כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הטבע בשירות האדריכל – שתי וילות על שפת המים בדרום שבדיה

הטבע בשירות האדריכל – שתי וילות על שפת המים בדרום שבדיה

שתי הוילות תוכננו על ידי האדריכל השבדי גרט ויגורט, שנקודת המוצא בעבודותיו היא הטבע, האור, סביבת הפרויקט והטופוגרפיה, בדגש על התייחסות אקולוגית, בחירת חומרים המתקשרים לסביבת האתר ולשבדיה בכללה.

מאת: צילום:


 גרט וינגורט הוא האדריכל המוביל כיום בשבדיה. סגנון האדריכלות שלו ייחודי, מתווה דרך ועומד בניגוד לקו הקונפורמיסטי המאפיין כיום את האדריכלות בארצו. נקודת המוצא בעבודותיו היא הטבע, האור, סביבת הפרויקט והטופוגרפיה, בדגש על התייחסות אקולוגית, בחירת חומרים המתקשרים לסביבת האתר ולשבדיה בכללה.וינגורט מרבה להשתמש בעץ, במבנה וכן בריהוט. מקורו של רוב העץ איננו שבדי אף על פי שצורת השימוש ועיבודו מתקשרים אסוציאטיבית לשפה העיצובית השבדית. מבניו הם יצירה כוללת האורגת יחדיו מרקם עדין בין פנים לחוץ, ריהוט לנוף, מעטפת לסביבה חיצונית תוך כדי יצירת שפה אחידה למבנה כולו.וילה נילסון ווילה מילבראט תוכננו שתיהן בנקודת נוף יחודית על שפת המים בדרום שבדיה, במרחק של חצי שעת נסיעה בין זו לזו. הדמיון ביניהן אינו נובע רק מהדמיון באתרים אלא גם מכך שלקוחותיו של וינגורט בווילה מילבראט בחרו בו משום שהתרשמו מווילה נילסון. בווילה נילסון מורגשת השפעה רבה של האדריכלות האורגנית של פרנק לורד רייט, ואילו בווילה מילבראט, הדומה לה במידה רבה, ניכר זיקוק הרעיונות וגיבוש הסגנון האישי והנקי של וינגורט.וילה נילסון נבנתה בשנת 1992 ושוכנת על חוף הים בקצהו של חצי אי, צפונית לורברי, בלב נוף של צמחייה ומסלעה האופייני לדרום שבדיה. הבית ממוקם כ30- מטרים מהים ובנוי במפלס שונה מן הים. המטרה בתכנונו היתה יצירת בית נמוך וחבוי באדמה בין גושי מסלע גדולים המגוננים עליו מן הרוחות, במבט פתוח לכיוון הים מדרום.חזיתו של הבית כפי שהיא נראית מדרך הגישה אינה מרשימה ואינה מתחרה בנוף. מרגע הכניסה לווילה מופתע המבקר ומגלה בכל צעד עוד נדבך של הבית, בזה אחר זה, עד שבאחת נפרשת לפניו תמונה שלמה תוך כדי התוודעות אל מראה הים שנפרש במלוא עוצמתו.החוויה הראשונית נובעת מבחירת החומרים ומן השימוש בטופוגרפיה המקורית של פני השטח – מעין אוכף טופוגרפי קטן מכתיב את החלל הפנימי בווילה ויוצר כמה מפלסים. החלל המרכזי של הבית שקוע במרכז הווילה ועולה שוב בצדו השני, תנועה היוצרת את התנודות והחלוקה בין אינטימי לציבורי בחללי הבית, המודגשת גם באמצעות הפרטים והשימוש בחומרים ברמות גימור שונות. הממדים בתוכנית לובשים משמעות על ידי השינוי  בחתך ומקנים לכל חדר את הפרופורציות הנכונות לתפקידו.בנקודה הגבוהה ביותר בבית נמצאים חדר השינה וחדר האמבטיה העומדים בניגוד לחלל המרכזי  של הבית – באינטימיות ושקט לעומת פתיחות, בפרופורציות, בשימוש בחומרים – סטוקו גס וגרניט לעומת עץ שרי חם, ובמיקום החדרים ביחס לסביבה – נוף פראי של הים לעומת השקט של החורש הטבעי.בחירת חומרים וכן ההחלטה להשתמש במסלעה הטבעית במרפסת אל מול הים והכנסתה לתוך הבית מחזקות את התחושה שהבית הוא כמנהרה חצובה בהר ויוצרות שפה אחת של הפנים והחוץ.בשאר הבית בחר האדריכל בחומרים טבעיים תוך כדי הדגשת תכונותיהם המקוריות. אבן גרניט, המשמשת לריצוף החללים הכלליים בבית והמרפסת, ועץ שרי המשמש בריהוט וברצפה – יוצרים שפה אחת ומדגישים את השימוש בחומרים כאלמנטים דקורטיביים בבית. במרכז החלל הכללי מוצבת אח העשויה לוחות גרניט. היא מחלקת חלל זה לרוחב ונמשכת אל המרפסת כגריל פתוח ובכך מחזקת את הקשר בין הפנים לבין החוץ. המשחק באור הוא גולת הכותרת של הבית. האור חודר מבעד לצוהר בתקרה (סקיי-לייט), העובר מהכניסה לאורך כל החלל הכללי עד לחממת החורף, הבחירה בקורות בעלות דוגמה יוצרת משחקי אור וצל על קיר הסטוקו הגס, כשעון שמש. אחותה הצעירה של וילה נילסון, וילה מילבראט, נבנתה בשנת 2000  באמונדון על חוף הארכיפלג של גוטנברג. הבסיס התכנוני של הבית היה המבט אל הים תוך כדי התחשבות במסלע המקומי, בהבדל המפלסים בין קו המים לגובה פני הקרקע וביצירת חזית לרחוב המשולבת בסביבה. גובה הווילה לכיוון הרחוב הוא קומה אחת והכניסה אינה בולטת. דרך אספלט התחומה בצורה טבעית במסלע המקומי מובילה אליה. הדרך סגורה ומוגנת ומנוגדת לחזית הפתוחה לכיוון הים במעין שתי כנפיים.מאחר שהקו המנחה את התכנון הוא הנוף והקירבה למים, מיקם האדריכל את הכניסה במפלס הרחוב בעוד ששאר חדרי הבית מצויים במפלס התחתון הקרוב לקו המים עם מבט לנוף. כך, כבר בכניסה לבית נחשף הנוף תוך כדי ירידה בגרם מדרגות, אשר בניגוד לחלל הכניסה הנמוך הוא מונומטלי, בעל פרספקטיבה דחוסה, המכניס את הים מבעד לחלון המאונך בגובה של שבעה מטרים, תוך כדי השתקפות בבריכה הניצבת מול המדרגות – מראה היוצר רושם ועוצמה. מי שמגיע לקומה התחתונה ניצב מול ממברנה (מחיצה) של זכוכית המכוונת את התנועה לשני צדי הבית  – לימין, לחדר גדול של כמאה מטרים רבועים, המשמש סלון, פינת אוכל ומטבח והמוביל ליחידת ההורים, או לשמאל, לחדר המשמש ספרייה והמוביל לחלל משחקים המקושר לשלושת חדרי הילדים.טרסה חיצונית הניצבת לאורך הקומה מאפשרת יציאה אל הנוף מכל חדרי הבית, הפרטיים והכלליים, הניצבים לאורכה. לוחות אבן רוחביים המשמשים לריצוף המרפסת חודרים מן החוץ לפנים הבית ומחזקים את הקשר בין המבנה לסביבתו.הגדרת הציבורי והפרטי בבית נעשית באמצעות הריצוף – בחללים הכלליים נעשה שימוש בלוחות האבן  ובחללים הפרטיים בעץ הליבנה. עץ זה גם משמש חומר גלם לרהיטי הבית.האור הטבעי והחדרתו למבנה הם מאבני היסוד של תפישת התכנון הנורדית. כאן חודר האור דרך המרפסת בעלת גג הזכוכית לחללי הבית בדרך דומה לזו שבווילה נילסון.המשחק באור ובצל משמש כאן בצורה מובהקת ובהירה ומשחזר את עקרון שעון השמש האופייני לעבודותיו של וינגורט. האור החודר מבעד לצוהר בתקרה  מגדיר את אזור המטבח בחלל הגדול. ממרכז החזית הפונה לים נבנתה בריכה ארוכה וצרה המקשרת בין הבית לים הנמוך ממנו בחצי מפלס. אל הים יורדים ממרכז המרפסת דרך מדרגות המרחפות מעל לבריכה ומובילות למדשאות משני צדי הבריכה. התכנון המוקפד של שתי הווילות – בחזיתות, בפנים ובריהוט, שתוכננו כולם בידי האדריכל גרט וינגורט -יוצר, בעיקר בווילה מילבראט, תחושה מוזיאלית ולא ביתית. זו מובילה למידה של חוסר אינטימיות, תחושה שכל פרט מקובע למקומו ושום יד לא תשבור כאן במקרה את ההרמוניה המושלמת שיצר האדריכל. זו תחושה שקל יותר לחיות עמה במוזיאונים ובגלריות ופחות בווילה למגורים. התמונות:למעלה:וילה נילסון. מבט מכיוון הים למרפסת והחזית הפתוחה של הבית. הפרגולה מסננת את האור החודר אל הבית דרך החזית הפתוחהלמטה מימין לשמאל:וילה נילסון. בעל הבית ראלף נילסון יושב בחדר המגורים. השימוש בחומרים טבעיים בבית תוך כדי הדגשת תכונותיהם המקוריות בא ליד ביטוי באבן הגרניט המשמשת לריצוף ובטיפול בסטוקו גס בקירות. וילה נילסון. חלל המגורים ובהמשכו פינת האוכל. הסלון מרוצף באבן גרניט ואילו בפינת האוכל ובמטבח, הן הריהוט והן הריצוף, עשויים עץ שרי. אח עשויה לוחות גרניט מחלקת את החלל לרוחב ונמשכת אל המרפסת כגריל פתוח.ההחלטה להשתמש במסלעה הטבעית במרפסת אל מול הים והכנסתה לתוך הבית יוצרות שפה אחת של הפנים והחוץ.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה