בניין ודיור

לטיפול  //  באוסלו מעצבים את הסלון הישראלי – קסמה של האסתטיקה הסקנדינבית

באוסלו מעצבים את הסלון הישראלי – קסמה של האסתטיקה הסקנדינבית

העיצוב העכשווי מגלה מחדש את היופי שבפשטות ואת כוחו של החומר הטבעי. הן מעצבים ישראלים והן הקהל המקומי נשבים בקסמה של האסתטיקה הסקנדינבית.

מאת: צילום:


העיצוב העכשווי מגלה מחדש את היופי שבפשטות ואת כוחו של החומר הטבעי. הן מעצבים ישראלים והן הקהל המקומי נשבים בקסמה של האסתטיקה הסקנדינבית.שימוש בעץ טבעי, יחד עם כיפופי עץ לבוד החושף טקסטורות שעד לא מזמן נהגו להסתירן בציפויי פנלים, נעשה חלק משפת העיצוב המודרני – בריהוט ובאביזרים נלווים.העדנה שהיתה לעץ החשוף, בעיצוב מוצרים בעלי אופי צנוע ומינימליסטי, משיבה את עולם העיצוב אל ראשיתה של המאה ה20, עם עלייתו של הזרם הפונקציונליסטי שדגל בייצור מוצרים לשימוש יום-יומי בעיצוב רציונלי, פשוט ושימושי ובמחיר סביר.  הסגנון הזה השתלב היטב עם ההומניזם והרציונליזם הסקנדינביים, שחזרו לאופנה בסוף המאה. הם עוררו גם את השוק הישראלי, במיוחד עם בואה של החברה השוודית איקיאה, שהביאה עמה פשטות איכותית, רוח נעורים ומחירים נמוכים.העיצוב הסקנדינבי המודרני – שלידתו בשוודיה, דנמרק, נורבגיה ופינלנד – מתייחד באיפוק צורני, שימוש בחומרים טבעיים ואיחוד בין הצורך השימושי לצורני. בתחילת המאה ה20- היה העיצוב מרכיב חשוב בעצמאות החברתית והכלכלית של המדינות הללו. כבר בשנת 1900 אומץ שם סגנון הארט דקו, כשכל אחת ממדינות סקנדינביה מתרגמת אותו על פי דרכה הייחודית בעיצוב רהיטים, עיצוב קרמי, עיצוב זכוכית ועיצוב טקסטיל. המוניטין של העיצוב הסקנדינבי נבעו מן היכולת לשלב בין שיטות הייצור המסורתיות לבין אלה המודרניות שהתפתחו בתחילת המאה, ובצד אלה – הדבקות במטרה: שיפור איכות החיים על ידי עיצוב נוח למשתמש. כדי להבטיח את האיכות והנוחות, הקפידו הסקנדינבים על מחקר רציף בשיתוף פעולה עם מהנדסי אנוש וצוותים הפועלים יחד תקופה ארוכה ליצירת מוצר מושלם מבחינה ארגונומית ועיצובית. לאחר מלחמת העולם השנייה ניכרו הבדלי אופי ונטיות שונות במרכיבי הגוש הסקנדינבי. בעוד שבפינלנד ודנמרק נטו לעבר הריהוט, הכלים והטקסטיל, בשוודיה פותחו תעשיית המכוניות ומכשירי החשמל.העיצוב הפיני קנה את עולמו בזכות עיצוב כלי הזכוכית והקרמיקה, שהוצגו בטריאנלה של מילנו בשנים 1951 ו1954, ובזכות המעצב אלוואר אלטו, שבנוסף לעבודתו האדריכלית יצר רהיטים וכלי זכוכית שהיו ליצירות מופת עוד בשנות ה20- וה30-.  רהיטי העץ של אלטו גילמו את עקרון המוצר השימושי הפשוט והאסתטי במחיר השווה לכל נפש. במשך עשרות שנים נחשב הריהוט של אלטו לאב-טיפוס של העיצוב הפיני ולקלאסיקה של הריהוט המודרני. עד היום הוא נמכר ברשתות השיווק הגדולות ומשמש מקור השראה למעצבים צעירים.ואילו העיצוב הדני במחצית השנייה של המאה ה20- מתאפיין בתעוזה צורנית בהשפעה אפריקאית, המשלבת חומרים טבעיים בפשטות יצירתית. הדבר ניכר היטב בכיסא-קולב של הנס וגנר, שעוצב לחברת יוהן הנסן, ובכיסא "הצייד" שעיצב מוגנסן בורגה.  אך יותר מכל זכה העיצוב הדני להכרה בינלאומית החל משנות ה60- בזכות מעצבים כמו ורנר פנטון, פיל קיארהולם, פיט היין וארנה יעקובסן, שיצרו מוצרים שהיו לקלאסיים ומיוצרים עד היום בכל העולם. לדוגמה, כיסא הנמלה העשוי מיחידת עץ לבוד מכופף שיוצר את המשענת והמושב ומתחבר לרגלי מתכת דקות וקלילות.האסתטיקה הנצחית של העיצוב הסקנדינבי משמשת מקור השראה לעיצוב העכשווי, המגלה מחדש את היופי שבפשטות ואת כוחו של החומר הטבעי. הצניעות הפונקציונלית מאפיינת לא מעט מעצבים ישראלים העובדים עם עץ לבוד, שהוא חומר גלם מצוין לעיבוד ולכיפוף, תוך כדי שימוש בטקסטורות הטבעיות שלו והדגשתן כחלק מהאסתטיקה של המוצר. כך זה נראה בסדרת העבודות של המעצב פיני ליבוביץ, העשויות רצועות עץ לבוד מכופפות בצורות גליות שיוצרות תנועה זורמת במוצרים שימושיים דוגמת ספריות ושולחנות.דרך מקורית ומעניינת לשימוש בעץ לבוד מצאו צמד המעצבים עמי דרך ודב גנשרוא, בסדרת השולחנות, המחיצות והמדפיות שיצרו תוך כדי ניצול יתרונותיו של החומר ליצירת מרקמים שהם גם חלק מהפונקציה של החפצים. כך בשולחן שחרצו בו רצועות ובהן שזרו רגלי מתכת או במדפייה העשויה מסגרת עץ שבה מכופפים המדפים הארוכים בצורות גליות שנוצרות באופן טבעי מתכונות החומר.גם העיצוב המודרני הבינלאומי מתפעל כיום מיופיו של עץ הלבוד החשוף. תורמת לכך במיוחד מגמת הרטרו הכללית שסוגדת לקלאסיקה.תופעה מעניינת היא חדירתו של עיצוב סקנדינבי מסחרי לארץ, דרך רשתות בינלאומיות דוגמת איקיאה ואי-די דיזיין. חברת אי-די דיזיין שבסיסה בדנמרק עוסקת בעיצוב רהיטים ופריטים משלימים זה 30 שנה. הרעיון המנחה את פעילותה הוא יצירת מרכזים המציעים עיצוב תואם לכל חדרי הבית, לרבות כל האביזרים הנחוצים להשלמת החדר.  הניסיון לקלוע לטעמו של קהל רחב ככל האפשר מוביל לפשרה ברמת העיצוב, להעדר סגנון מוגדר ולמחירים סבירים. איקיאה שהחלה לפעול בארץ רק לאחרונה, קיימת זה יותר מ50- שנה במתכונת המציעה עיצוב כולל לבית באיכות טובה ובמחירים נמוכים בהתאם למסורת הסקנדינבית. שיטת ההרכבה העצמית והאריזה השטוחה מאפשרת הובלה עצמית נוחה והיא סמל ההיכר של החברה.  עם פתיחת הסניף הראשון כבשה איקיאה את לב הישראלי מן השורה, המזדהה כנראה עם הרוח הסקנדינבית של פשטות, איכות, נוחות ומחיר נמוך. לא במקרה מנפיקים שם לכל צרכן טופס קנייה ועיפרון לעריכת קניות כמו בסופרמרקט.  התמונות: למעלה:כיסא נמלה – ANT – בעיצוב ארנה יאקובסן, מתחילת שנות ה-50, הכיסא הפך לקלאסיקה, מיוצר עד היום ואף זוכה לחיקויים רבים. הוא עשוי יחידת עץ לבוד אחת מכופפת שיוצרת את המושב והמשענת וגזור בצורה המשלבת פשטות עם אסתטיקה אלגנטית.למטה מימין לשמאל:ספסל עץ, המשמש גם לאחסון, תוצרת איקאה. עיצוב כולל לבית במחירים שווים לכל נפש, בהתאם למסורת הסקנדינבית.אלוואר אלטו – שולחן צד או עגלת תה – אחד הרהיטים המוכרים של המעצב והאדריכל הפיני, עשוי עץ מכופף. פשוט, אלגנטי ושימושי.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *