כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בית תחת השראה – בית משופץ בנווה צדק

בית תחת השראה – בית משופץ בנווה צדק

החלל הפנימי גדול וגבוה עם תקרה ספונה בקורות עץ. הסגנון האקלקטי-אישי בעיצוב ובפריטיו, החומרים הטבעיים והגוונים החמים, יוצרים את היחודיות, שבה מתבלטים עליית גג מקסימה, ודלתות וחלונות המשובצים בזכוכית חלבית וצבעונית.

מאת: צילום:


בית כמעט הרוס בנווה-צדק הפך, על-ידי האדריכל צבי הראל ובעלת הבית, אירית מוזן, לחלל מיוחד במינו, שיופיו נובע מצירוף של נאמנות לסגנון ולממדים של השכונה, התאמה מבוקרת של חומרי השיפוץ לסביבת הבית, רישול חינני ואקלקטיות בבחירת הרהיטים והחפצים ובמיקומם בבית, ומעל לכל – הגובה הרב של החלל המרכזי, ועליית הגג הקסומה שבה מסתתרים חדר השינה והאמבטיה. הבית של אירית מוזן בשכונת נווה-צדק , שהיה הרוס כמעט לחלוטין, עבר שיפוץ מיוחד במינו ומלא השראה. התוצאה הסופית נראית כפי שהיא, תודות לשיתוף פעולה פורה בין האדריכל צבי הראל ובעלת הבית, בעלת כשרונות אמנותיים וראיית עולם מיוחדת."מכיוון שהבית הוא בשכונת נווה-צדק", אומר הראל, תושב השכונה, "היה צריך להשאיר אותו ברוח ובסגנון של השכונה. הוא היה צריך לקבל על עצמו כללים מסויימים של המקום. אופיה המיוחד של נווה-צדק, שנבנתה עם בתים נמוכים בסמטאות צרות, מכתיב גם היום כללי הופעה ברורים, בבחינת ציות לצו של "המסדר הנווה-צדקאי", דברי הראל.לכן נשמרה חזית הרחוב בגובה קומה, כמעט כפי שהיתה במקור. "מרגע שנסגרת הדלת ומתגלה החצר הפנימית, מתגלה אחד הקסמים של נווה-צדק", אומר הראל. "ברגע זה נכנסים לתוך סוד, לתוך עולם שלא ראית אותו מבחוץ".מהחצר הפנימית הקטנה נכנסים למבואת זכוכית רבועה ושקופה, שדרכה אפשר לראות את החצר האחורית ואת הגפן הוותיקה, הסבוכה, העולה ומשתרגת על גג הזכוכית. התא השקוף והמבודד של הכניסה צופן בתוכו סוד נוסף: מהלך פסיעה וחצי לתוך הבית, והנשימה נעצרת. בבת אחת נחשפים לחלל ענק, לגובה וליופי מהמם של תקרה ספונה בקורות עץ, שהזכירה לי קתדרלה כפרית.הראל אומר שהוא דווקא חשב על האנגר כשהחליט להותיר את גובה החלל )7.5 מ’( כפי . הגלריות שמשני צדי החלל המרכזי מתגלות ברמז מהחלל המרכזי, ואינן גורעות מהגובה. צעד אחד לכיוון אחר – והן נעלמות ומתגלות רק כשמגיעים אל המדרגה האחרונה שבגרם המדרגות. חדרים אינטימייםמהחלל התחתון הגדול )50 מ"ר( נפתחות דלתות דקורטיביות ישנות לאגפים נסתרים: לחדר הכביסה, למזווה, לחדר הטיפולים ולסטודיו לפיסול. החדרים האינטימיים נמוכים יחסית, ושומרים – כלפי החזית – על הצביון הישן של נווה-צדק.הבית ההרוס היה בנוי מאבן כורכר, אשר היום אסור לכרותה ולא ניתן לבנות בה עוד. כדי להיות נאמן לעבר, החליט הראל על עיבוי קירות שונים בבית, גם כאלה שאינם חייבים להיות עבים. העובי, לדבריו, מעניק תחושה של יציבות וכובד, והם מבודדים מפני רעש יותר מקירות הגבס החלולים.  העובי מאפיין גם את סגנון הבנייה של פעם, שאיפשר קיומם של אדני חלונות, והגדיר טוב יותר יחס בין חלון לפתח, הדגיש ביתר שאת קשת לעומת ריבוע, ויצר כוכים בפתחי היציאות אל החצר.החומרים בבית הזה כאילו הוכתבו מעצמם: גג רעפים, גג פנימי מקונסטרוקציה ותקרה מעץ, שאליהם נוספו עמודי חשמל עגולים מעץ. קורות הברזל החשופות משתלבות היטב בחומרים ובגוונים הטבעיים והחמימים של הבנין – טרה-קוטה, שיש וטיח חולי, עץ וברזל.החלונות והדלתות הפונים אל החוץ עשויים מפלדה ומעוצבים בקווים צפופים המשמשים במקום סורגים. שיבוץ הזגוגיות בזכוכית שקופה, חלבית וכחולה, אף הוא נאמן לסגנון המקורי של הבית."לא שימרנו את הבית, אלא מיחזרנו אותו", אומר הראל. "יש כאן המון אילתור. זה שונה לחלוטין מעבודת תכנון של בית חדש, כשמתחילים מאפס, ומשרטטים תוכנית על הנייר או על צג המחשב. תהליכי העבודה בשיפוץ הם שונים. נוגעים בדברים קיימים, מאלתרים, מוסיפים קצת ימינה, גורעים קצת שמאלה, מגיעים להחלטות עם בעלת הבית.  בשלב מסויים, למשל, נגמר התקציב לשיש ועברנו לאריחים רגילים. פתאום גילינו שזה ממש יפה, ושחבל שלא החלטנו על ריצוף כזה מלכתחילה. כשהבנאי פיספס חלון אובלי, החלטנו לשוות לו צורת עין, שתחזור כמוטיב בשיבוץ הזגוגיות. גם החלוקה המקסימה של החלונות נוצרה מתוך אילוץ, מההחלטה לעשות סורגים". רישול חינניהתחושה הכי חזקה בבית הזה, היא שיש לו חיים פנימיים משלו. "מובן מאליו שהאופי של הבית נקבע גם על פי התקציב", אומר הראל. "יש בבית משהו נקי ו’פושטי’ כאחד, בין השאר כתוצאה מפאשלות בגימורים של בעלי-מלאכה. אבל במקרה זה הרישול לא ממש מפריע."בית צריך להבין, ולאבזר אותו בהתאם", מוסיף הראל, "כדי שתהיה בו תחושה נעימה וכדי שיותאם לעיצוב האדריכלי. צריך לדעת לחיות ולנשום את העיצוב, אחרת מקלקלים אותו. בבית הזה חי העיצוב בשילוב נכון עם כל השאר: עם הבנין, עם המקום ועם התרבות העכשווית. אין כאן ’טוטאל דיזיין’ מהסוג שמתאים להיכלי צדק, קודש ואמנות. היום התרבות שלנו היא קולאז’ית, אקלקטית. שמים זה לצד זה חדש וישן. הביחד הזה יוצר מעין משפחתיות, ואין דרך לבנות משפחה אלא בסלחנות ובסובלנות".במשפחה האקלקטית הזאת מתקיים, בין שאר האלמנטים, קיר מטוייח בגוון טרה-קוטה עם סיומת של לבנים מחוררות. כשעומדים במעלה המדרגות ומשקיפים למטה מעבר לקיר, מרגישים כמו על המרפסת של אוויטה פרון בארמון הוורוד שלה. מדרגות הברזל נראות כמו פסל מודרני תלוי באוויר.  הספה והכורסאות הן יצירות של המעצבת טובה קידר, שמיחזרה ריהוט שנזרק לרחוב. מנורות המתכת והזכוכית, שהותאמו במיוחד לבית על ידי "פן גלרי", נראות כאילו זה היה מקומן מאז ומתמיד. שולחן האוכל שהיה במקורו גרוטאה זוועתית, שהושלכה מבית דפוס או מנגריה, הפך פה ליצירה מפוארת בעזרת, צבע ומשטח מזכוכית חלבית.הפסלים של אירית מוזן, המפוזרים בחצר ובסטודיו, הם חלק אינטגרלי מהבית. כלי הקרמיקה המיוחדים, התמונות, המעמד הפשוט לטלוויזיה וכל שאר הפריטים, מוסיפים יופי ועושר לקומפוזיציה הנינוחה שבה הדברים מפוזרים בחלל ומחלקים אותו.  יש כאן מקצב יצירתי מיוחד, הבולט במיוחד באופן הנחת הקורות ושלבי העץ במדרגות, המטפסות ממפלס הסלון אל עליית הגג המדהימה, המשופעת בעץ הן בתקרה והן בקירות וברצפה. חדר השינה והאמבטיה, שהותקנו מתחת לגג המשופע, כשמעליהם חלונות הקרועים כלפי השמים והים, הפכו את עליית הגג לממלכה פרטית מרגיעה וקסומה. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה