כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בית צמוד קרקע על הגג – דירת גג תל-אביבית

בית צמוד קרקע על הגג – דירת גג תל-אביבית

חלל הכניסה עולה עד שיפוע הגג המשובץ בחלונות ריבועיים. המרפסות הפתוחות, מעקות הזכוכית והחלונות מכניסים אור בשפע אל הבית, המאופיין בסגנון מינימליסטי ומשופע ביצירות אמנות.

מאת: צילום:


דירת גג תל-אביבית תוכננה על-ידי האדריכל יואב מסר ששיווה לה אופי של בית פרטי. הוא יצר קשר בין החללים הפתוחים לחוץ, ומאפשר למבטים לנוע בחופשיות ממפלס למפלס. לדברי מסר, ארגון טוב של החלל, במבני ציבור כמו במבני מגורים, הוא התמצית של ארכיטקטורה נכונה.  על גג דו מפלסי, בבנין שיועד לשימור, תכנן האדריכל יואב מסר את דירתו. התכנון הרב מפלסי של הדירה העניק לה איכות של בית פרטי צמוד קרקע, אבל בלב הכרך, ועל קרקע של גג תל אביבי. הבנין נמצא באחד הרחובות הוותיקים  בלב  העיר. הוא נבנה בשנת  1937 בסגנון הבינלאומי, בתכנונו של  האדריכל יהודה מגידוביץ’. במקביל לבניית דירת הגג, עבר הבית שיפוץ כולל שרענן את יופיו. מסר, בוגר הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, עובד מזה כעשר שנים במשרד פרטי, בקומת הקרקע של בנין מגוריו.  במקביל הוא עוסק בפעילות חברתית-ציבורית ובעבר לימד בבצלאל.  בין עבודותיו המגוונות  בתחום הבנייה  הפרטית והציבורית: בתי ספר, גני ילדים, אולמות ספורט, שכונה חדשה ברמת השרון, בתים פרטיים, משרדים ופרויקטים אורבניים נוספים. בשלב הראשון של תכנון ביתו הפרטי, שרטט מסר סקיצה ביד חופשית. כשבוחנים עתה את השרטוטים ומתבוננים בדירה המעניינת, מסתבר שהיא נבנתה על פי המתווה הראשוני, במדויק. שלושת המפלסים של הדירה  יוצאים מחלל מרכזי וגבוה (6 מ"ר). חלל הכניסה, במרכז, עולה עד לגג ומסתיים בשיפוע, לתוכו שובצו חלונות ריבועיים שקופים הפתוחים לשמיים. מקומת הכניסה נראים שאר מפלסי הבית והמרפסות הפתוחות. הכניסה לבית נעשית משתי דלתות, זו מול זו. האחת יוצאת אל חדר המדרגות המשותף  והשנייה נפתחת למעלית חיצונית שנוספה לאחרונה, בצד הבנין.  בהמשך למפלס הכניסה, שני חדרי השינה של הילדים, חדר רחצה, שירותים ומרפסת אחורית פתוחה ורחבה. צופה אל המרפסתהמדרגות המקוריות שעלו בעבר לגג  הבנין, מובילות עתה למפלס הביניים, שבו הסלון ופינת האוכל, שבהמשכם מרפסת רחבת ידיים. המרפסת פונה לחזית שממנה נראים קו הרקיע של בתי העיר והים. בהמשך לפינת האוכל, בחלל מעבר מעט גבוה יותר, ממוקם המטבח. סמוך לו גרם מדרגות נוסף העולה אל מפלס הגלריה ואגף ההורים. מהמפלס האחרון צופה פינת ההסבה שבגלריה אל המרפסת, הסלון וחלל הכניסה. מעקה מתעגל של צינורות מתכת מלווה את  הקומה ואת הספרייה הממשיכה את קו הקיר. אגף ההורים נמצא במפלס זה, והוא כולל את חדר השינה וחדר הרחצה הצמוד, היוצאים למרפסת אחורית קטנה. גרם מדרגות ברזל עם מדרכי עץ, עולה מהקומה העליונה אל הגג העליון. "החתך של הבית הוא חתך מוזר", אומר מסר, "כי נכנסים לקומת הילדים, עולים לסלון ומשם לקומת ההורים, כשברוב הבתים נכנסים קודם לסלון. אבל אותי מעניינים האנשים שחיים בבית,  ולאו דווקא האורחים. מבחינתנו זה יותר הגיוני שנפגש עם הילדים באמצע הבית, והתכנון  הזה הוכיח את עצמו כמעניק נוחות ופרטיות רבה"."ברגע שיצרתי את חתך הבית", מוסיף מסר, "קיבלתי למעשה את האלמנטים הכי חשובים בעיני". לדבריו, אלו הם ארבעת העקרונות המנחים את עבודתו כארכיטקט:* האינטרקציה בין הפנים לחוץ.  החלונות, הגגות השקופים, מעקות הזכוכית והמרפסות הפתוחות משני צידי הבית, מכניסים שפע של אור המשתנה בהתאם לשעות היום ולעונות השנה. המרפסת הרחבה, בהמשכו של הסלון, פונה אל צמרות העצים שלאורך הרחוב. מסר ריצף את המרפסת באבני יטה, השונות מאריחי עצמון המרצפויםאת הסלון. מסביב לפינת ההסבה, שהפכה למרכז הבילוי המשפחתי ברוב ימות השנה, מסוככים עצי הדר וזית.המרפסת האחורית שבמפלס התחתון, כוסתה בסיפון עץ. מסביב  למעקה הותקנו סבכות עץ שעליהן צמחים מטפסים.  בקיץ מצטרפת אל המרפסת המוצלת הצפונית, בריכת מים קטנה לרחצה. קשר של מבטים* את העיקרון השני ניתן לזהות בבירור משרטוט החתך. המדובר בקשר בין חללים, או "החללים הזורמים", הניכר מכל מקום בבית. השמים הכחולים מבצבצים דרך ריבועי הזכוכית שבגג. ממפלס הכניסה ומהסלון המוגבה, נראית מרפסת העץ האחורית, דרך חלון זכוכית צר וארוך שנפתח בקיר אחד החדרים. ממפלס הגלריה רואים את קומת המגורים, את המרפסת ואת חלל הכניסה.גם בחדרים נוצרו קשרים של  מבטים מעניינים בין החללים הסגורים והפתוחים. חדר השינה של ההורים פתוח אל חדר הרחצה הצמוד בדלת זכוכית שקופה. בתקרת החדר, נפתחו חלונות משופעים שעליהן מסוככת גפן הצומחת במרפסת האחורית.  קשר של מבטים בין החללים הפנימיים הפתוחים לחוץ, מעניק  לדירת הגג תחושה של בית פרטי.* העיקרון השלישי הם הפרטים והחומרים שמתווספים לבית. כאן מצטרף הסגנון המנימליסטי למשחק מאוזן בין חומרים קרים לחומרים חמים. קירותיו הלבנים של הבית, מעקות הפלדה וחלונות הזכוכית, מתאזנים במפגש רצפת האבן החמימה (עצמון בגוון חול-צהבהב) ,הממתנת את בוהק השמש. המדרגות  והגלריה חופו בלוחות של עץ בוק. האיזון, לדברי מסר, שהוא פועל יוצא מתכנון מדויק של כל פרט, הוא משהו שחישים בו מיד, גם כשלא תמיד מזהים בדיוק את מקורו.  גם פרטי הריהוט שומרים על איזון מעודן וקליל בין אלמנטים מודרניים לאחרים. כיסאות הפלסטיק הירקרקים של פיליפ סטארק ממוקמים בחלל המגורים, וספסל אינדונזי מקבל את הבאים במפלס הכניסה.  המטבח עוצב בקווים נקיים ומחומרים פשוטים – פורמייקה לבנה ומשטח עבודה מאבן קיסר אפרפרה. בין הפרטי לציבורי כבל תאורה נמתח לרוחבה של קומת המגורים. באמצעותו מוזזות נורות ההלוגן בהתאם לאירוע, ולכמות המסובים שסביב שולחן האוכל הארוך.אוסף של יצירות אמנות מלווה את מפלסי הבית. ביניהם, פסלי מלאכים מיניאטוריים של האמן יואל גלינסקי. הם מופיעים על קיר הכניסה, ובעבודה נוספת במפלס המגורים. בגג העליון, על משטח של אבני חצץ, מוצבים להם – הפעם בגובה של שני מטרים – שלושת המלאכים של גלינסקי: גבריאל, מיכאל ורפאל, כמלאכים השומרים על הבית. זהו מעין סיפור משפחתי ואישי המתפתח עם הכניסה והמעבר בין חללי הדירה.* בעיקרון הרביעי רב הנסתר על הגלוי. מסר מעדיף להשאיר כמה נעלמים, שבאים על פתרונם עם החיים בבית. הבית, לדבריו, הוא משהו דינמי, שאותו לומדים ומרגישים במשך הזמן. "רוח הבית נמדדת בחללים, בתנועה ובאיזון ביניהם. לאחר תשע שנים של חיים בבית, אני עדיין מסתובב בו ומגלה דברים חדשים". מסר, שעוסק בעיקר בבנייה ציבורית, מציין שלמעשה אין הבחנה בין תכנון מבנה ציבורי לתכנון בית פרטי. הקודים זהים: החללים, היחסים בין הפרטי לציבורי והאינטרקציה בין פנים לחוץ וכו’. "בסופו של דבר, אנו עוסקים באנשים, שלהם קודים ורצונות ברורים. החלל הוא הדבר המרכזי בארכיטקטורה, והוא צריך לעבוד נכון ובאופן יעיל בחיי היומיום. לעשות מקום הוא שילוב של הסביבה, האדם ורוח המקום, גם בביתי."

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה