כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  במחיצת העיצוב

במחיצת העיצוב

מחיצות מגדירות, למעשה, את החלל ומאפשרות לשחק בו. כיום יש אין-ספור אפשרויות לחצוץ ולהבדיל ועם זאת לשמור על הגודל והפתיחות

מאת: צילום:


מאז ומעולם היו המחיצות חלק בלתי נפרד מחיינו. ביפאן, למשל, הן משמשות זה מאות בשנים כפרגודים, קירות ואף כדלתות קלות ועדינות. היפאנים היו הראשונים אשר הפכו את הפרגוד ליצירה אמנותית, שפתחה את הצוהר בפני אמנים שיתייחסו מעתה ואילך לפרגוד כאל יצירה העומדת בפני עצמה. "במקומות אחרים שימשה המחיצה כמקום מסתור, אם לניאופים כבסיפורי דקמרון או כמסתור לחורשי מזימות ומחוללי מהפכות כבטרגדיות המפורסמות. המחיצות יצרו מקום שמאחוריו ניתן להסתתר וממנו להבליח עם הדקר המנצנץ שיהרוג ויגרום מהפך בסדרי עולם. "אמנים אירופים דוגמת קנדינסקי, פול קליי, אגון שילה ואחרים התייחסו לפרגוד כמדיום נוסף, שעליו ניתן לרשום, לצייר ואף לפסל. שילוב המחיצות בשימושים יום-יומיים אינו מפחית כהוא זה מערכן האמנותי או הפונקציונלי. להיפך, הן נועדו להאדיר את היום-יומי כפריט המייצג איכות ועדינות וכמובן שימושיות. "המחיצה שונה מהפרגוד: מטרתו של הפרגוד להסתיר דבר מה; המחיצה לעומתו מטרתה להפריד בין אזורים בתוך חלל ולהפוך חלל אחד ליחידות נבדלות. בחלל הפיסי עשויה ההפרדה לשמש לתיחום של טריטוריות או להגדרת טריטוריות באמצעות קירות". "בחלל הווירטואלי, חידוש בן זמננו, אנו בונים מחיצות דמיוניות כדי ליצור ספריות של מידע או של תמונות. חללים פנימיים מוגדרים מצויים אפילו בתוך גופנו – מעין מבנה ארכיטקטוני המורכב ממחיצות בלב או במוח…" – גבריאל אנגל, מתוך מניפסט התערוכה "מחיצות", גלריה אנגל תל אביב.באדריכלות ובעיצוב הפנים מגדירות המחיצות את החלל. המחיצה מהווה למעשה חציצה, אם רעיונית ואם פיסית, היא יוצרת גבול, סייג, תיחום והפרדה. היא יכולה לתחום חללים ותת חללים ועם זאת להעביר שקיפות, אור וצל, תחושת קלילות וורסטיליות. כשבאים לעצב מחיצה אדריכלית, חשוב לדעת למה היא משמשת ספציפית. יש להבדיל בין מחיצה אמיתית לבין מחיצה שמגדירה חלל. כלומר, אם המחיצה היא הרמטית ואקוסטית או שמא המחיצה רעיונית במהותה ומפרידה בין חללים תוך כדי שמירה על  החלל הפתוח. מחיצה שמפרידה חלל יכולה להיות ארון, כוננית דו צדדית וכדומה. זהו אלמנט המגדיר תת חלל ויוצר חלוקה רעיונית של האזור, אך אינו קיר או דלת. השאיפה לשמור על חלל פתוח קיימת במיוחד בדירות קטנות יותר, אך בהחלט לא רק בהן. לשם כך  צריך לייצר חללים נפרדים עם רמזים של פתוח-סגור. למשל, לופט גדול שבו קיימת הפרדה לא הרמטית בין פינת המשפחה והטלוויזיה לבין המטבח, פינת הישיבה ואפילו פינת האוכל, הנוצרת על ידי דלפק, רהיט, כוננית ספרים, ארון גבוה של מטבח וכו', ובכל זאת לכל פונקציה יש המקום המופרד שלה. "מחיצה אדריכלית יכולה להיות קיר 'פרי סטנדינג', כלומר קיר עצמאי שאינו מחובר לשאר הקירות וגם אינו מתחשב בשאר החומרים המצויים בחלל", מסבירה האדריכלית אוסנת ממון. "קיר כזה יכול לייצר דינמיקה מעניינת בחלל בזכות האופי השונה והזר שלו. קיר מחיצה כזה יכול להיבנות כקיר רגיל, קיר גבס, קיר יציקת בטון או קיר בלוקים חשוף. הוא יכול להגיע בשלמותו עד התקרה או בגובה אחר שלא נצמד לתקרה. מעניין להעניק לקיר כזה אינטרפרטציות שונות כגון חיפוי אבן, טיח למטרות חיצוניות גם בתוך הבית, צביעת סטוקו, צבע מעניין, חיפוי עץ וכדומה. קיר עצמאי שכזה יכול להפריד בין מטבח לפינת האוכל, בין הסלון לפינת העבודה וכדומה. בכל מקרה הקירות, לפי התפישה הזאת, צריכים להיות שלמים מלמטה עד למעלה, או לפחות שני שליש גובה, ולא בגובה של מחיצות משרדיות של מטר או מטר ארבעים".יש מחיצות חלקיות שאינן בגובה התקרה אך מגדירות את התת-חלל הרצוי, כגון אזור טלוויזיה המופרד מהסלון על ידי המחיצה. קיים היום מגוון רעיונות יצירתי לחציצות שונות ומלבד קירות עצמאיים או ספריות דו צדדיות נעשה שימוש במסכים וזכוכיות. גם המחיצות יכולות להיות חלקיות, כלומר לא בגובה התקרה, להפרדת החלל הרצוי.מסך יכול להיות בד, בד מתוח, רשת עץ מחוררת בסגנון משרביה או רשת נירוסטה. קיימים היום מינים מגוונים של סוגי נירוסטה בדוגמאות שונות עם מסגרת ברזל, שאפשר "לשחק" בשקיפויות ובעניין הצורני והארכיטקטוני שהן מעניקות. הפרדה כזאת יכולה להתאים מאוד לחציצה בין אזור הסלון לאזור העבודה, למשל.קיימים היום גם אלמנטים עכשוויים מפלסטיק, צבעוני או חלבי, שקוף למחצה, הנותן מראה אופנתי יצירתי ומשעשע לחלל המופרד.גם הפרדות במחיצות זכוכית הן עכשוויות, לא רק במשרדים. זכוכית בשילוב ברזל צבוע או טבעי הנותנת מחיצה אקוסטית אך לא ויזואלית, תחושת סגירה לא אטומה המשלבת את הפרטיות עם החיבור לחלל הגדול. השימוש באור פנימי בתוך החלל התחום, החצי אטום, יוצר תחושה אמנותית מעניינת של מעין אהיל גדול בתוך החלל, כמו קיר של אור באמצע הבית.המודולריות של החלל מאפשרת ליהנות מכמה פונקציות באותו חלל, לפי צורכי השעה. הדיור היפאני המסורתי אשר התמודד עם שטחי מחיה קטנים הביא לעולם את השימוש באותו חלל עצמו לפונקציות משתנות. גם לדיור המערבי אפשר להתאים עזרי חציצה מודולריים ומלבד ריהוט נייד קיימות גם מחיצות זזות שבעזרתן אפשר לחלק את החלל בשעת הצורך. פתרון של מחיצות מודולריות מתאים במיוחד לדירות קטנות שם ניתן לחיות בחלל הפתוח הגדול במשך היום ובשעות הערב לייצר שני חללים נפרדים ליצירת פרטיות של חדר שינה וכדומה, על ידי פאנלים נעלמים בקיר. פתרון דומה היה נפוץ בבתים רבים בארץ בשנות החמישים – דלת הזזה מזכוכית באמצע החלל היתה הופכת את חדר ההורים לחלק מהסלון בבוקר ולחדר שינה בלילה. דלתות ההזזה היום הרבה יותר מתוחכמות. עכשיו ניתן לעשות את ההפרדה בעזרת דלתות ענק הנכנסות לתוך כיסים מיוחדים בקיר ומהוות למעשה מחיצה.למטרות אלה כדאי להקפיד על הפרדה אקוסטית ולא רק ויזואלית וכדאי להשתמש בחומרים של דלתות כמו עץ טבעי או צבוע, עץ M.D.F וכדומה.השימוש בדלתות-מחיצות הללו משרת צרכים מגוונים. למשל, בחדרי משפחה וטלוויזיה שבהם ניתן לסגור את החלל במחיצה ניידת כדי למנוע הפרעה ורעשים משאר בני הבית, או הפרדת אגף הילדים  מהחלל המרכזי בשעות הערב או כשיש אורחים – ואפילו להחביא את המטבח כולו על תכולתו מאחורי קיר נשלף.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה