיצוב, כישרון רב ובעזרת בקיאותו של הקבלן בחומרים המקומיים. במקביל החלו לאסוף פרטי ריהוט מקומיים עתיקים. ב1998- המלון היה מוכן לקבל את אורחיו. המלון ממוקם בתוך חורש טבעי שמגיע עד קו החוף וטובל כולו בירוק. זהו מבנה כניסה מרהיב עם חמש עשרה בקתות שנבנו במורד של גבעה הפונה לים. כל בקתה קרויה על שם פרח, מעוצבת בצורת נאוטילוס ומשתרעת על 180 מ"ר, עם גינה פרטית ומרפסת.   כל פרטי הריהוט עתיקים, החל מדלת הכניסה ועד למיטת העץ הזוגית, המעוטרת בקרמיקה מצוירת בעבודת יד. המלון מצטיין בשילוב בין בנייה מודרנית ומזרחית-ערבית, בעלת קווים רכים, מעוגלים, וכן בשילוב עם הבנייה המקומית האפריקנית, אפילו פרימיטיבית, אבל רבת תושייה ומחומרים טבעיים.   בולי עץ וקש הכניסה מרהיבה ושואבת אותך פנימה. מימין מסדרון ארוך מקורה בפירמידה ענקית, מעץ ומקש. המעבר אל יחידות המגורים נעשה דרך מסדרון מוקף כולו בחורש טבעי, העוטף את המלון ומחזיר אותך אל המציאות האפריקנית שבה אתה נמצא.   משמאל, בוהק בלובנו, ממוקם בנין הכניסה האוריינטלי, שמעליו גג שעוצב בדוגמת הגג בבקתות הבוץ של הילידים. הוא בנוי כולו מבולי עץ ומקש, אבל אל למראית העין הפרימיטיבית להטעות: התחכום והפירוט של מבנה הגג מעוררים פליאה. מול החצר הפנימית העגולה של הכניסה, ניצבת דלת זנזיברית מופלאה ממהגוני כהה, המהווה ניגוד לקירות הלבנים. מעליה מרפסת קטנה עם מעקה בצבע תואם, ודלת זכוכית צבעונית המזכירה את הבנייה המרוקנית. השילוב בין העיצוב האוריינטלי השופע פרטים, והפשטות הנקייה של הבנייה בחומרים המקומיים, עשוי במיטבו.   הכניסה מובילה אל גומחה עם שולחן משרדי עתיק, המשמש כשולחן קבלה. אין דלפק, אין ריחוק, וכך מתקבלים באינטימיות האורחים המעטים המתארחים במלון בעת ובעונה אחת. לאחר חדר הקבלה, מעבר לפינה, נפתח חלל עגול גדול מאוד, שלמרות הריחוק האלגנטי שהוא מקרין, עדיין משדר חום ונעימות. בקצה אחר נמצא הבר.   כל הפריטים המונחים עליו מעוצבים במוטיב של ים, או מתקשרים בצורה כלשהי לאי הקסום שבו ממוקם המלון, אם בצדפים המשולבים ביצירות או בעבודות עץ מקוריות. במרכז החדר חלל עגול נוסף, התחום בעמודי קונסטרוקציה.   את צורת החלל מדגיש ספסל עגול שעליו מונחות כריות צבעוניות מבדים מקומיים. ריצוף הפרקט מעניק לחלל את החום הנדרש, כשטיחים ארוגים מכסים חלקים שונים ושוברים את הרצף הבלתי נמנע בחלל גדול כזה. פינות ישיבה שונות מפוזרות כאילו באקראי.   שולחן ביליארד, אזור למשחק ולקליעה למטרה ושולחנות קטנים, עם משחקי חשיבה מקומיים וספות לקריאה ששולבו אלה באלה. כל פריט ופריט, מהריהוט ועד למשחק הקטן ביותר, נבחר בקפידה, וכל אלה מפוזרים בחלל בצורה אוורירית, המקרינה נועם ואסתטיות מיוחדת במינה.   הצבעוניות החמורה של העץ החום-כהה לעומת הקירות הלבנים, נשברת על-ידי כתמי הצבע של הכריות ומעט הציורים התלויים על הקיר. החלונות האוריינטליים המזוגגים בזכוכית צבעוניות, תורמים גם הם לריכוך האווירה.   מרפסת סובבת חלל במרכז החדר מדרגות המובילות אל חלל זהה בקומה העליונה, וכאן שוב הפתעה. בפלח קטן של החלל העגול מוצבים בפיזור אקלקטי כשמונה שולחנות אוכל. אזור זה, ללא שום חלוקה אחרת בחלל העגול הזה, הוא המסעדה. מעבר לגרם המדרגות ישנן שתי פינות ישיבה, וכל שאר החלל – שאף הוא מרוצף בפרקט – ריק, פרט לסירת עץ עתיקה התלויה מהתקרה. התקרה מכוסה בבדים לבנים לא מתוחים, המקנים תחושה של שהייה בסירת מפרש ישנה, כשאהילי נחושת עם זכוכית צבעונית (בדומה לאהילים מרוקניים) פזורים בין הבדים.   חלקי משקופים של דלתות עתיקות הפכו למנורות קיר, כשאור עדין מבצבץ מבין החריצים המגולפים בדוגמאות שונות. החלל הפתוח של גרם המדרגות מאפשר להציץ שוב בקונסטרוקציה המדהימה של הגג הגבוה, הבנוי מבולי עץ ענקיים וקש. קשה לתאר את התחושה של עיצוב מרהיב ושל הגודל, ועם זאת את ההרגשה הביתית המוענקת לאורחים. אך החלל המדהים הזה לא מסתיים כאן. אותם חלונות מזרחיים בשילוב הזכוכית הצבעונית מעטרים את הקיר לכל היקפו, ודלתות מובילות אל המרפסת שסובבת את החלל.   המרפסת מחולקת לחללים שונים על-ידי פרוזדורים חיצוניים. חלק מהחללים מעוטרים בספסלי בטון ומכוסים בכריות צבעוניות. במרכז ניצב שולחן עץ עם משטח זכוכית, אשר תחתיה צפים קישוטים שונים מהטבע. בחללים האחרים ניצבות מיטות גבוהות המאפיינות את האזור, ומאפשרות להתרווח עליהן וליהנות מהבריזה, לקול רחשי הטבע. שבילים צרים בתוך הירק מובילים מהמבנה המרכזי אל בקתות המגורים השונות. חבל שעיצובם החיצוני של החדרים מאבד מעט מהשילוב שעובד כל כך יפה בבנין הכניסה. הביתנים המחופים באבן טבעית, אוריינטליים מדי בעיצובם. חסר פה החיבור לסביבה הטבעית הירוקה. אך כל זה נשכח בתוך החדרים הקסומים.   הם מרוהטים במיטות עתיקות עם כילות, פרטי ריהוט ועיצוב מיוחדים הניצבים על ריצוף פרקט, והווילונות מהבדים האתניים מחזירים אותך אל האווירה שבה נשבית כאשר נכנסת למלון. גם פה, המרפסות ממוקמות בתוך החורש הטבעי, ואם לא די בכך – עם נוף לים. מבוך השבילים מבקתה לבקתה ולאזורים המרכזיים מקנה אפשרות לטיול נעים בטבע, וספסלים מפוזרים לאורך כל השביל. השביל המזרחי יורד לכיוון החוף, ומזמן למבקר הפתעות רבות. בר טרופי על בימת העץ, המשמשת גם במת שיזוף עם קילומטרים רבים של חול לבן המשתרע לרגליך.   מיטות השיזוף יוצאות דופן גם הן. ארבעה עמודי עץ נמוכים מחוזקים ביניהם באריגת חבל. המזרונים המונחים עליהן עטופים בבדים מקומיים. בחדרי ההלבשה מחליפים את  הקירות מחצלות קש. הדלתות הן בעצם מבד פשתן. השמשיות ומגיני השמש האקזוטיים הם יצירות אמנות בפני עצמם. בקטע הזה של המלון, אין ספק שחלק הארי של היופי הוא העיצוב הטבעי של המקום. חוף הים הוא מהיפים בעולם, ולמרות זאת אפילו כאן התעלו על עצמם בעלי המלון, שהם כאמור המעצבים שלו, והצליחו לשלב פרטים חיוניים שהאדירו את עוצמת הבריאה.   גלגולה של דלת אם הסביבה הבנויה מסמלת את הביטוי התרבותי של התושבים, אזי הדלתות הזנזיבריות מבטאות לא רק את שאיפות הדיירים הראשונים של הבתים, אלא את מצבם הסוציו-אקונומי, האתני והמסורתי של בני הבית. הדלת היא החלק הראשון שנבנה בבית, והיא מסמלת את העושר ואת מעמדו של הבעלים. מובן שגם כשרונו של המגלף הוא חלק חשוב בעיצובה של הדלת. יופין של הדלתות, גודלן ומידת הדיוק של גילוף הפרטים הקטנים, הופכים אותן הללו לחלק החשוב ביותר בארכיטקטורה הזנזיברית. לא ידוע במדויק מתי ואיך מצאו הדלתות הללו את דרכן לאי הזה. הן בולטות במיוחד בעיר העתיקה, "עיר האבן", שסמטאותיה הצרות יוצרות מבוך מדהים ביופיו, מעוטר בשלל דלתות שונות ומרהיבות, העשויות בדרך כלל מטיק הודי. המסורת מקורה במאות הקדומות, באזור המפרץ הפרסי. מאוחר יותר התפשטה דרך אפגניסטן לפונג’ב, הודו. בהודו דווח עליהן במחצית הראשונה של המאה ה-12, אך במזרח אפריקה הן תוארו לראשונה ב1500-, על-ידי הטייל הנודע דוארטה ברברוסה. דלתות העץ מגולפות להפליא, עם מחברים מרהיבים. הן פותחו מאוד בתקופת הסולטן ברגאש, הסולטן העותומני השלישי ששלט בזנזיבר בין השנים 1870 – 1880. זה ההסבר לבליטות הנחושת המעוצבות בדלתות, שמבטאות השפעה ערבית.   מקורן בכניסות הדוקרניות לבתים בפונג’ב, שבמלחמות השבטיות הרבות הגנו מפני הפילים המבויתים של האויב, שניסו להיכנס בכוח ולפרוץ את הדלתות. עם הזמן הפכו הדוקרנים הללו לבליטות בצורת קונוס המעטרות היום את הדלתות. הדלתות מוקפות במסגרות שגולפו בדייקנות ובפרטי פרטים. בקצוות מגולפת תעלה, כדי להרתיע רוחות רעות המנסות לפלס את דרכן לתוך הבית. המסגרת הפנימית מגולפת בצורות שונות, כגון שרכים, צורת לוטוס, או עצי תמר ודגים (המסמלים תקווה לפוריות).   מתחת למשקוף מגולפת שמש, המעניקה לדלת גוונים שונים של אור וצל, בהתאם לתנועתה של השמש הטרופית במרומי השמים. כך משפיעה השמש על כל פרט ופרט בדלת, בגלל השוני בעומק הגילופים. בדלתות עם ההשפעה הערבית יש גילופים עם פסוקים מהקוראן, ושרשראות המסמלות כמיהה לביטחון. חזרה לעמוד המאמרים בנושא אדריכלות.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה