כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  המסך עולה – הוילון חוזר בשפע של אריגים וצורות תלייה

המסך עולה – הוילון חוזר בשפע של אריגים וצורות תלייה

החזרה הזו מלווה באינספור אביזרים מעוצבים: מוטות תלייה, טבעות, ווים, תפסים ואביזרים רכים כמו גדילים וסרטים. הוילון על אביזריו יכול להיראות קלאסי וכבד, קליל ושקוף, אלגנטי או זרוק וצעיר.

מאת: צילום:


לאחר תקופה שבה נטינו לוותר על וילונות – כדי לא להסתיר את החלון וכדי להחדיר כמה שיותר אור במשך כל שעות היום – חוזר הווילון וחוגג בשפע של אריגים צורות תלייה, כשהוא מלווה באינספור אביזרים מעוצבים – מוטות תלייה, טבעות, ווים, תפסים, ואביזרים רכים כמו גדילים וסרטים.   משהו טוב קורה בארץ בנושא הווילונות. המודעות לפריט העיצובי החשוב הזה הולכת וגוברת, ועמה תעשייה שלמה, משגשגת ומתפתחת, המציעה שפע של סוגי בדים, קרניזים וגדילים. ה"דקורטור" המסורתי מחנות הווילונות פינה את מקומו למעצבים יצירתיים המשלבים בעבודתם עבודות נפחות, נגרות ואפילו תכשיטנות. בשנים האחרונות חל שידרוג גם במעמדו של החלון, למרות שעדיין ארוכה הדרך כדי להחזיר לו את מעמדו מן העבר. החלונות של היום מוקפים במסגרת מפרופיל בלגי, מעץ או מאלומיניום, וכן במסגרות המשלבות חומרים, הם מוגנים על-ידי סורגים מסוגננים בריקועי ברזל ומעוטרים בידיות יוצאות דופן. כדי לא להסתיר את החלונות, נמנעו במשך שנים מתליית וילונות, אבל לאחרונה חוזרים אליהם. היום רואים בווילון לא רק אריג שתפקידו להסתיר ולרכך את האור החודר מבעד לחלון (במיוחד במקרים שבהם אין תריסים מעבר לחלון), אלא יוצר אווירה ומעין מסגרת פנימית לחלון. תליית הווילון היא לעתים "פיסול בבד", המשולב בחומרים נוספים – עץ או מתכות – שמהם עשויים הקרניזים ושאר האביזרים. שפע סוגי הבדים שניתן למצוא היום בחנויות מקשה על הבחירה. הווילונות עשויים היום מבדי משי, טפטה, ג’אקרד (שבהם הדוגמאות ארוגות בבד), כותנה, קטיפה, פישתן או בדים סינתטיים למיניהם, והם מיוצרים באין סוף של דוגמאות ומרקמים. אופנת "החזרה לטבע" העניקה לבדי הפשתן בצבעי ה"אופ-וויט" מקום של כבוד בבית הישראלי, אך במקביל נכנסו לאופנה הבדים של המעצבת האנגליה טרישיה גילד (מיובאים על-ידי "סזאם"). גילד העניקה לבדים צבעוניות חמה ועזה במיוחד, תוך שילובים עליזים של צהוב בוהק, כתום, כחול חשמלי וכו’, בציורים של פרחים גדולים או בדוגמאות של משבצות. לאחרונה כבשו את לבם של הישראלים המוכנים להשקיע כסף בווילונות, האריגים היוקרתיים של חברות כמו נוביליס הצרפתית ופישבאכר השווייצרית (מיובאים על-ידי "רנבי"), וגם דגמיה של לורה אשלי המתאפיינים בדוגמאות של פרחים קטנים, עדיין אהודים כאן. אך החידוש שהגיע אלינו מאירופה ומארצות הברית הוא השימוש בבדים שקופים וצבעוניים, המרככים ומסננים את האור ההודר בעד החלונות, מקנים לו טונים שונים של צבע ומתאימים במיוחד לאנשים שמעוניינים בתליית וילון שלא יסתיר את החלון המעוצב. אורגנזה שקופה הבדים השקופים יכולים להיתלות מעל בד אטום בצבעוניות הזהה לו או שונה ממנו (ואז, כשהבד השקוף אינו מוסט, נראה הווילון בגוון חדש), או להיתלות מתחת לווילון אטום, וכשהוא מוסט – קרני האור יכולות לחדור ברכות אל תוך הבית. הבדים השקופים יכולים להיתלות גם במספר שכבות וליצור משחק צבעים קסום. וילונות שקופים נעשים היום בטכנולוגיה מתקדמת וחדישה למדי, של צריבת בדים בתמיסות כימיות. כך ניתן לשלב בבדים הקלילים והאווריריים גושי קטיפה בצורות של פרחים או חיות, נופים או דוגמאות גיאומטריות. וילונות שקופים אחרים מגיעים אלינו מהודו. מדובר באריגים העשויים בעבודת יד ומיובאים על ידי נתן וליאת ממכמורת. השניים משלבים בווילונות שלהם רצועות בד צבעוניות עם אלמנטים של טלאים רקומים, הדפסים שונים, מראות קטנות וצבעוניות מיוחדת. גם טובה קוטליציק מ"ארטו" – רישפון מעצבת וילונות באין ספור דוגמאות, חלקם מבדי משי שקופים, יבוא מהודו. לדבריה, יש לבדים אלה חסרון: הם דוהים בשמש חזקה ועלולים לאבד את צורתם. לכן היא ממליצה בחום על בדי אורגנזה שקופים. הווילון לא חייב להשתלב ממש בפריטי טקסטיל אחרים בבית, כמו ריפודים, שטיחים, טאפטים, מפות שולחן, כיסויי מיטה וכד’, או להתאים לצבעי הקירות, הריצוף וכו’. הוא יכול להיתלות כפרט יוצא דופן, כדי להוסיף כתם צבעוני לבית או לדירה, אם כי המגמה הרווחת היום היא "המראה השלם" בבית, שלפיו פריטי "הלבשת הבית" מותאמים זהז לזה (ועל כך כתבה נפרדת באחד הגיליונות הבאים של "בנין ודיור"). מלבד התפקידים שכבר נזכרו – יצירת אווירה חמה ואינטימיות – יוצר הווילון אקוסטיקה מרוככת ומונע הדהוד, בייחוד בחללים גדולים וריקים. אפשר לשנות בעזרתו, תוך יצירת אשליה אופטית, גדלים נתונים של חלונות. לדוגמה – ניתן להציב כותרת גבוהה ורחבה של וילון מעל משקוף של חלון צר. אפשר להציב קרניז ארוך וישר מעל שני חלונות קרובים זה לזה ובעלי גבהים שונים, או קרניז קשתי מעל חלון מלבני. וילון שנתלה מעל חלון הפונה לנוף, יכול להוות מעין מסגרת יפה לתמונה. הווילון על אביזריו יכול להיראות קלאסי וכבד, קליל ושקוף, אלגנטי או זרוק וצעיר. הוא יכול להיות צבעוני ודומיננטי או סולידי ומצטנע. הסגנונות השונים נגזרים מסוגי הבדים, הצבעוניות וגם אופן התלייה. פעם היה נהוג לתלות את הווילון על גבי קרניזים בלתי נראים מאלומיניום, עם תיפורי קפלים שיצרו כיווצים סימטריים משעממים. הסיטו את מחצית הווילון לצד ימין ואת המחצית שנייה לצד שמאל, וזהו. תלבושת פחות או יותר אחידה לחלון. עתה השמים הם הגבול ליצירתיות ולמקוריות. לצד וילונות מסורתיים כמו הווילון הרומי או היפאני שמגולגלים כלפי מעלה, כשמוטות עץ מושחלים לרוחבם, או הווילון האוסטרי (שבצידו תפורים בדים שיוצרים מעין גלים רומנטיים) או וילונות מסך (הדומים לאלה התלויים על בימות התיאטרון והאופרה), אפשר למצוא שפע של רעיונות נוספים לתלייה. בדים נופלים מלי סבירסקי מהוד השרון יוצרת חיבורי ניטים בקו העליון של בד הווילון (בדומה לניטים הקיימים באהילים), ולתוכם היא משחילה חבלים באופנים שונים הנקשרים למוט בצורות מיוחדות. הווילון עצמו אינו מכסה את כל פתח החלון, אלא יורד מהמוט בקו אלכסוני או עגול עד לאמצע החלון, ונקשר שם בסרטים או בגדילים מעניינים. במקרים אחרים היא יוצרת לווילונות כותרות העשויות ממספר "עניבות" בצבעים שונים מזה של בד הווילון, או יוצרת קפלים עגולים רחבים מאוד הנופלים ברכות מעל הווילון. חלק מהווילונות שלה נופלים עד לקו הנמוך של החלון, וכאן נקשרים ונופלים ברכות עד לרצפה. סבירסקי מרבה ליצור וילונות הנופלים מהקרניז בצורת חצי עיגול עד לאמצע גובה החלון, שם הם נקשרים על ידי ליפופים תלת-מימדיים העשויים מבדים זהים או שונים מבד הווילון. ב"קלאסיקיר" בהרצליה יוצרים לווילונות כותרות קשיחות מבד המודבק על משטח עץ, או על גלילי פלאזלין (חומר פלאסטי קשיח הנדבק על ידי גיהוץ). הכותרות גזורות לרוחב הווילון בדוגמאות שונות, משוננות או עיגוליות. ניתן להוסיף בצדן בדים מלופפים בצורת פרחים קטנים, טבעות, קשרי עניבה וכו’. מיכל רבט מרישפון, שהתמחתה בין היתר בעיצוב של "הלבשת רהיטים", מעצבת תלייה של וילונות עם תיפורים מסובכים, אבל התוצאה היא וילונות קלילים ואווריריים. היא יוצרת ליפופים תלת מימדיים על מוט התלייה, משתמשת בקליפסים מתכתיים, או מעין אטבי כביסה מעץ. לעתים היא משלבת חרוזים הנתלים על הקרניז ויוצרת עם הבדים התלויים משחקים מעניינים של שקיפויות. חלק מהבדים נופלים בצדי מוט התלייה עד אמצע החלון, ונקשרים בחלקם העליון. מתילד ויעל מ"אקווארל" שבהרצליה פיתוח מייבאות מפאריז סחורות ולא מעט רעיונות. השתיים מקפידות על איכות התפירה והגימורים, ויוצרות שילובים של בדים קשיחים או כאלה המחוזקים על ידי פלאזלין, עם בדים רכים ונופלים. במקרים של חלונות מיוחדים, הן משתמשות במסילה משני מוטות, שנפתחים ונסגרים בדומה למתלה מגבות בחדר אמבטיה. הן מרבות ליצור לווילונות שלהן קפלים מעניינים על ידי יצירת כותרות מבד קשיח שנתפר בתפרים בלתי נראים, ומכווץ על ידי תפירת כפתורים דקורטיביים, או חלקי בדים דמויי פרח. לשם תלייה אחרת, נפוצה מאוד, יוצרים מבד הווילון טבעות השחלה למוט, מעין המשך טבעי לווילון. כמו כן נעשה שימוש רב בכיווצים הנקראים "כיווצי בננה" או "כיווצי כוסית", המחליפים את הקפלים המסורתיים, וגורמים לבד הווילון ליפול בצורות גליות מעניינות ולא בצורת צינורות מאורכים. תלייה מעניינת מאוד, אם כי מגבילה, היא תליית הווילון על גבי ווים קבועים המוברגים לתקרת החדר. ווי מתכת אלה, המעוצבים בדוגמאות נטוראלסטיות המזכירות את סגנון הארט נובו, מוברגים אחד אחד לתקרה והבדים נתלים עליהם באמצעות טבעות. בצורת תלייה זו, המבטלת את אלמנט המסילה, אין אפשרות לפתוח את הווילון או לסגור אותו אלא אם כן מטפסים על סולם ומזיזים כל טבעת בנפרד. כיווצים ותכשיטים תחום הקרניזים והקישוטים המתלווים לחלונות מדהים במימדיו. מעצבים רבים מזמינים את מוטות התלייה אצל אמנים, במיוחד אצל נפחי ברזל היוצרים משני צדי המוטות דוגמאות של שריגים, עלים, חרבות של ימי הביניים וכו’. האלמנטים הקישוטיים בתחום הווילונות הם הקרניזים, אביזרי התלייה והתכשיטים. הקטלוגים מחו"ל מציעים אלפי דוגמאות מוכנות של מוטות ברזל שניתן להזמין. בשני הקצוות של המוטות מופיעות דוגמאות יפהפיות. חלק מהם מגיעים בצבעי נחושת, כסף, זהב, לבן, שחור או צבעי קורוזיה ירוקים, כחולים וכו’. מוטות העץ מופיעים אף הם בווריאציות שונות, חלקם מגולפים, על אחרים מלופפים חבלים דקים עם סיומות דקורטיביות שונות. כמו כן יש בקטלוגים מגוון רחב מאוד של תפסים ("קליפסים") הנקשרים למוט באמצעות טבעת. הבדים נתפסים על-ידי הקליפסים באופן פשוט וקל, כך שנוצרים בהם קפלים בצורות שונות. התפסים עצמם מופיעים באינסוף דוגמאות מופלאות כמו עלים, פילים, אריות, ענבים, צורות של שמש, ירח, קיפודונים, מלאכים או איילות, כולם עשויים ממתכת ומותאמים בדרך כלל לצבעי המוט. אותם תפסים מופיעים גם ללא חיבורי הטבעות, ואז משתמשים בהם לנפילת הבדים בצורות שונות. אם בד הווילון נופל בקו ישר, לדוגמה, ניתן ליצור בעזרת התפסים כיווצים מסוימים ולקבל וילון הנופל בצורת חצאי עיגול. הקליפסים הללו משמשים גם מעין תכשיטים על גבי הווילון. הטיפול בכל אביזר ואביזר בממלכת הווילונות מגיע עד לחיבורי המוט לקיר, ואלה מעוצבים עם סיומות וצורות שונות. ניתן לרכוש היום אביזר אופנתי יפהפה בצורת חוטי מתכת מעודנים המלופפים על מוט התלייה, שאליהם מחוברים מעין עלים בצורת צדפים, דיוקנים של אנשים, אשכולות ענבים או דולפינים. מפעלים מסוימים בחו"ל מייצרים אביזרים לווילונות מפלסטיק איכותי שקוף או אטום, בשילובים צבעוניים, עם פסי כסף או זהב, בדגמים מרהיבים שחלקם מתאים עבור חדרי ילדים – כמו רכבות מאורכות, סדרות של דובונים, ארנבות, עצים וכו’. כדי לחבר את צדי הווילון למשקופי החלון וליצור פתחים בצורות שונות, או כדי לקשור את בדי הווילון במרכז החלון, אפשר להשתמש באביזרי קשירה דקורטיביים. השוק מציע חבלים מסוגים שונים, סרטי בד ברוחבים שונים, עניבות מסאטן, משי, כותנה או פישתן וכפי שצוין – קליפסים בווריאציות שונות. פרט לאביזרים המיוצרים במפעלים בסדרות גדולות, ניתן לפנות לצורפים או אמנים מקומיים שיצרו דגמים בעלי ערך אמנותי של ממש. לואי כליפא למשל, מעצב ישראלי, מציע פתרונות עיצוביים טוטאליים, שיוצרים הרמוניה בין הווילונות, בדי ריפוד, שטיחי רצפה, הידיות לחלונות ולדלתות, קישוטי התלייה של הווילונות והקרניזים. באחד מעיצוביו מופיעים בדי הווילונות, הריפוד והשטיחים בדוגמאות פסיפס של אבני חצץ בצבעים שונים. גם ה"תכשיט" לווילון מופיע על מעין פרח ועליו פסיפס דומה של אבני זכוכית, או עלי זהב 42 קראט. בגלריה של יוסף מיכאלי ועודד ממושב עשרת מעצבים קישוטי וילון וקרניזים מיוחדים בעבודת נפחות, ובגלריה "נתיש" ממושב גאליה משלבים למשל את מסעד המיטה של חדר השינה, את רגל המנורה או מתלה המעילים עם קישוטי הווילון. כאן יוצרים בעבודת צורפות ממתכות שונות כמו כסף, פליז, אלפקה ונחושת, סיכות של פרפרים, פרחים שונים, חיפושיות ומלים, שננעצות על גבי הווילון (וניתן כמובן להשתמש בשורה ארוכה של פרפרים או חיפושיות שעורכים מעין "מצעד" על הווילון). כמו כן ראינו פה ספירלות מתכתיות באורכים שונים, השמשות לכיווץ בדי הווילונות ולצידם אלמנט קישוטי של צלחות קעורות מנחושת, עשויות בעבודת יד ומשוחות בצבעי קורוזיה.   סצנות מחיי היום-יום הווילונות הקדומים ביותר המוכרים לנו בתולדות הדקורציה מופיעים על גבי פסיפסים ביזנטיים, המתארים ארמונות מהמאה החמישית לספירה. לקראת סוף ימי הביניים, במאה ה11- לספירה, נהוג היה לתלות את הווילונות על גבי הקירות הגבוהים והריקים בבתי האמידים. על הבדים הופיעו ציורים פיגורטיביים של סצינות דתיות או תמונות מחיי יום יום. בתקופת הרנסנס שימש הווילון כמסגרת מפוארת מסביב למיטות האפיריון, ליצירת פינה אינטימית מסביב למיטה, וגם לשמירת החום של הלבנים המחוממות או סירי הגחלים שהיו בצדי המיטה ומתחתיה. רק במאה השבע עשרה, כשהטכנולוגיה איפשרה יצירת משטחי זכוכית גדולים לחלונות, החלו הווילונות לשמש למטרות שאנחנו מכירים היום. במהלך המאה השמונה עשרה, עם פיתוח הנול התעשייתי, הפכו הבדים הדקורטיביים לזולים יותר, והופיעו כחלק אינטגרלי מעיצוב הבית. דניאלה גולדמן, מרצה לתולדות העיצוב במוזיאון של אילנה גור מציינת, כי המאה התשע-עשרה כבר יכולה להחשב כ"עידן הווילונות". בתקופה זו שלט הסגנון הויקטוריאני באנגליה ובארצות הברית, הבתים נבנו עם חלונות גדולים מאוד, והווילונות נתפרו מכמה שכבות של בדים, שיצרו בבית "אווירה של חשיבות".   חזרה לעמוד חדרי שינה.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה