כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  החומרים של יורי וריאה – המעצבים בני הזוג יורי וריאה אגוסטיני

החומרים של יורי וריאה – המעצבים בני הזוג יורי וריאה אגוסטיני

אחד מסימני ההיכר שלהם הוא הציפוי בחומרים מיוחדים במינם: עורות של עזים, גבעולים וגזעים של במבוק בחיתוכים שונים, קליפות של אגוזי קוקוס, עורות של לווייתנים ודגים אחרים, צדפות ועוד.

מאת: צילום:


שמו יורי, שמה ריאה. הוא מקפריסין, היא מהפיליפינים. הוא בן 38, היא בת 37. בעורקיו זורם דם יווני, ובה תערובת של דם פיליפיני, סיני וספרדי. הוא למד בלונדון, ב-A.A, בית-ספר לאדריכלות. היא למדה בניו-יורק, תחילה ציור ואחר כך עיצוב פנים ועיצוב רהיטים.  השפה המשותפת לשניהם היא אנגלית, שלו במבטא בריטי ושלה אמריקני. השניים נפגשו ונישאו בלונדון, הפכו לבני הזוג אגוסטיני, ולפני חמש שנים להוריה של קיפו, שם שפירושו "הלילה הנופל" בשפת האומנים בכפרים הקטנים שבדרום הפיליפינים.בתום הלימודים עבדה ריאה עם רובין גילד, בעלה של המעצבת והיזמית טרישיה גילד. יורי עבד עם מעצב פנים לונדוני מפורסם מאוד, ממוצא יווני, ג’ון סטפנידיס, בתקופה שסטפנידיס תכנן את עיצוב הפנים בביתה של לי רדזיוויל, אחותה של ג’קי קנדי. "למרות שהוכשרתי להיות אדריכל, הסתקרנתי לראות כיצד עובד מעצב פנים, במיוחד כאשר ניתן לו תקציב של רדזיוויל".לראשונה נחשפתי לעבודות של יורי וריאה בפאריז, זמן קצר לאחר שפתחו את החנות שלהם ברי די באק, במרחק-מה מהחנות הגדולה של טרנס קונראן. היה זה זמן קצר לאחר שהחל ליצור את הרהיטים והחפצים שלהם, שאחד מסימני ההיכר שלהם הוא הציפוי בחומרים מיוחדים במינם: עורות של עזים, גבעולים וגזעים של במבוק בחיתוכים שונים, קליפות של אגוזי קוקוס, עורות של לווייתנים ודגים אחרים, צדפות, ביצים של יענים, סיבים של עץ הבננה. בינתיים קמו לבני הזוג אוגוסטיני חקיינים לא מעטים. אם אלה לא חיקויים אסתכן ואומר שיצרנים ומעצבים נוספים השמים דגש על הציפוי ובחומרים דומים – ושאת רהיטיהם ראיתי בסלון הרהיטים האחרון בפאריז – לא תמיד מגיעים לאותה איכות שמאפיינת את הרהיטים של ריאה ויורי. הרחק מההמולה של מאנילההאמת היא שריאה ויורי עצמם מודים שאת הטכניקה של שימוש בחומרים אלה לא רק שהם לא המציאו, אלא שהיא בעלת ותק של שנים רבות בפיליפינים. "בשנת 1988 עשינו מסע שורשים למקורות שלנו", הם מספרים. "התוצאה: קפריסין תרמה לנו את השימוש בעורות של עזים, והפיליפינים את כל השאר". לדברי ריאה, אמנות הציפוי בקליפות קוקוס היא עתיקת יומין.  את אמנות הציפוי בעור של לווייתנים, לעומת זאת, המציא ב1930- ז’אן קלוד גאלושה Jean Claud Galuchat, והטכניקה הזו נקראת על שמו. בין השאר צריך לדעת כיצד לטפל בעור הזה, כדי שיתנדף ממנו כל הריח האופייני לדגים."נסעתי למקום הולדתי, בין השאר כד לבקר אצל המשפחה, הסתובבנו בין האומנים השונים, ושנינו נכבשנו ביפי העבודות שלהם ובקסם החומרים הטבעיים. החלטנו לפתח מוצרים משלנו: תחילה קופסאות קטנות, מגשים, מעמדים למנורות עומדות, מסגרות לתמונות ולמראות, אגרטלים, פריטים קטנים. די מהר עברנו לעיצוב ולייצור רהיטים: שרפרפים, כיסאות לפינות אוכל, כורסאות, שולחנות שונים; שולחנות צד, שולחנות לקפה, לכתיבה, לאיפור ולחדרי-אוכל".ההתפתחות המהירה שלהם מתבטאת בין השאר בכמות העובדים שהם מעסיקים בפיליפינים – בין 100 אומנים בתקופות רגועות לכ200- בתקופות של לחץ. ריאה: "בשלב מסוים הקמתי קרן שמפירותיה אימנו פועלים מומחים לעבודה בטכניקות המיוחדות. עשינו זאת באזור סאבו, שם אנחנו גרים בפיליפינים, אזור כפרי שקט ומרוחק מההמולה של מאנילה הבירה. כתבו עלינו ב"אל דקור", ולאחר הפרסום כל מי שרצה לעשות דברים דומים הגיע לאיזור. אני הפסקתי לעבוד עם האומנים הללו והכשרתי צוותים חדשים". הגרסה הצרפתית של הבארוקגם הבית שלהם בפיליפינים התפרסם במגזינים בינלאומיים. לדאבוני הרב, הזכויות על הבית אינן ברשותם של ריאה ויורי, ולא נוכל להראות בכתבה זו את הבית המשופע עץ וחשוף אל נוף מדהים, אבל הוא מכיל פריטים רבים שאתם רואים כאן, המייצגים שתי קולקציות, חדשה וישנה.  האוסף הישן מכיל את כל אותם פריטים ורהיטים שלא רק הציפוי שלהם עשוי מחומרים אורגניים, גם הצורות מנסות לבטא את הא-סימטריה והקווים המתעגלים והלא צפויים שבטבע: שולחנות עם רגליים שצורתם מזכירה רגלי חיות, אגרטלים בעלי תפיחות לא סימטריות- מעין בטן וגבנון. הקווים של חלק מהרהיטים מזכירים גם סגנונות מתקופות קודמות בתולדות העיצוב – בארוק, רוקוקו, במיוחד הגרסה הצרפתית של הסגנונות הללו.האוסף החדש מותאם לסגנון הרווח יותר היום: קווים ישרים, נמוכים, מינימליסטיים, מעין רטרו לקוביזם ולבאוהאוס והשפעה יפאנית חזקה. אבל הציפוי של הרהיטים נותר כפי שהיה, והרהיטים של יורי וריאה נמכרים – די ביוקר – באולמות תצוגה שלהם ושל אחרים בפאריז, לונדון, פרנקפורט, ניו-יורק, שיקגו, סן פרנציסקו.  הם מעצבים שתי קולקציות בשנה, ומתרוצצים בין המפעל, החנויות והבתים שלהם מקצה עולם אל קצהו: חצי שנה בפיליפינים, חמישה חודשים בפאריז, חודש אחד בניו-יורק. מהמזרח למערב, אותם קצוות המתאחדים ברהיטים של ריאה ויורי.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה