כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  גילו את אמריקה – תרומתה של אמריקה לתולדות האמנות של המאה ה-20

גילו את אמריקה – תרומתה של אמריקה לתולדות האמנות של המאה ה-20

המאה העשרים הציבה את אמריקה כמשקל נגד לאחותה הבכורה, אירופה. תרומתם העיקרית של המעצבים האמריקניים: עיצוב שווה לכל נפש, ושבירת המחיצה בין אמנות גבוהה לאמנות פופולרית.

מאת: צילום:


 תערוכה שנפתחה לאחרונה במוזיאון ויטני בניו-יורק, מקיפה את תולדות התרבות והאמנות באמריקה של המאה העשרים. המאה הזו הציבה את אמריקה כמשקל נגד לאחותה הבכורה, אירופה. תרומתם העיקרית של המעצבים האמריקניים: עיצוב שווה לכל נפש, לאו דווקא לעשירים.המאה העשרים הציבה את אמריקה על מפת העיצוב הבינלאומי. מפרובינציה ענקית היא הפכה במרוצת המאה למרכז נוסף בעל משקל, מול מרכזי העיצוב האירופיים. מאה שנה של תרבות, אמנות ועיצוב זהו נושאה של תערוכה מקיפה שנפתחה לאחרונה במוזיאון ויטני לאמנות אמריקנית. התערוכה עוסקת בהיבטים רחבים של תרבות ואמנות ובהם ציור, פיסול, צילום, פרסום, אדריכלות, עיצוב, מוסיקה, תיאטרון, ריקוד, ספרות וקולנוע. התערוכה סוקרת את השתנות הזהות האמריקנית במהלך המאה העשרים דרך עדשת התרבות.אמריקה נכנסה למאה העשרים כשהיא עצמאית, בטוחה בעצמה ועם הפנים לעתיד. היה זה עידן של יציבות וביטחון. גידול הערים הגדולות, המעבר מן הכפר אל העיר, הגירה המונית מאירופה לארצות הברית, פיתוח אמצעי תחבורה וקדמה טכנולוגית, אלה הם הגורמים שהפכו את אמריקה למרכז הזירה הבינלאומית.שתי חברות מובילות בתחום העיצוב נוסדו בתקופה זו על ידי בני משפחת טיפאני: הצורף צ’ארלס ובנו האמן לואי-קומפורט. צ’ארלס טיפאני ייסד את החברה המובילה בתחום התכשיטים וכלי הכסף באמריקה ובעולם כולו. סגנונות היסטוריים ואקזוטיים לצד חיבור לשורשי האמנות האינדיאנית הפרימיטיבית, תוך פיתוח טכניקות מורכבות בעיבוד מתכת, היוו תשתית לתדמית של יוקרה ואיכות.בנו, לואי-קומפורט, הקים את "טיפאני סטודיו", חברה שהפכה במהרה לאימפריית זכוכית חובקת עולם. הוא הפך את חלון הוויטראז’ ממוצר כנסייתי ליצירת אמנות, שפיארה את בתיהם של עשירי אמריקה. טיפאני עסק גם בעיצוב פסיפסי זכוכית, מנורות ויטראז’ וכלי זכוכית בוהקים בסגנון מוסלמי. כמו חבריו האירופים, אבות סגנון הארט נובו, גם טיפאני שאב את מקור השראתו מן הטבע ומנופי ניו-יורק.יצירות הקרמיקה המרתקות של התקופה שייכות לג’ורג’ אור מלואיזיאנה, שיצירותיו האורגניות והאוונגרדיות בחרס הקדימו את זמנן. הכלים קושטו בזיגוג בצבעי המדבר ובדגמים חופשיים ואבסטרקטיים.רהיטי גורדי השחקיםשנות העשרים העליזות מכונות גם "עידן הג’ז" על שם הפופולריות של מוסיקת הג’ז שנולדה בניו אורלינס. היתה זו התקופה שבה נולד ריקוד הצ’ארלסטון, ושבה הגיעו למלוא פריחתם הקולנוע, המטוס, המכונית, הרכבת והאונייה, ואפשרו פיתוח תיירות נופש בינלאומית. אחד מסמלי התקופה היה ספרו של סקוט פיצג’רלד "גטסבי הגדול", אגדה המבוססת על סיפור חייו של פול גוגנהיים היהודי המיליונר שהפך את החיים לבמה.בניו יורק נבנה הגבוה בבנייני תבל, בניין קרייזלר, בעיצוב ויליאם ואן אלאן. בהשראת קו המתאר של העיר המתחדשת, עיצב פול פרנקל את "רהיטי גורדי השחקים". פרנקל, מעצב ממוצא אוסטרי, הביא עמו את בשורת המודרניזם אל מעבר לאוקיינוס וזכה להצלחה מסחרית מסחררת. גם הקוביזם האנליטי, שהיה אחד הזרמים המרכזיים בציור המודרני, היווה מקור השראה לעיצוב שקיבל גם הוא מימד קוביסטי. דוגמא לכך הן עבודותיו של המעצב ממוצא דני, אריק מגנוסן, שתכנן כלים קוביסטיים עבור חברת הצורפות הנודעת גורהם, מן העיר פרובידנס שבמדינת רוד-איילנד.העשור הרביעי למאה העשרים החל ברגל שמאל. היה זה עשור של משברים שהחל עם המשבר הכלכלי הגדול ולאחריו התפשטות הנאציזם ופרוץ מלחמת העולם השנייה. אך בצד המשברים היה רנסאנס באמנויות. ראשיתו של הריקוד המודרני משל מרתה גראהם ודוריס האמפרי, ניצניו של הציור האבסטרקטי והגיאומטרי ובשורת העיצוב המודרני בדמותו של סגנון הארט דקו. סגנון דקורטיבי זה הגיע מאירופה ושלט בשנות השלושים בעיצוב בתים פרטיים, בנקים, מלונות, רכבות, מטוסים, אוניות, מסעדות, בתי קפה ותיאטראות, כולם עוצבו בסגנון החדש.המפורסם באולמות הקונצרטים היה ללא ספק אולם רדיו סיטי, חלק ממרכז רוקפלר. הוא נפתח בהוד והדר בשנת 1932 ועיצוב הפנים, בסגנון הארט דקו, הופקד בידי המעצב דונלד דסקי. דסקי למד את רזי הסגנון החדש בביקורו בתערוכה הבינלאומית בפאריז, בשנת 1925. קם וובר והנרי דרייפוס היו שניים מתוך שורה ארוכה של מעצבים, שעסקו בפיתוח מוצרים חדשים כשעונים דיגיטליים, טלפונים, מכשירי רדיו ומכשירי חשמל. "שעון זפיר", הקרוי על שם אל הרוח והתנועה המיתולוגי, עוצב על ידי קם וובר והיה מן השעונים הדיגיטליים המוקדמים ביותר. הוא עשוי פלסטיק מצופה פליז, ומעוצב בקו סילון ברוח הארט דקו. הנרי דרייפוס, מהנדס בהשכלתו, עסק בעיצוב מוצרי חשמל כטוסטרים, שואבי אבק, מקררים וטלפונים. המודל המפורסם שתכנן עבור חברת הטלפונים בל היה בנמצא בכל בית והפך לאחד האיקונות של התקופה.עיצוב לכל כיסאל שנות הארבעים נכנסה אמריקה בסימן של פיתוח ובנייה מחדש לאחר שנים של מלחמה עקובה מדם. מכוניות, כבישים מהירים, תקשורת המונית, מוצרי חשמל ובית לכל משפחה, הגשמת החלום האמריקני כל אלה היו לסמלי התקופה. בתיאטרון כיכב המחזאי טנסי ויליאמס, ובקולנוע יצר אורסון וולס את "האזרח קיין", הסרט שתיאר את סאגת חייו של אייל העיתונות רנדולף הרסט. ג’קסון פולוק, מארק רותקו וציירי אסכולת ניו-יורק יצרו את האקספרסיוניזם האבסטרקטי והפכו את אמריקה למרכז האמנות העולמית.האדריכלות האמריקנית החדשה נוצרה דווקא על ידי אירופים, אבות המודרניזם, אשר נטשו את אירופה הנאצית והביאו את הבשורה החדשה לאמריקה, ובהם וולטר גרופיוס, מרסל ברוייר ולודוויג מיס ואן דה רוה, מייסדי הבאוהאוס. בעיצוב המוצר קם דור חדש של מעצבים שהיו אדריכלים ופסלים ובהם צ’ארלס אימס, איסאמו נגוצ’י והארי ברטויה. הם יצרו את המודל לעיצוב האורגני-אבסטרקטי ברהיטים, כלים, מנורות וטקסטיל.המוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק השתתף בחגיגה וערך שתי תחרויות לעיצוב הרהיט האורגני ולעיצוב הרהיט הזול. הפרס הראשון בשתיהן ניתן למעצב צ’ארלס אימס, מי שעסק בחיפוש מתמיד אחר הביטוי הנאות לעיצוב הדמוקרטי. הוא ובני דורו ביקשו לעצב למיליונים, עיצוב לכל כיס ולכל בית. הם יצרו במתכת, פיברגלס ועץ סנדוויץ מכופף בטכנולוגיה מתקדמת. בשנות הארבעים יצרה אמריקה את "המראה החדש", שהיווה את המודל בעשור הבא.היובל הראשון של המאה העשרים היה לאחד העידנים המרתקים בתולדות העיצוב האמריקני. שפות שונות של עיצוב התפתחו בכל אחד מן העשורים והיו לראי של תרבות ותקופה. העיצוב התפתח לא בחלל ריק, אלא נתן תשובה למצבים פוליטיים, חברתיים וכלכליים. לראשונה בתולדות האמנות המערבית, הצליחה אמריקה לשבור את המחיצה שבין אמנות גבוהה לבין אמנות פופולרית, בין אמנות לעשירים לאמנות לעם. התיעוש המודרני, הפרסום, הטלפון וגורדי השחקים יצרו את התשתית לשפה חדשה, שהתנתקה מן העולם הישן ויצרה עולם חדש ומרתק.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה