כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הכדור עשוי פלסטיק – המעצב הפיני אירו ארניו

הכדור עשוי פלסטיק – המעצב הפיני אירו ארניו

למעצב הפיני אירו ארניו חלק נכבד בשיקום מעמדו של הפלסטיק – החומר שהוא גן עדן למעצבים. הוא ובני דורו הפוסט-מודרניסטים החליטו להחזיר עטרה ליושנה: להשיב לפלסטיק את מעמדו כחומר עיצוב יוקרתי,

מאת: צילום:


המעצב הפיני אירו ארניו מייצג את הדור השני של מעצבי המודרניזם הסקנדינבי – אלה שעברו מן העץ והשיטות המסורתיות אל הטכנולוגיה של חומרי העתיד, מתכת ופלסטיק.מהו בעצם עיצוב סקנדינבי? המושג הרחב הזה מאגד זרמים ורעיונות בעיצוב מודרני שנולדו בשבדיה, בפינלנד, בדנמרק ובנורבגיה. זרעיו של הסגנון נזרעו במשך שנות השלושים של המאה העשרים, ובצורתו המסחרית והבינלאומית הוא קרם עור וגידים לאחר מלחמת העולם השנייה.  "המראה הסקנדינבי" הוא מראה אלגנטי, נינוח ומינימליסטי, שכבר בראשית שנות השלושים השתלב היטב במודרניזם האירופי. מעצבי סקנדינביה יצרו כלי זכוכית בצורות אורגניות ומינימליסטיות ורהיטים עשויים עצי מחט מקומיים. עם גדולי הדור הראשון של המודרניסטים בסקנדינביה נמנו אלוור אלטו הפיני, האנס ואגנר הדני וחלוצי עיצוב הזכוכית השבדים. אחריהם באו, בין השאר, אירו ארניו, מוניקה בקסטרום השבדית, הרמן בונגרד הנורבגי ופול ירהולם הדני.ארניו זכה בהכרה בינלאומית בזכות שני כיסאות פלסטיק צבעוניים שעיצב בשנות השישים ואשר היו לקלאסיקה של עיצוב הפופ. הוא נולד בשנת 1932 ואת לימודיו במכון הלסינקי לעיצוב סיים בשלהי שנות החמישים. בשנת  1962 פתח משרד עצמאי לעיצוב פנים ולעיצוב תעשייתי בהלסינקי. הוא עבד בחומרים מודרניים כפיברגלס, ניילון, פלדה וגומי אוויר ויצר צורות חדישות ומרתקות.הפלסטיק – מבשר עידן שנות השישים ועיצוב הפופ – היה גן עדן למעצבים: הוא שיחרר אותם מכל מגבלות צורניות ואיפשר יצירה מגוונת וצבעונית, שלא התאפשרה בשום חומר אחר בעיצוב רהיטים. ארניו ובני דורו לא היו הראשונים שהשתמשו בו לצורך זה. הפלסטיק החל לתפוס מקום של כבוד בעיצוב המוצר כבר בשנות העשרים, כשהיה לחומר המבשר את עיצוב העתיד – התשובה המודרנית ללכה. לפיתוחו נדרשו שנים של מחקר – מהפרוטוטיפים הראשונים בפוליאסטר מזוין בפיברגלס, פורמייקה, אקריליק  ועד טכנולוגיית תיבנות תרמופלסט בהזרקה. בשנות החמישים שמו את הפלסטיק על המפה מעצבי המודרניזם האמריקאי. צ’ארלס וריי אימס זכו במקום השני בתחרות לעיצוב רהיטים בעלות נמוכה, פרויקט שהתקיים בחסות המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק כדי להתמודד עם מצב החירום של המוני הפליטים שזרמו לארצות הברית בסוף מלחמת העולם השנייה. את המודל יצרו צ’ארלס וריי אימס מלוח מתכת, אך פס הייצור נעשה בפלסטיק.  גם "הכיסא הצבעוני" המפורסם של אירו סאארינן משנת 1956 עשוי מבנה תומך המתנקז לגבעול מרכזי עשוי פוליאסטר מזוין בפיברגלס בציפוי לכה. העיצוב הפיסולי-אורגני של מודלים אלו בישר תפישות עיצוביות חדשניות וחיבור בין עיצוב לטכנולוגיה. ואולם, במשך שנות החמישים הציפו מוצרי פלסטיק את השוק והדימוי של החומר נפגע כשהיה לחומר זול המשמש במוצרי צריכה מסוג ירוד.אירו ארניו ובני דורו הפוסט-מודרניסטים החליטו להחזיר עטרה ליושנה: להשיב לפלסטיק את מעמדו כחומר עיצוב יוקרתי, המשקף את קידמת הטכנולוגיה בדמות אותנטית חדשה. בתחום עיצוב האופנה הציג קוראז’ שמלות עשויות לוחות פלסטיק לבנים ושקופים.  בעיצוב המוצר היו החלוצים וורנר פנטון הדני, שיצר את המודלים הראשונים בפלסטיק, והמעצבים האיטלקים ג’ו קולומבו וויקו מגיסטרטי. אחד הרהיטים שהיו לקלאסיקה הוא ספת "מרילין", ספה אדומה הנראית כמו שפתיים חושניות בהשראת סלבאדור דאלי.בתוך כך היה הפלסטיק לאחד מסמליו של עידן הפופ, שבו יוחסה חשיבות לעיצובם של מוצרי צריכה יום-יומיים. עיצוב הפופ התבסס על גמישות, על העמדת הלא-חיוני במרכז העשייה, על הומור, פלורליזם ושינוי. מעצבי שנות השישים הציגו תשובות משלהם לרצינות שבה התייחס המודרניזם לעיצוב, ברוממו את המעצב לאחראי לגורל החברה ובהעמדתו את הפונקציונליות בראש סולם העדיפויות.  עתה יוצרו מוצרים צבעוניים, חד פעמיים וממוחזרים. בתחום זה תרם רבות צ’ארלס סטנדיג: בשנת 1955 הוא הקים חברה לייצור בפלסטיק וייצר חלק מהעיצובים הבלתי נשכחים בתרבות הפופ. הוא גם שייצר את שני הדגמים הנודעים של אירו ארניו: "כיסא הכדור" המכונה גם "כיסא כדור-הארץ" ו"כיסא הג’ירו". דגמים אלו, שהוציאו לארניו מוניטין עולמיים, היו עיצובים הומוריסטיים וצבעוניים שנועדו להכניס את אמנות הפופ אל תוך הבית ואל הגן. "כיסא הכדור" יוצר לראשונה בשנת 1966 על ידי חברת אסקו הפינית. הכיסא מושתת על הצורה הגיאומטרית הפשוטה ביותר – הכדור.  זהו כדור פלסטיק צבעוני וגדול מרופד ברכות נינוחה. בשנות השישים נראה הכיסא, שסימל עולם פנימי מוגן, כתפאורה של סרט מדע בדיוני. ארניו צייד אותו בטלפון ובמערכת סטריאופונית ויצר מעין תא מגורים עצמאי, חלל פרטי הסגור ומסוגר מפני פגעי החוץ. ואילו "כיסא הג’ירו", שזיכה את ארניו בפרס הראשון לעיצוב המוצר של איגוד מעצבי הפנים האמריקאי, נועד לשימוש בבית או בגן וכן ככיסא צף לבריכה. עלותה הגבוהה של תבנית המתכת לייצור רהיטי פלסטיק הובילה לתמחיר גבוה וכך נהפכו רהיטי הפלסטיק הפוסט-מודרניים ממוצר צריכה ליצירת אמנות יוקרתית, סמל לעידן הפוסט-מודרניזם. בצורתו המגוונת – קשה או רך, צבעוני או מעוטר, שקוף או מט – טישטש הפלסטיק את הגבולות בין תרבות גבוהה ועממית ויצר עיצובים עתידניים, שגם כיום נראים כאילו אך נולדו.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה