כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הבאוהאוס של אמריקה – האקדמיה האמריקנית לעיצוב ואדריכלות בקרנברוק

הבאוהאוס של אמריקה – האקדמיה האמריקנית לעיצוב ואדריכלות בקרנברוק

בקרנברוק גדל דור המעצבים שיישם את עקרונות המודרניזם האירופי לאחר מלחמת העולם השנייה. נוצרו שם גם שותפויות נודעות בתולדות העיצוב האמריקני במאה העשרים, ביניהם בני הזוג צ’ארלס וריי אימס.

מאת: צילום:


בקרנברוק, האקדמיה האמריקנית לעיצוב ולאדריכלות, גדל דור המעצבים שיישם את עקרונות המודרניזם האירופי לאחר מלחמת העולם השנייה. נוצרו שם גם היכרויות, שחלקן הובילו לשותפויות הנודעות ביותר בתולדות העיצוב האמריקני במאה העשרים, ביניהם בני הזוג צ’ארלס וריי אימס, אירו סארינן, הארי ברטויה ומעצבת הפנים פלורנס נול. האקדמיה הגבוהה לעיצוב ואדריכלות קרנברוק במישיגן היתה התשובה האמריקאית לבאוהאוס. היא הוקמה בדיוק בשנה שבה נסגרו שערי הבאוהאוס בברלין, על ידי המפלגה הנאצית. מן הבאוהאוס יצאו גדולי האדריכלים והמעצבים, שהגו את המודרניזם והפיצו אותו אל מעבר לאוקיינוס, תוך כדי מנוסתם מפני המפלצת הנאצית. בקרנברוק גדל דור המעצבים הבא, זה שנתן את הטון ויישם את עקרונות המודרניזם האירופי לאחר מלחמת העולם השניה, דור שקנה לו תהילת עולם. בקרנברוק גם נוצרו היכרויות שחלקן הובילו לשותפויות הנודעות ביותר בתולדות עיצוב המאה העשרים.   בני הזוג צ’ארלס וריי אימס, אירו סאארינן, מי שתכנן את מבנה חברת התעופה טי.וו.איי בנמל התעופה קנדי, הפסל הארי ברטויה, שרהיטי חוטי הפלדה שלו עשו היסטוריה, ומעצבת הפנים פלורנס נול – אילו רק חלק משמות מורי ובוגרי האקדמיה. גם היום נחשבת אקדמית קרנברוק לאחת מהמובילות בעולם בלימודים גבוהים בעיצוב ואדריכלות.  הקמפוס המפורסם ביופיו ממוקם על שטח של אלף וחמש מאות דונם של יערות, מדשאות ומבנים, שחלקם נחשבים לפורצי דרך באדריכלות המודרנית מאז שנות העשרים ועד היום.   המבנים על מדשאות הקמפוס מספרים את סיפורה של אדריכלות המאה העשרים, החל מן המבנה הראשון, ביתו של מקים האקדמיה שתוכנן בשנת 1907 על פי מודל בתי הקוטג’ באנגליה, ועד מבנה הסדנאות המוקם בימים אלה.     איש רנסאנס   מבנה הסדנאות עוצב על ידי האדריכל הספרדי הנודע רפאל מונאו, זוכה פרס פריצקר לאדריכלות )המקביל באדריכלות לפרס נובל(, אשר תכנן בין היתר את המוזיאון לאמנות מודרנית בסטוקהולם והמוזיאון לאמנות ביוסטון. המבנה מיוחד בחצר הפנימית ובקירות הזכוכית שלו, המאפשרים כניסה מקסימלית של תאורה טבעית ואפשרות לצפות מבחוץ באמנים הצעירים בשעת עבודתם.   כל מבנה, כל עמוד, כל עץ בקרנברוק תוכנן בקפידה, כדי להפוך את המקום לגן עדן ולמקור השראה לדורות של מעצבים ואדריכלים. בשנות העשרים היתה זו האקדמיה היחידה בארצות הברית שהציעה תוכנית לימודים בעיצוב המוצר.  הכל התחיל בחלום אוטופי של איש אחד. שמו היה ג’ורג’ בוס, איש רנסאנס, מו"ל עיתונות ואדריכל חובב מן העיר דטרויט, אשר הקדיש חלק נכבד מחייו הסוערים כדי להגשים את החלום. לאחר נישואיו בשנת 4091 רכש בוס חלקת אדמה הרחק מדטרויט המתועשת, ושם בנה את בית הקיץ שלו. שם הבית כונה "קרנברוק", על שם עיר הולדתו של אביו, במחוז קנט באנגליה. בעקבות ג’ון רסקין וחברי תנועת הארטס-אנד-קרפטס יצאו בני הזוג בוס מן העיר אל הכפר, כשמטרתם לייעד את החווה למטרה חברתית נעלה. צוות של אדריכלים, גננים ומעצבים הפכו את החלקה הפראית לחווה יפהפייה. הם בנו גשרים וכבישים, אסמים, אורוות וקוטג’ים, נטעו יערות ושיחים והשלימו  את יופיו הטבעי של הנוף. את הבית מילאו בני הזוג בוס בחפצי נוי כשהם מקפידים לשכן את האמנים, הנפחים, הנגרים וכל שאר בעלי המלאכה, בבקתות שבנו עבורם שבקרבת הבית.   כמו אלפים רבים בכל העולם, גם בני הזוג בוס שאפו לממש את אידיאל קהילת האמנות במסורת תנועת הארטס אנד-קרטפס הבריטית. הם אף בנו מבנים ציבוריים ובהם תיאטרון, כנסייה ואולם אירועים, כדי להעניק עצמאות לקהילה. אך בוס לא הסתפק בכך. הוא חלם להקים בית ספר לאמנויות. התפנית אירעה בשנת 1922, לאחר ביקור שערכו בני הזוג בוס באקדמיה האמריקנית ברומא. כאן הם חוו מעין הארה, ובוס החליט להקים במישיגן אקדמיה בנוסח דומה. הוא רתם אליו את גדול אדריכלי פינלנד, איליאל סארינן, ששהה כמרצה אורח באוניברסיטת מישיגן. עד במהרה החל הצוות בוס-סארינן בבנייה מסיבית של הקמפוס.   סארינן שבאמתחתו כבר היו מספר פרויקטים יוקרתיים, ובהם תכנון תחנת הרכבת המרכזית של הלסינקי, זכה גם במספר פרסים בינלאומיים לפני שהגיע לארצות הברית. פרויקט ההקמה וניהול אקדמיית קרנברוק היה ללא ספק פרויקט חייו. סארינן לא רק תכנן את כל מבני הקמפוס, אלא גם היה לנשיאה הראשון של האקדמיה ולמורה האגדי שגידל את הדור הראשון של אדריכלי המודרניזם בארצות הברית.   איכות ומחשבה סארינן הציג לראשונה בפני בוס את התפיסה האוורנגרדית הקושרת טכנולוגיה ואמנות, תפיסה שתהפוך ברבות הימים לגרעין הפילוסופי שיעמוד בבסיס האקדמיה. הוא סרב להיות כבול לתכתיבי תנועת הארטס-אנד-קרפטס והכריז: "הדבר החשוב ביותר שצריך לעמוד לנגד עינינו הוא פיתוח עיצוב שיבטא את רוח תקופתנו. עיצוב נכון ומוצלח עומד מעל שיקולים תפלים של ייצור ביד או במכונה".   וכך, ממש כמו בבאוהאוס, התחולל גם בקרנברוק במחצית השנייה של שנות העשרים במאה ה-20, המעבר מעיצוב במסורת הארטס-אנד-קרפטס האנגלי – עיצוב בידי אמנים ובעלי מלאכה החיים ויוצרים בצוותא תוך שהם מחיים את עבודת היד המסורתית – אל המודרנים; אל עידן המכונה והטכנולוגיה ואל העיצוב התעשייתי, שסימל יותר מכל את התנועה המודרנית הבינלאומית ואת העתיד. אמנים ותלמידים חיו ועבדו בצוותא בקרנברוק. ביתו של סארינן, אשר שופץ ושוחזר לפני כעשור שנים ואשר משמש כיום כמוזיאון, היה הדוגמא האולטימטיבית לעיצוב פנים מודרניסיטי, שהיה חדש בנוף האמריקני בראשית שנות העשרים. עיצוב הפנים משלב איכות ומחשבה, מלאכת מחשבת עם עיצוב מתוחכם, והיה תוצר של פעילות משפחתית. רעייתו של סארינן לוג’ה, מעצבת טקסטיל מוכשת ומצליחה בזכות עצמה, היתה אחראית על עיצוב הווילונות, השטיחים והבדים.   בתו פיפסן הופקדה על בחירת הצבעים ועל צביעת הקירות. בנו אירו, מי שהפך בשנות הארבעים לאחד האדריכלים המובילים בארצות הברית, עיצוב את הריהוט, רובו בהשפעת רהיטי צינורות מתכת אירופיים והוא אך בן 20. האקדמיה לעיצוב ואדריכלות נפתחה לבסוף בשנת 1932 כשסארינן מכהן כנשיאה הראשון. היא היתה מורכבת משמונה מחלקות: עיצוב קרמי, עיצוב תעשייתי, עיצוב במתכות, ציור, צילום, הדפסים, פיסול ואדריכלות. כיתות הלימוד, מבני הסטודיו ומבני המגורים נבנו לאורך שדרה אחת, וכן עיצב סארינן ספרייה ומוזיאון, שני מבנים מודרניסטיים קובייתיים עירומים מעיטורים המחוברים ביניהם באמצעות שורת עמודים, היוצרים מסגרת שדרכה נשקפים הגנים והבריכות בנוף הקמפוס.   כיסא הרחם בנו של איליאל, אירו סארינן, אשר גדל בשטח הקמפוס, השלים את לימודי האדריכלות שלו באוניברסיטת ייל. הוא הגיע כמורה לקרנברוק בשנת 9391, ואז פגש לראשונה את מי שהפך לחברו ושותפו, צ’ארלס אימס. עם "כיסא הרחם" שלהם זכו השניים במקום הראשון בתחרות היוקרתית לעיצוב הרהיט האורגני, שערך המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק.   התחרות סימנה נקודת מפנה בקריירה של השניים, שמאז הקדישו את מרצם לפיתוח העיצוב האורגני המודרניסטי, שהפך לסמל העיצוב הבינלאומי החדש, לאחר מלחמת העולם השנייה. היה זה עיצוב פיסולי שסימן את פיתוח ההיי-טק בעיצוב תעשייתי, והעניק למוצרים זולים גושפנקא של יופי ואסתטיקה. שניהם כיהנו כמרצים מן המניין בקרנברוק, ושניהם היו חלוצים בהחדרת מושג העיצוב התעשייתי לאקדמיה. בקרנברוק הכירו השניים גם את הסטודנטית פלורנס שוסט-נול, מי שהקימה את מחלקת עיצוב הפנים במפעל הריהוט המודרני נול, ונישאה לבעליו האנס נול. היכרות זו הניבה פרות ו"כיסא הרחם" מיוצר עד היום במפעל נול. בראשית שנות החמישים, לאחר מותו של האנס, הזמינה שוסט-נול את חברה לספסל הלימודים, הפסל הארי ברטויה, לעצב רהיטים עבור המפעל. ברטויה תכנן סידרה של רהיטים עשויים צינורות מתכת דקיקים, צבועים בשלל צבעי הקשת, ועשה היסטוריה. "כיסא היהלום" שלו היה מן הכיסאות הנמכרים ביותר בארצות הברית בכל הזמנים. מפגש היסטורי נוסף תחת גג אקדמיית קרנברוק היה המפגש בין צ’ארלס אימס, ראש מחלקת העיצוב, לבין תלמידתו ריי. השניים נישאו בשנת 0491 ויסדו את אחת השותפויות המרתקות והסוערות בתולדות העיצוב המודרני.  יחדיו עיצבו השניים ריהוט ביתי ותעשייתי עבור חברת הרמן מילר.   הם עיצבו צעצועים, עפיפונים, פוסטרים, גרפיקה, שטיחים ועוד מוצרים רבים אחרים, שהפכו לקלאסיקה בעיצוב המודרני. הם זכו באינספור פרסים, וביתם בקליפורניה הפך לסמל הבית המודרני האידיאלי, מודל חיקוי לעשרות אלפי בתים בחוף המערבי של ארצות הברית. הפרק החלוצי הזה של בתולדות אקדמיית קרנברוק תם עם מותם איליאל סארינן, בשנת 1950,  וג’ורג’ בוס, שנה אחת קודם. במהלך שנות הששים והשבעים חלה הידרדרות באין יורש מתאים. התפנית חלה בראשית שנות השמונים. אז עברה האקדמיה תהפוכות וחזרה לעטרת יושנה. כיום מציעה האקדמיה לימודים לתוארים מתקדמים בעשרה תחומי עיצוב, בתוכנית לימודים אינטנסיבית בת שנתיים. מאז ועד היום מוקדשים הלימודים באקדמיה לפיתוח אדריכלות ועיצוב עכשווי בצוואת דור המייסדים. תמונות: למעלה – שטיח בסגנון הארט דקו בעיצוב לוג’ה סארינן משנת 1928   למטה מימין לשמאל – כיסא לאונג’ והדום בעיצוב צ’ארלס אימס, משנת 1956 ; בית הספר קינגסווד בתכנון איליאל סארינן.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה