כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הזכוכית שעלתה מן הים

הזכוכית שעלתה מן הים

תעשיית הזכוכית הונציאנית היא המשך של מסורת עתיקה של אמנות הזכוכית מימי רומי העתיקה. הזכוכית הטהורה והשקופה, מקור הגאווה של ונציה, כונתה "קריסטלו", וזכוכית הקריסטל הפכה להיות שם נרדף לזכוכית איכותית.

מאת: צילום:


 אמנות הזכוכית העתיקה, אשר שימשה בתרבות רומי העתיקה ליצירת כלי אוכל פשוטים, הפכה בוונציה לאמנות מפוארת. ונציה קנתה לעצמה שם של יצרנית הזכוכית החשובה בעולם כולו. הזכוכית הטהורה, הנקייה והשקופה מכולן, אשר היתה למקור גאוותם של בני ונציה, כונתה "קריסטלו", חיקוי מוצלח לאבן הקריסטל הנחשקת. ונציה, העיר שנולדה מן הים, עיר של מים ואבן, של ים ושמים, היא גם עיר של כלי זכוכית מופלאים. למעשה – ונציה היא האם הגדולה של אמנות הזכוכית, שבה נוצרו היפים שבכלים, במיוחד בתור הזהב של אמנות הזכוכית, אי שם בתקופת הרנסאנס."רנסאנס", מונח צרפתי שמשמעותו "לידה מחדש של העולם העתיק", משקף את הלך הרוח בתרבות איטליה, שניצניו החלו לפרוח במאה ה14-. בני איטליה שאפו להחיות את ההוד וההדר של תרבות רומי העתיקה, ולחדש את התרבות הקלאסית המפוארת שגוועה אלף שנה קודם לכן. כך החלו להופיע באיטליה ניצנים של פריחה, שאת שיאם מגלמים ענקי האמנות של המאה ה16-, ליאונרדו דה-וינצ’י ומיכלאנג’לו. תחייה זו לא פסחה גם על אמנות הזכוכית.למעשה נוצרו בוונציה כלי זכוכית מאות שנים לפני הולדת הרנסאנס. אולם עד מהירה נדדה תעשיית הזכוכית אל מורנו, האי הסמוך, שכן השריפות הרבות שגרמו כבשני האש האדירים אילצו את התושבים – שרבים מהם התפרנסו מתעשיית הזכוכית, להעביר את מוקד ייצור הזכוכית אל מחוץ לעיר הגדולה.מעבר זה שירת את אמני הזכוכית בעיקר בעידן הרנסאנס, שכן הוא איפשר להם לא רק ליצור זכוכית בביטחון, אלא גם לשמור בסוד את המצאותיהם המתוחכמות, הרחק מעין ההמון. מאז ועד היום הפך האי מורנו סמל לאמנות הזכוכית. באי זה צמח הסגנון הגבוה באמנות הזכוכית, והוא היווה מקור בלתי נדלה לחיקויים במשך שנים רבות. ספרד, צרפת, אנגליה, הולנד וגרמניה, עקבו בשקיקה אחר האופנה המשתנה באמנות הזכוכית, ובכולן ייצרו "זכוכית ונציה". במהלך המאה ה17- איבדה וונציה את מעמדה הרם לטובת גרמניה ובוהמיה, ושבה למשול בכיפה רק בשלהי המאה ה19-.אמנות הזכוכית העתיקה, אשר שימשה בתרבות רומי העתיקה ליצירת כלי אוכל פשוטים, הפכה בוונציה לאמנות מפוארת. ונציה קנתה לעצמה שם של יצרנית הזכוכית החשובה בעולם כולו. הזכוכית הטהורה, הנקייה והשקופה מכולן, אשר היתה למקור גאוותם של בני ונציה, כונתה "קריסטלו", חיקוי מוצלח לאבן הקריסטל הנחשקת.מסורת עתיקת יומיןעד מהרה הפכה זכוכית הקריסטל למשאת נפשם של בתי המלוכה בעולם כולו. מאז ועד היום קיבל המונח "קריסטל" את המשמעות המוכרת של זכוכית איכותית. פרדיננד מלך ספרד רכש למלכתו איזבלה מאות כלי זכוכית ונציאנית, שאותם הציגה לראווה בחדרה, ממש בימים שבהם חתמה על גירוש יהודי ספרד. גם הסולטאן הטורקי, אליזבט מלכת אנגליה ושליטים אחרים, רכשו ממיטב כלי הזכוכית הוונציאנית ויצרו אוספים מפוארים שהיו לגאוות מדינותיהם.ונציה, אחת מחמש הערים הגדולות באירופה )האחרות – פאריס, מילנו, נפולי ופירנצה(, היתה עיר עשירה. עושרה בא לה ממסחר, מלאכה ותעשייה, שכללה גם את עשיית הזכוכית שהביאה לעיר עושר ולשגשוג. היא ישבה בצומת דרכים, ובאמצעותה התנהל המסחר בין אירופה למזרח בים התיכון, ומשם בדרך היבשה להודו, סין ודרום-מזרח אסיה. המסחר הבינלאומי במוצרי מותרות מאסיה ומאפריקה הפך את ונציה לעיר של זוהר ואופנה. היא התהדרה בכל המוצרים האקזוטיים והנחשקים ביותר, כגון כלי פורצלן סיניים, בדי משי יקרי-ערך ותבלינים.לדידם של בני ונציה, היתה תעשיית הזכוכית המשך של מסורת עתיקת יומין. ברומי העתיקה פותחו הטכניקות הנודעות ביותר בתעשיית הזכוכית, שהחשובה בהן היא טכניקת ניפוח זכוכית באמצעות צינור מתכת, המצאה ששינתה לעד את פניהם ומהותם של כלי הזכוכית. הוונציאנים ייצרו זכוכית במספר טכניקות, אשר חלקן היו קיימות מאז העת העתיקה, וחלקן פותחו בוונציה בתקופת הרנסאנס. במאה ה15- עבדו בעיקר בטכניקות מסורתיות, ואילו במאה ה16- פותחו טכניקות חדשות, שהחשובות בהן היו זכוכית "פיליגראן" וזכוכית "קרח".גביע זכוכית חלבאמנות הזכוכית הוונציאנית מתחלקת למספר קטגוריות על פי טכניקות הייצור והעיטור:* זכוכית מעוטרת בציורים בצבע אמייל. טכניקה עתיקת יומין אשר פותחה באמנות הזכוכית המוסלמית. באמצעות צבעי אמייל ועלי זהב עוטרו כלי זכוכית "קריסטלו" בציורים ובדגמים. חלקם מתארים סצינות מקומדיות, סמלי משפחות, או כלים שניתנו במתנה לאירועים מיוחדים. כך גביע הנישואין שהוזמן לרגל נישואיהם של מיכאל בהיים וקתרינה לוכנרין מן העיר נירנברג בשנת 1495. הגביע, אשר מוצג כיום במוזיאון קורנינג לאמנות הזכוכית בניו יורק, מעוטר בדמויותיהם של החתן והכלה ובסמל משפחתו של החתן, ממשפחת סוחרים אמידה מנירנברג. זהו הכלי המוקדם ביותר שהוזמן בוונציה מארץ אחרת. נהוג היה לעטר את הכלים בעלי זהב ולאחר מכן לצייר בצבעי אמייל, ולהכניסם לתנור לשריפה קצרה. בשלב האחרון הוספו לכלי ידיות או תוספות אחרות במידת הצורך.* "זכוכית חלב". זוהי זכוכית לבנה כשלג, שנוצרה באמצעות תוספת תחמוצת בדיל לתערובת הזכוכית. זוהי אומנם טכניקה עתיקת יומין, אך הוונציאנים אימצו אותה בשל הערצתם לכלי הפורצלן הסיני המופלא, שכמוהו לא הצליחו ליצור. על ניסיונותיהם הרבים של האירופים ליצור פורצלן, ללא הצלחה מרובה, כבר נכתב רבות. בצר להם יצרו הוונציאנים את זכוכית החלב שכינו "פורצלנה". מלך בריטניה הנרי ה-VIII הזמין גביע "זכוכית חלב" מעוטר בדיוקנו. רק כלים יחידים מסוג זה שרדו והם מוצגים במוזיאונים שונים ברחבי העולם.* זכוכית לשם. כלי זכוכית במגוון חיקויים לכלי אבן דוגמת לשם, בהט, שוהם ואבני חן אחרות. כלים אלו נוצרו כחיקוי לכלים ביזנטיים, מפוסלים באבני חן, שהיו באוסף כנסיית סנט מרקס שבוונציה.* זכוכית פיליגרן. פותחה בוונציה במאה ה16-. כלי זכוכית מעוטרים בדגם של רישתית לבנה ודקיקה בנוסח עבודת הפיליגרן במתכת. זכוכית זו נעשתה באמצעות שילוב "חוטי" זכוכית לבנים בכלי בעת הניפוח. כך נוצרת דוגמא של מעין רשת זכוכית לבנה בתוך כלי הזכוכית השקוף.* זכוכית קרח. כלים שדמותם כשל כלי קרח, אשר נעשו באמצעות טבילת הכלי, בעודו חם, באמבטיית מי-קרח. הטבילה במי-קרח יצרה סדקים רבים בכלי, אשר נופח שוב מיד לאחר הטבילה, וכך כוסו השברים בשכבת זכוכית נוספת. כלים אילו זכו להערצה רבה מצד אישים עתירי ממון, שהידוע בהם היה פיליפ ה2- מלך ספרד, שהתפרסם ברכישותיו הרבות של כלי זכוכית קרח. בשנה אחת רכש לא פחות מ65- כלים מסוג זה לארמון הפרדו.* זכוכית מעוטרת בחריתה. אמנות זו היתה האופנה החדשה לקראת סיומו של עידן הרנסאנס. היא התפתחה מאוחר יותר בגרמניה ובבוהמיה. באמצעות חוד אבן היהלום, הצליחו הוונציאנים לחרות על כלי זכוכית והפכו את הכלים למצע לציורים מורכבים ומעניינים.כלי הזכוכית הוונציאנית זכו להערצה בקרב אצולת אירופה מאז ועד היום. מהגרים שעבדו בוונציה נשאו עימם את סודות ייצור הזכוכית שהתפשטו במהירה ברחבי אירופה. כלי הזכוכית שנוצרו בתקופת "תור הזהב" של אמנות הזכוכית בוונציה, הינם המבוקשים ביותר בתחום אמנות הזכוכית בשוק הבינלאומי. אספנים פרטיים ומוזיאונים מוכנים לשלם סכומי עתק של עשרות אלפי דולרים לכל כלי. בניגוד לכלי זכוכית אחרים, גם אם יש בהם פגם, ערכם הכספי גבוה ביותר. אין דומה לחווית הפגישה עם כלי זכוכית מקורי מסוג זה, כלים שמהווים עדות חיה לפריחה האמנותית האדירה ששטפה את העיר שנולדה מן הים.  תמונותגביע מעוטר בציור סמל משפחתי בצבעי אמייל משנת 1500 ואשר נמכר במכירהפומבית בסות’ביס ב23,000-$(.גביע נישואין משנת 1495 מעוטר בציור בצבעי אמייל ובעיטור עלי זהב. שלוש קערות זכוכית מתחילת המאה ה-16, הניצבות על רגליים מרכזיות. כל רגל מוקפת בבסיסה בשוליים מודגשים, ואילו שפתי הקערות מעובות ומעוטרות בגוון כחול.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה