כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  גלגול נשמות של אובייקטים – המעצב התעשייתי דורון שר-שלום

גלגול נשמות של אובייקטים – המעצב התעשייתי דורון שר-שלום

שר-שלום מקדיש חלק נכבד מזמנו לעיצוב אובייקטים, שעיקרם שימוש חוזר או מחודש במוצרים או בחלקיהם. התפיסה העיצובית שלו מבוססת על מינימליזם רעיוני וצורני ומודעות אקולוגית גבוהה.

מאת: צילום:


בעיני המעצב התעשייתי דורון שר-שלום, מוצר הוא דבר-מה שיש בו חיים ונשמה; ובדומה לבני אדם כך גם לגבי אובייקטים – מה שקובע בעיניו זה "מה שהם עושים על פני האדמה". בעוד שמרבית אוכלוסיית העולם משתמשת מדי יום במוצרים ומפעילה אותם באופן אוטומטי כמעט, שר-שלום מנהל אתם מערכת יחסים של ממש. "אם תדבר עם המוצר הוא יענה לך", הוא מסביר. "יש מוצרים שמדברים באמצעות התפקוד שלהם ויש כאלה שמדברים בצורה – צריך פשוט להתחבר לשפתם". כששומעים את הדברים הללו אין זה מפתיע שבסטודיו שלו, "דורון דיזיין – עיצוב תעשייתי", מקדיש שר-שלום חלק נכבד מזמנו לעיצוב אובייקטים, שעיקרם שימוש חוזר או מחודש במוצרים או בחלקיהם. תהליך העיצוב הזה מתבסס על שני קונספטים עיקריים אותם הוא מכנה "גלגול נשמות" ו"תרומת איברים".   בניגוד להגדרה המקובלת לגבי אובייקטים המבוססים על מוצרים קיימים, שר-שלום אינו מעצב "רדי-מייד". "אני לא אוסף דברים משומשים מהזבל", הוא מדגיש את ההבדל, "אלא תופס את האובייקט רגע לפני שהוא מת ונזרק לשם". אחד העקרונות שמנחים אותו הוא עקרון אקולוגי של "לא להעמיס זבל על המזבלה".    תרומת אברים כששר-שלום מתבקש לתאר את עקרון "גלגול הנשמות" של אובייקטים הוא מסביר, שהכוונה היא להשתמש באובייקט ש"מת" או התיישן, ולהעניק לו חיים חדשים בדמות אחרת. כזו היא למשל מנורת "עכבר מגלגל נשמה", שבסיסה הוא עכבר מחשב ש"רבים כמותו מתים יום-יום על שולחנות משרדיים". דוגמא אחרת היא מנורת "חמישה ליטר אור" שעשויה מג’ריקן פלסטיק פשוט וצבעוני. "תרומת איברים", מסביר שר-שלום, "זה כשאובייקט מסוים תורם את חלקיו ליצירת משהו חדש". באובייקט או באובייקטים החדשים כבר לא רואים את המקור, אלא רק אזכורים שלו. "היה למשל קומקום אחד", מתוודה שר-שלום, "שממש שחטתי אותו". את בסיס הקומקום הפך לבסיס ל"מנורת דיסק" ובמכסה של אותו קומקום השתמש כבסיס לאחת ממנורות האופניים. את שתי הקונספציות הללו מאחד עיקרון שמאפיין גם את עיצוביו האחרים של שר-שלום, "אף-פעם לא לאלץ את המוצר לשימוש מסוים". כדי להימנע מכך הוא מחפש למה נולד האובייקט, חוקר את המבנה שלו באופן אנאליטי ואז לפעמים צצות ועולות אפשרויות של פונקציות נוספות להן הוא יכול לשמש.   הרעיונות שלו באים בדרך-כלל מאסוציאציות – לעתים צורניות ולעתים מילוליות, כמו למשל במקרה של המזוודה "דינמיקה", שהרעיון לעצבה ככלי רכב בא ממשחק המילים  נשיאה-נסיעה. במקרים אחרים, נקודת הזינוק היא דווקא החיפוש אחר פונקציות נוספות שיכולות לנבוע מאובייקט מסוים. כמו במקרה של  קרש הגיהוץ "פולידומסטיקו", שנוספו לו – מלבד הגיהוץ – שתי פונקציות של מתלה כביסה ומראה, שבאות לידי ביטוי במיצובים שונים של האובייקט.         שר-שלום הוא בוגר המכון הגבוה לאומניות תעשייתיות ברומא )A.I.S.I  (,  שם גם עשה את שנת ההתמחות שלו והשתתף בכמה תערוכות עיצוב נחשבות במילנו וברומא. שש השנים שבילה באיטליה השפיעו על דרכו העיצובית, אם כי, לדבריו, לא יותר מהתרבות המקומית שבה גדל ובה הוא יוצר כעת – בסטודיו שבדירתו בתל-אביב. "עשיתי העברות", הוא מסביר. "כשהייתי שם לקחתי דברים מפה וכשאני פה – אני לוקח דברים משם". באופן כללי הוא מאמין ש"הכל קיים בעולם – השאלה היא רק מה אתה בוחר לקחת".    מתן בסתר התפיסה העיצובית של שר-שלום מבוססת על מינימליזם רעיוני וצורני )"עיצוב טוב הוא עיצוב נכון"( ומודעות אקולוגית גבוהה. גם כשהוא מעצב אובייקטים המיוצרים בפס-ייצור, דוגמת המזוודה "דינמיקה" או צלחות "יין ויאנג" –  הוא דואג "לא להעמיס על פס הייצור", אלא להשתמש בטכנולוגיה הקיימת ולא לצרוך שעות חשיבה של מתכנני פס ייצור.   "חשוב לי", הוא אומר, "שהדברים יעבדו גם ברמה התעשייתית". אחד האתגרים שלו הוא ניצול מרבי של החומר. למשל ב"פנלים המודולריים" שעיצב או בערכות קרטון לאיסוף צואת כלבים, על פיתוחן הוא עובד בימים אלה, משתדל שר-שלום "לגזור" כמה שיותר יחידות מהיחידה הבסיסית, בין אם מדובר במשטח קרטון, לוחות פולימרים או מתכת.   "אין לזה בהכרח משמעות כלכלית או טכנית", הוא מסגיר, "אבל זה מאוד משמעותי בעיני". לסוג זה של תכנון הוא קורא "מתן בסתר". הכוונה לדברים שנסתרים מעין המשתמש, אבל הקלו על היצרן בתהליך הייצור וזה מבחינתו לא פחות חשוב מהאסתטיקה, אולי אפילו יותר.   בכלל, הפונקציה בעיניו חשובה לאין ערוך מכל אלמנט אחר, כשמדובר בעיצוב תעשייתי; והאובייקטים, לפני הכל, חייבים לעבוד היטב ולענות על הצרכים. "עיצוב תעשייתי תמיד קשור לגוף", הוא אומר, "המשתמש נוגע באובייקט, נעזר בו או מכניס אותו לפה". היופי במקרה זה חייב להיות שזור בפנים.  אלמנט חשוב נוסף בעבודתו הוא הצורך בהבנה מקסימלית של האובייקט שהוא מעצב. "אני לא אוהב את השיטה של מנגנון וקליפה," הוא אומר, "אני חייב להבין את המנגנון כדי לעצב את הקליפה". בגלל זה ובכלל הוא מעדיף דברים שהוא יכול לשלוט בהם כמו למשל מכונית יד שנייה, על פני מכונית חדשה או  מחשב משוכלל. התפקוד של מכונית משומשת, למשל, קשור באופן ישיר להתנהגות של המשתמש בה ולאינטראקציה ביניהם, לה הוא מייחס חשיבות גדולה.   בהקשר זה אין לו עניין בארון מטבח או בקרש גיהוץ סטנדרטיים. "קרש גיהוץ רגיל הוא בעיני נכה", הוא אומר, "אני מבין אותו, מרחם עליו, אבל לא רוצה שהוא יהיה כזה". כשאובייקט עשוי היטב אפשר לקבל גם את החסרונות שלו, אבל חסרה ההתלהבות להשתמש בו. "זה כמו צפייה במשחק כדורגל מבחינתי", הוא מסביר, "אם אני לא משתתף אני לא מתלהב ואני לא מופרה". בתור מעצב תעשייתי הוא מאמין שברגע שאתה מודע לדברים – אתה יכול באמצעות עיצוב נכון לעורר עניין גם באנשים שאינם מודעים. האהבה של שר-שלום לחפצים, אביזרי חיבור או חלקי חפצים היא אולי אחד מסימני ההיכר הבולטים שלו. מלבד להיותו מכור לקטלוגים של אביזרי חיבור למשל הוא גם נמנע מלזרוק חפצים כמו "קפיץ מיוחד שבנוי כמו שצריך" או איזה "בורג טוב". "למרות שהם נולדו כדי להיות חלק ממשהו אחר". הוא מסביר את הפילוסופיה שלו: "אני חושב עליהם בזכות עצמם". צילומים:   למעלה – "חמישה ליטר אור" – במנורה, המיועדת בעיקר לחדרי ילדים, אצורים חמישה ליטרים של אור צבעוני הממלאים את ג’ריקן הפלסטיק כאילו היו נוזל וכך נשמרת גם הפונקציה המקורית של המיכל. למטה מימין לשמאל – צמד מנורות קראף – המנורות מבוססות על שימוש חוזר בקראף יין מזכוכית שגם בגלגולו כמנורה שומר על כמה מתכונותיו המקוריות כגון שקיפות – באמצעותה ניתן לראות את כל "חלקיה הפנימיים" של המנורה, מיקום – על שולחן האוכל במהלך ארוחה רומנטית, וכן על תכונת המזיגה – את הנורה, ה"צפה" בפיה יש למזוג החוצה על-מנת להחליפה. "פנלים מודולריים" – פנלים עשויים מלוחות פולימריים צבעוניים שמתחברים ביניהם בצירי X ו-Y בדומה ללגו, ללא אביזרי או חומרי חיבור נוספים. במצב מאונך משמשים הפנלים כמחיצות מעבירות-אור ובמצב מאוזן כמשטח הליכה על שטח רטוב, דוגמת חוף ים. חזרה לעמוד תאורה.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה