כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הבית כתיבת תכשיטים

הבית כתיבת תכשיטים

בית בשכונת עין כרם בירושלים. האמנית ציפי אדר, המתגוררת בו, הגשימה בו את אהבתה לסגנון הרוקוקו. לבית אלמנטים של טקסטיל המשלבים צבע וטקסטורה.אוספים שונים, פריטים שניקנו בשוק הפשפשים פזורים בבית. גם המטבח משקף את אופיו הייחודי של הבית.

מאת: צילום:


כשנכנסים לביתה של ציפי אדר, אמנית ומפיקת אירועי תרבות, בשכונת עין כרם בירושלים, עולה בדמיון תיבת תכשיטים גדולה, גדושה ומנצנצת. בדומה לעבודות האמנות שלה – ביתה של אדר הוא אסמבלז’ מגוון ורב-שכבתי של טקסטורות, פריטי טקסטיל, רהיטים וחפצים עתיקים המתמזגים אלה באלה בהרמוניה קליידוסקופית ומפתיעה. אם כי לא ממש מפתיעה כשמתוודעים לבעלת הבית ולמגוון הבלתי שגרתי של עיסוקיה במשך השנים – החל בניהול אירועי תרבות במוזיאון ישראל ובשגרירות צרפת וכלה בעיצוב אופנה ותלבושות לתיאטרון. במובן זה, ביתה הוא מעין תמונת מראה של בעליו. הרב-תחומיות, החיבורים הלא שגרתיים והתשוקה האמנותית ניכרים בכל אחד מהחפצים המרובים המאכלסים את ארבעת חדריו הממוקמים בקומה השנייה של בניין מאורי יפהפה שנבנה בשנות ה- 02 על ידי אדריכל איטלקי אנונימי. החדרים עצמם מאורגנים בצורת האות ר’; חדר אחד מוביל לאחר במבנה של רכבת ובמקרה זה – "רכבת הפתעות" . אדר בחרה להיצמד למבנה המקורי כפי שתוכנן למען משפחתו הגדולה של שייח ערבי )אחריו, אגב, התגוררה בבית רחל ינאית בן-צבי( ובמקום לשבור קירות וליצור חללים חדשים – אירגנה את ביתה בהתאם לחדרים הקיימים. לכל חדר אווירה מעט שונה ואפשרות סגירה המקנה לו קיום גם כחלל עצמאי. "יש בבית זרימה וקצב טובים", היא מסבירה, "בזכות המעברים החופשיים מחדר לחדר ולמרפסת". המרפסת מרהיבה ביופייה, שופעת צמחייה ופרחים ומשקיפה לנוף מרהיב של הרי ירושלים. גם כיום, לאחר 52 שנות מגורים בבית, קורה שאדר "פותחת את הדלת למרפסת ונדהמת מהנוף".אחד האלמנטים הבולטים בבית הוא מגוון רחב ותיאטרלי של פריטי טקסטיל ושילובים נועזים של טקסטורות, מרקמים וצבעים; כריות, וילונות, מפות, שטיחים, כיסויים וריפודים בשלל גוונים וסגנונות. מזרח ומערב משתלבים זה בזה ללא כל קושי, כמו פריטים אפריקאיים או חפצים שעוברים מדור לדור במשפחה. כמעט כל אחד מהחפצים שבבית הוא יחיד במינו ואינו חלק מאיזושהי מערכת כי אדר "לא מאמינה בסטים" ומצדדת בשילובים לא שגרתיים. חלק גדול מחפצי הבית נקנו בשוקי פשפשים בארץ ובעולם וזכו לשיפוץ, צביעה, עיטור, ריפוד או טרנספורמציה. כך, למשל, נהפכו נרגילת מתכת מעוטרת למנורת לילה, חלק עליון של מזנון סלוני – לארון מטבח, וכיסוי מיטה צ’כי – לווילון תחרה בסלון. בארון הבגדים של אדר אפשר למצוא אפילו מעילים שתפרה משטיחים צבעוניים. בדומה לבית כולו, אף אחד מכל אלה אינו פרי של תכנון מוקדם. "אם אני מוצאת משהו שאני אוהבת – אני מיד קונה", מספרת אדר, "כי אני יודעת שבסוף אמצא לו שימוש". ואכן נדמה כי הבית נמצא בתהליך התהוות מתמיד – על השולחן בחדר העבודה ניצבת דרך-קבע מכונת תפירה ולא רחוק ממנה מונחים שלל בדים צבעוניים – אהבתה הגדולה של בעלת הבית שאביה היה רפד. "תמיד יש איזה וילון קרוע שצריך להחליף". היא מסבירה, "או ריפוד חדש שצריך לתפור". נראה כי בעיניה כל כיסא, שולחן, ספה, מדף, חלון או ארון – הוא קודם כל מצע לכיסוי וככל שהבדים עשירים יותר בדוגמאות כך הם משמחים יותר את הלב. אדר אינה בוחלת גם בעיטורי זהב, פאייטים, טווסים ופרחים מכל הסוגים והגדלים ולא מפחדת מקיטש. "אם יש סגנון שאני מרגישה קרובה אליו", היא אומרת, "זה הרוקוקו".ביתה של אדר הוא "בית פעיל", לפי הגדרתה, שתמיד הומה אדם במסיבות, קבלות פנים וארוחות ערב משפחתיות או ביקורים של חברים המבלים בו שעות ארוכות. לפעמים אף מוסב חדר העבודה לצימר שבו מתארחים מבקרים במסגרת פעילויות שונות של שכונת עין כרם. לדברי אדר, "האווירה החמה של הבית והנוף מקנים לו תחושה של בית נופש". 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה