כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הכוהנת הגדולה של הצבע – ג’וקסטה אינז, היזמית הגדולה של הצבע

הכוהנת הגדולה של הצבע – ג’וקסטה אינז, היזמית הגדולה של הצבע

"פיינט מג’יק" היה בתחילה ספר, שהפך לשם מותג של חנות לצבעים מיוחדים ולמערכת של קורסים לצביעה אמנותית. מחברת הספר שהפכה ליזמית הגדולה של הצבע היא ג’וקסטה אינז.

מאת: צילום:


 "פיינט מג’יק" היה בתחילה ספר, שהפך לשם מותג של חנות לצבעים מיוחדים ולמערכת של קורסים לצביעה אמנותית. מחברת הספר שהפכה ליזמית הגדולה של הצבע היא ג’וקסטה אינז. ביקרנו בביתה הפרטי שבאיסט-אנד הלונדוני, ושמענו את סיפורה האישי.ברובע היהודי לשעבר של לונדון, באיסט אנד, נוצרה ’ממלכה חדשה’: בנגלדש. את מקום האוכלוסיה היהודית ופליטי הפוגרומים של רוסיה, תפשה אוכלוסיה בנגלדשית, פקיסטנית והודית, פליטים של כלכלה נחשלת. הסחורה שהם מוכרים בחנויותיהם זהה: בגדים, טקסטיל, סידקית. חנות הכעכים "וייצמן" שנותרה כאן לפליטה, היא מעין מצבה לאורח חייהם של יהודים, שרובם עברו לאזורים יוקרתיים יותר של לונדון.באחת הסימטאות הצדדיות, היוצאות מרחוב בריק ליין enaL kcirB המפורסם, ישנו בית מכוסה פיגומים עם דלת קטנה ירוקה, המובילה לחצר מאורכת. הבית רחוק מלעורר תשומת לב, מעוצב בסגנון אנגלי מצטנע. מאחורי דלת הכניסה, לעומת זאת, מסתתר משהו פרוע. חגיגה של צבעים, טקסטורות ושילובים אינסופייים בתוך בלאגן אינטימי ונעים.בעלת המקום, ג’וקסטה אינז, היא אשה נמרצת, בעלת ארשת פנים תרבותית ונעימה, ועיניים יוקדות ובוחנות. הדחף העצום וההעזה של אינז, הם המנוע שבזכותו היא ביצעה מהפיכה קטנה בעיצוב הפנים הבריטי, או יותר נכון – בעולם הצבע. בכך היא מצטרפת לגלריה של דמויות כמו האופנאיות מרי קוונט וויויאן ווסטווד, סר טרנס קונראן שחולל מהפיכה של ממש בתפישת החיים ובעיצוב הפנים הבריטי, וטרישיה גילד שחוללה את המהפכה הצבעונית בעיצוב טקסטיל, והמשיכה בכלים, רהיטים, בתים וספרים.ג’וקסטה אינז היא מעין לורה אשלי של הקירות. היא בחרה לגור בבית צר וגבוה בן שלוש קומות ומרתף, שהיה שייך לבעל מבשלת שיכר מן המאה ה-81. בכל קומה שני חדרים. מאז שגר כאן מבשל השיכר עברו על הבית תהפוכות ודיירים, אך התפנית המשמעותית ביותר עברה עליו עם כניסתה של מי שהבריטים אוהבים לכנות "מלכת הסיד" )והיא אומנם חברה עמותה לשימור השימוש בסיד באנגליה(. עניים, סטודנטים וחיותהפיגומים הסובבים עדיין את הבית נמצאים שם, משום שהוא עומד לפני צביעת כל קירותיו בסיד בגוון מן המאה ה-18. הצביעה כמעט החלה, אך תוך כדי שיפוץ הסתבר, שהגג התעייף לאחר 200 שנות תפקוד. בלית ברירה נדחתה הצביעה עד לאחר תיקונו.אינז הגיעה אל הצביעה בדרך נפתלת. היא היתה עקרת בית ועיתונאית, נשואה לסופר מתחיל ואם לשניים, שגרה עם משפחתה בכפר במחוז דורסט שבדרום אנגליה. מאחר שקשה היה לפרנס משפחה צעירה מכתיבת ספרים ומתקוות, התגייסה ג’וקסטה לפרנסת המשפחה ועסקה בתרגום. התקציב המוגבל של המשפחה הכתיב גם גידול ירקות לצריכה עצמית.  עיסוק זה הוביל לכתיבת ספר בישול ל"עניים, חיות, סטודנטים ומשפחות צעירות", על סמך נסיון אישי. הוצאת הספרים "פינגוין" נדלקה על הספר. מהדורה ראשונה של 10,000 עותקים אזלה במהירות, והתקשורת חיזרה במרץ.ההוצאה הציעה לאינז להכין ספר נוסף, על עיצוב הבית באמצעים מצומצמים. ג’וקסטה הפשילה שרוולים, טבלה קולמוס בקסת הדיו ושוב כתבה מנסיון אישי את הספר "The People`s Home Making Book". מי שמחפש עותק – חבל על זמנו. הספר אזל מן השוק. הספר השלישי הוקדש לבישול כפרי שמרני, מלווה בתצלומים מעולים ובמרשמים לעשייה ביתית, להכנת שימורים ו… נקניקיות מתוצרת בית.אבל הפיצוץ האמיתי, לפני 15 שנה, היה ספרה הבא: "Paint Magic". שוב ספר הדרכה מצולם, לשיטות של צביעת הבית, לכאלה שמעדיפים לצבוע בכוחות עצמם ולחסוך בהוצאות. איש לא שיער את היקף ההצלחה של הספר, שהפך לרב-מכר. "התנסיתי בעצמי כמעט בכל טכניקת צביעה שהצעתי בספר", טוענת אינז.מאז יצאו לאור שלוש מהדורות נוספות. בכל מהדורה נוספו לספר צילומים חדשים ורעיונות, כשהוא מלווה את הטעם והאופנות המשתנים. בשנות ה-80 היו באופנה צבעי אפרסק ותקרות צבועות בכחלחל ולבנבן, ליצירת אשליה של עננים. כיום שולטים הפשטות, האיפוק, פחות מירקמים וצבעים שקופים, אווריריים. "זה היה הספר הראשון מסוגו, שיועד לציבור הרחב ולא רק לאנשי מקצוע. הספר הוכיח שאין מסתורין בנושא, ושכל אחד יכול להגיע לתוצאות טובות", מסבירה אינז. מוכן להתלכלך בצבעהיא עובדת עם יצרן צבעים וכימאי, ויחדיו הם בוחשים, מוסיפים וגורעים, עד שמתקבל הגוון המניח את דעתה, והוא מצטרף למדפים של חנויות הנושאות את שם הספר, "פיינט מג’יק". שמונה מהן בלונדון, אחרות בסינגפור, קנדה, ובקרוב באוסטרליה. צבעיה נמכרים גם בארה"ב, ולאחרונה נפתחה חנות חדשה בישראל, במרכז החדש לעיצוב בנווה-צדק.בכל החנויות של אינז מתקיימות סדנאות ללימוד טכניקות הצביעה השונות, למריחת טיח אמנותי ולשיפוץ קירות. היא מקיימת גם שירות למי שאינו מוכן להתלכלכך בצבע, ושולחת לביתו צוות עם סולם, צבעים ומברשות. גם דוגמאות הצבע הקטנות, שמהן בוחרים את הגוונים, שונות מהרגיל. הדוגמאות צבועות ביד ולא מודפסות, וזאת כדי להעניק את הרושם הנכון של הגוון.הקורסים מיועדים למי שרוצים לקבל ביטחון ולהתגבר על מעצורים. גם נוכחותם של משתתפים אחרים בסדנה עוזרת להתגבר על תחושות כמו "אין לי כשרון לזה". הסדנאות מציעות מיגוון גדול מאוד של טכניקות. לאחר שהופנמו ונקלטו – אפשר להתרכז ולהתמחות בטכניקות נבחרות. מי שבכל זאת לא מצליח להתקדם ולהתגבר על המעצורים, לומד לפחות על האפשרויות השונות, וידע מה לדרוש מהמקצוענים.לדבריה, את מקום מגוריה באיסט אנד בחרה אינז מכמה טעמים. כשהגיעה ללונדון מהכפר, בשנות השמונים, האיזור הזול התאים לאמצעיה המוגבלים. כמו-כן, היא מספרת, "אבי עבד בחברת הדלק "של", והוצב עם המשפחה בסינגפור, ולאחר מכן בסין, אוסטרליה, דרום-אפרקיה ומצרים. מאז אני חשה בנוח באיזור של מהגרים.  הריחות, הטעמים והסגנונות השונים, מפרים את דמיוני", היא מתארת. לדבריה, רק שמונה עסקים יהודיים נותרו באיזור, ובית הכנסת המרכזי הפך למסגד. בית כנסת קטן יותר הפך לא מכבר לבית דירות.למרות שבן-זוגה הוא ארכיטקט, היא חיה בבית לא מסוגנן ולא מעוצב. את האווירה והמראה מרכיבים פריטים ואוספים וסגנונות משלימים. התערובת הזו הפכה לסגנון אישי המיוחד לג’וקסטה, משהו שקשה לחקות או אפילו להיות מושפע ממנו.הפרוזדור שבקומת הקרקע עובר עתה צביעה מחדש, לבהיר יותר, שיהיה קרוב ברוחו למקור הג’ורג’יאני. מימין למסדרון ממוקם חדר עבודתה העמוס בספרים, ובו מדפים רבים, צבועים בירוק בהיר, המשווה לו מראה מקולף. מתחת לשכבה הכהה מבצבצת שכבת צבע קודמת, בהירה יותר. ממול לחדר העבודה, מצידו השמאלי של הפרוזדור, חדר המגורים הצבוע בגוון צהבהב-אוקר בהיר, שתי ספות רכות ומזמינות, שטיחונים ודיוקנים של ארבעת ילדיה. צבועים בשחור לבןהפרוזדור מתעקל ומוביל למטבח, ושם יש אופרה אחרת. כל סנטימטר מכוסה בעיטורי קיר בגוון שחור חום, תנור בישול מסורתי בריטי, במרכז המטבח שולחן עץ בהיר וארוך, כמעט לא מהוקצע, סירים תלויים מן התקרה, סלסלות קש. זהו בעצם לב הבית, ואליו מכניסים את האורחים. למעשה, משתמשים מעט מאוד בסלון הרשמי.מדרגות המובילות מן הפרוזדור אל הקומה הראשונה מסתיימות ברחבה קטנה, עשויה ריצפת עץ, שאריחים בשחור-לבן מכסים אותה. מבט מקרוב מגלה שזו צביעה ולא אריחים של ממש. רחבה שבצידה ארונות צבועים בירוק כהה פונה לחדר אמבטיה. ברגע הראשון קשה לקלוט שזה חדר אמבטיה ולא חדר מגורים. הקירות מכוסים, לשם שינוי, בטאפט ולא בצבע. הדוגמא היא של משבצות קטנות בגווני ירקרק תכלכל, על רקע לבן.  ממול לאמבטיה ארון ספרים. ישנה גם שידה עתיקה שמסתתרים בה חפצים פרוזאיים כמו מגבות. מעל לאמבטיה המחופה בעץ – שני חלונות הפונים לחדר, ומחדירים אור רך ונעים. אותה דוגמת משבצות חוזרת בחלונות, אך הפעם בהתזת חול. הריצפה מכוסה מעין מחצלת.בחדר השינה מיטת אפיריון שנראית כאילו ברחה ממוזיאון עתיקות. הווילונות עשויים מבדים בירוק כהה ואת הקירות מצפה אותו בד שממנו נתפרו הווילונות. מהחלונות נשקפת צמחייה ירוקה בחצר קטנה, ושילוב הירוק בפנים ובחוץ נותן אשליה של יער. בקומה זו חדר שינה נוסף לאורחים.בקומה העליונה שוב סגנון שונה וגוונים אחרים. חדר האו-פר למשל, מצופה בטיח אמנותי, יבוא מישראל מחברת "נדיר צבעים", שאחד ממרכיביו הוא אבקת שיש. ניתן להניח את הטיח במירקמים עבים ומחוספסים, ולעבור עליו לאחר הייבוש בצבע שקוף. שימוש בחומר זה דורש מיומנות גבוהה, וניתן לרכוש אף אותה בסדנאות הצביעה בארץ של "פיינט מג’יק", האחת ברחוב דיזנגוף בת"א והשנייה במרכז העיצוב ברח’ אחד העם 6. חדר שינה נוסף, בקומה העליונה, צבוע בכחול ים-תיכוני, באמבטיה הקטנטונת נעשה שימוש בצבעי אוקר המכסים קירות עץ.תכניות לעתיד? לא חסרות: בקרוב תפתח ג’וקסטה קורס חדש לטכניקת פסיספס. לא מאבנים קטנות אלא בסטנסיל מיוחד ליצירת פסיפס. בימים אלה יצא לאור ספר חדש, על שילובי צבעים ומירקמים. "ייתכן שאכנס גם לענף בדי הריפוד, ואכין סדרת צבעים תואמים לצבעי הסיד והקיר", היא מגלה.מה דעתה על צבעי הירוק-רעל ורוד מזעזע, כחול חשמלי, העכשויים והפאנקיסיטיים? "כן, בהחלט", היא אומרת, "למה לא? אבל קשה לחיות עם צבעוניות רועשת שכזאת לאורך זמן, והשאלה היא מי יהיה מוכן לצבוע את ביתו כל כמה חודשים, כשהצבע הקודם יימאס…"

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה