כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בית מזמין ליטוף – בית ים-תיכוני בקיסריה

בית מזמין ליטוף – בית ים-תיכוני בקיסריה

הקירבה לים ולחולות הכתיבה את הסגנון הים תיכוני, את הפינות המעוגלות ואת הא-סימטריה. הבית בנוי סביב הפטיו ומשופע בריהוט בנוי מאבן ובשטיחי קילים שמשרים חמימות. הריצוף עשוי מקרמיקה ספרדית ואריחי קישוט.

מאת: צילום:


המתכננת צברית שפאן ציירה את המתווה הראשון לביתה של יעל שקד בקיסריה צוייר בבת-אחת, לאחר שחלמה כיצד היא מראה את התוצאה הסופית ללקוחה. יש כאן השפעה ברורה של בתים יווניים לבנים ועגולי חמוקיים, וטעם מעולה בבחירת הרהיטים והחפצים. בחוף קיסריה, במקום שבו נשמר עדיין נוף פראי של דיונות וים, בנתה יעל שקד את ביתה. הקירבה לחולות ולשפת המים הכתיבה את הסגנון הים תיכוני הלבן, עם הפינות המעוגלות המזמינות ליטוף, והחזית הנמוכה, האנושית והכובשת כל כך, במיוחד בהשוואה ל"מונומנטים" הענקיים שצצו בחולות שמסביב.הבית, 300 מ"ר כולל מרפסות, הוא פרי שיתוף פעולה בין מתכננת המאוהבת בסגנון הים תיכוני, ולקוחה עם נפש אמנותית. צברית שפאן, הנדסאית ארכיטקטורה, תיכננה את הבית בהשראת בתים שראתה ביוון ובאי קורפו. התכנון הארכיטקטוני לקח בחשבון, כמובן, את רצונותיה ומאווייה של יעל, את אופיה וסגנון חייה, ולכן הבית הוא ישראלי מאוד, ובלתי מתיימר."בחרתי בצברית דווקא בגלל חוסר הנסיון שלה (זה הבית הראשון שתכננה), בגלל שהיא נקייה מדעות מגובשות", מספרת יעל. צברית מספרת, שהיא שרטטה את הבית בבת אחת, כשהתעוררה מחלום שבו היא מובילה את יעל ברחבי הבית הגמור, ומסבירה לה את החלוקה הפנימית. כשהתעוררה בבוקר נותר לה רק לשרטט אותו.אולי בגלל שהבית נוצר בחלומה של אשה אחת למען אשה אחרת, המוכרת לה היטב, הוא משדר עגלגלות נשית. "היו חלקים שגילפתי במו ידי בזמן היציקה", אומרת צברית. "למעשה, גם הגברים שאני מראה להם את הבית משתגעים אחריו, ואומרים שבא להם ללטף אותו".יעל לא יכולה לסבול סימטריה, ולכן ביקשה מצברית שתתכנן הבדלי גובה בגגות, קשתות לא זהות, וגומחות ומדפים יצוקים, שבזמן בנייתם היה צריך ממש להיצמד פיזית אל הטייח, כדי שחס וחלילה לא יראה "ישר". האסימטריה והפינות המעוגלות מעוררות תחושה של פיסול בחימר. מכיוון שגם את הבית הסמוך תכננה צברית, בסגנון כמעט זהה, הצללים שהם מעניקים אחד לשני מעשירים את מראה הסביבה, וממש חבל שכל הרחוב אינו בנוי באותה רוח. סולם חמוריםאת המקור למדרגות החיצוניות המטפסות "לשום מקום" צילמה יעל בדהב, והעתיקה אותן לבית, בהפרשי גבהים ביניהן. שער הברזל אל הפטיו, תריסי העץ, דלת הכניסה וכל החלונות והדלתות היפות, מפרופיל בלגי, צבועים בגוון כחול נפט, הכי קרוב לצבע ברזל. עצי הזית העתיקים שבחזית ובגן, הקקטוסים והסלעים שביניהם, משלימים את המראה הקסום של הבית.הבית כאילו צומח סביב הפטיו, ומיד בכניסה אליו אנחנו מקבלים רמזים על מה שמצפה לנו בפנים. ניצבים כאן כדים עתיקים, קלשון ישן, סולם של חמורים, שבאמצעותו היו מעמיסים את הסלים אל גב החמור. אנו מבחינים בגומחה לתמונה של מדונה כלשהי (לא הזמרת) ובפינת ישיבה מקורית, כשהשולחן הוא סליל של כבלי טלפון ולידו כסאות ברזל ירקרקים.הריצוף בחוץ ובבית עשוי מקרמיקה ספרדית, שנראית כמו אבן שבורה בגוונים שבין חמרה דהויה לצבעי חולות בהירים, בתוספת אריחי קישוט שנראים ישנים ומשופשפים. הרבה הושקע כאן כדי לתת תחושה של בית בעל נשמה ואופי, שגרים בו מזמן. "רציתי ריצוף אבן", אומרת יעל, "אבל העלויות היו גבוהות, ובדיעבד אני מאוד שמחה על הבחירה בקרמיקה".החצר הפנימית מהווה גורם מקשר בין איזור היום (מטבח, פינת אוכל וכו’) ובין חדרי השינה. כמקובל בסגנון הים תיכוני והערבי – מרבית הריהוט בנוי, ומשתלב באווירה העממית והפשוטה. גם ארונות המטבח עשויים מתאים בנויים, שדלתות העץ הסוגרות עליהם צבועות בגוון חימר רטוב. לכן עלה המטבח בסך הכל כ-2000 שקלים, מספרת יעל. הדלתות עוצבו על פי תכנון של יעל, בביצוע של "פנדה".גומחות מפוסלות משני צידי הכיור משמשות כמדפים דקורטיביים פתוחים לכלים, תחליף לארונות עליונים. משטחי השיש שופשפו כדי לעמעם את הברק, והותירו בהם במכוון שריטות וסימני שיפשוף, כמו במטבח ותיק. כדי למנוע ספיגת כתמים מרחו את המשטחים ב"סילר", חומר סיליקוני מגן. חלונות הפרופיל הבלגי והדלת היפה שביצע פרויקה מחנאי מחיפה, מאחדים את גווני המטבח עם פינת האוכל הפתוחה לסלון.מאחורי המדרגות מתחיל הבית להקיף את הפטיו בצורת האות ר’. ראשון ברשימת חדרי הבית הוא חדר הטלוויזיה, שכולו ספסלי אבן בנויים, עטופים כריות קילים ושטיחים, והוא פתוח אל הפטיו ואל הים. אחריו ממוקמים חדרי השינה והשירותים הנוספים, עד לקצה הבית בחזית. יין מבעבעככל שחלפו השעות שעשינו בבית הזה, למדנו להעריך את החלוקה הנוחה של החדרים. המדרגות המטפסות לחדר השינה של יעל עשויות כורכר מנוסר ומשוחות ב"סילר", כמו השיש במטבח. פשטותו של הכורכר וצבעו הטבעי ממשיכים את הרעיון המוביל של הבית, שעיקרו – להתרחק עד כמה שאפשר מברק יומרני.חדר השינה מרווח וצנוע. מתחת לחלון, לכל אורך הקיר, ספסל אבן בנוי ועליו כריות צבעוניות מטורקיה. משני צידי המיטה תחליף מקורי לארונות לילה: קוביות אבן בנויות, מכוסות במשטחי אריחים מצויירים של האמנית סיגל לשמן מזכרון יעקב. מצד אחד של החדר חדר האמבטיה – שגם בו ארונות יצוקים ודלתות עץ – ציור אריחים נוסף של סיגל, וחלון משובץ בקשת זכוכית כחולה וירוקה, והשמש צובעת מבעדן את כל החדר.אל מרפסת הגג הנפלאה יוצאים מהחדר, ומתבוננים בדיונות ובים. תוחמות אותה קשתות במידות שונות. המעקה בנוי בחלקו במשולב עם ספסלי אבן, המשובצים באריחים טורקיים. עמודי טלפון עגולים מעץ מהווים את משענת הגב. מקיר הבית ועד לקשתות עוברת פרגולה מיוחדת, עשויה גם היא מעמודי טלפון, כשביניהם שזורים קני במבוק. ההצללה והמראה מזכירים סוכות במדבר.גם במרפסת של קומת הקרקע, היוצאת אל הגן האחורי, פרגולה זהה. החמימות הרבה השוררת בבית מקורה בשטיחי הקילים הרבים, שנאספו במשך שנים רבות, במנורות החרס המחוררות, כשאל כל אלה מצטרפים כלי הקרמיקה של רחל ליבוביץ ופריטי ריהוט שנאספו בשווקים, שופצו על-ידי יעל והוצבו בבית בדיוק במקום הנכון. עליהם מונחים כלים וקערות עתיקות, פרי ליקוט של עין רגישה.בסוף יום הצילומים בבית המשפחתי והנעים הזה, הדלקנו נרות על שולחן אוכל שבגלגולו הקודם בהודו היה מיטה. שתינו שמפניה שמייצר בנה של יעל, היינן עודד שקד, ליקב אמריקני בשם "ג’ורדן", והרגשנו כמעט כמו בסצינה מתוך סרט הוליוודי.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה