כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הדירה כמשפך – דירת "רכבת" משופצת בתל-אביב

הדירה כמשפך – דירת "רכבת" משופצת בתל-אביב

השינוי הפך דירת רכבת צרה, למעניינת ומיוחדת. התכנון שיווה לכל החלל – החל מדלת הכניסה ועד לקצה הסלון הגובל בחזית – צורה של טרפז מוארך, מעין משפך, שביטלה את תחושת הרכבת.

מאת: צילום:


דירת "רכבת" ארוכה, צרה וסתמית, שעוצבה על-ידי בעליה. היא תוכננה מחדש על-ידי האדריכלית מיקי שלומוביץ וקיבלה תפנית צורנית מעניינת של משפך בצורת טרפז, בעל קווים אלכסוניים.האדריכלית: מיקי שלומוביץ, בונה ומשפצת וילות, דירות, חנויות ומשרדים, במיוחד בענף הבנקאות. לא מכבר עסקה בעיצוב בנק בן שמונה קומות בירושלים. תחום זה חביב עליה בגלל האפשרות להכניס חמימות ביתית לסניפים הנתפסים בדרך כלל כקרים ורשמיים.הדיירים: זוג צעיר, יפית ושריה קרנר, שניהם מנהלי מכירות. יפית עובדת בחברת בנייה ושריה במשרד פרסום.הדירה שוכנת בבנין בן ארבע קומות בתל-אביב משנות השלושים, שעוצב בסגנון הבינלאומי. הבנין מיועד לשימור, ולכן לא ניתנו אישורים לשינוי פתחים וחלונות. שטח הדירה כ85- מ"ר. יפית ושריה החליטו לשפץ אותה בעצמם, ללא עזרה של אדריכל, עם הרבה מוטיבציה, חוש אסתטי מפותח ועזרה טכנית ממחלקת ההנדסה בחברה שבה עובדת יפית.בני הזוג בחרו בעצמם את הקבלן ואת צוות העבודה. לאחר שנהרסו כל הקירות הפנימיים הם מצאו את עצמם בתוך חלל גדול וריק, עם עמוד תומך במרכזו, שלא נמצא לו פתרון. הם השביתו את העבודה, ובשלב זה הכניסו לתמונה בכל זאת אדריכלית פנים, את מיקי שלומוביץ, שהציעה להם שלוש אופציות שונות. שלומוביץ: "לזכותם של בני הזוג ייאמר, שהם בחרו בתוכנית הכי פחות סטנדרטית". האדריכלית שמרה על תוכנית החלוקה הראשונה שלהם, ושינתה רק את הקווים ישרי הזווית.השינוי הפך דירת רכבת צרה, שהיא גם צרה צרורה למתכנן, למעניינת ומיוחדת. התכנון שיווה לכל החלל – החל מדלת הכניסה ועד לקצה הסלון הגובל בחזית – צורה של טרפז מוארך, מעין משפך, שביטלה את תחושת הרכבת. קיר אלכסוניהחלוקה הפנימית היתה חייבת להתחשב קודם כל בעמוד הסורר, שניצב ליד מערכות המים של כל הבנין. לכן התחילה האדריכלית לתכנן את הדירה במרכז באזור הרטוב: בשירותים ובמקלחת לאורחים הסמוכים לדלת הכניסה. הם נפתחים למבואה קטנה בצורת טרפז. צורה זו מבטלת את תחושת המועקה שמלווה מסדרון ארוך וצר ומותירה מקום גם לפינת עבודה קטנה. האלכסונים של הטרפז מתרחבים למשפך, המתרחב עד לחלל המגורים והמטבח.האזור הרטוב קבע את מיקום חדר האמבטיה, שצורף לחדר השינה והפך ליחידת סוויטה מרווחת (כ18- מ"ר). את העמוד הבעייתי סיפחה מיקי לחדר השינה והפכה אותו לחלק משער דקורטיבי בנוי הממסגר את המיטה. הכניסה לחדר השינה היא מבעד לדלתות ההזזה, בצורת מחיצות יפאניות שעשויות מריבועי עץ וזכוכית חלבית, המהוות חלק מהקיר האלכסוני של המשפך.התכנון המחודש אף חילק את החלל הארוך לכמה תחומי-משנה לרוחבו: תחום המבואה (הטרפז), תחום פינת אוכל בקצה המשפך ותחום הסלון. מול דלתות חדר השינה נוצר שטח רחב למדי, שהובלט מהקיר והפך להיות חדרון קטן. הוא נסגר בדלת עץ ונוצל כחדר שירות, כביסה ומזווה.המטבח מוקם בקצה המשפך, מול פינת האוכל. במרכזו אי דקורטיבי, שהוא גם מעין מחיצת הפרדה במרכז הדירה שסביבה מתארגנים החללים. האי משמש גם כחיץ בין המטבח לחדר נוסף, שהפתח שלו מופנה לכיוון המטבח. מעבר לאי, בקצה השני של הדירה, נמצאים הסלון והמרפסת הפונה אל הרחוב. שטח חלל המגורים והמטבח כ30-  מ"ר. דובדבן במטבחהמטבח עצמו תוכנן על-ידי מיקי ובוצע בדירן מעץ דובדבן חם. האי הפך למשטח העבודה העיקרי, גם לארוחות המהירות וגם לחברים המתכנסים סביבו לשתייה ולחטיפים בעת ההכנות שלפני הארוחה. המשטחים מאבן חלילה (שיש בלל) והמקרר נצבעו על-ידי בעלי הבית באמרייט אפור. שני כיסאות הבר מנירוסטה נרכשו בבולטהאופ, הארובה בקריסטל והכיריים הם  מתוצרת שולטס.הצבעים והחומרים בדירה זו מזכירים נטיות לב של ישראלים רבים: גוונים חמים, חומרים טבעיים. ובכל זאת, התקרה הכתומה משווה לדירה מקוריות, והיא חוברת היטב לעץ הדובדבן במטבח ולקירות בגוון בננה בהיר. הדלתות נעשו מעץ אלון מלא (פנדור). הריצוף נותר מן השיפוץ של הדיירים הקודמים, אריחי קרמיקה 30×30 מסוג קרמגרולן בגוון בז-ורוד. התוספות בעקבות השיפוץ נרכשו בעצמון.צורת החלונות הכתיבה פשטות, ונבחר אלומיניום 101 משי בגוון אפור זהוב. מיקי שלומוביץ אינה מפרידה בין אדריכלות ועיצוב פנים. כשהיא קובעת, לדוגמא, נקודת חשמל במקום מסוים, היא יודעת מראש מה יתרום גוף התאורה לקומפוזיציה הכללית. או למשל בגובה התקרות, 2,30 מ’ – נתון אדריכלי שהיה קיים בדירות משנות השלושים – היא עשתה שימוש דקורטיבי, והוסיפה אלמנטים של הנמכה לשם הסתרת מערכת המיזוג.  איכות עיצוביתיפית ושריה למדו את הטיפים של מיקי והלכו אתם הלאה. את הכיסאות מצאו ברחוב, שיפצו וריפדו בעצמם. שריה עיצב אביזרי נפחות ופרזול (ביצוע: נפחות אמנותית – כרם מהר"ל), מתלים למגבות, מסילה לווילון האמבטיה וקולבים. במיוחד מעניינת הקונסטרוקציה המשולשת עם הקושרות לכיור העגול (טופ האוס) בשירותים. הכיורים, הברזים וארון העץ באמבטיה נרכשו ב"שיש זהבי".תשומת לב רבה השקיע הזוג בחיפוש אחר גופי תאורה ייחודיים, המהווים פריטים קישוטיים ביום ומוסיפים אווירה כשהם דולקים (לייטפורם, קמחי ומירי אור). שריה עיצב רהיטים עוד בימי רווקותו, ולכן מכילה הדירה ריהוט באיכות עיצובית שללא רואים בדרך כלל אצל זוגות צעירים. "את הספה ראינו באחד המגאזינים בטיסה לחו"ל. תלשנו את הדף, וכששבנו לארץ מצאנו נגר שייצר למעננו ספה דומה", הם מספרים. למזלם, הצליח הנגר ליצור עבורם ספה שהיא מיוחדת למדי בנוף הריהוט המקומי.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה