כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  גמישות זה כל השוני

גמישות זה כל השוני

שוני ריבנאי, אמן ופירסומאי חיפש חלל מתאים לעבודות האמנות שלו, בעזרת צמד האדריכלים אלון בן נון ויפתח ארד הוא יצר סטודיו לעבודה, מקום לאירוח חברתי ועסקי ודירת מגורים עירונית, וכל זה במה שהוא מנבא "השכונה שתהפוך עם השנים לרובע אמנים מרתק" האדריכלים: SOMMA אלון בן נון ויפתח ארד, שטח הדירה: 180 מ"ר

מאת: צילום:


חמש שנים פחות או יותר, זמן לא ארוך במושגים של עיר, לקח לשכונת מונטיפיורי, בשוליה המזרחיים של תל אביב, להפוך מעוד אזור תעשייה מאוכלס במוסכים, בעלי מלאכה ועסקי לילה מפוקפקים,לשכונת אמנים בהתהוות, מחוזרת על ידי יוצרים, ארכיטקטים מעודכנים, צעירים חובבי לופטים, יזמים ונדל"ניסטים מהירי החלטה.מועדוני ההימורים, מלטשות היהלומים, בתי הדפוס ושאר המפעלים הקטנים, דיללו את אחיזתם באזור בתהליך טבעי או יזום. הראשונים לתפוס את החללים הענקיים שהתפנו, היו אמנים ומעצבים, שזיהו את הפוטנציאל התעשייתי של השכונה,  שרעש מסור וכלי עבודה הם צלילי הרקע שהכי הולמים אותה.{imgFromGallery} הבניין שברחוב בן אביגדור 18 הוא דוגמה מובהקת לשינויים שעוברים על האזור האפור, רגע לפני  שהוא הופך לשכונה ססגונית. בניין תעשייתי טיפוסי, עם חצר פנימית וחזית אפורה שהולכת ונצבעת לאחרונה בצבעים עזים. מקום שבו מתקיים השילוב העירוני המתבקש בין בעלי מלאכה ומסחר, לבין דירות לופט מסוגננות להשכרה וסטודיוים של אמנים ויוצרים.מי שהניע  את גלגולו הנוכחי של הבניין היה שוני ריבנאי, אמן ופירסומאי, שחיפש חלל מתאים לעבודות האמנות שהוא יוצר. "התלבטתי בין אזורים שונים בעיר", הוא מודה, "אבל המיקום המרכזי והימצאותם של אומנים נוספים שעובדים וגרים באזור, שכנעו אותי להתמקד כאן, ובבנין הזה שנראה בתחילה מוזנח ומאיים אבל עם פוטנציאל אדיר". ריבנאי, בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל מגיע מאמנות קונספטואלית שזו, לדבריו, הובילה אותו לעולם הפרסום. במשך 25 שנה הוא זנח  את תחום האמנות לטובת הפרסום ושב אליו לפני כחמש שנים. יצירתו האמנותית מבוססת על חשיבה ארוכת טווח – הוא מתעסק בזמן, בתיעוד ובקיטלוג שלו," תמיד אהבתי להשאיר סימן של זמן ולשוב לבדוק אותו". כמי שעוסק בנושאים אלו, הוא  מנבא כי השכונה וגוש המבנים הקרוב יהפכו עם השנים לרובע אמנים מרתק, מקום המשלב יצירה, מגורים ובילוי. {imgFromGallery}ריבנאי רכש את חלל הקומה הראשונה של הבניין, ששכנו בו בעבר מלטשת יהלומים ומפעל נוסף, ופנה אל צמד האדריכלים אלון בן נון ויפתח ארד שהסטודיו המשותף שלהם נקרא SOMMA. השניים יצרו עבורו סטודיו לעבודה, שהוא גם מקום לאירוח חברתי ועסקי וגם דירת מגורים עירונית. את 330 המטרים הרבועים של הקומה חילקו האדריכלים לסטודיו בשטח של 180 מ"ר, למרפסת- פטיו בכניסה ולעוד שתי דירות סטודיו קטנות יותר שיועדו להשכרה.הסטודיו עצמו תוכנן בפשטות על משחק מודולרי בין קווי אורך לרוחב. הוא בנוי בצורת ר' ומוקף בחלונות רחבים. תחילתו בחלל סטודיו רחב ופתוח והמשכו באזור מגורים הכולל פינת הסבה, מטבח ושירותי אורחים. בקצה החלל תוכנן האגף הפרטי שכולל חדר שינה וחדר רחצה. חלל הסטודיו כולל כמה פינות עבודה ושני חדרים "שקופים", הנסגרים בהתאם לצורך בדלתות זכוכית שקופות הנעות על מסילה ארוכה – האחד משמש  כמקום אחסון לעבודות והשני כחדר לעבודה "מלכלכת".{imgFromGallery}בן נון וארד, שביקרו ועקבו מקרוב אחר עבודתו של ריבנאי, בסטודיו הזמני ששכר במהלך השיפוץ בבניין ממול, זיהו את הצרכים והרצונות המיוחדים של הלקוח ויישמו אותם בלופט שעיצבו. המטרה המשותפת של שלושתם היתה להיזהר מלגלוש לעיצוב מלוקק ולמה שהם מכנים "אובר דיזיין" דווקא משום שלא היתה מגבלת תקציב. "ניסינו למצוא את האיזון בין מקום עשיר ומהוקצע למקום שאפשר ללכלך בו בלי בעיה", אומרים האדריכלים, "לכן לקחנו חומר והיפוכו ושיחקנו על הדואליות הזו בין החומרים – בין חומרים יוקרתיים עם איכויות מעולות לבין חומרים תעשיתיים גסים". דוגמה טובה לכך הם תריסי העץ המסוגננים  שמפנימים את חלל הפטיו ומגנים עליו, ולעומתם תריסי הפלסטיק המוכרים )תריסולים( שמסוככים על אחת מדירות הסטודיו שבקומה. "זוהי חשיבה שנובעת מתוך זיהוי הצרכים", אומר ארד, "ולא מתוך איזה קונספט או הצהרה, במקרה זה חיפשנו מכניזם פשוט ויומיומי שיפתור את הבעיה".  {imgFromGallery}בגישה זו נבחרו גם שאר האלמנטים המעצבים את החלל. רצפת הסטודיו חופתה בבטון אפור, "כי זה הרקע שביקש ריבנאי לעבודותיו", אומרים השניים. למקלחת נבחרו אריחי פסיפס יוקרתיים ולצידם פי.וי.סי. ירוק וגמיש, כזה המחפה אולמות ספורט, שמתחיל מהתקרה, מחפה את קו הכיור המתעגל ויורד עד לרצפה. המטבח תוכנן כולו על קו אורך שכולל את כל הפונקציות הנחוצות. הוא עשוי בשילוב של עץ אשה )נגרות: זאב שליבק( שאותו מחפה משטח "טרספה" שחור – חומר הולנדי תעשייתי ועמיד במיוחד המשמש במקור למחיצות בשירותים ציבוריים. בסלון תכננו השניים מערכת מדפים מודולרית, הניתנת לשינוי ולהתאמה בכל עת. "כל המקום בנוי על גמישות שמאפשרת לאמן לשנות את הייעוד בהתאם לצורך", אומרים בן נון וארד, "הגישה העיצובית שלנו מדברת על חלל שמציע את עצמו למשתמש והוא יכול לפרש אותו כרצונו".

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה