כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  הפילהרמונית בניצוחו של פרנק גרי

הפילהרמונית בניצוחו של פרנק גרי

"סירת מפרש מוזרה היושבת בתוך קופסה" – כך מגדיר גרי את הבניין החדש של דיסני שתיכנן בלוס אנג'לס

מאת: צילום:


  באזור העסקים של לוס אנג'לס נבנה הבניין החדש של חברת דיסני, המשמש אולם קונצרטים. כאשר מביטים מהכביש המהיר לאזור זה, הבניינים היחידים הנראים לעין הם גורדי שחקים אפרוריים, אולם כאשר פונים לרחוב מספר 1 נגלה הבניין במלוא הדרו. הבניין מתנשא לגובה של 40 מטר, בנוי בצורה גלית ומחופה באריחים מפלדת אל-חלד. צבעו משתנה בהתאם לזווית קרני האור הנשברות עליו, קשת הצבעים נעה מצהבהב לאפור בהיר. במבט ראשוני נראה הבניין כפסל, מה שתורם לייעודו כאולם הופעות. לצופה מהצד יש תחושה של שמימיות מצד אחד ודרמטיות מצד שני. האדריכל, פרנק גרי, מגדירו כ"סירת מפרש מוזרה היושבת בתוך קופסה". הבניין של דיסני, מקום מושבה של התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס, יהיה אחד מהמתוחכמים בעולם מבחינה אקוסטית. המבנה שלו תורם לחוויית הצפייה והשמיעה של הצופה ויוצר אינטימיות בין הקהל למציגים. ערב הבכורה והפתיחה הרשמית של האולם תוכננו ל-28 באוקטובר, קונצרט הבכורה בוצע על ידי התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס. הבניין נבנה על שטח של 27,000 מטרים רבועים ומשתרע על רחוב שלם. האודיטוריום המרכזי מכיל 2,293 מקומות ישיבה ותוכנן כאולם היקפי; התזמורת נמצאת במרכז והקהל מקיף אותה. בנוסף לכך שוכנים בבניין משרדי הפילהרמונית, שני אמפיתיאטראות חיצוניים, תיאטרון ניסיוני, חדר חזרות, חדר מוסיקה, מסעדה, חדר ישיבות, חדרי הלבשה ואולם המוקדש לתורמים ולמקימים. בשנת 1988 נבחר הארכיטקט הנודע פרנק גרי לתכנן את הבניין ובשנת 1991 נחשף התכנון הסופי לציבור. עלות הבניין המקורית תוכננה ל-100 מיליון דולר, אשר נתרמו לפני 16 שנה בידי ליליאן דיסני, אולם לבסוף היתה העלות 274 מיליון דולר. הבניין שבר את כל השיאים של איחור בתאריך גמר וחריגה בתקציב. ההיכל עומד להיות הסמל החדש של אזור העסקים של לוס אנג'לס. צורתו הנועזת של הבניין מושכת את העין ובולטת בין הבניינים השגרתיים באזור. כבר מהצעד הראשון אל תוך אולם הכניסה והמסדרונות המוצפים באור טבעי נוצרת תחושה של אינטימיות מצד אחד והדרת כבוד מצד שני. בין שהכוונה בעיצוב הבניין היתה ליצור סירת מפרש ובין שהרעיון היה של פרח מלבלב, הבניין מעורר בצופה מהצד תחושה של תנועה. למרות חיפוי הפלדה שלו. מבחינות מסוימות הוא מזכיר את מוזיאון הגוגנהיים בבילבאו, ספרד, הבניין המפורסם ביותר שתיכנן גרי. משרדו של גרי נעזר בתוכנת מחשב תלת ממד, קאטיה. בתוכנה זו משתמשים בעיקר בתעשיית האירוספייס, אולם משרדו של גרי פיתח לתוכנה אפליקציות בלעדיות לשימוש בעיצוב ובנייה. הקומפוזיציה ברוח התנועה הקינטית יוצרת דגש על צורניות יותר מאשר על פונקציונליות. בנייניו של גרי מעולם לא היו ידידותיים להולכי רגל ועיצוב אורבני אינו הצד החזק שלו.   לכתבות נוספות:   מוזיאון ויטרה, ברלין: תעשייה שהולידה עיצוב – גליון 74 פראנק גרי בגוגנהיים, ניו-יורק – גליון 75 בילבאו היזהרו – פרוייקט של אדריכל – גליון 76  מי מתכנן את עיר המלאכים? – האדריכל הקליפורני אריק אוון מוס – גליון 77 רם קולהאס מעצב לפראדה – תערוכה חדשה בלוס אנג’לס – גליון 77 שנות הפלורליזם – U.S.A: תערוכה במטרופוליטן הניו יורקי – גליון 78 אדריכלות הדור הבא – עבודות סטודנטים באוניברסיטאות הרווארד ו-MIT – גליון 78 כשהבנין ירקוד – גליון 83 עיצוב משוגע – גליון 88 ביקור במערכות העתיד – גליון 89 עבר והווה בפאריס – גליון 89 מוזיאון שמתעקל לתוך עצמו – גליון 92 לנקות את העולם – גליון 93 ביאנלה מס' 9 – גליון 100 חזרה לעמוד המאמרים בנושא אדריכלות.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה