כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בכיוון האור הצפוני

בכיוון האור הצפוני

הבית בנוי משילוב של קירות עבים וקירות זכוכית הפותחים אל האור. גרם המדרגות הפנימי הוא ספיראלה מברזל, הריצוף הוא אריחי טרה-קוטה ורהיטי העץ המיוחדים משלימים את העיצוב המאוזן והקלאסי.

מאת: צילום:


ביתו של האדריכל חקי זמיר, שתוכנן עלידו, משמר את רוח הבית הקלאסי, בעל קווים ישרים וסגנון מאופק ונקי. את גג הרעפים האופייני החליף כאן גג מנחושת בגוון סגול. תריסי העץ נפתחים לחלל הקירות הפנימיים במקום החוצה, כדי לא לפגום במראה הנקי של החזיתות. הקירות החיצוניים וחלקם גם הפנימיים עבים במיוחד ומאפשרים יצירת גומחות בתוך הבית, ובמרכזו גרם מדרגות יחודי המיתמר אל הקומה השנייה כמעין כלוב ברזל ספיראלי. ביתו של האדריכל חקי זמיר הוא מן היפים שראיתי לאחרונה. יש בו תערובת מאוזנת של ברזל קשיח, עץ חם, שקיפות של זכוכית וטיח ירוק אפור, היוצרים רושם של כוח וחום. החזיתות הראשיות של הבית מופנות צפונה, אל האור הצפוני הרך, המעורר תחושות של שקט ואיפוק, ומרכך את האפקט החזק של החומרים.כשאדריכל בונה את ביתו שלו, הלקוחות שלו הם בת זוגו וילדיו, שאותם ואת צורכיהם הוא מכיר היטב, והוא עצמו. לכן נחסך ממנו שלב ההיכרות ההדרגתית עם בני הבית, ההתוודעות להרגליהם ולאורחות חייהם, ומכאן ההתחבטויות האינסופיות הרגילות על תוכנו וצורתו הסופית של הבית. אבל מצד שני בית של אדריכל הוא מבחינה מסויימת כרטיס הביקור המחייב ביותר שלו, ולכן תהליך החיפוש במקרה זה הוא לפעמים ממושך יותר ומחייב יוצתר מאשר תכנון בית לאחרים.בתהליך המתמשך של התכנון קשוב האדריכל המתכנן לעצמו ולתחושות שעוררו בו בעבר צורות, מקומות, מצבים וחומרים. הוא מודע, כמובן, לדרישות הפרקטיות שלו ושל בני משפחתו, כאשר כל החלטה משפיעה על זו שבאה בעקבותיה.החלל המזרחיזמיר: "קביעה של אזורים פתוחים וסגורים בבית, או קשרים בין אזורים פונקציונליים, משליכה של תכנון התנועה בחלל, ועל היחס בין אזורי המעבר הלא מוגדרים לבין החדרים. כל אלה מתייחסים ישירות לצורות הגיאומטריות של הנפחים בבית, וגם לזכרונות ולרשמים מכל מה שהצטבר בי במהלך החיים: תפיסת החלל המרכזי, לדוגמה, שהוא אולם ציבורי שממנו יוצאים ונכנסים אל החדרים הפרטיים, השפיע על תכנון הבית וכל שאר האזורים מתוכננים כפועל יוצא של צורת החלל המרכזי ומיקומו".התכנון נובע ממיקומו של הבנין, הנמצא בקצה רחוב ללא מוצא, במעין כיכר. המיקום המבודד איפשר לאדריכל להפנות את החזית הראשית אל הרחוב השקט, ממזרח למערב. נתון זה איפשר לפתוח את החזית הגדולה צפונה, בכיוון האור הצפוני, ובו בזמן אינו חשוף יותר מדי לקרני השמש המזרחית בבוקר, או לקרינה ישירה שבאה ממערב אחר הצהרים. "כך מיטשטשת בבית תחושת הזמן, או ההבחנה הברורה בין בוקר לערב, אם לא מסתכלים על השעון", מסביר זמיר.השקט והאיפוק של התכנון הפנימי הכתיבו גג שאינו חורג מקוו הבנין, והבחירה נפלה על גג נחושת. חריץ מרזב שמפריד בין הגג לבין הקירות החיצוניים של הבנין, מנתק את הגג מהמישור האנכי והוא נראה קל ומרחף מעל הבית. צבע הנחושת הוא סגולאפור, המתקבל תוך כדי טיפול במניעת ירוקת.מחיצה שקופהבין ההחלטות העיצוביות שקיבלו בני הזוג, היתה לשוות לו מראה של בית קלאסי. "יש משהו בבית הקלאסי שמשדר משהו כמו ’תמיד הייתי כאן’, מסביר זמיר. כדי להדגיש את המאסיביות של הבית, ולשוות לו תחושה של בית הנטוע היטב על הקרקע, תכנן זמיר מערכת קירות מאסיביים שרוחבם 55 ס"מ. הקירות הכפולים מדגישים את המעברים דרך הדלתות, ומאפשרים יצירת גומחות המעניקות לקירות תלתממדיות פיסולית, וכן מרחב להצפנת מערכות מיזוג האוויר. גם תריסי העץ נלקחו ממילון החומרים והצורות של הבית הים תיכוני הקלאסי, אבל כאן הם נפתחים לתוך הקיר הכפול, כדי לא לפגום בחזית הקירות החיצוניים עלידי פתיחה החוצה, כמקובל.בשתי החזיתות של הבית, הקדמית והאחורית, מתרחש מפגש מעניין בין החלק הבנוי לבין קירות הזכוכית הקלים, כדי להדגיש את הניגוד בין סגור ואטום לפתוח ושקוף. כדי להדגיש את מחיצת הזכוכית השקופה, הממוסגרת בפרופיל בלגי דק, ממוסגרות הדלתות הנפתחות לגן בקורות )רלסים( ברזל, המחזקות את המראה ומהוות משקל נגד מאסיבי יותר לקירות העבים.אל מפלס הכניסה של הבנין מגיעים דרך שביל מקסים שנעשה מאדני רכבת המונחים בתוך מסגרות ברזל שכאילו מרסנות את העץ הגס שניכרים בו סימני הזמן, וזקוק למסגרת שתאחז בו.כלוב ברזלקומת הכניסה מכילה מטבח כמעט סגור, חדרי שירות, סלון, פינת אוכל וחדר עבודה. כלוב ברזל מיוחד מקיף את המדרגות המובילות לקומה הפרטית העליונה, ולמרתף המשחקים למטה. כלוב הברזל ניצב במרכז הבית, מנותק מהקירות, ומהווה מעין עמוד אנכי המקשר בין החללים האופקיים. "הכלוב מזכיר לי מעליות צרפתיות ישנות", מסביר זמיר. בתוך המעגל של כלוב הברזל, מטפסים בספיראלה על מדרגות שהמדרכים שלהן עשויים מאדני עץ. הרום )החלק הניצב למדרך( עשוי מפסי ברזל, וכך מתחזקת תחושת השלמות בבית, תוך שימוש באותם חומרים בסיסיים בחלקיו השונים.ההחלטה על ריצוף הבית באריחי טרקוטה )למעט ריצוף העץ המלא בחדרי השינה(, היתה מצויינת. הטרקוטה והעץ החמים מרככים את קשיחות הברזל, ואת האפלולית הצפונית הצוננת השורה על הבית. עיצוב הפנים נעשה עלידי האדריכל, שנועץ במעצבת הפנים מיכל הרמלין.ריהוט הבית הופקד בידי בעלת הבית, שהוסיפה לרהיטים שנרכשו בארץ רהיטי עץ מיוחדים מצרפת, שבעבר היה להם ייעוד שונה. השידה בחדר המשחקים, לדוגמה, היתה פעם חלק מציוד של מאפייה. כמו כן רוהט הבית בארונות ובשידות מבתי דפוס ישנים, במדפים לנעליים מבתיספר צרפתיים שהומרו לאיחסון צעצועים, ובשידות, בכיסאות ובשולחנות נוספים שהשריטות הרבות על העץ הישן מעידות על ההיסטוריה הארוכה שלהם.תקרות מונמכותהחלל הציבורי גבוה במיוחד, ומגיע עד לשיפוע הגג של הקומה העליונה, כשהתקרה מחולקת שם עלידי קורות עץ עבות וארוכות. בחדרי השינה שבקומה העליונה הותקנו תקרות מונמכות, וכך גם במטבח, בחדר האוכל ובחדר העבודה שבמפלס הכניסה. כדי ליצור שקט, אינטימיות והפרדה מהחלל הציבורי הגבוה, נכנסים אל חדרי השינה ממרפסת גשר פנימית הצופה על כל חלל הבית.מכיוון שחלקם של הקירות בקומה העליונה לא מעובים, הדגיש זמיר את המעברים מהחלל המרכזי לחדרים עלידי דלתות רחבות וכבדות העשויות מעץ אלון מלא. הדלתות נקבעו במשקופי עץ שנלקחו מעמודי טלפון עגולים ישנים, שנחתכו לקורות מרובעות ומוסגרו בברזל. "טיח לא נפגש טוב עם עץ", מסביר האדריכל.את הריהוט היפהפה של חדרי הילדים, האמבטיות והמצעים המיוחדים, תכננו המעצבות ענת נאור ומנדי תדמור מ"תפוז", והוא "נתפר" במיוחד עבור הבית הזה. כל חלקי העץ והברזל נצבעו וטופלו בטקסטורות שונות על ידי דייויד קיי, שעשה עבודה נפלאה. אל הצבעוניות החמה של הבית נוסף הגוון הירוק של הטיח החיצוני, הפולש גם פנימה על חלק מקירות הבית, ומצנן במשהו את החמימות של הטרה קוטה, העץ והברזל. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה