כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  דירה בבית משומר – שתי דירות בבית תל-אביבי שאוחדו לדירה אחת

דירה בבית משומר – שתי דירות בבית תל-אביבי שאוחדו לדירה אחת

שתי דירות בבית תל-אביבי שיועד לשימור, אוחדו על-ידי האדריכלית רחל סלע לדירה אחת, מרווחת ומטופחת. כאשר נכנסים לדירה חשים באווירה נעימה וקסומה הנובעת משילוב החללים, הגוונים, האור המרוכך והעיצוב המוקפד. סגנון הדירה מתרפק על שנות השלושים: חללים מוגדרים, דלתות גבוהות ותקרות גבוהות. הצבע השולט הוא קרם שמנת, החלונות זוגגו בזכוכית בידודית וחלבית היוצרת אור רך, והריהוט מעץ מעוצב בהקפדה.

מאת: צילום:


בבית ברחוב מאז"ה בתל אביב, שנבנה ב- 1936 בסגנון הבינלאומי הותרו אחוזי בנייה נוספים לגובה. בתמורה חויב היזם שרכש את הנכס לשפץ ולשמר את חזיתות כל הבנין, תחת פיקוחה של האדריכלית ניצה סמוק-מצגר, האחראית לשימור בעיריית תל-אביב. למרות שהדבר היה כרוך בתהליך ממושך, השיפוץ הסתיים לשביעות רצונם של כל המעורבים: היזם, הדיירים, העירייה וכל העוברים והשבים ברחוב זה.

הבנין עבר "ניתוח פלאסטי" יפהפה, ואפילו "עכבר העיר" הוסיף אותו לרשימת הבתים המומלצים במסלול הסיורים בעיר. בבנין זה שיפצה האדריכלית רחל סלע שתי דירות שחוברו ליחידת מגורים גדולה ומרווחת. בזמן השיפוץ הכללי נוספה בבנין מעלית שלא היתה קיימת בעבר, וכך נוצרו בדירה שתי כניסות נפרדות: האחת ממעלית שנפתחת ישירות לאגף האחורי, שהוא האיזור הפרטי בדירה. הכניסה השנייה היא מחדר המדרגות, משם נכנסים למבואה פנימית המתפצלת לסלון, מטבח וחדר אוכל. שתי הכניסות מתחברות ביניהן באמצעות מסדרון, המחלק את הבית לשני אזורים נפרדים וברורים.

עיצוב בתים

סגנון הדירה מתרפק על תל-אביב של שנות השלושים: חללים מוגדרים, דלתות גבוהות עם חלוקה בסגנון שנות ה-30, ותקרות גבוהות. פונים לחזיתות שתי הכניסות הנפרדות היוו אילוץ שלא היה קל להתמודד עמו, בשל הצורך להקצות שטח למעברים מצד אחד של הדירה לצדה השני. התחושה של מעבר ארוך וצר טושטשה ויזואלית. היא כאילו "קיצרה" את המסדרון, וכל מי שנכנס לדירה מהמעלית הנמצאת בירכתיים, רואה ממולו את החלון שבקצה השני של הדירה, בקיר המעטפת של הבנין, וכך נוצרת אשליה שהדרך מתקצרת והמסדרון "מתכווץ".

באמצע הדרך, בחלל הכניסה השנייה, מסתיים האגף הפרטי של הבית ועוברים לחלל הציבורי: סלון, מטבח וחדר-אוכל. סלע אף הוסיפה במסדרון עמודונים שיצרו גומחה לתליית תמונה ומנורת קיר. הקיר שממנו נכנסים לחדרי אמבטיה והשירותים נצבע בגוון צהבהב חם, ודלתות החללים הללו זוגגו בזכוכית כחולה, כך שהמסדרון הפך למסלול אסתטי ויחודי. מבצעי השימור בבנין נאלצו לפעול על פי כמה וכמה כללים: הם התחייבו לשמר את צורת החלונות והדלתות הפונים לחזיתות, כלומר – למסגר אותם מחדש בעץ. בשאר המרפסות שנסגרו ובשטחים הנוספים שסופחו לדירה, מוסגרו החלונות בפרופיל ברזל שנצבע בגוון קרם שמנת, שבו נצבעו גם שאר הקירות בדירה. כל החלונות זוגגו בזכוכית בידודית בעיבוד חלבי. כך מסונן האור לדירה והופך לרך ונעים, וכך הושגה בדירה תחושה של בידוד מוחלט מהבניינים הסמוכים מדי, שנעלמת רק עם פתיחת חלון או הדלתות היוצאות אל מרפסת החזית הצרה, ששומרה בעיצובה המקורי, והפכה לגינה פורחת. רחל סלע: "מלבד המעלות האחרות – פתרון זה משאיר את האנרגיות הטובות בבית (לפי הגישה הרווחת במזרח הרחוק לוויסות האנרגיות בעיצוב הבית, פנג-שואי). אני אוהבת בית עוטף ונעים, בעל אווירה וגוונים רכים, שנועד לאנשים שגרים בו ולא לאחז עיניים".

בהישג יד סלע חילקה את הדירה בצורה יעילה, על פי צורכיהם של בני-זוג שילדיהם הבוגרים מבקרים אותם רק לפעמים. חדר השינה הענק כבש את שטח המרפסת הסגורה. בצמוד לו הוקצה שטח לחדר ארונות מקסים, כשעל השטיח הלבן והעבה שהונח על רצפתו אפשר להתהלך ברגליים יחפות גם בחורף. דלת הזזה רחבה נפתחת מחדר השינה אל חדר טלוויזיה, המתחבר מצדו השני בדלת הזזה נוספת, לחדר שהילדים מתארחים בו. על-ידי הזזת הדלתות אפשר לחבר, להפריד או לספח את חדר הטלוויזיה לחדר השינה או לחדר השני, לפי הצורך. מאחר שחלק ניכר מהחיים בדירה זו סובבים סביב חדוות הקריאה והספרים, חדר המגורים הגדול מורכב מספרייה גדולה מעץ דובדבן גושני (נגרות ויעוץ: גלבוע) ופינת קריאה לצדה, ומפינת הסבה הפתוחה אל חדר האוכל. ארונות המטבח עשויים עץ (רגבה) ועבודת נירוסטה מורכבת ( גביש), והמטבח כולו תוכנן ועוצב לשימושה של בעלת הבית, המרבה באירוח ובבישול. דלפק גבוה תוכנן מעל משטח העבודה לכל אורך פינת הבישול וההכנה. הדלפק עשוי מאריחי אבן (בית האבן) שעליו מונחים כל עזרי הבישול בהישג יד. להשלמת פתרונות האחסון בנתה סלע קיר דקורטיבי המפריד בין המטבח לסלון, כשבמטבח הוא משמש מעין גומחה הקולטת לתוכה את הארונות. גם המטבח המשוכלל, שהוא לב הבית, משדר רכות מסויימת, הנובעת בעיקר מהחלונות החלביים.

תשומת לב רבה הושקעה בקשר הצורני בין חיצוניות הבית המשומר לבין פנים הדירה, תוך התרפקות על סגנון העבר. כך למשל שומרו פרטי בנין כמו דלתות המרפסת, שנפתחות פנימה עד מחצית הדרך ונשענות על קיר עבה 50 ס"מ, שיוצר עבורן גומחה, ולאלה הותאמו רצפת סומסום בגוון צהוב מלוטש, וריהוט מאופק המשתלב בגישה המודרנית שאינה יוצרת עומס בחללים המרווחים.   חזרה לעמוד חדרי שינה.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה