כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בית בתוך בית

בית בתוך בית

האדריכל יואב מסר עיצב בית מפתיע ברעננה. כל קומה בבית הגדול נבנתה ועוצבה בסגנון אחר, והוא יוצר אווירה של מקום שהוא סביבה שלמה. לבית אלמנטים קלאסיים בשילוב אלמנטים מודרניים.

מאת: צילום:


הקומה המודרנית, הקומה התיאטרלית ואולם הקולנוע השטח: שטח הבית הוא 900 מטרים רבועים על מגרש ששטחו דונם.האדריכל: יואב מסר, בוגר הטכניון ובעל משרד עצמאי משנת 1989. בין הפרויקטים של מסר מבנים ציבוריים, מבני חינוך, מבני משרדים, עיצוב פנים ובתים פרטיים רבים. בעלי הבית: זוג ושלושת ילדיהם. "רצינו בית שישדר תחושה של מודרניות, קווים משוגעים, מעט עץ ושימוש בחומרים ’קרים’ יותר כגון אבן וזכוכית", אומרת בעלת הבית. מסר מוסיף, "למרות ההגדרה ה’משוגעת’ ניסינו ליצור סדר מסוים בארגון חללי הבית. עשינו זאת על ידי מערכת עמודי אקוודוקט המסודרת לכל אורך הבית ומשרה תחושה של ’סדר’, קצב ושיווי משקל בתוך החללים."הכניסה: הבית עשוי קירות אבן כורכר חיצוניים המקנים לו שייכות לאזור בו נבנה – השרון. התחושה המייחדת אותו משאר בתי השכונה מתגלה כבר לפני הכניסה הראשית; מתעוררת סקרנות לגלות איך נראה פנים הבית. גדר המתכת שפיסל האמן היפאני נובויה ימגוצ’י אינה אטומה. גרם המדרגות והעמודים מרכיבים ביחד את הכניסה ונותנים למתבונן רק רמיזה לעולם שיצר מסר בתוך הבית.אלמנט המים: מוטיב המים יוצר אינטראקציה תמידית בין הפנים לחוץ. בנוסף לכך הוא חלק בלתי נפרד מחוויית המקום. רחש המים התמידי מלווה את המבקר כבר בכניסתו לבית מהבריכה שליד מדרגות הכניסה. בחלל הסלון מעין מזרקה שנראית כיצירת אמנות מפוסלת במים זורמים. באקוודוקט זורמים מים העוברים לאורך הקומה העליונה ונופלים לבריכת השחייה. "תמיד רצינו לגור בקרבת הים אך הדבר לא התאפשר. בעזרת אלמנטים אלו הגענו הכי קרוב לתחושה של מגורים בקרבת מקור מים", ציינה בעלת הבית. בריכת המים עשויה מוזאיקה בגוונים כחלחלים הנראים קסומים-כמעט במשך שעות היום (ובעזרת תאורה מרהיבה בלילה). הסגנון: לבית מרכיבים מודרניים והיסטוריים. סגנון זה משלב חזרה לארגון ושימוש באלמנטים אדריכליים קלאסיים בשילוב אלמנטים תעשייתיים ומודרניים. תכנונו של מסר מזכיר את פיאצה ד’איטליה שתיכנן צ’רלס מור בניו אורלינס ב- 1975- 1979 מסר השתמש במגוון של שפות: עמודים קלאסיים, קירות מתעגלים, קורות פלדה וחריצי זכוכית; כולם ביחד אינם מגדירים סגנון אדריכלי מובהק. "הבית לא צמוד לסגנון אחד, לפי בקשתנו", אומרים הדיירים. ומסר הדגיש כי בשל רצון הלקוח, הוא התנסה פה בחוויה שונה והגיע לתוצאות עיצוביות אשר אינן דומות לפרויקטים אחרים שלו. "יצרנו מעין בית בתוך בית, כשהבית מספר סיפורים שונים המקושרים ביניהם". החלונות, חלונות הגג והפתחים הצרים בבית מכניסים אליו אור טבעי, המשתנה במשך היום. החלוקה: הארגון הלא-שגרתי של הבית מוסיף לו עניין. שום אלמנט אינו ברור מאליו, וכך נהנה המבקר להגיע לכל חלל ולגלותו. קומת הכניסה היא מעין כניסה בתוך כניסה: המבקר מובל לתוך מבואה ארוכה שבסופה ישנה מעלית שקופה המאפשרת לחזות בבריכת השחייה. קומת הכניסה פתוחה לקומה העליונה וכך נוצר חלל זורם ופתוח המאפשר קשר עין. חלון גג ארוך נמתח לכל אורך המסדרון ונפגש בסופו עם המעלית השקופה. גובה התקרה, חלון הגג והאקוודוקט יוצרים מעין ציר מרכזי המואר באור טבעי החודר דרך הגג כשסביבו מאורגנים החללים השונים. חלוקת החללים והקומות ברורה מאוד. בעלי הבית רצו בית המחולק לשלושה חלקים. קומת הכניסה היא הקומה ה"מודרנית", הסבירה בעלת הבית. מימין לציר המרכזי, סלון רחב ידיים המחולק לכמה פינות ישיבה כשנוף הבריכה נשקף מנגד. מהצד הנגדי פינת אוכל המובילה למטבח פונקציונלי ונוח עשוי נירוסטה וזכוכית מט.אל הקומה העליונה אפשר לעלות בגרם המדרגות הממוקם ליד הכניסה הראשית לבית. "היה עלינו לעשות ניסיונות לא מעטים כדי ליצור גרם מדרגות ספירלי", ציין מסר. המדרגות בנויות בצורה המזכירה מגדלור בעל צריח בצורת פירמידה המאפשר חדירת אור לכל אורך גרם המדרגות. בעלי הבית לא רצו לתת לגרם המדרגות תשומת לב מרובה במיקומו בבית. במקום זאת יצר מסר מעלית שקופה כאלמנט עיצובי מרכזי. מהקומה העליונה מוביל גשר עץ אל "חדר הסיאסטה". "זהו מעין בית בתוך בית המאפשר קבלת פרספקטיבה אחרת לבית, כמו מגדל", אומר מסר. מחדר הסיאסטה אפשר לרדת גם למרתף.פנים הבית: לעיצוב הפנים אחראית שונמית וינדרבוים מכהן וינדרבוים אדריכלות פנים. מעצבת הפנים הוסיפה קיר נמוך החוצץ בין המטבח לפינת טלוויזיה ויוצר מעין שבירה של החלל הארוך הנמשך מחדר האוכל דרך המטבח עד לדלתות היציאה לכיוון הבריכה. "לבעלי הבית היה חשוב להרגיש שזהו הבית שלהם במלוא מובן המלה; האישיות של בעלי הבית היתה גורם מרכזי בעיצוב", העירה שונמית וינדרבוים. הריהוט הובא ברובו מאיטליה לאחר שבוע של מסע חיפושים שעשו מעצבת הפנים ודיירי הבית ברחבי איטליה. חדר השינה של בני הזוג רוצף בצפחה שחורה. קיר מעוגל מוביל למעין מסדרון ההולך ו"מתכווץ" עד פגישתו עם חלון צר. מנגד – יציאה למרפסת הצופה לבריכה. הקומה התחתונה היא הקומה התיאטרלית. הריצוף באבן בירזית אפורה תורם לתחושה הדרמטית. בעלי הבית רצו שהקומה כולה תיראה כאולמות אבירים. האדריכל ומעצבת הפנים אכן יצרו מקום כזה. התקרה עשויה קמרונות…. בחלל המרכזי המיועד למסיבות ישנו בר משקאות והאווירה היא כבמועדון לילה. וילונות כבדי משקל אדומים מפרידים בין חלל זה אל חדר הקרנה פרטי שבו הוצבו שורות ספסלים ממוספרים המקנים למקום אווירה של אולם קולנוע.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה