כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בואו ונברא לנו עדן… – שיטות הגינון המסורתיות בגנים הבהאיים

בואו ונברא לנו עדן… – שיטות הגינון המסורתיות בגנים הבהאיים

הגנים המשתרעים לאורך קילומטר במעלה ההר הם מתנה ייחודית לעיר. הרצף המרשים ביופיו מהנמל ועד לפסגת הכרמל, השילוב של המים הכחולים וההר הירוק, הופכים את חיפה ליוצאת דופן בנוף המקומי.

מאת: צילום:


ב-22 במאי נערך טקס הפתיחה החגיגי של הגנים הבהאיים בחיפה. הגנים המשתרעים לאורך קילומטר במעלה ההר הם מתנה ייחודית מאין כמותה לעיר. הרצף המרשים ביופיו מהנמל ועד לפסגת הכרמל, השילוב של המים הכחולים וההר הירוק, הופכים את חיפה ליוצאת דופן בנוף המקומי.  הגנים הבנויים בקשתות ובקווים מעוגלים סביב המקדש משלבים שיטות גינון מסורתיות וטכנולוגיות מתקדמות, ובכל זאת, בתקופה זו בה מדברים על ייבוש גנים ציבוריים, צפה ועולה השאלה: איך מתמודדים כאן עם המחסור במים?האדריכל הקנדי, פאריבורז סהבא, שתכנן ובנה את הגנים אומר שהמים הם מרכיב חשוב בעיצוב הגנים, "ההרמוניה של המים וציוץ הציפורים יוצרת מיסוך מושלם בפני רעשי העיר, ומעניקה את הרוגע הנחוץ להתנתקות משגרת היומיום," הוא אומר.  ועם זאת, הוא גם נתן דעתו לחיסכון במים. תכנון הגנים לקח בחשבון צריכת מים שונה לצמחים שונים, מערכות טפטוף ממוחשבות, וגם מיחזור המים בבריכות ובמזרקות בעזרת משאבות ומערכות סירקולציה. גם שיטות הלקוחות מעולם החקלאות והגינון העתיקים יותר – לא נפקד מקומם כאן.השימוש בשיטות גינון מסורתיות, תשומת הלב שהוקדשה כאן לחשיבה אקולוגית וסביבתית וההתייחסות המיוחדת לחיסכון במים מעוררים שאלות רבות. כיצד התקיימו כאן החקלאות והגינון לאורך הדורות, שהרי הבצורת אינה תולדה של השנים האחרונות? כיצד בעצם שגשגו גנים ותרבויות חקלאיות באזור זה מאז ימי קדם? 3000 שנה לפנה"ס בערך, פיתחו השומרים והמצרים שיטות גינון שעשו שימוש במערכות השקיה מתוחכמות. שיטות אלה אפשרו לגינות לשרוד בחום וביובש המדבריים. התרבות השומרית פיתחה למעשה שני סוגים שונים של גינות: הגינה הביתית הסגורה והזיגורת. הזיגורת היה בראש ובראשונה מקום פולחן דתי –  מקדש דמוי פירמידה בעל בסיס רבוע ששימש במרכזי פולחן באשור, בשומר ובבבל (יש הטוענים שזהו מגדל בבל התנכי).  הגינה הביתית הייתה, לאמיתו של דבר, "חדר" חיצוני שהתווסף לבית – חלקת אדמה רבועה או מלבנית, מוקפת בחומה ששימשה מגן נגד חדירת בעלי חיים וכשובר רוח לרוחות המדבר החמות, ובמרכזה ניצב מכל או בריכה מלאים במים. עם השנים נטען אגן המים במשמעות דתית, כשהתווספו לו ארבע תעלות שהוזנו במים מן המכל הגדול, וסימלו את ארבעת הנהרות שהקיפו את גן העדן התנכי. ב"גינות גן העדן" האלו צמחו עצים ושיחים לרוב, ואם לשפוט על פי ציורים עתיקים – גם לא מעט פרחים. בזכות אמונתם של המצרים בחיים שלאחר המוות ובזכות העובדה שהם לקחו את רכושם איתם, יש בידינו תמונה ברורה של סוגי הגנים ששגשגו במצרים הפרעונית. ציורי הקברים מספרים, שכמו במסופוטמיה, הגן והבית טופלו כיחידה ארכיטקטונית אחת. הגנים היו מלבניים ומוקפי חומות. עצי שקמה, תמר ותאנה נשתלו בשורות לאורך החומות כדי להעניק הגנה מרוחות, ולתת פרי. חומות נמוכות הפרידו בין איזורי הגן השונים, גפנים כיסו קשתות שהצלו על השבילים וסוכות קטנות שמשו להגנה מפני השמש ולמנוחה.פרחים היו מרכיב בולט בגנים. הם נשתלו בקבוצות גדולות ובצבעים עזים, ושימשו להכנת זרים שנענדו על הראש או הוחזקו ביד בפסטיבלים ובאירועים חברתיים. באחד המקורות אף תוארו זרים שציפורים קטנות נקשרו אליהם. תפקידן של הציפורים היה לנקר במצחו של האורח, אם במקרה נפלה עליו עייפות באמצע האירוע, והוא החל להתנמנם…בריכות הגן היו מלבניות או בצורת T.  בתוכן נשתלו לוטוסים וקני סוף, והן היו מלאות דגים.  בחלק מהגינות היו תעלות שיצאו מן הבריכה והובילו החוצה אל נהר הנילוס עצמו, הן איפשרו כניסה של סירות פרטיות אל בין החומות, היישר אל תוך הגן.מעקב אחר אירועים היסטוריים כמו מלחמות, פלישות וכיבושים איפשר לנו מאז ומתמיד להבחין בהשפעות ההדדיות על צורות החיים בארצות השונות. כך גם בגינון. ב"היסטוריה של הדלת האחורית", אפשר לראות שכל צבא לקח איתו, בנוסף לביזה מהשטח הכבוש, גם רעיונות. כך הכובשים הפרסיים באשור ובמצרים, נחשפו לסוגי הגינון שהיו בארצות אלו והפכו אותם לבסיס שלפיו עוצבה מסורת הגינון המפוארת של הפרסים עצמם.  מסורת גינון זו אומצה מאוחר יותר על ידי הכובשים המוסלמים, שהפיצו לא רק את הבשורה על פי מוחמד, אלא גם מסורות גינון, בנייה ואוכל שאימצו לעצמם במהלך כיבושיהם. מסורות אלו לא רק נתפשטו הרחק אל מעבר למקומות מוצאם, אלא גם לבשו צורות חדשות שלא עלו בדמיונם של המתכננים המקוריים.גם מינים רבים של צמחים שנלקחו על ידי הכובשים, מתוך כוונה ושלא בכוונה, מצאו דרכם אל מקומות שונים בעולם והתפשטו הרחק אל מעבר לאזורים בהם נמצאו מלכתחילה."גינת גן העדן", שנבטה בשומר, נזרעה בתורה ביוון ולאחר מכן ברומא, ולבסוף נתפשטה על פני כל אירופה. אותו רעיון עצמו נישא על גב סוסי הצבאות המונגוליים גם להודו, ולספרד על ידי הכובשים המורים, ולאחר מאות אחדות של שנים, גם לעולם החדש – לאמריקה – על ידי הכובשים ואנשי הכמורה הספרדיים.הערבים אימצו את "גינת גן העדן" העתיקה מהפרסים, ונוסעים שונים במאה העשירית תיארו את נפלאות החצר של החליפות הבגדדית, על ביתני השיש המכוסים במשי ומרוהטים בזהב, עצים מלאכותיים עטויים עלים עשויים זהב וכסף שמדנדנים בנוע האוויר, פירות עשויים אבני חן מבריקות וצבעוניות, וציפורים מכניות שמזמרות כאשר נושבת הרוח.  ממש כמו באגדות אלף לילה ולילה!כשכבשו הערבים את צפון אפריקה, ונעו צפונה לעבר ספרד, הם הביאו עמם את סגנונות הגינון שלהם. הארמונות המוריים בספרד נבנו בדרך כלל על מורדות הגבעות. החצרות הפנימיות שפעו עצי הדר שבישמו, בעונת הפריחה, את הארמון כולו. מים זרמו בתעלות מרוצפות אריחים וירדו ממפלס אחד למשנהו, כשהם ממלאים בריכות או פורצים מעלה במזרקות גבוהות. צליל המים הזורמים צינן מעט את החום האנדלוסי הלוהט.כיום, קשה לדבר על אדני מים בחצרות, על מזרקות מים גבוהות ועל תעלות שבהן זורמים המים ממפלס אחד למשנהו. אך השימוש בשיטות הגינון המסורתיות בגנים הבהאיים, החיסכון במים בעזרת מערכות טפטוף תת קרקעיות למדשאות למניעת אידוי, ושימוש במי קולחין להשקיה מעידים על כך שאפשר להגיע לרמות כאלה של יופי  וגם לעשות שימוש בשיטות לחיסכון במים. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה