כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הסגנון הנצחי – סגנון ה"ארטס אנד קראפטס"

הסגנון הנצחי – סגנון ה"ארטס אנד קראפטס"

הרהיטים מעץ אלון, המאופיינים בפשטות החומר והצורה, מהווים היום פריטי אספנים ומחירם עשרות אלפי דולרים. תנועת ה"ארטס אנד קראפטס" (אמנויות ואומנויות) התנגדה לתיעוש ושאפה להחזיר את קסמו של העולם הישן.

מאת: צילום:


 גוסטאב סטיקלי, אחד הנציגים המובהקים של סגנון הארטס אנד קראפטס האמריקני, יצר רהיטים מעץ אלון המאופיינים בפשטות ובטוהר החומר והצורה. הרהיטים שלו, שפעם נמכרו בכמה עשרות דולרים, מהווים היום פריטי אספנים, ומחירם מגיע במכירות פומביות לעשרות אלפי דולר.עשר שנים בדיוק חלפו מאז הוכה עולם האספנות הבינלאומי בתדהמה, עת רכשה השחקנית ברברה סטרייסנד שידת-מגירות של גוסטאב סטיקלי במחיר מדהים של 363,000$. שידה כזו, אשר אלפים כמוה נוצרו בארה"ב, נמכרה בראשית המאה העשרים בבתי הכל-בו במאה דולר בלבד. בתחזית שלפני המכירה המפורסמת בבית המכירות הפומביות כריסטי’ס היא הוערכה בין 70,000-90,000$.שמו של סטיקלי, המצליח מבין מעצבי הרהיטים שידעה אמריקה בתקופתו, הפך זה מכבר לשם החם ביותר בעולם האספנות הבינלאומי. סטיקלי, בן דורם של פרנק לויד רייט ולואי קומפורט טיפאני, יצר רהיטים מעץ אלון המאופיינים בפשטות ובטוהר החומר והצורה, בסגנון הארטס אנד קרפטס, ששטף את בריטניה ואת ארצות הברית בשנות העבר בין המאה ה-19 למאה ה-20.ארטס-אנד-קרפטס )אמנויות ואומנויות( זה לא רק סגנון. זהו שמה של תנועה חברתית שנוסדה בבריטניה על-ידי המעצב-יזם ויליאם מוריס והפילוסוף ג’ון רסקין, וממנה נדדה לאירופה ולארצות הברית. מקורותיה נעוצים לא רק בעקרונות אסתטיים, כי אם גם – ואולי בעיקר – בעקרונות חברתיים-סוציאליסטיים, כי היא קידמה את האתיקה ואת האסתטיקה על-ידי שיקולים וטיעונים חברתיים.העולם הישןבתחום העיצוב שאפו אבותיה של התנועה לטשטש את הגבול בין אמנות לאומנות, וליצור אחדות בין הצורה, הפונקציה, החומר והייצור. גם כיום, מאה שנים לאחר הולדתה, זוכה תנועת הארטס-אנד-קרפטס לפופולריות רבה, אשר הולכת וגוברת עם השנים. לפני כעשר שנים האמירו מחירי רהיטים ופרטי אמנות דקורטיבית מתקופה זו בשוק האמנות הבינלאומי. מלבד ויליאם מוריס יש לציין את לואי קומפורט טיפאני, צ’ארלס רני מקינטוש, גוסטאב סטיקלי ופרנק לויד רייט, כמעצבים-אמנים שעשו הסטוריה.תנועת הארטס-אנד-קרפטס קמה כשבאמתחתה הצעות לפתרונות לבעיות שנוצרו בעקבות המהפכה התעשייתית והעיור. היא ניזונה מהשקפת עולם נוסטלגית שהתנגדה לתיעוש ושאפה להחזיר לעולם של המאה ה-19 את קסמו של העולם הישן. שורשיה של תפיסה זו נעוצים בכתביו של ההוגה הבריטי תומס קרלייל, אשר הזהיר מפני הסכנה שמבשרת המהפכה התעשייתית.לדעתו של קרלייל, הפכה המהפכה את סדרי העולם והחליפה את מושגי היופי בערכים של רווח וכדאיות. מנקודת ראותו, התחליף ההולם ביותר למודרניזציה היה החזרה לערכים של תרבות ימי הביניים, שבעקבותיה נחיה בעולם מוסרי, טוב יותר, ויוחזר גם כבודו האבוד של היופי הישן. מאחר שהתעשייה ביטלה את חדוות היצירה, הרי שתחיית מלאכות היד תהיה הדרך הנכונה לשפר את העולם אשר "התקלקל", לדעתם, במהלך המאה ה-19.היתה זו תפיסה מהפכנית בעידן הוויקטוריאני, שבו ראו את הטכנולוגיה החדשה כהתגלמות הטוב. הוויקטוריאניים סגדו למכונה והאמינו כי ביכולתה להוציאם מעבדות לחירות, תקוות שהתבדו במהירה. תנאי העבודה במפעלי התעשייה האנגליים היו ירודים ומסוכנים, והתעשיינים ניצלו את הפועלים ככלי עבודה זמינים וזולים.משמעותו של התיעוש עבור התעשיין היתה עושר ושגשוג, אבל עבור הפועל הפשוט – שעות עבודה ארוכות ושכר נמוך. מוסד הגילדות התבטל, והפועלים הפכו לטרף בידי התעשיינים המתעשרים. פגמים חברתיים אילו מתוארים היטב ביצירתו של הסופר צ’ארלס דיקנס, אשר תאר את אורח חייהם של כורי הפחם, הפועלים ובני המעמדות הנמוכים באנגליה הוויקטוריאנית.הערצה לטבעיאמני תנועת הארטס-אנד-קרפטס ראו באמנות של ימי הביניים סמל לאמונה הדתית החדשה ולחופש היצירה, והיא היתה מקור השראתם העיקרי. על פי מודל הגילדות של ימי הביניים, נוסדו בבריטניה גילדות חדשות אשר איגדו בתוכן אמנים שעסקו במלאכות המסורתית, ויצרו רהיטים וכלים ברוח ימי הביניים. ויליאם מוריס עיצב רהיטים וכלים פשוטים ובסיסיים, תוך שימוש בחומרים ראשוניים וטבעיים. בעקבותיו הלכו מעצבים אחרים בבריטניה ובארצות הברית. גוסטאב סטיקלי היה מן הידועים בהם והצליח להביא את הסגנון החדש לכל בית.סטיקלי נולד במדינת ויסקונסין שבארצות הברית. בשנת 1901 הקים מפעל ליצור רהיטים בניו-יורק. בביקורו בבריטניה נפגש עם פעילי תנועת הארטס-אנד-קרפטס, והתרשם עמוקות ממסריה של התנועה, בעיקר מן הקו החדש בעיצוב רהיטים. קו זה, אשר היה מבוסס על מרקם צורני אחיד המאופיין בפשטות ובניקיון מעיטורים, דיבר אל לבו וטעמו של סטיקלי.הוא החל לייצר רהיטי עץ אלון כבדים וגיאומטריים ברוח ימי הביניים וכבש את אמריקה. במסגרת פעילותו הענפה הוציא סטיקלי לאור מגזין בשם The Craftsman, שמטרתו המוצהרת "להגדיר את הטעם הטוב וליצור אסתטיקה חדשה, המבוססת על פשטות נוסח ימי הביניים". במאמרים שפרסם במגזין טען סטיקלי כי היופי אינו טמון בקישוט, כי אם בפשטות הצורה, בפרופורציות הרמוניות,  בנקיון הקו ובפונקציונליות. לא אחת נתן ביטוי להערצתו את חומר הטבעי וטען כי אין להשתמש עוד  בחומרים מעובדים.מיגוון הרהיטים שעיצב סטיקלי היה רחב וכלל שידות וארונות ספרים מרובעים ומלבניים, עשויים מקורות רחבות מעץ אלון ולהם צירי נחושת גלויים העשויים בעבודת יד. כמו כן ייצר מכתבות ושולחנות כתיבה מסוגים שונים, שולחנות אוכל ושולחנות צד. הוא גם יצר מחיצות לחדרים, ספסלים וכיסאות מרופדים בעור או בקליעת חבלים.את הסגנון כינה MISSION STYLE, סגנון בעל שליחות – וקיווה שהוא אשר יביא את המהפכה בעיצוב פנים הבית הוויקטוריאני. המפעל הלך והתרחב והרהיטים נמכרו בחמישים חנויות כל בו ברחבי ארצות הברית. סטיקלי פתח אולם תצוגה מפואר בניו-יורק ועסק בפיתוח השיווק והפרסום. את הרהיטים ניתן היה להזמין ישירות מן המפעל באמצעות קטלוגים מסחריים.רהיטים אלו היו בנמצא בכל בית אמריקני בורגני בראשית המאה ה20-. הייצור הלך והתפתח וכלל גם  אביזרי מתכת נלווים כמנורות, כלי נחושת, פמוטים ואביזרים לקמין. סטיקלי העריץ את עבודות המתכת מימי הביניים, ובעיקר את עבודת הריקוע בנחושת, פליז וברזל, כלים בהם סממני הפטיש מהווים אמצעי דקורטיבי. ניצני המודרניזםכשנתבקש סטיקלי לחזות את העתיד הכריז: "זהו סגנון נצחי. הוא לא יחלוף מן העולם שהרי אין הוא מבוסס על אופנה חולפת, כי אם על עקרונות נשגבים, סגנון בעל שליחות". אבל המציאות טפחה על פניו וכמו סגנונות רבים וטובים לפניו, גם סגנון הארטס-אנד-קרפטס הגיע לסופו. ערב פרוץ מלחמת העולם הראשונה, עת צצו ניצניו הראשונים של המודרניזם באירופה, הוא הלך ודעך תוך שהוא מפנה את המקום לעיצוב התעשייתי.סטיקלי עסק בחיפוש נואש אחר כיוונים חדשים וללא הצלחה. המפעל נקלע לקשיים ונמכר על-ידי כונס נכסים.מפעל הרהיטים "גוסטאב סטיקלי" קיים ופועל בניו יורק עד היום. בשנים האחרונות, עם התחייה המסוימת של סגנון הארטס אנד קרפטס, הוא זוכה להצלחה מסחרית כבירה. קו הייצור העכשווי כולל ברובו עיצובים מקוריים של סטיקלי בני מאה שנה.רהיטים חתומים על ידיו מקשטים בתיהם של מפיקים וכוכבים בהוליווד ובניו יורק, והיו לצו האופנה. האוספים המרשימים ביותר מצויים ברשותם של הבמאי סטיבן שפילברג, השחקנית ברברה סטרייסנד ומנחת הטלוויזיה אופרה וינפרי, אשר מקומם אינו נפקד מכל המכירות הפומביות החשובות. רהיטים אלה מפארים אוספים מוזיאוניים, ונמכרים בעשרות גלריות אופנתיות בסוהו, רובע האמנים הניו-יורקי המוצף בשנים האחרונות בגלריות המתמחות ברהיטים המקוריים של סטיקלי. הסברים לתמונות 1. ספסל מעץ אלון משנת 1907, מודל מס. 332, חמישה פאנלים במשען הגב )סות’ביס, ניויורק(.2. שולחן כתיבה מלבני מעץ אלון משנת 1910, ידיות מברזל בעבודת פרזול )סות’ביס, ניויורק(. 3. ארון ספרים מעץ אלון משנת 1902. כל הצירים עשויים פליז בעבודת ריקוע )כריטיס’, ניויורק(.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה