כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  בלילה מופיעים הצבעים – מסעדת "זוזוברה" בהרצליה פיתוח

בלילה מופיעים הצבעים – מסעדת "זוזוברה" בהרצליה פיתוח

העיצוב במסעדה הוא עדכני ועכשווי המשדר בילאומיות. ניכרת הקפדה על נקיון הקווים, וגישה כמעט נזירית בעיצוב, היוצרת ניגודים הרמונים בין שחור ללבן. חשיבות מרובה ניתנה לתאורה ולאפקטים שהיא יוצרת.

מאת: צילום:


המסעדה "זוזברה" ממוקמת באחד ממבני התעשייה החדשים של מתחם ההי-טק והבילויים בהרצליה פיתוח. זהו בר אטריות אסייתי, השוכן בחלל תעשייתי גדול וגבוה, בעל קירות לבנים ובוהקים, רצפת בטון שחורה ושני טורים ארוכים של שולחנות וספסלים שחורים. בתפריט של מסעדת "זוזוברה", באזור התעשייה וההיי-טק של הרצליה פיתוח, כתוב משהו על פירוש המלה המוזרה. הכוונה היא שזה אמור להיות מקום שבו נמלטים מההמולה ומקצב הרצחני אל אי שקט והרמוני של אכילה, בשלוה ובקצב מנוגד לכל מה שסובב את המסעדה.את הקונספט של המקום התוו השותפים מקבוצת "ירזין", בעלי המסעדות בירנבאום ומנדלבאום, צ’מיצ’נגה ועד העצם, יחד עם השף אבי קונפורטי, המנצח על התפריט האסייתי. זהו מטבח שמציע שילובים אנינים ומרהיבים של מאכלים מהמזרח הרחוק.קיר זכוכית נמוך מקבל את הבאים היישר לאולם הסועדים הרחב, שבקצהו קובייה מלבנית לבנה, שבתוכה מטבח נירוסטה ארוך ופתוח, ולצדו בר משקאות לבן. על המשטחים הבוהקים שבחלל מוקרנים דימויים משעשעים, משפטי נונסנס קלילים וצבעים עזים המשתנים ללא הרף.  "רצינו משהו דינמי, אינטראקטיבי, שילוב של טכנולוגיה ובילוי בהתייחסות עכשווית למה שקורה בעולם", אומרים האדריכלים, אירנה קרוננברג ואלון ברנוביץ, שעיצבו את המקום. "לא התכוונו לעשות פה משהו ניו יורקי, אוריינטלי או אחר, אלא ניסינו להגיע לעיצוב שמדבר אל הכפר הגלובלי ויכול להיות בכל מקום בעולם. לדברי ברנוביץ’, היה להם חשוב "לשמור על פרטים נקיים ופשוטים, כי בדרך זו מרחיבים את טווח האסוציאציות לאפשרויות נוספות". תורת הזןניקיון הקווים, הניגודים ההרמונים בין השחור ללבן, היעדר הפרטים והגישה הכמעט נזירית בעיצוב מקום, מייצגים, בו-זמנית, קידמה טכנולוגית ופשטות בסיסית המתייחסת לתורת הזן ולפילוספיית המזרח – תפיסה שמשרתת היטב את אופיה של המסעדה. היא מבוססת על מזון בריאות טרי ולא מעובד, ועל מטבח  המגשר בין מסורת בישול עתיקה לבין טכנולוגיית מטבח חדישה.בחלל פתוח של 350 מ"ר תוכנן אולם סועדים מרווח, מטבח על אגפיו השונים וקומת גלריה הכוללת חדר מערכות, חדרי שירותים ומשרדים. "רצינו ערבוב חוצפני בין קודש לחול",  אומרת קרוננברג, "בין חלל  גבוה ונקי לבין אינטימיות חברתית ועממית כמעט, המושגת בישיבה מסביב לשולחנות הארוכים". השולחן שמגדיר טריטוריה פרטית, כמו שמקובל במרבית המסעדות, נעלם פה, ובמקומו תוכנן "שולחן חברתי ארוך"  עם ספסלים תואמים. השולחנות, המסודרים לרוחב החלל בשני טורים מקבילים, עשויים מלוחות מ.ד.פ שחורים ומבריקים, המונחים על גבי שלד מתכת, וזה נושא מתחתיו מדף שימושי להנחת תיקים וחפצים.מטבח "ההוצאה" תוכנן, כאמור, כקובייה מלבנית פתוחה, המאפשרת לסועדים ולעוברי האורח  לראות מה קורה בו, כמעט מכל פינה. " בעיצוב המטבח", אומרים האדריכלים, "תוכננו מראש כל הפונקציות ההכרחיות לפי תפריט המסעדה ורוח המקום". לצד המטבח הפתוח תוכנן בר המשקאות, כשביניהם עובר מסדרון המקשר בין אגפי המטבח הנוספים. אגפים אלה כוללים  מטבח הכנה שבו חותכים את הבשר ואת פירות הים, ומכינים את הרטבים ואת הצירים; אגף לשטיפת כלים; מחסן יבש, חדר קירור ועוד."כשתכננו את המטבח הפתוח", אומר ברנוביץ’ ,"חשבנו גם על מה שיקרה מעליו, והחלטנו ליצור מעין מכסה-כובע, שעיצובו ישקף את העבודה הקדחתנית והשוקקת מעל לווקים הגדולים". פרח הלוטוסאת ההשראה לעיצובו של פרט זה סיפק פרח הלוטוס המרהיב מהמזרח הרחוק, שמתוכו התגבשה צורה חדשה ומופשטת בקווים מעוגלים ודינמיים. את המכסה המפוסל בנו המעצבים מלוחות גבס שנצבעו בצבע שמן לבן ומבריק, ומקורות פלדה מעורגלות היורדות עד לרצפה. בין "עלי הכותרת" מבצבצת רשת תעשייתית לבנה התוחמת, בין השאר, את חדר המכונות שמעל.לצד החלונות הרחבים שלאורך המסעדה עולות מדרגות ברזל אל הגלריה ואל חדרי השירותים שבתוכה. אלו עוצבו לפי רוח המקום, בקווים נקיים ופשוטים, בשילוב של קירות שמן מבריקים ולוחות עץ, שעליהם הונחו כיורי חרס מרובעים ופשוטים עם ברזי נירוסטה מינימליסטיים.המסעדה, המבוססת על תחלופה גבוהה של סועדים בכל שעות היום, משנה את אופיה בין שעות היום והלילה. בשעות הערב משתקפים על גבי המשטחים הלבנים והמבריקים צבעים ותמונות  שמשתנים כל העת ויוצרים מוקדי עניין והתרחשות חדשים. בשעות הצהריים הופכות ההשתקפויות לעדינות יותר ולדומיננטיות פחות, והמקום משדר סדר ותכליתיות."הצגנו את הפרויקט הזה כפרויקט של תאורה", אומרים האדריכלים, "רצינו שהיא תעשה את החלל, תגדיר את האווירה, תשתנה ותתחלף כמו צבעי הקשת ותעניק משמעות חדשה לעיצוב המקום שמשתנה ומושפע מהסביבה". התאורה שתוכננה על ידי מעצב התאורה, ג’וש חפץ, הפכה לאלמנט מרכזי, שיוצר את האווירה במקום וצובע את המשטחים הלבנים, המתפקדים כמסכים מבריקים. "זה משהו שמשקף גם את המגמה שרווחת כיום בעולם", מציין ברנוביץ’, "הציפייה לדינמיות, להשתנות ולגמישות".מעל לטורי השולחנות נתלו שורות של מנורות גליל לבנות ודקות המשתלשלות מגובה התקרה בחוטים דקים ומאירות את השולחנות באור אינטימי וחמים. הקיר הלבן לאורך החלל נשטף במספר מעגלי תאורה ממוחשבים, היוצאים מפנסים מסוג Thomas 300w, שמתחלפים ביניהם וגורמים לתחושת ההשתנות.  ממרכז החלל הגבוה מסתובבים שלושה גופי Mac 250 ממונעים וממוחשבים. בכל אחד מהם תשע שקופיות ותשעה צבעים, עם אפשרויות הכפלה. הפנסים נעים באיטיות ממרכז החלל ושולחים קרן המקרינה לחילופין צבעים, דימויים ומשפטי נונסנס, שעוברים על גבי הקירות והמשטחים החלקים של המסעדה וגורמים לאותה תחושה של השתנות, עניין והומור.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה