כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בין שתי מאות – המעבר מסוף המאה ה-19 לתחילת ה-20

בין שתי מאות – המעבר מסוף המאה ה-19 לתחילת ה-20

מעצבי התקופה יצרו שפת צורות ודגמים מיוחדת במינה, שרגלה האחת בטכנולוגיה עתיקת יומין ובעבודת יד, והשנייה בתעשייה המודרנית. היתה זו שפה מקורית שכונתה "אמנות חדשה" או בשמה הצרפתי "ארט נובו".

מאת: צילום:


 המעבר מסוף המאה ה19- לתחילת ה20- היה מן העידנים המרתקים והפוריים בתולדות העיצוב. כיום, בשנה האחרונה לעשור, למאה ולאלף השני לספירה, מן הסתם אנו חווים גם כן את הסימנים והסגנונות שיאפיינו את המאה הבאה. "מעבר המאה העשרים" היה עידן של פריחה בתחומים רבים, של מעבר מן העיצוב המסורתי אל המודרני."מעבר המאה העשרים" The Turn of the Century באנגלית, או בצרפתית Fin de Siecle, היה מן העידנים המרתקים והפוריים בתולדות העיצוב. כיום, בשנה האחרונה לעשור, למאה ולאלף השני לספירה, מן הסתם אנו חווים גם כן את הסימנים והסגנונות שיאפיינו את המאה הבאה, יחד עם כל המשקעים והחותם שהותירו בנו המאה ואפילו האלף האחרונים. "מעבר המאה העשרים", על כל פנים, היה עידן של פריחה בתחומים רבים, "תור הזהב של הביטחון", כפי שכתב הסופר היהודי סטפן צווייג בספרו הבלתי נשכח "העולם של אתמול".שנת 1900 עמדה בסימן המעבר מן העולם הישן אל העולם החדש, מן העיצוב המסורתי אל המודרני. מעצבי התקופה עסקו בחיפוש אחר יצירת סגנון מקורי וחדש, שיהיה מנותק מהשפעה היסטורית ומכל מה שהיה מקובל עד אז. הם יצרו שפת צורות ודגמים מיוחדת במינה, שרגלה האחת בעולם המסורתי והשנייה בעולם החדש. האחת – בטכנולוגיה עתיקת יומין ובעבודת יד והשנייה בתעשייה המודרנית. היתה זו שפה מקורית שכונתה "אמנות חדשה" או בשמה הצרפתי הנודע יותר "ארט נובו". בשנת 1900 צעדו מעצבי התקופה את הצעד האחרון לקראת המודרניזם, שניצניו החלו לפרוח כבר בעשור הראשון של המאה, ביצירותיהם של פבלו פיקאסו וז’ורז’ בראק, אבות הקוביזם.שלא כמו בתקופות קודמות, העיצוב ב"מעבר המאה העשרים" לא היה הומוגני, כי אם ערב רב של תנועות וזרמים, של צורות וגישות לחומר ולטכנולוגיות ייצור. לכל אחת מארצות אירופה וארצות הברית היה תפקיד חשוב בהתפתחותו הכללית של העיצוב. בצרפת ובבלגיה הוא כונה "ארט נובו", בבריטניה ובארצות הברית "ארטס אנד קראפטס", בגרמניה "יוגנדשטיל" )הסגנון הצעיר(, בקטלוניה "מודרניסטה" ובווינה "ססציון". בכל אחד ממרכזים תרבותיים אלה התפתח עיצוב מקומי ייחודי, אך יחד עם זאת היה גם מכנה משותף לכולם. המשותף היה הניסיון לאחד בין כל האמנויות והשאיפה הבלתי מתפשרת לאיכות בכל תחומי העיצוב.נאמנות לחומרבעוד חברי תנועת הארטס-אנד-קראפטס בבריטניה ובארצות הברית דחו בשאט נפש את חידושי הטכנולוגיה, חבריהם בגרמניה ובאוסטריה לא שללו את המכונה כלל וכלל. חברי תנועת הארטס-אנד-קראפטס הפכו את עבודת היד לאמונה ולעיקרון מרכזי בדרך חייהם, תוך שהם נוטשים את העיר לטובת הכפר והקרבה אל הטבע. הם השתמשו בחומרים טבעיים ומקומיים, תוך שהם שומרים נאמנות לחומר. לעומתם אימצו המעצבים באוסטריה ובגרמניה את המכונה, ואף הצליחו לנצלה למטרתם הנעלה – עיצוב הזן המשובח ביותר. הם הביטו אל העתיד, אל עידן הסילון והאור, וראו במכונה את סמל הטכנולוגיה העתידנית. כך סללו הם את הדרך לדור הבא של מעצבי גרמניה, זה שייסד את בית הספר הגבוה והמודרני לעיצוב, ה"באוהאוס".בשנת 1900 תפסה צרפת מקום מרכזי בעיצוב הבינלאומי, כאשר במקביל התפתחו בה שני מרכזי עיצוב בערים פאריז וננסי. בפאריז מונה האדריכל והפסל הקטור גימאר Hector Guimard על תכנון תחנות הרכבת התחתית. גימאר, אשר ניסה במודע להתרחק מהקו הישר ומהצורה הגיאומטרית, התנסה בעיקר בקווים מעוגלים ובצורות ספירליות, שאת רובן שאב מן הטבע. בעיר ננסי הקים אמיל גאלה אימפריה של זכוכית והצליח להכניס כלי זכוכית דקורטיביים לכל בית בורגני באירופה. גאלה, אשר התנסה בטכניקות רבות, הצליח לפתח שיטות לייצור כלים בקו ייצור המוני.גם בניו-יורק הוקמה אימפריה של זכוכית. היא נוסדה על-ידי האמן-מעצב לואי קומפורט טיפאני, בנו של הצורף הידוע צ’ארלס טיפאני. טיפאני הצעיר קיבל אינספור הזמנות לעיצוב חלונות ויטראז’ צבעוניים עבור כנסיות ובתי מגורים, ושמו נישא בפי כל. הוא עיצב חלונות בדגמים צמחיים ושאף להרחיב את הסטודיו הזעיר למפעל של ממש. היה זה באמצעות לימוד מתודולוגי של אמנות הוויטראז’, אשר באמצעותה קישטו אמני ימי הביניים את הקתדרלות הגותיות. טיפאני, אשר חיפש דרך להכניס חלון כזה לכל בית, מצא את הפתרון בדמותה של מנורת הוויטראז’ שכינה "חלון נייד". המנורות התאימות לכיסו ולטעמו של כל אחד, ושווקו בארצות הברית וברחבי אירופה.מוטיבים צבעונייםבעיר גלזגו שבסקוטלנד נוסדה אסכולת גלזגו ובראשה האדריכל צ’ארלס רני מקינטוש, אשר נחשב היום לאחד מאבות העיצוב המודרני. מקינטוש, שהושפע מהעיצוב היפאני ומתנועת ה"ארטס אנד קראפטס", היה מעצב מקורי וטוטאלי. הוא עיצב את המבנה וגם את הפנים על כל מרכיביו, החל מן הריהוט, דרך הווילונות, בדי הריפוד ועד הכלים והאביזרים. סגנונו מעודן ואלגנטי, תוך שהוא עושה שימוש בקווים ישרים ובעיטורים צמחיים בעלי משמעות סמלית. במיוחד התפרסם מקינטוש בזכות החדרים הלבנים שלו, אשר לא היו אלא חדרי שינה ואירוח לבנים כשלג ומעוטרים במוטיבים צבעוניים. מקינטוש קיבל את מירב ההזמנות על-ידי לקוחותיו הנאמנים והאמידים מפרברי העיר גלזגו.בווינה, המטרופולין הבינלאומית בת האלפיים, נולד המודרניזם. יוזף הופמן, קולמן מוסר וגוסטב קלימט, מעצבים שדחו את האמנות האוסטרית האקדמית, הקופאת על שמריה, פרשו מאגודת האמנים הווינאים והקימו את ה"ססציון" )פרישה(. הם התרשמו מעבודתו של מקינטוש, אשר הוצגה בתערוכה בינלאומית בווינה בשנת 1900 וחיפשו אחר פתרונות לעיצוב המוצר. מטרתם העיקרית היתה עיצוב לאוכלוסיה ההולכת וגדלה תוך שהשם מכריזים: "עיצוב משובח יהיה פונקציונלי, נקי מעיטורים ובעל פרופורציות נכונות תוך שימוש נאות בחומר". חברי הסדנה יצרו רהיטים וכלים גיאומטריים וסללו את הדרך למודרניזם.במילנו שלט בכיפה המעצב קארלו בוגאטי, שיצר רהיטים יוצאי-דופן בעלי גוון מזרחי. בוגאטי ראה ברהיט יצירה פיסולית לכל דבר ויצר רהיטים בעיקר דקורטיביים, כמעט לא שימושיים. בוגאטי, נצר למשפחת אמנים מתקופת הרנסנס, עשה שימוש באמנות האיסלם כמקור ההשראה העיקרי שלו. ביצירותיו באים לידי ביטוי מוטיבים מאמנות טורקיה, מצרים וארצות האיסלם. בוגאטי יצר רהיטים בשילוב של חומרים רבים שכללו עצים אקזוטיים ומתכות בשילוב עם סרטי בד ולוחות קלף. בוגאטי זכה להצלחה מסחררת, והעביר את פעילותו לפאריז.סערת מלחמת העולם הראשונה השמידה את התרבות, היופי והאסתטיקה של "מעבר המאה העשרים". לאחר המלחמה השתנה הטעם לבלי הכר, והסגנונות המפוארים של תחילת המאה נפלו לתרדמה עמוקה. הם התעוררו חצי יובל מאוחר יותר, בשנות הששים, בעקבות הנוסטלגיה והגעגועים אל העבר. התקופה הנאצלת והבלתי נשכחת הזו קמה לתחייה, והמחירים החלו לטפס והרקיעו שחקים. היום, מאה שנה אחרי, מעטרת אמנות מופלאה זו את דירותיהם של אספנים ואסתטיקנים בארץ ובעולם.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה