כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  דירת ההפתעות – דירה שהפכה לשתי יחידות דיור

דירת ההפתעות – דירה שהפכה לשתי יחידות דיור

הדירה קטנה, אך נוצרת בה תחושה של מרחב, בזכות חלון הזכוכית הענק בסלון, הצבעים המרגיעים (בעיקר גוון האפרסק), והתאורה המגוונת. הגג נוקה ושופץ ועליו הוקם סטודיו מזכוכית.

מאת: צילום:


מדירה סטנדרטית ישנה, בבית משותף, יצרה האדריכלית ברברה ברזין שתי יחידות דיור נפרדות, בנתה סטודיו מזכוכית שקופה על גג ששופץ ונצבע, וניתצה מיתוס רווח, שבית משותף איננו מותיר חופש פעולה למתכנניו. לידיעת המפנטזים על בית בטבע, בלב סביבה עירונית סואנת.כמו אשה מסתורית, המסירה צעיף אחר צעיף ומגלה לבסוף את פניה, מסרבת הדירה הרמתגנית הזו להתמסר בקלות למבקרים המשחרים לפתחה. אלו הנכנסים אליה דרך חדר מדרגות משותף מגיעים למבואה קטנה, ובה אגרטל עם פרחי בר רעננים, המוארת דרך חלון תקרה. סמוך לרצפה שלושה פנסים קטנים, השופכים אור רך על הכניסה. מימין האגף הפרטי של דיירת המשנה. בחזית דירתה של האדריכלית ברברה ברזין.תחילה נחשפת המבואה הפנימית, בה שתולים פרחי חמניות. מטר אחד הלאה, והעין נתקלת בחיזיון טבע מרהיב: חלון זכוכית ענק התוחם את הסלון, דרכו נשקפים אורני סלע ועצי קליסטמון הצובעים את החצר בפריחה ארגמנית עזה. הדירה מצויה אומנם בבית משותף, אבל כשיושבים בסלון שלה חשים כאילו הם מצויים בתוך בית כפרי.ההפתעה הבאה מושכת את העין לקיר המטבח. מול הכיור ציירה ברזין בצבעי כחול, טורקיז וצהוב מרקמי צבע המוארים בסוללה זעירה של פנסי הלוגן, שהותקנו במדף מעץ בוק. הפתעה נוספת מתגלה, כאשר המבקר בסלון פונה לאחור. עתה, נתקל המבט בגרם מדרגות ממתכת תעשייתית המוביל לגג, ובפסי פלדה כחולים ומאסיביים )רלסים(, החוצים במופגנות את תקרת הדירה.עדיין לא הוסרו כל הצעיפים. כי בסוף המסדרון הקטן, אחרי חדרה של בעלת הבית ובתה בת השלוש, מצפה למבקר חדר שירותים לא שיגרתי , מעין העתק מוקטן של חדר מגורים )ראה מסגרת(. עתה הגענו לתגלית האחרונה: גרם מדרגות המוביל לסטודיו מזכוכית, שנבנה על גג הבית, מפלט נעים ושקט המאפשר לברברה לתכנן פרוייקטים בכל שעות היום והלילה.הגג הוא חגיגה של שקיעות, ניחוח וצבע. מה שהיה בעבר משטח מוזנח, עוטה שכבות זפת נוקה, שופץ, רוצף מחדש, וכותר במעקה אבן גבוה. בהמשך צבעה אותו המתכננת בגוון אפרסק מוטיב ססגוני שחוזר על עצמו בדירה ומחוצה לה.  בצד הדרוםמערבי פינת ישיבה ומעליה פרגולה, שבה ישתרגו בעתיד שיחי גפן ירוקים. לידה כבר מלבלב שיח יסמין ריחני. בסמוך עציץ חרס ענק ובו בוגנוויליה בגוון כתום עז, המתכננת אף היא מסע השתלטות נרחב. נגד חוקי הפיסיקההדירה הזו מייצרת הפתעות עליזות, ולועגת לא מעט לחוקי הפיסיקה היבשים. מדובר בדירה סטנדרטית בבית משותף, שלבשה ופשטה צורה בהתאם לרצון המתכננת. בסוף התהליך הפך הבית לשתי יחידות דיור נפרדות.  המבנה הפנימי שונה לחלוטין ולמעשה נותרה שלמה רק מעטפת הקירות, כאשר הפריצה מתבצעת בשני ממדים אנכי ואופקי. בגג נקרע פתח חדש, המאפשר לדיירת לטפס אל הסטודיו ואל פינת הישיבה. ועוד: מדירה משותפת רגילה בת שלושה חדרים, המותאמת למשפחה ממוצעת, תפרה לעצמה ברזין דירה חדשה המותאמת לצרכים שלה ושל ילדתה.החיפושים אחריה ארכו כשנה. "מלכתחילה", מנדבת ברזין טיפ למתלבטים בין דירה חדשה לבין דירה ישנה המחייבת שיפוצים, "חיפשתי מקום הנראה כמו אורווה וזקוק לשיפוץ דחוף. הסכום שעמד לרשותי איפשר לרכוש דירה חדשה מקבלן, שם הייתי מקבלת חדרים קטנים ומטבח גדול יחסית, המשמש משפחה ישראלית ממוצעת.  כמשפחה חד הורית, אני לא זקוקה לחדרים רבים, ומטבח צנוע מספק אותי. ידעתי שאכנס לדירה ישנה, אך אקבל בתמורה חלל מגורים הבנוי מחומרים יוקרתיים, עם נוף וירק, בלב סביבה עירונית סואנת".התהליך לא היה פשוט. "הגענו", נזכרת ברזין, "לדירה מוזנחת משנות ה50, עם תקרות גבוהות, שלושה חדרים חשוכים, מטבח קלאוסטרופובי, ושירותים של שיכון". הבונוסים שנלוו ל"אורווה": שלושה כיווני אוויר, תוספת בנייה מאושרת על הגג (23 מ"ר), ותקציב גדול יחסית שהופנה לשיפוץ.לתכנון הדירה קדם שלב של "הכנת אנליזות" תהליך המומלץ לכל משפצי הדירות."נכנסתי לעצמי לקישקעס", מסבירה ברזין את תהליך ההכנה, "והבנתי שלא אבנה מטבח גדול כדי להרשים אורחים, משום שבדרך כלל אינני מבשלת. אחר כך גם הבנתי שאיני צריכה 80 מ"ר למגורים גודלה המקורי של הדירה. באותו רגע עשיתי היפוך של 360 מעלות והחלטתי להקצות אגף עם כניסה נפרדת לדיירת משנה.  המדובר ביחידה אוטונומית הנהנית משירותים נפרדים, קו טלפון פרטי, ושני מונים לחשמל ולמים. כך אני נהנית משכר דירה נאה כל חודש, ויודעת שעומדת לרשותי דירה נוספת, שאולי תשמש את בתי כאשר תגדל". כחול עמוק ואפרסקעכשיו, משנותרה עם 60 מ"ר בלבד, החליטה המתכננת להשתמש בשורה של טריקים כדי להעניק לדיירים אשליה אופטית של גודל. טריק ראשון: כל חלקי הדירה מקושרים במעבר ארוך וגבוה המעניק תחושה של מרחב.  טריק שני: הסלון אוחד עם פינת האוכל והמטבח, בו לא הותקנו במתכוון ארונות עליונים, העלולים להכביד. טריק שלישי: בגלל חלון הזכוכית הענק, שהחליף תריסולים כעורים חוסמי נוף, חשים היושבים בסלון כי הדירה מסתיימת אי שם בין בצמרות העצים. אדניות יסמין וגרניום ורוד התלויות על סורגים דקורטיביים בצבע כחול מתווכות בין הסלון לאורנים שבחוץ. מתחת לאדניות ספסל אבן צמוד לקיר חיסכון של 40 סנטימטר בשטח הסלון.חיסכון נבון של שטח בוצע גם בחדר השינה של המתכננת. ולמרות שהוא קטן למדי, הוא מתפקד על פי הדרישות של המתכננת. ממצב של שכיבה ניתן לראות מבחוץ את עץ האזדרכת הגבוה, היוצר תחושה של כפר. הצצה לאחור מגלה את הנישה הקטנה והמוארת, שבה תלוי ציור קיר יפאני. מבט לתקרה חושף את המתבונן לרלסים הצבועים בכחול מרגיע.דגש מיוחד בדירה ניתן לצבע. ברזין: "אני מאמינה שצבע הוא גורם רב משמעות בתכנון הדירה. צבע נכון מרפא ומשקם את הנפש, משקיט ומרגיע כעסים. ניסיתי שלא יהיה בדירה גודש של צבעים, ולבחור באותם גוונים בכל מרחב הדירה".כחול הוא הצבע הדומיננטי כאן. כזה הוא צבע הרלסים, צבעם של הסורגים הדקורטיביים, וצבעו של ציור הקיר הסוריאליסטי במטבח. צבעים דומיננטיים נוספים הם גווני האפרסק, החוגגים על הגג ומחלחלים לדירה באמצעות גווני הריפוד של הספה בסלון, פרחי הגרניום באדניות, והכריות שעל אדן החלון. במקרה הזה, צבע הוא לא רק אלמנט מרגיע. הוא גם אלמנט מקשר בין חלקיה השונים של הדירה.כמו הצבע, התאורה זכתה כאן לטיפול אוהב. כך יכולה הדירה להחליף תפקידים בלחיצת כפתור אחת. בסלון, למשל, תכנן רפי וייס שלושה סוגי תאורה עיקריים, עם אפשרויות ביניים שונות, לפי סוגי האירועים וההתרחשויות שבו. תאורה רגילה, כאשר בני הבית אוכלים, קוראים או עובדים. תאורה אחרת מתאימה לפגישות עסקיות המתבצעות סביב שולחן הברזל האמנותי, ותאורה רומנטית יוצרת אווירה ושופכת אור רך וקסום על דירת החלומות הזו.אפרופו חלומות "יש אנשים שהחלום שלהם זה בית בכפר", מבהירה ברזין. "אחרים מפנטזים על דירת גג. אני נמנית עם הסוג השני". כדי לממש את החלום, ביצעה ברזין תהליך פשוט יחסי הכרוך בהליכה לעירייה והמצאת אישור לתוספת בנייה על הגג. בהמשך קרעה פתח לגג באמצעות מדרגות ממתכת תעשייתית הזרועות בפסים אלכסוניים מצטלבים סגולה בדוקה נגד החלקה.  על מעקה המדרגות "שתל" אמן המתכת אבי שמעוני אשכולות זהובים, "המושכים" פנימה לדירה את אשכולות הענבים האמיתיים, מסוכת הגפנים שעל הגג. האיזור שמתחת למדרגות נוצל לחלל אכסון גדול, מחופה בדלתות עץ, שם נדחקו דפי תוכניות, קרש גיהוץ וכיסאות מתקפלים.הגג הוא חגיגה גדולה. זהו משטח ענק בן 80 מ"ר, המזמין מסיבות ריקודים לאור ירח או הסבה אנטימית של חברים בפינת הישיבה הקטנה, הצמודה למטבח השירות העליון, וסטודיו הזכוכית השקוף אלמנט פיסולי מעניין בפני עצמו. לא במקרה, נצבעו כאן הקירות בגוון אפרסק, המרמז על שקיעות הנצפות כאן בימי הקיץ.השיפוץ, אגב, התגלה גם כעסק כלכלי מוצלח. כמעט אותו סכום שהושקע ברכישת הדירה, הושקע מאוחר יותר בשיפוצה. אבל גם לאחר הוצאת הסכום הנכבד, יחסית, נראה כי הדירה העלתה את ערכה בכ 100 אלף דולר נוספים.  כלומר: אם הדירה נרכשה תמורת 100 אלף דולר, ובשיפוצה הושקעו 100 אלף דולר נוספים, הרי שהיום נאמד ערכה ב 300 אלף דולר. "היתרון הנוסף", אומרת ברזין, "שמחיר השיפוץ כולל אינסטלציה וריצוף חדשים, מיזוג ותשתית חשמל חדשים, ומכשירי חשמל לבית והכל תוצרת כחול לבן".המסר שלה לרוכשי הדירות ברור וחד. "ברחבי גוש דן יש לא מעט דירות ישנות שאפשר למצוא בסביבתן שקט כפרי, נוף של עצים וציוץ צפרים. אז במקום לרכוש דירה חדשה אפשר לשקול אופציה של שיפוץ דבר המאפשר שליטה מלאה על התקציב, הנאה מדירה יוקרתית, ובית שתפור בדיוק לפי הצרכים שלכם, רצונותיכם וחלומותיכם הכמוסים ביותר". חגיגה באמבטיהלא פעם זוכה חדר האמבטיה לטיפול רשלני. "לעתים קרובות קורה שאנחנו מצפים אותו בקרמיקה המייצרת תחושות של אטליז, קור וניכור", אומרת ברזין. "חבל, כי חדר האמבטיה הוא כמו כל חדר אחר, ואליו אנו נמלטים כדי להירגע, לנוח ולתפוס שלווה. אין שום סיבה שלא לשוות גם לאמבטיה מראה ביתי חמים. בחדר הזה מומלץ לתלות תמונות, להציב עציץ סיגליות, או להניח חפצי חן על המדף".כאן ממשיכים החומרים הטבעיים של הבית לזרום לאמבטיה. הריצוף הוא אותה אבן מצפהרמון, על האסלה מושב עץ המעניק תחושת חמימות, ומעליו כיור קטן מאבן טבעית. כדי להתמודד עם ממדיו הקטנים של חדר זה, הוקטנה האמבטיה ב 20 סנטימטר, רווח שהותיר מקום למכונת הכביסה ולמייבש הניצב מעליה. ארון הכביסה עשוי מעץ מחורר בדלתותיו, וממוקם בחלל הקטן מתחת לכיור. בצדו ארונית קטנה, הלוא היא פינת הקריאה של חדר השירותים. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה