כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  ביקור אצל לה-קורבוזיה – הדירה בפאריז שבה התגורר

ביקור אצל לה-קורבוזיה – הדירה בפאריז שבה התגורר

הדירה שבה התגורר האדריכל המפורסם לה קורבוזיה, משנת 1934 ועד מותו בשנת 1965, נפתחה לא מכבר לקהל לבוקר אחד בשבוע. הדירה עברה שיפוץ מדוקדק על ידי האדריכל הראשי של המבנים ההיסטוריים בצרפת.

מאת: צילום:


הדירה שבה התגורר האדריכל המפורסם לה קורבוזיה, משנת 1934 ועד מותו בשנת 1965, נפתחה לא מכבר לקהל לבוקר אחד בשבוע. התצלומים מוכיחים כי היא עוצבה תוך שימת לב לכל פרט. הדירה עברה שיפוץ מדוקדק על ידי האדריכל הראשי של המבנים ההיסטוריים בצרפת, ונראית כאילו עוצבה אתמול. המבקר בחדר השינה של הדירה הפריזאית שבה התגורר האדריכל לה קורבוזיה, יופתע לגלות שגובה המיטה )ללא המזרון( הוא 85 ס"מ, מה שחייב את הגב’ לה קורבוזיה לטפס על שרפרף כדי לעלות על משכבה.  הסיבה לגובה הלא רגיל של המיטה הזוגית היתה, רצונו של הארכיטקט לצפות באין מפריע )ובמצב שכיבה( בנוף שנשקף דרך דלתות הזכוכית של חדר השינה. גובהה של המיטה איפשר למבט לנדוד מעל למעקה המרפסת, אל עבר קו האופק של גבעות סן קלו וסורסן במערב העיר.פרט זה הוא אחד מהאלמנטים המקוריים והמפתיעים, המתגלים בשעת הביקור בחלק האינטימי ביותר של הדירה, שבה התגורר לה קורבוזיה משנת 1934 ועד מותו ב1965-. הטיפול העיצובי בכל פרט, גם ב"פונקציות ההיגייניות" היומיומיות, הוא מלא השראה. החל מהכיור האובאלי והצנרת החשופה, שהופכים לאובייקט פיסולי על רקע קיר לבני הזכוכית המקומר, דרך חלל דמוי רחם שאליו נכנסים מבעד לפתח בעל דפנות מעוגלות, והוא משמש כמקלחת.אמבטיית הישיבה נמצאת בכוך נפרד, והחלון מעליה מאפשר לצפות בשמי פריז. אפילו הבידה ניצב לו בגאון בפינה די מרכזית בחדר ומשמאלו, מעבר לפתח המוביל לחדר האמבט, בנויה פינת האיפור. זוהי הרמוניה מתוזמרת היטב, המשרתת את הצרכים הבסיסיים ומוסיפה מימד פיוטי לאמרתו הידועה של לה קורבוזיה, "הבית הוא מכונת מגורים".הדירה נמצאת בראש בנין היושב על קו התפר בין פריז ופרבר המערבי שלה Boulogne. היא עברה שיפוץ מדוקדק בפיקוח האדריכל הראשי של המבנים ההיסטוריים בצרפת, והיא פתוחה שוב למבקרים, בוקר אחד בשבוע. כאשר מגיעים לבנין ב-24, Rue Nungesser בסמוך ל-Porte Molitor, קשה להאמין שבנייתו הושלמה בשנת 1934. החזית היא סטרוקטורה מודרנית מפלדה, שבה משובצים משטחים מלבני זכוכית, זכוכית משוריינת וזכוכית שקופה במישורים שונים.זהו למעשה המקרה השני בהיסטוריה האדריכלית של פריז, שבה מוצאים שימוש כזה בזכוכית בהקשר של בנייה למגורים. המקרה הראשון, אשר יש אומרים שלה קורבוזיה הושפע ממנו, הוא "בית הזכוכית" המפורסם, שתוכנן על ידי פייר שארו וברנאר ביג’ובאה, ואשר בנייתו הושלמה בשעה שלה קורבוזיה ושותפו פייר ז’אנרה עמלו על פרויקט בית הדירות.זו היתה הזדמנות עבור השניים להגשים בצורה מעשית את הרעיונות שפותחו בתיאוריות האדריכליות והאורבניות שלהם. מיקומו של הבנין, בסמוך לפרק המשמש לספורט מצד אחד ולגנים מצד שני, התאים באופן מושלם לתנאים שאותם מתאר לה קורבוזיה ב"Ville Radieuse" – חזונו האורבני.  החזון הזה מורכב מארבעה אלמנטים, טען בשעתו לה קורבוזיה: "השמים, העצים, הפלדה והמלט – בסדר זה ובהיררכיה זאת". הבית ברחוב ננגיסר וקולי עומד גם במבחן "חמשת הנקודות של הארכיטקטורה המודרנית", שנקבעו על ידי לה קורבוזיה עוד ב1927-: ה"פילוטי" )עמודים(, התוכנית החופשית, החזית החופשית, החלונות האופקיים והגג השטוח עם הגינה.15 הדירות למכירה ולהשכרה בשש הקומות הראשונות של הבנין נבנו ללא חלוקה פנימית, מתוך כוונה שכל דייר יתכנן את דירתו כראות עיניו. הגישה הזאת, מסתבר, הקדימה את זמנה והרתיעה את הקונים הפוטנציאליים, מה שהצריך לבסוף את הוספת הקירות הפנימיים.  אך גם כך נחשבו הדירות למתקדמות ביותר בזמנן, תודות לדלתות ההזזה ולקירות הזכוכית בחזית ובצד החצר הפנימית, שאיפשרו לאור היום להגיע למרכז הדירה, ותודות לאיכות הטכנית של אביזרי הנוחות המודרניים שנמצאו בהן.הבנין הוא למעשה הצעה למודל חדש לבית הדירות הפריזאי הטיפוסי. במודל זה נעלמים חדרי העוזרות הקלאסיים שנמצאו דחוקים בעליית הגג, ואת מקומם תופסת הדירה האיכותית ביותר, הלוא היא ה"פנטהאוז" של ימינו. תוכניות רבות עברו תחת ידיהם של העובדים במשרדם של לה קורבוזיה וז’אנרה – ביניהם אדריכלית צעירה בשם שארלוט פריאנד – עד אשר הושלמו תכנון הדירה והאטליה של לה קורבוזיה, שנבנו בקומות השביעית והשמינית של בית הדירות.חמשת העמודים התומכים את הקומות שמתחתן נעלמים כאן, תודות לשימוש בקמרונים שנבנו כדי לתמוך בגג, כך שמדובר בתוכנית חופשית אמיתית. הקירות הקבועים היחידים בדירה )מלבד חדרי השירותים( הם אלה שמפרידים בין חדר המגורים לחדר השינה והמטבח, וגם אליהם התייחס לה קורבוזיה כאל מחיצות.חלוקת החלל האמיתית היא תולדת של התוכנית, והיא תלויה גם בשתי דלתות שרוחבן 2,20 מ’, ואשר סובבות על ציר הממוקם כ50- ס"מ מקצה הדלת. כאשר הן פתוחות נוצר ציר ויזואלי רץ, לאורך 25 המטרים המפרידים בין מרפסת חדר המגורים במערב, לבין קיר הזכוכית של האטליה במזרח. כאשר הדלתות סגורות, מקבלים שלושה חללים אוטונומיים – האטליה, פינת הישיבה בסמוך לאח ואיזור הכניסה במרכז, וחלל המגורים הצופה למרפסת.בחלל המגורים נמצא שולחן האוכל הגדול, כשהמטבח מצדו האחד וחדר השינה מצדו השני. הציר האופקי החזק נשבר על ידי מדרגות לולייניות בנויות בחלל המרכזי בסמוך לכניסה, שמביאות אותך אל ה"פביליון" שעל הגג, שבו נמצא חדר קטן לאירוח, ואשר ממנו אפשר לצאת לגינה הקטנה, הנמצאת בין שמים וארץ.חוקי העזר העירוניים הגבילו את גובה התקרה במקומות מסוימים ל2.5- מ’, אך גם עודדו את האדריכלים למצוא פתרונות מקוריים כדוגמת התקרות המקומרות, שמעניקות אופי ואיכות יוצאי דופן לחללים. באטליה, למשל, גובהו של הקמרון הוא 3.5 מ’, רוחבו כמעט 6 מ’ ואורכו 12 מ’.  הוא מתחבר בצד אחד אל קיר העשוי מאבני מחצב ומלבנים שהושארו כמות שהן, ובניצב אליו רץ קיר הזכוכית הפונה מזרחה. קמרון שני, פחות גבוה, נמצא בחדר המגורים והשינה הפונים למרפסת המערבית.יש כאן הרגשת השקיפות-בהירות, הנובעת מקירות הזכוכית ותחושת המרחב – תוצאה של עומק הדירה והקמרונות. הרגשה זו מאוזנת כאן היטב על ידי חללים אינטימיים יותר, שאליהם אפשר לסגת ולהתכנס, כמו פינת העבודה עם השולחן המשרדי הצמודה לחלל האטלייה, ופינת הישיבה עם השולחן והסקיילייט מעליו.  גם פינה זו מצליחה ליצור מעין קונטרפונקט למרחב הכללי, מבלי להפסיק להיות חלק ממנו. נוצר כאן איזון נפלא בין החלקים השונים של "מכונת המגורים" הזאת, תוך שמירה על עקרון החופש של התוכנית והכוונת האור דרך פתחים שונים, וזו תמצית המסר האוונגרדי של לה קורבוזיה.המבקר של היום מגלה דירה כמעט ריקה, חוץ מכמה פריטי ריהוט מקוריים משנות השלושים, שלמרות אותות הזמן הניכרים בהם הם עדיין מודרניים להפליא. המטבח הקטן ששארלוט פריאנד עמלה קשות על תכנונו, יכול אף הוא לשמש דוגמא ליצירת חלל פשוט ואלגנטי, תוך שימוש באריחי חרסינה לבנים, פלדת אל-חלד לדלפקים ודלתות הזזה מעץ לארונות הכלים.את בית לה קורבוזיה ברח’ ננגיסר וקולי מס’ 24 אפשר לבקר ביום רביעי בין 9 ל-12 בבוקר. יש לשריין תחילה מקום בקרן לה קורבוזיה.סיוראת הביקור בדירה אפשר לשלב בסיור ארכיטקטוני בפינה מערבית זאת של פריז. שני בתים נוספים שתכנן לה קורבוזיה, וילת ליפשיץ-מיזצאנינוף )1924( ווילת קוק )1926( נמצאים מספר רחובות מערבה מבית הדירות ברח’ ננגיסר וקולי )אך אינם ניתנים לביקור(.כשחוזרים מזרחה לרובע השש-עשרה מוצאים את וילות לה-רוש ז’אנרה )1923(, מקום מושבה של קרן לה קורבוזיה. קצת צפונה משם נמצא רחוב מלה-סטיבנס, שכל בתיו תוכננו בשנת 1927 על ידי האדריכל שעל שמו נקרא הרחוב.  המשך הסיור בכיוון המערבי יביא אתכם למספר בתי מגורים שתוכננו בראשית המאה על ידי אדריכל הארט נובו הקטור גימאר, כשהידוע מביניהם הוא Castel Beragner ברח’ לאפונטיין מס’ 14. הניגוד בין יצירתו של גימאר לזאת של לה קורבוזיה אומר משהו על התפתחותה של האדריכלות במאה העשרים, שזה עתה הסתיימה.                לכתבות נוספות:מודרניזם הודי במדבר – הבית שבנה לה-קורבוזיה בהודו-גיליון 71 פיוז’ן ים תיכוני – דירת גג ייחודית – גיליון 60 צבעוני שקוף וחושני – גיליון 62 ביקור אצל לה-קורבוזיה – הדירה בפאריז שבה התגורר-גיליון 66 ZOO לוגיה – קבוצה-אם של אדריכלים יפאניים-גיליון 67 שחור ולבן – גיליון 92 קלאסי 2000 – השפעת התקופה הקלאסית על העיצוב-גיליון 61 המאה שהיתה – תהפוכות בתחומי עיצוב הבית- גיליון 66

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה