כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בין אמנות לעיצוב – השילוב בין אמנות לעיצוב

בין אמנות לעיצוב – השילוב בין אמנות לעיצוב

הזיקה הברורה בין אמנות לעיצוב היא בת כ-100 שנה. גוסטב קלימט, פייר בונאר וטולוז לוטרק היו מן האמנים הראשונים ששילבו את שני התחומים, דרך עיצוב כרזות מסחריות ופרסומות למופעי קברט ותערוכות.

מאת: צילום:


איך נולד השילוב בין אמנות לעיצוב, שכיום הוא מובן מאליו, וכיצד התגלגל עד הלום . הזיקה הברורה בין אמנות לעיצוב היא בת כ-100 שנה. גוסטב קלימט, פייר בונאר וטולוז לוטרק היו מן האמנים הראשונים שיצרו את הקשר הצורני בין שני התחומים דרך עיצוב כרזות מסחריות ופרסומות למופעי קברט ותערוכות. הקשר הזה הלך והתרחב ועם הזמן כלל עיצוב חפצים, עיצוב רהיטים ואדריכלות.השפה הצורנית שהתפתחה במעבר בין המאות ה19- וה20- היתה בעלת סגנון עיטורי עשיר הלקוח מהטבע ומתרבויות חוץ אירופיות, בעיקר מן המזרח הרחוק. שפה זו היא הגרעין החשוב לגישות עיצוביות ואמנותיות מודרניות והשילוב ביניהן. צורת הקו המתפתל והצומח המושפע מהטבע הוא מסימני ההיכר של אותה תקופה, הלא היא תקופת הארט נובו. נוסף על הפוסט-אימפרסיוניזם שהביא לשילוב בין האמנות לעיצוב התחוללה בסוף העשור הראשון של המאה ה20- מהפכה נוספת בעולם האמנות: כניסת המכונה לחיי החברה יחד עם קצב החיים החדש הולידו את הקוביזם ואת פוטוריזם. ההתמודדות עם העולם החדש גיבשה השקפת עולם שדוגלת באי הפרדה בין תחומי היצירה הוויזואליים – האמנות הפלסטית, האדריכלות והעיצוב.  בהולנד התגבשה תנועת דה סטיל שפרושה הסגנון, ששמה דגש על פיתוח המודעות לאסתטיקה המשלבת בין האמנויות על בסיס אוניברסלי. עם חברי הקבוצה נמנו פיט מונדריאן וחריט ריטוולט. כאן נוצר החיבור בין המופשט הגיאומטרי והקונסטרוקטיבי ובין העיצוב השימושי. הדבר ניכר היטב בכיסא "אדום כחול צהוב" שעיצב ריטוולט בשנת 1918.הרעיון של ביטול ההפרדה בין אמנות לאומנות בוטא היטב בבאוהאוס שנוסד בוויימאר שבגרמניה בשנת 1919. שם ביקשו לשלב בין תחומי היצירה החזותית מתוך רצון למזג בין אמנות לתעשייה דרך שימוש בצורות יסוד וצבעי יסוד.  המיזוג הזה הביא לאכזבה לא מובטלת לאחר מלחמת העולם השנייה. המוצרים התעשייתיים שהופקו בייצור המוני היו חסדי זהות ייחודית וקצרי ימים. עובדה זאת, בצד המודעות הגוברת לאקולוגיה, הביאו לפיתוח סגנון אנטי עיצובי, בעיקר באיטליה ובאנגליה, אשר דגל בחזרה לייחודיות האמנותית של החפץ. באותה תקופה, שנות ה60-, גם התפתחה במערב אמנות הפופ. כאן הושפעה האמנות מהעיצוב והגיבה לסמלי תרבות הצריכה שבאו לידי ביטוי באופנה, בעיצוב מכוניות, בעיצוב כרזות ועוד. כאן גם נוצר קשר ההזנה ההדדית בין אמנות לעיצוב. דימויים פופולריים, ערכים סמליים וצבעוניות רועשת שוב לא נחשבו לטעם רע.  השימוש ברדי-מייד – שהיה אוונגרד בתחילת המאה כשמרסל דושאן הציג את אסלת בית השימוש, גלגל האופניים ומייבש הבקבוקים כפסלים לגיטימיים – השפיע על העיצוב השימושי בשנות ה60- . האחים אקילה ופייר ג’אקומו קסטליונה נתנו ביטוי להשפעות אלה ביצירת גופי תאורה וכיסאות המורכבים מחלקים תעשייתיים כמו כיסא "סלא" הבנוי ממושב אופניים על מוט מתכת ובסיס קעור או כיסא הטרקטור שבנוי ממושב טרקטור תעשייתי שנהפך לרהיט סלוני.פעילות עיצובית תוססת שחיזקה את הקשר בין אמנות לעיצוב התרחשה באיטליה בשלהי שנות ה70- ותחילת שנות ה80-, עם התגבשות הקבוצות אלכימיה וממפיס. שתי קבוצות אלה החזירו את הערך לחומרים פשוטים יחד עם מתן ביטוי ומשמעות לחפץ.  מושגים מוכרים מעולם האמנות כמו צורה, צבע וקומפוזיציה קיבלו יתר משמעות בעיצוב המוצרים של קבוצת ממפיס; אלה התאפיינו בא-סימטריות, בצבעוניות חזקה ובצורות חופשיות ולא היו בהכרח שימושיים, אלא מילאו תפקיד אסתטי והבעתי. בד בבד נוצר בשנות ה80- עיצוב שהצטיין בשימוש בחומרים תעשייתיים גולמיים, כמו אבן, בטון, זכוכית ופלדה, ללא גימור מהוקצע. תפישה זו שאבה לגיטימציה מהאמנות הענייה אשר השתמשה בחומרים זמינים ולא מעובדים כגון אלה להדגשת זמניותו של החומר. עם המעצבים שיצרו בסגנון זה נמנה רון ארד, שעבד במסגרת ONE OFF  בלונדון ויצר פריטים יחידים כיצירות אמנות.  מערכת הסטריאו שיצר רון ארד באותה תקופה, העשויה יציקת בטון ורשת ברזל, ממחישה את האופי הפיסולי של המוצר, שמקבל פונקציה שימושית יחד עם שפה אמנותית המדגישה את הקומפוזיציה, את הטקסטורה, את המתח ואת האמירה הגלומה בחומר.דלות החומר ומתן ביטוי לחשיבה ולאמירה אמנותית בעיצוב באים לידי ביטוי גם אצל מעצבים מקומיים. ורד קמינסקי יוצרת אבזרי גוף, כמו סיכות, צמידים, טבעות וגם כלים, שכולם מורכבים מחומרי בניין פשוטים כמו חצץ, חוטי ברזל ומוזאיקה. הדיאלוג של חומרים פשוטים שיושמו בעיצוב מוצרים בעלי הקשרים יוקרתיים כמו תכשיטים מתקשר לתנועת האמנות הענייה שהדגישה את החשיבה על חשבון איכות החומר. תפישה דומה ניכרת בעבודות של קבוצת דרוך דיזיין הולנדית. בתחילת שנות ה90- יצרו חברי הקבוצה מוצרים שקראו תיגר על העיצוב של שנות ה80- תוך כדי מתיחת ביקורת על חברת הצריכה שסוגדת למותגים. טיו רמי, חבר בקבוצה, יצר עבודות המתבססות על איסוף חפצים מזדמנים וצירופם לכדי יצירה עיצובית שימושית חדשה; למשל, קבוצת המגירות שאסף באקראי, קשר יחד ברצועה וכך יצר שידה. עוד יצר נברשת מבקבוקי חלב שמסודרים כפי שהחלבן אורז אותם.רבים מהמעצבים הישראלים, בעיקר בעשור האחרון, מצאו שפה משותפת עם קבוצת עיצוב זו, בעיקר בגלל השימוש ברדי-מייד וההקשרים עם האמירה האמנותית, שבאה לידי ביטוי באובייקטים כמעט פיסוליים בעלי דמיון והומור מרענן.  אחד מהם הוא יעקב קאופמן, החוקר מאז שנות ה80- את התהליך הרעיוני של החפץ השימושי תוך כדי פירוק והרכבה מחדש של מוצרים מוכרים. העבודות שלו נעות בין פיסול לעיצוב. את רעיונותיו הוא שואב מחקר הצורות והתהליכים שעובר החפץ מצורה גיאומטרית פשוטה למצב של כלי שימושי. התפישה הקונצפטואלית של קאופמן באה לידי ביטוי ברבים מהמוצרים שהוא יוצר, אשר נראו בין השאר בתערוכה משותפת עם חנן דה לנגה במוזיאון חיפה בתחילת שנה זו. במיצב משותף שהקימו בחלל המרכזי של המוזיאון יצרו השניים סביבת חיים ומצבים אנושיים תוך כדי עיסוק בקשרים שבין החומר, המקום והאדם.  המיצב יצר מפגשים בין גבולות החומר, הצורה, הקו והתוכן – ונגע בקו התפר הדק שבין האמנות לעיצוב. מצד אחד, יצרו המעצבים סביבה רעיונית ולא שימושית, ומצד אחר, כל מרכיביה נלקחו מעולם המושגים היום-יומי, כמו דלת, כיסא, שולחן, בגד. באותה תערוכה הציג יעקב קאופמן עצים שנעשו מעצים כשהוא מחקה את טכניקת החיבור הטבעית של העץ בצורת הפיצול של הענפים. כאן הוא יצר מיחבר חדש ולאחר מכן עשה בו שימוש לעיצוב שרפרף שהוצג בתערוכה במילנו. בעבודה אחרת ושמה "המבקרים" יצר קאופמן קבוצת מנורות בדמות אדם עם תווי פנים ובהם זוג עיניים, אף ופה וכן גפיים. המנורות אמנם פונקציונליות, כלומר מאירות, אך גם נראות יחד כגוש של יצורים בעלי אופי. השילוב בין אמנות לעיצוב גם משתקף היטב בפעילותה של גלריה פריסקופ התל אביבית בניהולה של שרי פראן. מאז הקמתה לפני ארבע שנים גיבשה הגלריה קבוצת יוצרים בתחום העיצוב המקומי, שרובם עוסקים בחשיבה אמנותית חוקרת ולא פעם הקו המפריד בין עבודתם לבין פיסול הוא דק מאוד.  המעצב פיני ליבוביץ, שהציג בגלריה, יצר עבודות המצטיינות בתהליך של חיפוש ומחקר צורני, שסופו צורות גמישות ופיסוליות המספקות צרכים שימושיים כמו שולחנות, מדפים וספריות. גם רביב ליפשיץ שהציג באותה גלריה יצר אובייקטים העשויים מרדי-מייד ויוצרים עולם אסוציאטיבי חדש המתאפיין בריגושים אמנותיים טהורים. פסלי האור שלו – שבשפת העיצוב נקראים גופי תאורה – יכולים לעמוד כיצירות עצמאיות וגם כמוצרים שימושיים. נראה איפוא, כי העיצוב המודרני אינו מסתפק עוד בפונקציה הפשוטה אלא דורש ערך מוסף אמנותי, ורבים מהמעצבים הטובים בעולם נענים ברצון לדרישה זו.  פריסקופהעיצוב הישראלי מתאפיין בטוהר ובתמימות נטולי מסחריות, לא מעט בגלל המחסור בשווקים ובמשאבים כספיים. כך אומרת שרי פראן, המנהלת והאוצרת של גלריה פריסקופ בתל אביב.פארן מציינת כי המעצבים בישראל עוסקים בעיקר בהוראה או עובדים במפעלים תעשייתיים בעלי מסר מסחרי. רק לאחר שעות העבודה הם מתפנים לעבודת הסטודיו. אף על פי שהאופי הנראה לעין של העיצוב המקומי הוא של דלות החומר ומיחזור, פארן משוכנעת כי אילו היו משאבים כספיים העבודות היו עשירות יותר, הן בסוג החומרים והן בצורת הגימור. ההסתגרות במיגדל השן האמנותי של העיצוב הישראלי היא פועל יוצא של המחסור. "לאחרונה אני מנסה לעודד את המעצבים דווקא ליצור בכיוון המסחרי", מוסיפה פארן, "כדי לנווט את הפוטנציאל הרעיוני והמקוריות לייצור המוני, כך שגם הקהל הרחב יוכל להנות ממוצרים בעלי איכות עיצובית".  התמונות: למעלה: טיו רמי, דרוך דיזיין, "RAG CHAIR", 1991 – כורסה העשויה מסמרטוטים. למטה מימין לשמאל:ורד קמינסקי, קערה לשולחן עשויה חצץ וחוטי ברזל;ביאנקה אשל גרשוני, ללא כותרת;זאהה חדיד, יחידת ישיבה מודולרית על גבול המופשט;  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה